Ghostrunner II intro art

Ghostrunner II – návrat mistra katany a parkouru

1. 3. 2024
Zdroj náhledu: igdb.com

Titul Ghostrunner, který vyšel 27. října 2020, nabízel zajímavý příběh zasazený do cyberpunkového prostředí spolu s kombinací dynamické hratelnosti a parkouru. Mechanika one-hit kill z pohledu první osoby okořeněná o skvělý soundtrack a parádní grafiku si tak získala hráče po celém světě. Titul, který obdržel několik prestižních ocenění, doslova katapultoval vývojáře z One More Level mezi elitní studia, a proto se není čemu divit, že jsme se dočkali titulu Ghostrunner II.

zdroj: igdb

Lehká rekapitulace univerza Ghostrunner

Ghostrunner od studia One More Level a spoluvydavatelů All in! Games a 505 Games se odehrává pro nás v daleké budoucnosti. Jsme tak v době po blíže nespecifikovaném globálním kataklyzmatu, které zasáhlo celý svět a které je pojmenováno jako Burst.

Poslední baštou lidstva je gigantická věž, jež nese název Dharma Tower. Lidé v této době mají celou řadu implantátů, které rozdělují společnost do různých ekonomických kast a gangů. Násilí, chudoba a beznaděj vedou ke vzpouře proti dosavadnímu systému, respektive proti vládci věže, Keymasterovi.

Ghostrunner, jehož role se ujímáte, měl být nositelem míru, stability a bezpečí. Byl navržen jakožto dokonalá zbraň schopná samostatného myšlení, vyhodnocování situací, a dokonce i určitých empatických vjemů.

Časově je Ghostrunner II zasazen do období zhruba rok po událostech z první hry. Běžní obyvatelé Dharma Tower se snaží o znovuvybudování svého domova, a navíc se začíná objevovat stabilní obchodní síť. Budoucnost vypadá tedy vcelku nadějně, a to i přesto, že věž stále obývají různé gangy, které narušují běžné soužití a snaží se získat nadvládu nad Dharma Tower. Jeden z posledních Ghostrunnerů, Jack, který žije se svými přáteli z gangu zvaného Climbers, se jim v tom snaží zabránit. Jack a jeho přátelé však záhy zjistí, že se budou muset vypořádat s mnohem nebezpečnějším nepřítelem, který chce Dharma Tower pro sebe. Tajemný AI kult tvořený nemilosrdnými cyber ninji má s Dharma Tower své plány a nikdo jiný než Jack se jim není schopen postavit.

zdroj: igdb

Příběh až na druhém místě

Ghostrunner je tedy mix herních žánrů, který zahrnuje slice-and-slash na bázi one-hit kill s prvky parkouru, RPG mechanikami a s dynamickou hratelností ve stylu FPS. Původní Ghostrunner měl příběh, který zde však nebudu blíže rozebírat. Ten sám o sobě nebyl hlavní alfou, ale jednalo spíše o nastínění souvislostí, která vás udržovaly v pohybu vpřed. V druhém díle je příběhu věnován mnohem větší důraz, což může občas v hráčích, kteří nehráli první díl, vyvolat lehce zmatené pocity.

Oproti prvnímu dílu totiž už nejste tak odříznutí a odkázaní pouze na hlas „Whispera“ nebo následné vsuvky jiných postav. Nyní vás čeká celá řada radiových rozhovorů s různými lidmi, z nichž mnohé mají charakter vysvětlování nejen situace a událostí, které se udály po prvním díle, ale také toho, jak je na tom svět či Dharma Tower nyní. Nešťastné však je, že tyto rádiové rozhovory přichází i během boje, kdy kolikrát nevíte kam dřív skočit, natož abyste dávali pozor na to, co říkají vaši přátelé do vysílačky.

Jakmile se vyprávění příběhu ustálí, čeká na vás poměrně předvídatelná zápletka o pomstě a záchraně ostatních. Do toho je zde i Jack, který sem tam prohodí poměrně zajímavou sebeuvědomělou odpověď. V porovnání s odpověďmi Hel v DLC Ghostrunner Project_Hel během psychologických otázek a testů je to sice přece jen slabší, avšak některé rozhovory s Jackovými přáteli při výměně názorů jsou zábavné. V konečném hledisku ale postavy nejsou nijak extra propracované do hloubky a je znát, že tady se jede hlavně na hratelnost.

zdroj: igdb

Osvědčený systém, který funguje dobře

Titul jede v zajetých kolejích hratelnosti, což je jedna z věcí, která táhne hru nahoru, a to i přes stále narůstající obtížnost. Během svého putování po Dharma Tower naleznete skupiny nepřátel, které vám budou bránit v postupu.

Začínáte od jednoduchých protivníků, kteří mají zbraně na blízko a snaží se vás seknout, a střelců s poloautomatickými zbraněmi, kteří se vás snaží zasáhnout. Principy a mechaniky z prvního dílu jsou kompletně přeneseny, tedy vaší katanou můžete odrážet střely, elegantně čtvrtit vaše protivníky a v případě tuhých soubojů i parírovat. K tomu nechybí parkour ani vyhýbání se střelám a útokům. Hra přejímá obtížnost z prvního titulu, a tak souboje (snad kromě prvních dvou střetnutí s nepřáteli) představují výzvu, u které se nejednou zapotíte.

Jak jsem již zmínil, jedná se o princip one-hit kill, který funguje na vás i na vaše protivníky (s výjimkou bossů). Tedy jeden zásah a je po všem. Bojové střety nejsou navrženy, abyste je řešili v určitém pořadí, nicméně v rámci rozmístění typů nepřátel je znatelný záměr vás během hraní odradit od určitých cest. Někdy je lepší zmapovat situaci, párkrát umřít a poté zvolit vhodnou strategii než se stále na sílu snažit projít přes hlavní uličku přímo. Umírání je prostě to, co ke Ghostrunnerovi patří.

Nepřátelé jsou inteligentně rozmístěni tak, abyste mezi nimi měli možnost nalézt zcela přirozenou cestu, které je efektivní a plně využije potenciál postavy. Jde o to, ji objevit a dobře načasovat všechny kroky.

Když se vám poté naskytne možnost použít úprk o stěnu, abyste se vyhnuli projektilům a dotěrným nepřátelům s cílem dostat se nad nebožáka, kterému jedním švihem useknete hlavu, následně odrazíte projektil z pušky zpět na nepřítele a celou akci zakončíte závěrečným rozčtvrcením protivníka, máte po skončení akce opravdu příjemný pocit z dobře odvedené práce. 

zdroj: igdb

Systém vylepšení z vás (ne)udělá boha

Ghostrunnera, nebo Jacka, chcete-li, můžete vylepšit o nové dovednosti. Systém vylepšování může na první pohled působit trochu zmateně, ve výsledku má však logiku a funguje bez problémů. V každém levelu máte možnost shromažďovat zdroje a různé předměty. Naleznete různé kosmetické doplňky, příběhové předměty i třeba memory sloty, které slouží k rozšíření kapacity základní desky, tedy k vylepšení, která můžete aktivovat na základně. Nejprve musíte nasbírat fialová vylepšení rozmístěná po úrovních a podle toho, kolik jich sesbíráte, si můžete následně aktivovat různá zakoupená vylepšení.

Je tu však omezení, že v jedné řadě na základní desce mohou být upgrady jen jednoho typu. Pokud si tedy nepořídíte upgrade, který toto základní pravidlo ruší. Jde tak o další nutnost plánovat a vhodně rozmýšlet vaše kroky dopředu hlavně v závislosti na tom, jaký styl boje chcete využívat.

Vylepšit můžete základní schopnosti, jako třeba shuriken, nebo základní útoky a pohybové možnosti. Pak zde jsou opravdové vychytávky, jako třeba neviditelnost nebo schopnost Flux, díky níž můžete z prstů vystřelit obří laserový paprsek, který ničí všechno, co zasáhne. Z těchto a jiných ultimátních schopnosti můžete mít vždy aktivní pouze jednu.

Ghostrunner II moto

505 games

Světem Ghostrunnera na parádní motorce!

Hlavní novinkou, která byla prezentována již v trailerech, je motorka. Jízda se nese ve stejném stylu jako pohyb hlavní postavy. Řízení je intuitivní a při jízdě můžete provádět různé parkourové kousky, v koridorech se vyhýbáte překážkám, ve velkých tunelech se snažíte nenarazit do šachet a pocit z jízdy je velmi příjemný. Jízda sama o sobě také představuje výzvu, neboť jedete poměrně rychle, musíte se vyhýbat překážkám, a ještě během toho vždy správně trefit čidlo, které vám otevře dveře nebo vysune plošinu, abyste mohli pokračovat dál. Získání motorky však znamená opuštění Dharma Tower a zde začíná titul ztrácet dech i tempo. Ne po stránce hratelnosti, ale spíše po stránce prostředí a jeho obsazenosti. Jistě, lidé se usadili právě do Dharma Tower po kataklyzmatu Burst, a lze tedy očekávat, že okolí je pusté a prázdné.

Rozdíl je ale opravdu znát. Dharma Tower je plná neonů a cyberpunkového světa, vnější svět je hnědošedá pustina s kupou vraků a rozpadlých opuštěných budov. I když to má smysl a opodstatnění, čekal bych přece jen něco víc – zkrátka to nemá takovou šťávu a náboj. Využití motorky k přesunu z místa A na místo B je pak nutné, protože v jisté části hry se svět trochu otevře a jízda se stane jeho nedílnou součástí. Jakmile se vrátíte, máte opět to krásné futuristické cyber prostředí plné neonů a uličky s nádechem skvělých soubojů, a o to větší vám pak tento pustý rozdíl bude připadat.

Vizuální stránka hry je taktéž jako u prvního dílu perfektní. Dharma Tower, neony, stíny, postavy, různé efekty i souboje jsou tak skvělé a je to přesně ten styl, který se od pokračování očekává. Pak je tu však již zmíněné prostředí vně Dharma Tower. Nechci říct, že je špatně propracované nebo že by se jednalo o grafické chyby, ale kazí celý ten dynamický náboj a estetiku.

Audio, a tedy ozvučení titulu, je na vysoké úrovni. Celou hrou vás navíc doprovází skvělý soundtrack, za nímž stojí (stejně jako v prvním díle) Daniel Deluxe, Arkadiusz Reikowski a Marek Lorenc. Pro milovníky žánru se tak jedná o další hudbu do playlistu.

Ghostrunner 2 je jednoznačně důstojným pokračováním prvního dílu. Nachází se zde několik nových nápadů a vývojáři se snažili i znatelně vylepšit některé mechaniky převzaté z původního dílu. Většina změn je k lepšímu, ale najdou se i prvky, které se do konceptu hry úplně nehodí. Těšit se můžete na skvělou dynamickou hratelnost, parádní parkour a náročné souboje, kde musíte pečlivě volit nejefektivnější cestu k cíli. Přičtěte si k tomu povedenou grafiku i parádní soundtrack a máte o zábavu postaráno.

Klady
  • dobré navázání příběhu na první díl
  • plynulá a dynamická hratelnost
  • kvalitní grafika a design levelů
  • výborný soundtrack
  • souboje s bossy jsou opravdovou výzvou
  • různorodost nepřátel
Zápory
  • některé hráče může odradit vyšší obtížnost
  • venkovní část hry je v celkovém kontextu slabá
  • vyprávění příběhu během bojových pasáží není snadné sledovat
Platforma PC
  • Datum vydání 26.10.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.