Jedna z opravdu velkých revolucí v herním světě se odehrála v roce 2008, kdy společnost Bethesda Softworks uvedla další díl ze série Fallout, ovšem viděný v kompletně nové perspektivě. A to doslova. Předělat Fallout 3 do izometrické tahové RPG do pohledu první či třetí osoby chtělo hodně kuráže, neboť komunita kolem RPG je na své miláčky hodně háklivá.
3D
Přechod do 3D sledovali skalní fanoušci série se skřípěním zubů, Van Buren namlsal, ale vše nakonec dopadlo jinak. Na enginu Gamebryo postavená a na PC a konzole vypuštěná hra ze sebe nálepku přeskinovaného Oblivionu nikdy úplně nesetřásla. Leč nejen skalními fanoušky živa je herní série a Fallout 3 v prodejích zářil. 610 tisíc kopií za první měsíc je super výsledek, kterým byl poražen i zmíněný Oblivion.
Klid před bouří
Série se vyprofilovala jako izometrické 2D tahové dobrodružství ve světě zpustošeném jadernou válkou, který technicky i vizuálně zůstal někde v alternativních cca padesátých letech. To alternativní je nutné brát s důrazem, protože tahle padesátá léta byla kromě solidně vypadajících chlápků v oblecích a hospodyněk z propagačních materiálů k seriálu I Love Lucy známá i auty s jaderným reaktorem, osobními domácími roboty a především společností Vault-Tec, kterou od Umbrelly dělí snad jen nepřítomnost Weskera. A tato alternativní idylka plná muffinů, prosperity a moudrých investic byla vybombardována nukleární apokalypsou, po které zbyly jen ruiny, nemoci, nedostatek vody a všeprostupující beznaděj. A vaulty. Do jednoho z nich (nebo ne?) se právě narodil nový obyvatel, ty. Rok narození 2277.
Zdroj: Bethesda
Máma by byla pyšná
Hra začíná zcela netradičně, porodem a smrtí mamky. V rámci narození probíhá jinak poměrně klasická tvorba postavy, kde si nastavíte pohlaví, rysy, barvu kůže atd. Pak uděláme skok o jeden rok kupředu, zvolíme si atributy z již notoricky známého systému S.P.E.C.I.A.L. a poslechneme si mámin oblíbený citát, poslouchejte důkladně. Pak další hop a skok na naši narozeninovou oslavu, je nám deset a jako dárek dostaneme další charakteristickou věc, Pip-Boy. Mimo jiné také poznáváme kamarádku Amátu a nepřítele Butche, přičemž na závěr si zkusíme střelbu.
Další přeskok do věku 16 let, rychlá prohlídka od táty doktora, dát po tlamě Butchovi a šup na test. Tím je uzavřen tutoriál a vytvořena herní postava. Pak už jen jeden malý skok, do současnosti. Táta otevřel dveře vaultu a zmizel, všude jsou švábi, nepokoje a my musíme zdrhnout, je-li nám kůže drahá. Úvod patří jednoznačně k nejvelkolepějším v historii série a velkolepá pouť jím velmi atmosféricky začíná. Když za mnou poprvé zapadly těžké dveře vaultu a já vyšel na světlo, přiznám se, že jsem zíral s otevřenou pusou. Opravdu skvělé. Děj se drží v sérii osvědčeného modelu, kdy máte jeden cíl a po jeho splnění další, ještě větší. V rámci pouti navštívíme řadu zajímavých lokací, které centrum někdejší americké moci může nabídnout, a dojde i na staré dobré dilema, jak zamíchat karty osudu pro celou zemi.
Zdroj: Bethesda
Stimpak a ostatní veteš
Hra nabízí velkou řadu předmětů a zbraní, ostatně jinak to v sérii ani nejde, ze kterých je patrná vyspělost předválečného světa i lidová tvořivost obyvatel dávno po válce. Těšit se můžeme na staré známé, jakými jsou pistole a samopaly, ale také laserové či plazmové zbraně či granáty. Každý si v nabídce vybere tu svou, oblíbenou, se kterou se pustí do putování. Hra opět není skoupá na NPC a rozhovory, ve kterých si mnohdy musíme sakra hlídat karmu, nebo taky ne. Pokud se konverzace zrovna nevede dle pravidel etikety, nabízí se možnost situaci řešit v reálném čase nebo zapnout systém VATS, ve kterém souboj proběhne „filmověji“ a na tahy. Zajímavé je, že tento systém je sám o sobě minicheatem, neboť při jeho spuštění do vás všichni mohou smažit z čeho chtějí, ale vám to nevadí, protože teď jste zkrátka na tahu vy.
Supermutant and his friends
Ve hře se kromě lidí můžeme těšit na známé přátele i nepřátele, jakými jsou lidé, ghoulové, deathclawové, supermutanti nebo škorpióni. Změna perspektivy je právě tady hodně patrná, protože na supermutanta se opravdu jinak dívá z izometrického nadhledu, a jinak z pohledu z očí do pupíku. Zejména v tunelech nebo jiných, méně přehledných lokacích hra velmi slušně supluje horor a má opravdovou atmošku.
Zdroj: Bethesda
Mikrotransakce?
Fallout 3 dostal čtyři velká DLC se samostatným příběhem, která původní nijak krátkou herní dobu ještě o notný kus prodlužují. Mothership Zeta je asi největší úlet, neboť v ní si to rozdáte s partou kámošů Foxe Muldera, The Pitt vás zavede do ruin Pittsburghu, které jsou ovládány otrokáři, Operation Anchorage vysvětlí prostřednictvím předválečné simulace něco z dávné historie a Point Lookout vás kolesovým parníkem odveze do bažin a močálů odhalit tajemství agenta. Broken Steel o něco posune konec původní hry, kdy z vás bude právoplatný člen Bratrstva oceli (pokud jste nezemřeli).
Fallout 3 představuje zásadní milník celé série, která udělala obrovský skok směrem k mainstreamu. Pravověrní fanoušci se mohou alespoň konejšit vědomím, že tento krok značku výrazně posílil a zajistil jí budoucnost a zájem širší divácké obce. Pokud se totiž na hru podíváme objektivně, je dodnes velmi dobře hratelná, atmosférická, brutální a velmi zábavná, a co chtít po hře víc?
Recenzi pro Gaming Professors napsal Vladimír Klosse.