Po Falloutu 3, který udělal obrovský skok v rámci série, přišel rok 2010, kdy nám Obsidian Entertainment naservírovali hutný nášup v podobě Fallout: New Vegas. A že se děly velké věci! New Vegas je totiž dle mnohých fanoušků oním zamilovaným dopisem a důstojným pokračovatelem starých Falloutů před příchodem trojky.
Co je jinak?
Bystré oko samozřejmě odhalí stejný engine Gamebryo, tudíž graficky se žádná revoluce nekonala, ovšem stylizace a především změna prostředí udělaly své. Tatam je podmračená krajina předchozího dílu a chladných zbytků velkoměst, tady se rozehrává zcela jiný příběh. Mojave má zcela jedinečný ráz, slunce a písek jsou všudypřítomné. Jasně, zlí jazykové by mohli frflat, že to vypadá jako přeskinovaná trojka, či dokonce fanmod (jaká drzost), protože použitá technologie prostě určité mantinely nastavuje, ale tak to rozhodně není. Hra je v mnoha ohledech jedinečná, jde mnohem víc na dřeň a mnohdy vám dokáže zatraceně rychle připomenout, že Mojave je prostě zatraceně nehostinné místo. Zejména při vyšších obtížnostech opravdu musíte použít hlavu, hlídat si jídlo, vodu a nejednou zkrátka polknout hořkou piluli a přiznat si, že tohle je na vás zatím moc.
Zdroj: Bethesda
Samuel Colt to vyrovnal
Po stránce výzbroje se událo poměrně dost změn. Nejde jen o pestrost arzenálu, který je k dispozici, ale i možnost nakupovat, nalézat či směňovat speciální díly, s jejichž pomocí si vybrané zbraně můžete upravit na míru svému hernímu stylu. Je tak možnost nejen vylepšit si statistiku dané zbraně, ale i zvýšit její odolnost. Další možnost rozšíření upgradu představuje možnost používat různé typy munice. Munici si nakoupíte, najdete či vyrobíte u přebíjecího lisu, přičemž občas narazíte na dobráka, který vám, pokud máte požadované dovednosti, poradí, jak si vyrobit něco speciálního. Po čase také narazíte na jeden moc zajímavý obchůdek, který vám rozjasní oči a vyvětrá peněženku. Taková nádhera se v troskách jen tak nevidí a člověk najednou zjistí, k čemu je v Mojave dobrá zlatá cihla (mrk, mrk). Skvělé na obchůdku (tohle není spoiler) je také to, že si v něm můžete zakoupit zbraně z DLC, což se může hodit. Nosnost je totiž stále problém a nejednou tak budete stát před nelehkým rozhodnutím který kousek výbavy si necháte a který musí udělat místo něčemu cennějšímu. Peněz naštěstí unesete hafo, takže vždy je lepší prodat.
Je Fallout: New Vegas skutečně Fallout?
Je. A s touhle bombou se můžeme rozloučit, jak by řekl Clarkson, kdyby nedostal padáka. Ale pojďme to trochu rozvést. Série má určité poznávací body, které k ní patří, a že hrajete Fallout, si díky tomu uvědomíte celkem snadno. Je tu typická linka, která by šla vyjádřit jako „mám úkol, ten mne provede celou mapou jen proto, abych časem dostal ještě větší“, což ani tady není porušeno a počáteční touha po pomstě se tak za nějakou dobu solidně zvrtne a vyvine v cosi mnohem většího a vážnějšího. Dále je to tvorba postavy, která opět k sérii patří naprosto neodmyslitelně a která se stala sama o sobě předmětem smrště vtipů, vyprávěných pustinou ošlehanými nerdy přes ICQ. S postavou si můžete opravdu vyhrát a poměrně významně si tak ozvláštnit průchod hrou, neboť na geniálního nešiku nebo orkovitého svalovce reagují NPC různě. Není to sice v rozsahu dvojky, ale je příjemné vidět, že tvorba není jen kosmetická a herní svět na ni opravdu reaguje. Samozřejmě zůstal i systém V.A.T.S., který šikovně pomrkává na tahové souboje izometrických dílů a který pomáhá překonat některé tužší protivníky. Když se to vezme kolem a kolem, ingredience tu prostě jsou a jejich poměr je tak akorát. Takže Fallout to je, a je k poznání.
Zdroj: Bethesda
Chcípl pes?
V Mojave chcípne všechno, a pokud si nedáte bacha, budete patřit k těm, co to provozují hodně často. Herní svět zahrnuje několik frakcí, mezi nimiž se můžete pohybovat a dle karmy proti nim buď bojovat, nebo jim pomáhat. Když dáte pozor, většinu z nich zastupuje výběr viditelný již v úvodním filmečku. Záměr byl jasný, ukázat frakce na temné straně síly, ale působí maličko komicky. Kdyby začala hrát hudba YMCA, asi by se jeden nedivil. Postavy totiž dodržují dress code dané frakce, takže je to taková lehce nesourodá parta. Tahle partička si s vaší postavou nepěkně pohraje a dá vám jasnou motivaci, pomstu. Na své cestě za spravedlivou odplatou zjistíte, že věci nejsou černobílé, a také to, že Mojave má čilou faunu, která je složena ze starých známých z trojky i úplně nových, unikátních potvůrek, povětšinou toužících dokončit, co Benny začal.
Cesta do města
Z malé osady se poměrně brzy vydáte za vzdálenou září Stripu pátrat po bídácích, kteří vám ublížili, ale jelikož hrajeme GOTY edici, cesta se může zatočit do zcela nevídaných zákoutí. Na rovinu důrazně doporučuji nechat si DLC na dobu blízko konci původní hry, protože obtížnost a nutnost poměrně vysoké úrovně postavy i specifických dovedností by vás mohla opravdu zaskočit. Velmi nerad bych zrovna DLC nějak vyspoileroval, protože jejich relativně krátké, ale o to intenzivnější příběhy hru neuvěřitelně zpestřují. Takže jenom prozradím, že jsou opravdu různorodá a hru vám obohatí o nové předměty, parťáky a styl hry. Stealthový postup v Casinu, větry Předělu, zurčící voda kaňonu či orgány beroucí technokratická utopie mění a rozšiřují zážitek ze hry několikanásobně a každý si vybere to své.
Zdroj: Bethesda
Fallout: New Vegas, parádní jízda ze světa Falloutu, která je povinná pro každého hráče, který někdy narazil na některý z dílů a byl jím uchvácen. Pro fanoušky trojky pak samozřejmá volba.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Vladimír Klosse.