V roce 2001 nás australský tým Micro Forté potěšil dalším zářezem do série Fallout. Tentokrát je to však z trochu z jiného soudku a úhlu, jedná se tedy o plnohodnotnou součást universa? Tak to si sakra pište. Fallout Tactics se sice u pravověrných fanoušků pro svou odlišnost v přístupu stalo terčem kritiky, ale ve své podstatě šlo o změny logické.
Diablo v kabátu Falloutu?
No, ne tak docela. I když inspirace tu možná opravdu proběhla. Stále tu sice máme izometrické 2D RPG, které staví na základech vybudovaných předchůdci, jako je systém S.P.E.C.I.A.L., perky, dovednosti atd., ale zároveň Fallout Tactics dostal možnost opustit tahový systém a hrát v reálném čase. Osobně se přiznám, že jsem tuto možnost využil pouze jednou, v misi, která se odehrávala v podzemním komplexu, kde bylo nutné spustit obranný systém a následně jej opět deaktivovat. Na tahy je to poměrně zdlouhavé a možnost tak přijde vhod. Leč Fallout je prostě tahovka a tento systém mu sluší. Zároveň je hra o dost akčnější a klade větší důraz na tým. Společníci už nejsou hlavně nosiči proviantu, ale opravdu účinná součást herní strategie. Ostatně ve válkou zpustošené Americe alternativní budoucnosti chcete mít hlídaná záda schopným sniperem či tvrďákem s raketometem.
Pohov, válečníku!
Na první pohled vše vypadá při starém, ovšem teď už nejste vyvolený, který si jede božskou misi. Teď jste v Bratrstvu a Bratrstvo je armádou pustiny, takže očekávejte rozkazy. Jasné, stručné a náročné. Toto byla poměrně velká změna – sice tu stále jsou dvě mapy, světová a taktická, ale dobrodružství tentokrát není o brouzdání světem a pátrání po indiciích. Bratrstvo má v oblasti bunkr a řadu úkolů; když je splníte, přesunete se dle rozkazu jinam a tam se schéma opakuje. Prosté. Paradoxně to však hernímu zážitku moc neubírá, jen jej to mění, a tady je další hra, se kterou lze vidět podobnost, a tou je Commandos. Stále tu však máme náhodná setkání, zajímavé lokace, easter eggy a vůbec vše, co k sérii přitahovalo pozornost. Spoustě lidí, a já k nim patřím taky, však chybí pokec s NPC. Celý systém rozhovorů byl zjednodušen natolik, až v podstatě úplně zmizel. A to je opravdu veliká škoda, naštěstí si to tvůrci uvědomili a v budoucích dílech se vrátil v plné parádě.
Zdroj: bethesda
50x a stále poprvé?
Příběh ve Fallout Tactics tentokrát nehraje vyložený prim. Nosným tématem je pátrání po tajemném supervaultu, ve kterém by se měla nacházet přehršel předválečných technologií zásob a vůbec všeho, prostě taková archa předválečného světa. Bratrstvo, které slídí po technologii, kudy chodí, je samozřejmě takovou myšlenkou uchváceno, proto mezi řešením dílčích problémů se zásobováním, nabíráním rekrutů a expanzí pátrá po fragmentech informací, které by jej k tomuto vaultu mohly dovést. Příběh je jednoduchý, ale dobře napsaný – jen tentokrát je kvůli lineárnímu postupu trochu těžší se do něj hlouběji ponořit. Nicméně stále do něj můžete svými činy částečně zasahovat a dojde i na vcelku obligátní konečné rozhodnutí. Vůbec poprvé se v sérii objevila možnost hraní v multiplayeru.
Stimpak a golu, prosím
V průchodu je vám k dispozici přehršel zbraní, z nichž si lze vybrat tu svoji oblíbenou, která pustinu očistí. V prvotních misích si musíte vystačit s relativně slabými a celkem pomalými pistolemi, samopaly, brokovnicemi apod., ale v pozdějších misích se dostanete k útočným puškám, kulometům a útočným brokovnicím s pořádnou silou i kadencí. V zásadě jsou opět tři druhy zbraní, v jejichž používání se postupně vylepšujete. Ač se může zdát lákavou specializace na energetické zbraně, které zejména v poslední třetině získají na důležitosti, určitě si alespoň jednoho člena vycvičte jako snipera. Ten se hodit po celou dobu, zbraně se totiž liší i faktickým dostřelem. Svůj arzenál můžete ládovat speciální municí přímo na míru konkrétním nepřátelům, což velmi zvyšuje variabilitu. Navíc vše, co nasbíráte, můžete později v bunkru prodat u výstrojního specialisty, který má vždy něco pokrokového, na co budete šetřit. Bratrstvo obchoduje jak směnou, tak penězi. V pustině narazíte na zátky, leč opět ke slovu přijdou jen minimálně. Dále si vyzkoušíte několik typů vozidel, tentokrát i v rámci mise, ne pouze k přesunům jako v předchozím díle. Rovněž už není třeba řešit tankování, pouze opravy. Osedláte si tak buginu, Humvee, ATV, či dokonce tank, ke kterému lze sehnat munici do kanónu. Zajímavé, leč opět prakticky bez využití.
Zdroj: bethesda
Fallout Tactics přináší naprosto odlišný pohled na svět Falloutu. Dynamičtější, taktičtější, lineárnější. Důvěrně známé mechanismy v tak trochu jiném hávu, a to opravdu povedeném. Graficky hra zestárla velmi příjemně, výhoda pozdějších 2D her, navíc díky péči modderské komunity s řadou velmi hezkých možností a vylepšení. Pokud se vám zamlouvá myšlenka kombinace světů Falloutu, Commandos a částečně i Diabla, jste tu správně.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Vladimír Klosse.