Fallout 76 - úvodka

Fallout 76 – přežijte apokalypsu s kamarádem

25. 7. 2024
Zdroj náhledu: IGDB.com

Když vyšel seriál Fallout, byl jsem extrémně skeptický a hrozně dlouho jsem se bál jej rozkoukat. A to hned z několika důvodů, včetně toho, jak špatně prostě herní adaptace dopadají. Jak jsem se já hlupák bralovská mýlil, seriál byl naprosto boží. Já si najednou řekl, není tak na čase dát šanci i Fallout 76 od Bethesdy? Všichni si totiž pamatujeme, jak moc kritizovaný tento titul byl, ale štěstí přeje odvážným, takže je čas se obléknout a vyrazit do západní Virginie

Je to multiplayer, dámy a pánové

Ačkoliv bych neměl, myslím, že je namístě připomenout, jak děsně Fallout 76 vypadal, když byl vypuštěn. Po vydání se objevily technické problémy, které zanechaly hodně hořkou pachuť. Hráči se setkali s nedostatečnými serverovými kapacitami, což způsobilo nekonečné fronty při pokusu o přihlášení. Byli neustále odpojováni, hra se lagovala a byla plná různých glitchů a bugů. Serverové problémy ovlivnily první dojmy hráčů, ačkoli vývojáři tvrdě pracovali na jejich odstranění, což opět nutno dodat, je na otevření debaty. Chcete pustit ven hru, která je tak moc rozsekaná? Glum nebo Redfall by mohli rozhodně povídat.

Takovým tedy spíše štěstím je to, že se počin neustále vyvíjí. Dnes do něj vstoupilo hned několik bonusů, má vlastní digitální deluxe edici a vzhledem k úbytku hráčů i zvyšování kvality hry je tu dnes vcelku příjemný titul, který se díky gigantovi, jakým je Bethesda, skoro dokázal oklepat ze svého původního přijetí. Dodnes se (naštěstí už jen lehce) upravuje, takže má recenze a dojmy ze hry budou z jiného soudku než ty, kterými počin disponoval po celém světě ihned po vydání.

Hlavním prvkem je online multiplayerový zážitek v postapokalyptickém světě, kde se hráči mohou spojit s dalšími dobrodruhy a sdílet s nimi zážitky nebo je zradit. Takže pokud čekáte tradiční singleplayerové RPG, kde si užijete postapo svět, připravte se na zklamání. Tento počin jde jiným směrem, s čímž už musíte počítat. On totiž ani příběhově nenavazuje, je dán do úplně jiného směru. Nicméně stále platí zničená planeta, konkrétně jsme dvacet pět let po svržení bomb, a máte to štěstí, že jste jedni z těch, co byli schovaní v krytu, takže jen stačí vylézt a vydat se na dobrodružství.

Zdroj: Bethesda

První osoba, první střelba, stejné úkoly

Víte, jak se pravidelně kritizují v RPG úkoly dones, zabij, znič? Tak těmi je Fallout 76 přeplněný a mám pocit, že jsem nedělal chvilkami nic jiného, než vyhlazoval ty zbytky lidstva, které jsou na planetě, což mi přišlo zatraceně smutné. Rozumím tomu, že člověk člověku vlkem, ale v tomto případě jste vy ten predátor a prakticky i anihilátor. Tedy pokud se neobjevují supermutanti, které už taková sranda zabíjet není, ale nenaděláte nic. Ten loot z nepřítele stejně vypadne, vy jej seberete, odnesete někam dál a úkol je splněný. Takových je bohužel mraky, a vzhledem k tomu, že nemusíte hrát hlavní příběhovou linku, ale můžete v klidu plnit vedlejší části, hrozí zde velmi rychlé unudění. Každopádně časově se dá hlavní část projet přibližně do třiceti hodin a to není tak zlé, můžete se v ní „naboostovat“ a poté si užívat procházku po zbytku světa.

Dnes už se navíc bez problémů můžete převléknout do lepšího oblečení, vyměnit zbraň za nějakou jinou nebo se vystavit radiaci, abyste trošku zmutovali a stali se ještě lepším predátorem. Rovnou tak přeskočím k tomu, že Fallout 76 chce splnit především možnost online zážitku s přáteli. Má to hned několik výhod. Občasné interakce s NPC jsou brutálně nudné a kamarád či spoluhráč je může alespoň trošku ozvláštnit, a za druhé, je děsná sranda jej nechat umřít hned poté, co vstoupí do hry.

Můžete se totiž propojit s kýmkoliv a jakkoliv během celého příběhu. Je zde dokonce i varianta, že se dáte dohromady s někým pár hodin poté, co vznikne jeho postava, a ještě prakticky nic pořádně neumí. Není nad to jej poslat do final fightu s nulovými schopnostmi a koukat na jeho bezradnost. Sice vás svou neužitečností stáhne s sebou, ale co, sranda musí být.

Zdroj: Bethesda

To je velký!

Mluvím o světě, vy úchyláci! Fallout 76 se za těch několik let skutečně pořádně rozrostl a survival v něm tak nabývá na skutečně jiných rozměrech. Pokud rádi prozkoumáváte různá zákoutí podivných světů, tak tady jeden máte, a kromě toho je natolik bohatý, že vám může zabrat stovky hodin, než jej pořádně projdete. Navíc ta rozmanitost! Bažiny, města, zasněžené hory. Pro každé dobrodružství něco, navíc s dostatkem orientačních a záchytných bodů.

V možnostech je zakládání vlastních táborů a jejich úpravy na to, abyste naplnili řádně žánr survivalu. Stavění kempu probíhá podobně jako ve Welcome to Paradize. Sbíráte tedy všechno možné harampádí, na které narazíte, vylepšujete si domeček a stavíte různé dílny, abyste měli kdyžtak kde trávit volné herní chvilky. Každopádně počítejte s tím, že ne všechno můžete do své základny narvat, stejně jako má vaše postava limity toho, co unese. Snažil jsem se to nějak obejít, abych si zajistil delší čas mimo základnu, tedy s co nejméně návraty a rozumným skladem, a odpovědí bohužel bylo investování reálných peněz do nákupu více skladových truhel. A já daň za hraní MMO her prostě platit odmítám.

Výše jsem to sice už nakousl, ale je tu ještě ovládání. To je ve Fallout 76 je navrženo tak, aby poskytovalo hráčům intuitivní a plynulý herní zážitek. Prakticky stačí jen běhat, střílet, uhýbat. Na PC se mi hrálo dnes vcelku dobře a klasický first person byl tak naplněn na 100 %. Bonusem je systém V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System), který umožňuje zpomalit čas a přesně zaměřit nepřátele. Nebudu chodit kolem horké kaše, je to takový víceméně life saver a dá se hrát v klidu i bez něj.

Zdroj: Bethesda

Fallout 76 je prostě lepší průměr

Graficky hře není moc co vytýkat, ale ani není mnoho co chválit. Rozmanitost, jakou nabízí v lokalitách, sice musím kvitovat, ale jinak se jedná o klasickou MMO, která nemůže a nemíří na žádné grafické super výšiny. Doslova bych řekl, že jde o lépe vypadající Stars End. Naštěstí je vizuál příjemný, nezasekává se, obraz je plynulý a nepřátelé vždy dobře viditelní. V kombinaci s ovládáním je tak přesně naplněný potřebný herní účel. Navíc jsem měl to štěstí ve hře zastřelit i něco, čemu říkám superdrak, a to jsem si neskutečně užil. Ostatně, kdo by se nechtěl stát lovcem draků s brokovnicí v ruce, když mu zadek užírá mutantí pes?

S audiem jsem také maximálně spokojený. Hudba příjemně sekunduje, není to opět nic přestřeleného, ale perfektně naplňuje volné chvilky. Střelba zbraní, opět bez námitek, výstřely jsou dobře ozvučené. Prostě paráda. Co mi ale vadilo, byl dabing u některých postav. Přišlo mi, že absolutně neseděl, a možná, jestli tvůrci budou ještě někdy něco upravovat, by se na něj rozhodně měli zaměřit.

Zdroj: Bethesda

Nehrál jsem tu původní verzi, která vyšla před lety. To mi možná zachránilo zážitek, jaký jsem z Fallout 76 měl. Není to hra, ze které se posadíte na zadek. Je to lehce nadprůměrný zabiják času, který pobaví, nenudí a hlavně funguje tak, jak má. Příběhová linka se dá proběhnout docela rychle, vedlejšími úkoly, byť repetitivními, můžete zabít hromadu času, procestovat celou mapu také chvilku zabere a survival je zde naplněný na maximum. Já jsem spokojený, ale vím, že kromě nákupu hry bych do ní v životě nedal už ani jednu korunu navíc, a vám všem doporučuji to samé.

• jde vidět ta obrovská snaha hru zachránit
  • skvěle otevřený svět
  • rozmanitost