Gothic 3 - náhled

Gothic 3 – do třetice všeho dobrého

10. 7. 2024
Zdroj náhledu: Piranha Bytes

V našem putování po cestě herní série Gothic jsme se dostali k prozatím k třetímu dílu, Gothic 3. Připomeňme, že Gothic je s námi více než 23 let, neboť Gothic 1 vyšel 15. března roku 2001. Pokračování pak na sebe nenechalo dlouho čekat a 29. listopadu 2002 byl na světě Gothic 2. Další díl série přišel na trh oproti druhému dílu o poznání později. Gothic 3 byl uveden na trh 13. října 2006 a stejně jako u předešlých her, i v tomto případě se jedná o dílo vývojářského studia Piranha Bytes.

zdroj: Piranha Bytes

Jak šel čas v univerzu Gothicu

První díl série Gothic patří dnes již mezi klasické tituly ve své herní kategorii a ve své době se jednalo o unikát. Titul v sobě skrýval silné dobrodružné prvky s poměrně dlouhou herní dobou a s množstvím úkolů. Při putování světem jste mohli potkat mnoho zajímavých a většinou dobře napsaných postav, u některých úkolů byla navíc i možnost vybrat si, jakým způsobem je chcete splnit. Nejednalo o perfektní hru, jednalo se však o začátek série, která se zapsala do srdce každého, kdo ji hrál.

Gothic 2 navazuje přesně ve stejné režii na předchozí díl. Příběh se odehrává necelé dva týdny po událostech z první hry. Změnou prošly úkoly, které jsou rozmanitější, a také je zde více volnosti, s níž Gothic 2 pracuje. Nejenže existuje několik způsobů, jak dokončit většinu misí, ale dokonce zde jsou i tři hlavní způsoby, jak můžete dokončit celou hru. Volnost máte také v průzkumu herního světa.

Gothic 3 pak jede přesně ve stejných kolejích. Jedná se o akční dobrodružné RPG z pohledu třetí osoby s otevřeným fantasy světem. Z pohledu příběhu se však z velké části jedná o dílo pro znalce minulých dílů, kteří vědí, o čem ten celý příběh bezejmenného hrdiny vlastně je. Úvodní animace na rozdíl od předešlého dílu neobsahuje žádné zmínky o událostech ve stylu „V minulém díle jste viděli“.

Království Myrthana je téměř zcela ovládáno skřety, kteří obsadili většinu farem, vesnic i měst a kteří spolupracují se Zubenem, mocným vládcem Hašišinu, a s mágem Xardasem. Po příjezdu v roli bezejmenného hrdiny je vaším cílem vypátrat Xardase a zjistit, co se vlastně stalo a proč. Nic však není tak přímočaré, jak se na první pohled zdá, a při cestě za pravdou budete prozkoumávat rozsáhlý svět, setkávat se spoustou postav a plnit řadu úkolů.

Příběh je tedy bohatý ve stylu série Gothic a dokáže zaujmout i hráče, kteří jí nejsou políbeni. Ti jen budou mít zpočátku trochu problém se zorientovat, o co vlastně jde.

zdroj: Piranha Bytes

Rozsáhlé království

Svět, který Gothic 3 nabízí, je v porovnání s druhým dílem ještě větší. Pokud se jej rozhodnete přeběhnout z nejjižnějšího bodu na nejsevernější, zabere vám tato akce bezmála čtyřicet minut plynulého běhu. V tomto ohledu je také nutné zmínit otevřenost, která byla již v předchozím díle. Monstrózní svět (na dobu, ve které hra vyšla) je hned od začátku otevřený, i když pár lokací je uzavřených a stráže vás do nich nepustí, dokud neprokážete svou důvěryhodnost skrze splnění několika vedlejších questů.

Celé království je pak rozděleno do několika základních oblastí pod správou jednotlivých ras, respektive klanů. Většina obyvatel, respektive ras a klanů, je ve třetím díle vykreslena jinak než ve druhém díle. Nejedná se o pouhé tlupy nepřátel, kteří se nemají rádi a negativně reagují na vaši přítomnost. Většina setkání tak nemusí nutně skončit soubojem, tedy pokud tomu tak nebudete chtít, protože mnoho střetnutí budete začínat nejdříve rozhovorem a vyjednáváním. Rozhovory jsou v textové formě a vybíráte z vám nejvíce sympatických možností. Samozřejmě že rozhovory jsou plně dabované.

Zmíněné monstrózní území hry není však vyprahlé, jako tomu bylo u většiny titulů. Při svém putování potkáte partičku rebelů, kterým život otravují skřeti, jindy zase narazíte na lovce, kteří vás žádají o pomoc při lovu tamní bestie. V některých případech narazíte na smečku hladových vlků. Vzdálenosti mezi většími městy pak můžete vyřešit pomocí teleportačních kamenů.

zdroj: Piranha Bytes

Ve stejné režii jako předchozí díly

Stejně jako předchozí díly není (a to ani z dnešního pohledu) Gothic 3 moc přátelský v rámci uživatelského rozhraní. Oproti předchozím dílům se nicméně autoři lehce poučili a přidali do hry několik tabulek s radami a tipy na začátek hry. Ovládání je oproti předchozím dílům mnohem příjemnější, a to se týká i přepracovaného ovládání soubojů, které působí mnohem více intuitivně.

V tomto ohledu titul nabízí daleko jednodušší systém, který využívá princip jedno kliknutí rovná se jeden švih. Krátké podržení levého tlačítka myši je tak rychlý švih, delší podržení levého tlačítka myši je pomalejší a silnější švih. Pravé tlačítko je na blokování. Parírování a blokování štítem se však nezdá být tak účinné jako prosté uhnutí dozadu. Samozřejmostí je i možnost využít luku a magie, akorát při ovládání luku musíte počkat, než se natáhne tětiva. Z velké části po úvodních pár výstřelech skončíte stejně u klasického souboje zblízka.

Nejvíce pak při soubojích stále škodí automatické zaměřování protivníka. Pokud totiž bojujete v partě, lehce se vám může stát, že počítač automaticky zaměří vašeho spolubojovníka, kterého nevědomky několikrát seknete. To může mít za následek nejen to, že bitvu prohrajete, ale také se proti vám mohou obrátit dříve spřátelená NPC.

V soubojích nepřátelé jedou ve stejné režii a snaží se vás prostě rozsekat nebo rozsápat za každou cenu bez ohledu na vlastní možné ztráty na životě. Většina potvor, které hra obsahuje, nicméně dodržuje denní a noční režim, tudíž v noci spí, a pokud na ně přímo nezaútočíte, je prakticky nulová šance, že se vzbudí.

Když se vrátím k uživatelskému rozhraní, největší změnou patrně prošel inventář, který je nyní přehlednější a dělí se do pěti částí – zbraně, brnění, kouzla, lektvary & bylinky a veteš. Ovládá se kompletně myší, a pokud chcete nějakou věc využívat bez nutnosti otevření inventáře můžete ji jednoduše prvotně přetáhnout do panelu rychlé akce. Ten zahrnuje deset políček, která můžete používat pomocí kláves přiřazených ke každému políčku.

zdroj: igdb.com

Všudybyl a všeuměl

Důležitým aspektem hry je reputace, kterou je třeba rozvíjet. Bez správných kontaktů se prakticky nehnete z místa. U každé ze zúčastněných stran máte rozdílnou pověst, a to platí i v případě měst a osad, do nichž, pokud nemáte dostatečnou reputaci, nejste vpuštěni. Tento prvek byl ve své době velmi oblíbený, protože nutil hráče kromě přímého běhání po hlavním příběhu zvolnit a splnit i řadu vedlejších úkolů, z nichž některé byly opravdu dobře napsané.

Zároveň jde o prvek, díky kterému získáte zkušenosti, vybavení anebo materiál pro výrobu vlastních předmětů. V tomto ohledu je série Gothic (opět musím zmínit, že v době vzniku série a při uvedení Gothic 3 na trh) ve vylepšování postavy unikátem. Na začátku nemáte žádnou specializaci a až postupem času si určíte, jakým směrem se chcete vydat. Pokud se tedy například u obyvatel různých osad a měst začnete učit, jak být silnější, vaše útoky mečem budou způsobovat větší poškození. Můžete se také vydat po škole vědění a many, díky níž vaše kouzla nepřátelské hordy snáze ochromí. Základní atributy zahrnují životy, manu a výdrž, ale také sílu, hbitost nebo třeba alchymii a kovářství, které využijete při výrobě vlastních lektvarů a předmětů. Nechybí ani zlodějství, díky kterému budete moci zdolávat zámky zavřených truhel, i když jejich obsah je někdy spíše k pláči a za tu námahu rozhodně nestojí.

zdroj: Piranha Bytes

Svět Gothicu 3 rozhodně zaujal

Po vizuální stránce je s ohledem na dnešní technologie znát razantní odstup. V době uvedení na trh se jednalo o příjemný standard, který jste mohli v průběhu let vyladit i použitím různých modů. S HD texture packem se pak dá vykouzlit ze staršího titulu celkem pěkný zážitek i na dnešní dobu. Tím bylo odstraněno také značné množství bugů původní verze, v níž se postavy sekaly o neviditelné stěny, následovaly postavy propadlé texturami či se rovnou ztratily.

Audio stránka je o poznání lepší, než tomu bylo v případě předchozího dílu. Většina hudby je elegantně tlumená a nenarušuje tak celkový pocit ani herní zážitek. Zároveň se symfonické zaměření a dynamika mění podle toho, kde se zrovna nacházíte a v jaké jste situaci. Dialogy jsou mluvené, ale dabing občas jednoznačně nesedí s postavou, k níž je přidělen. Svůj účel však splňuje.

zdroj: igdb

Gothic 3 patří stejně jako předešlé díly série mezi klasické tituly své herní kategorie, které se podílely na formování RPG z pohledu třetí osoby. Stejně jako u předchozích dílů, i zde se dají nalézt silné dobrodružné prvky s příjemnou herní dobou a s rozlehlým světem, kterým se můžete protloukat a v němž plnit řadu úkolů. Pokud přehlédnete některé staré mechanismy a využijete možnost modů, které hru posouvají o laťku výš a zároveň odstraňují mnoho původních neduhů, i v dnešních dnech se jedná o povedené RPG, které zabaví.

Platforma PC
  • Datum vydání 13.10.2006
  • Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.