Jak již název Fabledom napovídá, jedná se o fantasy pohádkový svět, kde se lidé mohou na krátkou dobu proměnit v kostlivce nebo se klidně přátelit se zlobry. V podstatě lze říct, že se zde pohádky stávají skutečností. Atmosférou je hra zasazena do pozdního středověku, ve kterém se ujmete správy vlastní osady. Postupně se k vám nastěhují tři typy občanů, kteří budou osadu rozvíjet podle svých specializací. Princi a princezny budou vaší osadě vládnout a zároveň zajišťovat interakci napříč celým královstvím. Interakce však nenabízí příliš kontextu, hra se točí okolo obecnějších rozhodnutí a nejde příliš do hloubky. To je ale přesně to, co od hry podobného střihu chcete, nečekáte hluboký příběh, ale především funkční hratelnost. Ostatně své o tom vypovídá hodnocení hráčů, neboť na Steamu má v době psaní recenze hodnocení velmi kladné, krásných 87 % při počtu recenzí přes 5 000.
Rozmarný pohled na žánr budovatelských strategií
Fabledom je ve svém jádru budovatelská strategie města. Představte si křížence mezi SimCity, The Settlers a Pioneers of Pagonia, možná s trochou Quest of Glory nebo King’s Quest. Domy, které si hráči mohou přizpůsobit co do velikosti i tvarů, dávají občanům střechy nad hlavou, zatímco zeleninové a obilné farmy poskytují počáteční obživu. Tak jak už to u her podobného typu bývá, hráči musí vytěžit dřevo a kámen a poté je proměnit v prkna a cihly. Jak se osada rozrůstá, přičemž občané přicházejí automaticky, pokud mají volné místo k bydlení, hráči získávají více peněz z daní, ale také musí naplňovat rozmanitější potřeby obyvatelstva a částí výdělku je nutné přispívat do královské pokladnice.
Mapa je rozdělena do čtvercové mřížky, na níž postupem času budete dokupovat jednotlivé dílky, abyste vytvořili dostatek prostoru pro rozvoj města a zároveň narazili na zajímavé události či specifické suroviny. Městské bloky a paláce vyžadují pečlivější rozvoj než usedlosti rolníků. Před umístěním se ujistěte, že máte nahromaděné zdroje, a pečlivě zvažte umístění. Zaujala mě obzvláště modulárnost jednotlivých obytných bloků, u nichž si nejprve vyznačíte místo určené pro stavbu a dále do něj umisťujete jednotlivé obytné bloky, případně lze strukturu vygenerovat automaticky a následně upravit k obrazu svému. Stejně jako u většiny městských strategií existuje napětí mezi obytnými a průmyslovými zónami a zajištěním rychlého přesunu zdrojů z budovy do budovy. Zároveň však musíte řešit docházkovou vzdálenost občanů z bydliště do svého zaměstnání, což otevírá nové možnosti optimalizace a efektivity výrobních řetězců. Naopak hlubší mikromanagement ve hře spíše chybí, což je krapet škoda. Ocenil bych určité možnosti pro hráče, kteří si přece jen rádi pohrají s efektivitou výrobních budov.
Humor a návod od svérázného vypravěče
Čas od času Fabledom nabídne hráči úkoly, které po svém zdárném splnění hráče s noblesou odmění. Ty zadává skvělý vypravěč, který nešetří humorem a probudí ve vás nostalgii z dob sezení u pohádek v televizi. Je příjemné, že náročnost úkolů s progresem ve hře přirozeně stoupá. Doporučuji je přijímat pouze tehdy, když jste si docela jisti, že se vám je povede splnit, jinak následuje nepříjemný postih, a navíc je obecně důležitější udržet občany co nejspokojenější a mít silné zásoby potravin a uhlí. Obzvlášť na zimu, v zimě logicky nic neroste ani nekvete, naopak spotřeba uhlí prudce vzroste a obyvatelé vám dají výrazně znát, pokud je jim zima nebo nemají naplněná břicha. Šlechta následně otevírá některé zajímavé obchůdky a umožňuje hráčům pořádat festivaly.
Při svém průchodu hrou jsem nenarazil v zásadě na žádné bugy, glitche ani textové nedokonalosti. Naopak hra běžela plynule, optimalizace velice dobrá, žádného padání se bát nemusíte. Vyzdvihnout je nutné i audio, hru doprovází příjemná relaxační doprovodná hudba opět s pohádkovou tematikou.
Zajistěte úspěch svého království láskou nebo válkou
Jakmile hráč postaví cech poslů, mohou dva vyslanci cestovat po mapě světa a komunikovat s ostatními vládci. S jedním vybraným navážete romantický vztah, ale i s ostatními doporučuji udržovat dobré vztahy. Také ostatní vládci Fabledom totiž nabízí hráči úkoly za zajímavé odměny. Většinou však budou zapotřebí vojenské jednotky. Pro jejich výcvik jsou zapotřebí meče pro pěšáky a luky pro lučištníky. K výrobě zbraní jsou nicméně nutné značné investice do zdrojů, násilí mezi národy je navíc v rozporu s étosem fantasy vesmíru. Jinými slovy, souboj ve hře ustupuje diplomacii a přátelství. I ty nejdrsnější prvky jsou prezentovány kresleným vizuálním stylem, který zcela odstraňuje jakýkoli potenciálně hrozivý pocit. V určitém bodě získáte hrdinu, jehož úkolem bude vést jednotky do boje, prozkoumávat okolí s pohádkovými prvky, jako jsou čarodějnické chýše, případně vám kolemjdoucí obchodník prodá kouzelné fazole. Průzkum speciálních míst přinese možnosti nových předmětů nebo staveb, pomocí nichž budete svou osadu dále rozvíjet.
Fabledom je opravdu pěkná pohodová budovatelská strategie, která nepředstavuje nové revoluční mechaniky, ale velmi dobře provádí klasické nápady. Často se přistihnete přiblížení na konkrétního obyvatele sledujíce, co právě provádí. Není přehnaně hluboká ani náročná, zároveň je příjemné sledovat, jak se vaše městečko rozrůstá a prosperuje. Pohádková atmosféra s fantasy prvky tomu dodávají speciální kouzlo. Cena hry odpovídá její velikosti, která je tak akorát, jeden průchod jde zvládnout za 10 až 12 hodin. Nestalo se mi, že bych narazil na výrazné prodlevy v zábavnosti, nový obsah je dávkován příjemným tempem. Zkrátka pořád máte co dělat, a když si myslíte, že již máte vše postaveno, hra vám nějakým způsobem nabídne či rovnou otevře další obsah. I přes výše uvedené dostanete kreativní režim pro ty z vás, kterým by i to málo omezení přišlo příliš. Pokud hledáte odpočinkovou hru s příjemnou pohádkovou atmosférou, ve které je frustrace omezena na úplné minimum, je Fabledom přesně pro vás.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Ondřej Suchan.