Forza Motorsport – logo

Forza Motorsport – návrat skvělé série?

12. 2. 2024
Zdroj náhledu: igdb.com

Ve světě videoher se v různých žánrech vyjímají určité tituly. Když se řekne FPS, mnoho lidí si představí sérii DOOM, v RPG to může být Warcraft a u RTS hry jako Total War. V kategorii závodních hříček není volba tak jednoznačná, neboť bych zmínil tři klíčové série: Need for Speed, Gran Turismo a Forza. Need for Speed poslední dobou obohatil nový díl Unbound (2022), který se setkal s kladným přijetím. Gran Turismo v témže období přišla se svou sedmou iterací, ale co série Forza? Tu autoři posunuli směrem výrazných inovací díky odvážným krokům vývojářů z Turn 10 Studios, jež představili v nedávno vydané hře Forza Motorsport.

Restart s výzvou a novým přístupem

Rivalita mezi herními konzolemi Xbox a PlayStation je vždy velice dynamická a zábavná, přesto si dovolím tvrdit, že první jmenovaný má poslední dobou o něco navrch. Nelze ovšem opomenout, že Sony díky svým exkluzivním hrám udržuje oddanost fanoušků a zvyšuje svůj kredit. Oproti tomu Microsoft umožňuje spouštět své tituly na různých mediálních zařízeních s internetovým připojením. Co mě však zcela neočekávaně zaujalo, je konkurence v závodních hrách mezi oběma platformami. Sony se spoléhá na Gran Turismo, zatímco Microsoft podporuje snadno dostupná Forza Motorsport. Tento souboj o pozornost hráčů je pro mě emotivním připomenutím doby, kdy mezi sebou soutěžily společnosti jako Electronic Arts, Infinity Ward a DICE. Zde odkazuji na éru se třemi značkami, z nichž dvě – Call of Duty a Battlefield – jsou stále aktuální, na rozdíl od Medal of Honor, který vyšel naposled v roce 2012 (titul pro VR v 2020). To nás ovšem zavádí do zcela odlišného diskurzu. Považuji za důležité touto poznámkou oslavit éru, kdy firmy ještě vedly inovační soupeření.

Námětem recenze ovšem není moralizování studií nebo jejich znehodnocování. Dnes se totiž podíváme na nejnovější přírůstek do devatenáct let staré série, a to na nedávno vydanou Forzu Motorsport. Osobně se přiznávám, že nemám dlouholeté znalosti těchto her, poněvadž jsem z celé škály titulů, jež jsou nabízené, odzkoušel jen tři: Forza Motorsport 4, Forza Horizon 5 a recenzovaný kousek. Na otázku, proč se tedy pouštím do psaní recenze gamesy, u nichž mám de facto nulové zkušenosti, je odpověď jednoduchá. Podle popisu od vývojového týmu z Turn 10 Studios se jedná o jakýsi restart, když se zbavil pořadového číslování z předchozích dílů. Taky má být o něco příznivější pro nové hráče, aby do série naskočilo co nejširší publikum.

Rozhodl jsem se tedy jakožto nepolíbený jedinec gamesu vyzkoušet a rovnou zodpovědět otázky, jestli tomu tak skutečně je. Chtěl bych se v tomto článku zároveň soustředit na otázku, zdali se jedná o skvělý návrat série, jaké je ovládání a co všechno vás v tomto titulu čeká. Tak dost okecávání a pojďme rovnou k věci. Hru jsem testoval na dvou odlišných platformách – na stolním PC a Steam Decku od Valve.

Kudy vede střední cesta?

Série Motorsport je známá svou autentickou simulací závodního okružního prostředí jak na skutečných, tak vymyšlených tratích, usilující o co nejpřesnější napodobení výkonu a řízení opravdových i modifikovaných vozidel. Můžeme tedy předpokládat, že poskytuje maximálně realistickou zkušenost. Vedlejší odnož od studia Playground Games, nazvaná Forza Horizon, tento přístup změnila na volnější a arkádovější styl, kde například po chybně zvládnuté zatáčce můžete vrátit čas zpět a vyhnout se tak nehodě. Arkádové hry jsou často zaměřeny více na zábavu a okamžitou hratelnost než na realistické detaily. K tomu právě dopomáhají i jednotlivá nastavení jízdních asistentů. Nový přírůstek Forza Motorsport má tedy nabízet ten realistický pohled, jenže ono tomu tak úplně není. Jedná se totiž o tzv. simcade, což je označení pro závodní hříčky, které nelze považovat za simulace ani za arkádový žánr. Jsou to projekty, jež se snaží najít rovnováhu mezi snadným ovládáním, zábavou a skutečnou realitou.

zdroj: igdb.com

Proto jsem byl překvapený, když jsem po spuštění první jízdy uviděl na dráze doporučenou stopu (vracení času je zde taktéž). Jedná se o dlouhou linii, která se táhne po celé trati a zobrazuje se ve dvou barvách: červená pro zpomalení a modrá pro zrychlení. Tento prvek je běžný v arkádových titulech, nikoliv v realistických simulátorech. Po prozkoumání nastavení jsem pochopil, že nová Forza mi bez upozornění nasadila silné asistenční systémy, včetně zmíněné stopy, a nabídla pomoc s brzděním, řazením a celkovému řízením. Ačkoliv to neberu negativně, oceňoval bych, kdybych byl na tuto skutečnost upozorněn šikovnějším střetem, jako je například vyskakovací textová obrazovka s důležitými informacemi ještě před tím, než se vydám na trať. Takýmto způsobem bych měl možnost asistenci zcela vypnout, upravit si ji podle potřeb či ponechat původní nastavení. Aktuální řešení je zmatečné a rozporuplné se slibovaným realistickým požitkem, který by hra měla přinášet… dokud se nepodíváte do nastavení.

U tématu podpory ještě chvíli zůstaneme, protože Forza Motorsport neposkytuje žádné tréninkové tutoriály. Jediná forma vedení, kterou zde naleznete, je závodní mód „rivalové“, který by mohl být chápán jako jakési výukové prostředí. V tomto režimu si vyberete z devíti tříd vozidel a následně ze dvaceti tří různých okruhů. Nečekejte však klasické závody – vaším jediným protivníkem zde bude duch jiného hráče, jenž na dané trati dosáhl nejrychlejší čas. Vaším cílem je ho překonat a tím se zviditelnit v očích jiných uživatelů. Zároveň to můžete využít k detailnímu seznámení s okruhy a vylepšení vašich schopností. Pokud preferujete relaxační jízdu bez soupeřů a koncentrace na dosažení vašeho nejlepšího času, můžete využít režim volné jízdy, který si přizpůsobíte podle vlastních preferencí (počasí, trať, počet kol, dobu a další). Přesto jediný způsob, jak si významně prohloubit znalosti o chování vozidel, je postupné seznamování se s jednotlivými modely, obzvláště pokud si přejete vypnout veškeré asistenční systémy a zakusit plnou náročnost simulace, kterou hra nabízí. Vedle těchto módů disponuje titul také kampaní a různými online variacemi pro více hráčů.

Tři klíčové aspekty závodní simulace

Byl jsem poněkud překvapen, jakým způsobem je pojata kariéra, neboť je koncipována tak, že postupně odemyká možnosti vylepšování vozidla za levely, které se nabírají závoděním. Tento krok se jeví jako neobvyklý. Forza Motorsport kvůli tomu vyžaduje značnou investici vašeho volného času do určitých značek a modelů aut, aby bylo možné získat kompletní sadu pro experimentování s tuningem. Chci zdůraznit, že proti této herní mechanice nic nemám. V určitém ohledu jde o rozumnou metodu, jak omezit přístup nováčkům k různým modifikacím, čímž se předchází získání nespravedlivé výhody nad ostatními hráči (pokud hrajete multiplayer). Avšak je zapotřebí mít na paměti, že tato funkce přináší rovněž určitá omezení. Levely totiž přiřazujete pouze vybranému vozidlu, takže pokud ve vaší garáži máte Mustanga, Porsche a Subaru, ale závodili jste pouze s prvním jmenovaným, získáte vylepšení pouze pro něj. To znamená, že chcete-li dosáhnout maximální úrovně pro všechny vaše vozy (je jich něco přes pět set), musíte s každým z nich pořádně zařádit na dráze. Důsledkem toho je, že titul rychle nabývá repetitivní charakter a pro zaryté fanoušky se může stát restriktivní.

Forza Motorsport – staré prdítko
Forza Motorsport – výstavní kousky

Zdroj: igdb.com

Pokud vám vyhovuje systém, který pro vás vývojáři vymysleli, je zde široká paleta vylepšení k prozkoumání. Například můžete změnit barvu vozidlům podle svých představ, což jsem neváhal okamžitě udělat u svého Mustanga, poněvadž jsem ho dostal v oranžové výbavě. Existují také možnosti obohatit vozidlo o sérii samolepek nebo si ti, kteří mají smysl pro design, mohou vytvořit vlastní vinylové motivy. Od estetických úprav se můžeme posunout k hlavnímu těžišti – k výkonu a tuningu. Zde můžete vylepšovat vše, od palivové soustavy a motorů až po podvozky, pneumatiky (máte čtyři typy: měkké, střední, silné a pro mokré podmínky) a hnací systémy, včetně konverzí příjmu vzduchu. Nabídka je opravdu rozsáhlá a fanoušci tuningu si zde přijdou na své. Uživatelé, kteří měli možnost hrát předchozí díly série, zde naleznou pohodlné a známé prostředí.

Zážitek na pneumatikách a výlet do kabiny

Nejvíc mě ale zaujal jízdní model hry. Vždyť se jedná o závodní simulaci, takže by bylo nenormální, pokud bychom se nezaměřili i na tento aspekt. Jak jsem zmínil výše, máte možnost volit mezi různými typy pneumatik, jež hrají klíčovou roli. Na volbu pneumatik jsem nekladl žádný důraz, dokud jsem nezačal titul brát seriózněji a ambiciózně usiloval o vítězství, což je výzva, která se neobejde bez pořádného odhodlání. Opotřebení pneumatik má přitom zásadní dopad na ovladatelnost vozu a jeho ignorování může způsobit problémy s dosažením cíle. Překvapivé pro mě bylo zjištění, že kvalita gum se mění v závislosti na délce tratě. Při napínavém závodění dojde i k nutnosti monitorovat spotřebu paliva, která závisí na agresivitě vaší jízdy a ujetých kilometrech. Musím zdůraznit, že vývojáři odvedli vynikající práci, jelikož řízení vozu s ohromujícím výkonem nabízí skvělou zábavu. Nová umělá inteligence jezdců, na níž autoři pracovali dlouhá léta, je efektivní, přestože občas zpozorujete vtipné momentky, které vyvolávají mírné úškleby. Pochopitelně, dokonalá AI v herním průmyslu prozatím neexistuje, nicméně platí, že vás ostatní jezdci jen tak vyhrát nenechají. To, co mě ale těší nejvíce, je fakt, že během jízdy nehraje žádná rušivá hudba, a tak si můžete naplno vychutnat syté předení vašeho motorového koťátka… takový Mustang Shelby GT500 má opravdu lahodný zvouček.

zdroj: Turn 10

Nová vozidla získáváte pomocí kreditů, ty vyděláte během řízení. Musím přiznat, že tempo získávání herní měny mě mírně zklamalo. Než se dostanete k možnosti pořídit si svého dlouho očekávaného favorita, bude to vyžadovat určitý čas. Jako příklad uvedu svůj vysněný Mustang Shelby GT500, který stojí přes dvě stě tisíc kreditů, zatímco Bugatti Divo pak čtyři sta tisíc. V nabídce jsou pochopitelně také dostupnější varianty, například BMW M1 z roku 1981 lze pořídit již za devadesát tisíc. Nesmím opomenout, že v nové Forze můžete závodit i ve starších modelech vozů, jako je Bugatti Type 35 C vyráběný mezi lety 1925 až 1930, s motorem o výkonu přibližně sto třicet pět koní. Tento historický kousek a mnoho dalších možností výběru mě naprosto uchvátily, zvlášť oceňuji možnost interaktivní prohlídky vozidel formou virtuálního autosalonu, kde lze otevírat kapotu, kufr, usednout za volant a prozkoumat každý detail vozu před jeho definitivním nákupem.

Nejvíce překvapivé jsou právě detaily modelů vozů, které Forza Motorsport skvěle zpracovala. Někdy jsem bezmyšlenkovitě bloumal v režimu prohlídky a nasával jejich atmosféru, kterou vyzařují. Ano, zní to možná trochu šíleně, přesto si nelze nevšimnout vysoce kvalitních podrobností. Forza si drží výbornou vizuální laťku, která sice nikoho nepřivede do euforie, ale ani nezklame, se zřetelným důrazem na automobily – a to je podstatné. Ovšem kouzlo se vytratí, jakmile pohled změníte do interiéru; kabinový výhled není tak okouzlující. Pokud jde o okolní prostředí, atmosférické jevy jako déšť, mlha a sluneční svit jsou povedené, přesto mohu prohlásit, že vizuál ve srovnání s Horizonem 5 zaostává. Ten nabídl pestrobarevný svět, kde dokonce písečná bouře byla kouzelná. Jde ovšem o různé typy her, jedna nabízí otevřený svět a druhá se omezila na závodní okruhy. Forza Motorsport přesto působí spíše depresivně s drsnými osvětlovacími efekty, které nejsou pro každého.

Arkáda vs. Hardcore

Hru jsem otestoval jako nezkrotný barbar na klávesnici a mohu říct, že rozložení tlačítek je intuitivní a efektivní. Přesto jsem většinu herního času strávil se Steam Deckem, který si se hrou poradil na výbornou. Vizuální zobrazení na jeho kompaktním displeji nezklamalo. Ovládání bylo, jak se dalo očekávat, pohodlnější, protože máte vše důležité doslova po ruce – podobné pocity jistě znají hráči preferující gamepady. Mou hlavní obavou u Steam Decku byla nicméně výdrž baterie během hraní, ale k mé radosti jsem zažil příjemné překvapení – na plně nabité baterii jsem mohl hrát téměř polovinu dne. Co se týče optimalizace, Forza na Steam Decku i počítači běží plynule na šedesát snímků za sekundu a během testování jsem se nesetkal s žádným zamrznutím, havárií hry či výrazným poklesem snímkové frekvence.

Vrátím se nicméně k tématu, které jsme řešili dříve, a tím je asistence. Ono to může totiž vyznít, že proti ní něco mám, ale ve skutečnosti tomu tak není. Osobně se mi však líbí přístup vývojářů. Máte krásně na výběr, jestli chcete novou Forzu odehrát v arkádovějším stylu, nebo naopak v základní hardcore verzi, kterou příznivci série milují. Momentálně mně na tom všem akorát vadí to, že po spuštění hry se vám automaticky zapne asistenční režim a vy, dokud se nepodíváte do nastavení, o tom nebudete vědět.

Klíčovou otázkou však je, zda se opravdu jedná o triumfální návrat oblíbené série. Správné slovo je „ano“, ač s určitými výhradami. Motorsport se musí vyrovnávat se stínem, který po sobě zanechal Horizon svým obrovským úspěchem. Horizon vtiskl otisk svými promyšlenými mechanikami a vizuálním zpracováním. Se dvěma možnostmi ovládání pro Forzu Motorsport (arkádovou a realistickou) otevřel Turn 10 Studios dveře nováčkům, kteří v minulosti odmítali zkusit Forzu kvůli její vysoké náročnosti.

Forza Motorsport nabízí širokou škálu vozidel a detailní vizualizaci, což může potěšit fanoušky závodních simulací. Nicméně asistenční systémy a některá omezení ve vývoji vozidel mohou být kontroverzní záležitostí. Přestože titul funguje poměrně dobře a nabízí hromadu zábavy, nemůžeme ignorovat problémy, s nimiž se potýká na platformě Steam.

Klady
  • asistenční režim se zapíná automaticky bez upozornění
  • ovládání na klávesnici bylo intuitivní a efektivní
  • hra nabízí širokou paletu vylepšení a možností úprav vozidel
  • detaily modelů vozidel jsou skvěle zpracované a nabízejí autentický zážitek
Zápory
  • automaticky se zapíná asistenční režim bez upozornění
  • tempo vydělávání herní měny je pomalé
  • kabinový výhled není tak okouzlující
Platforma PC
  • Datum vydání 10.10.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Michal Mráz

    Hraní her podlehl už jako malý kluk díky svým retro srdcovkám jako byl Doom, Quake, Wolf a Duke Nukem. Skoro žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má RPG, FPS a TPS hry. Jeho seznam dohraných her je delší než účtenka nákupu za doby korony. Jakmile vyjde nějaká nová hra jeho gusta, ihned se po ní sápe.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.