Nebál bych se označit Ghost of Yōtei za jednu z nejočekávanějších her, která se má objevit v příštím roce na PlayStation 5. Přestože to může znít pozitivně, pro titul to znamená náročné časy, neboť bude pod drobnohledem fanoušků. Skutečnost, že je to následovník velmi populárního Ghost of Tsushima od Sucker Punch Productions, tomu rovněž nenapomáhá. Ghost of Tsushima byl velice dobře přijatý herní komunitou a kritiky.
Ze všeho nejvíce bylo chváleno vizuální zpracování, protože titul nabízel otevřený svět s detailní krajinou, která zachycovala krásy japonského ostrova. K tomu lze přičíst příběh a jednotlivé postavy, bojový systém a historickou přesnost. Tady bych jen upřesnil, přestože obsahuje různé fikce, vývojáři se snaží zachytit historické aspekty japonské kultury a samurajské tradice. Očekávání od Ghost of Yōtei jsou tedy nadmíru obrovská.
Během letošního State of Play, když se titul poprvé odhalil, zažil vlnu pozitivních reakcí. Podle upoutávek, které jsme měli možnost vidět, vypadá krajina opravdu nádherně a celkově budí dojem, že to bude stejně kvalitní hříčka jako předchůdce. Jenže poslední dobou se začaly objevovat negativní reakce na protagonistu. Vzhledem k tomu, že se Ghost of Yōtei odehrává tři sta let po událostech předchozí hry, znamená to změnu hlavního hrdiny. Tentokrát se ujmeme ženy jménem Atsu, což je problém, který mnoha fanouškům nedá spát.
Všechno to začalo na Twitteru, kde uživatel pod přezdívkou EndymionYT napsal příspěvek, který během psaní tohoto článku již neexistuje. Na ten reagoval i Shawn Layden, bývalý generální ředitel Sony Interactive Entertainment. V příspěvku se psalo: „V pokračování Ghost of Tsushima vystupuje japonská samurajská bojovnice, protože to je samozřejmé. Nemohou si pomoct, dokud každou franšízu, která byla postavena na maskulinitě, nenahradí ženy. Ghost of Yōtei je (doufejme) menší spin–off hra, ale pokud je to skutečné pokračování a to je nová hlavní postava po Jinu Sakaiovi, f*ck that. Tak znechucený z nuceného vyprávění o holkách, člověče.“ Shawn Layden na to reagoval jednoduchou větou, že se jedná o zábavu a příběh, kterému vývojáři věří, a pokud se to někomu nelíbí, tak ať si hru prostě nekupují.
Osobně mi to přijde zcela zbytečné. Oproti Assassin's Creed Shadows od Ubisoftu, kde se potýkají s problémy ohledně afroamerického samuraje, existují důkazy o ženách, které byly kvalifikované jako bojovnice. Těmto válečnicím se říkalo Onna-musha, jejichž nejznámější zástupkyněmi jsou Tomoe Gozen a Nakano Takeko. Proto mě celkem překvapuje nenávist ohledně toho, že budeme hrát za dívčí postavu, která může být trénovaná jako Onna-musha, což je zakotveno v japonské kultuře.