Letošní ročník Mistrovství světa vozů Formule 1 jede v plném proudu, a ačkoliv je o celkovém vítězovi letos asi už rozhodnuto, nic to nemění na tom, že se do tohoto kolotoče konečně přidal i Codemasters s EA, kteří vydali nový ročník svých virtuálních formulí. Titul F1 23 přichází s několika novinkami, jako je například návrat červených vlajek, a zároveň se v letošním ročníku po krátké pauze znovu objevil také příběhový režim s názvem Break Point 2. V něm budeme opět sledovat příběh Aidena Jacksona a Devona Butlera, takže v pravém slova smyslu jde o pokračování Break Pointu ze hry F1 2021. Jak se F1 23 celkově povedl a zda se jedná o to nejlepší, co nám Codemasters a EA přineslo, vám ukáže naše dnešní recenze.
Opět bez šampionátu Formule 3
Bohužel si ani u F1 23 neodpustím faktickou poznámku, že je sice krásné, že se licence v posledních letech rozšířila i o šampionát Formule 2, ale nějak mi nedává smysl a upřímně to ani nechápu, proč se Codemasters a potažmo ani EA nezajímá také o implementaci juniorských závodů Formule 3, které prostě do celkového kolosu Formule 1 patří. Kariérní režim by tím dostal pozitivní impuls a nebyl by tak jednotvárný, jako už několik posledních let je. Bylo by totiž opravdu pěkné začít vaši vysněnou kariéru jako zelenáč, který se postupně prodírá šampionátem Formule 3 přes Formule 2, až na základě svých úspěchů a zkušeností zavítá do té nejvyšší královské třídy Formule 1. Tak nějak bych si představoval dokonalý kariérní režim, který by dokázal zohlednit vaše výsledky a vlastně i dřinu, jakou do jednotlivých závodních víkendů dáte, a postupem do vyšší třídy vás defakto odměnit a motivovat k dalšímu zlepšování vaší kariéry. Bohužel s absencí Formulí 3 je tento zážitek pouze poloviční a vlastně i tak nějak pomalu odpadá důvod, proč by si F1 23 měli koupit majitelé předchozího ročníku, zvláště ti, co nejvíce času utopí právě v kariérním režimu.
Samotná kariéra je totiž úplně stejná jako u F1 22 a upřímně jsem si za celou dobu nevšimnul nějakých zásadnějších rozdílů. Opět si můžete kariéru zajezdit buď sami, nebo ve dvou hráčích, a detailně si nastavit, jak dlouhou ji vlastně chcete, jak má být poskládaný váš závodní víkend a zdali chcete začít ve Formulích 2, nebo se rovnou přesunout do šampionátu Formule 1. Zde bohužel Codemasters neudělal nějaký velký pokrok a je škoda, že se skutečně nepodařilo do hry dostat i sérii Formule 3. Bylo by to alespoň něco navíc. Tak to ale bohužel není skoro nic.
Návrat červených vlajek, absence sprintových shootoutů
Asi jednou z největších novinek nové F1 23 je návrat červených vlajek, jež byly ze série odstraněny v roce 2014. Úkolem červených vlajek je zastavit probíhající závod, a to buď z důvodu nepříznivých povětrnostních podmínek, či například jako důsledek velké havárie, která by mohla jakýmkoliv způsobem ohrozit ostatní závodníky či personál na trati. Po devíti letech tak opět dostaneme šanci nahlédnout do toho, jak tato procedura vlastně funguje, a taktéž možnost si za chodu měnit svoji závodní strategii a věci s ní spojené, jež jsou při vyvěšení červených vlajek povolené. Návrat tohoto stěžejního aspektu tak rozhodně považuji za velké pozitivum a dost možná i za jedno z největších lákadel nového ročníku. Mnoho z vás určitě také zajímá, jak je to s novým formátem sprintových závodů, tedy se sprintovým rozstřelem (shootoutem) a následným sprintem. Zde, i s ohledem na to, kdy byl nový sprintový formát přestaven, nedokázal Codemasters včas reagovat a bohužel F1 23 obsahují ten původní z minulých dvou let. Konkrétně tedy jde páteční kvalifikaci, která rozhodne o umístění na startu sobotního sprintu, a sprint, který zase určí umístění na nedělní Velkou cenu. Pokud nový formát bude ponechán i pro příští rok, pravděpodobně bude do série implementován až v F1 24. Osobně příliš nevěřím, že by vývojáři vydali dodatečnou aktualizaci, která by sprintový formát překopala, i když samozřejmě se to vyloučit nedá.
Nabídka herních režimů se malinko změnila
S příchodem ročníku F1 23 se malinko pozměnila i stavba jednotlivých režimů. Pokud byste například hledali režim Grand Prix, rychlý závod, Time Trial nebo i online multiplayer, musíte nově zavítat do nabídky F1 World, která všechny ostatní herní režimy sloučila do jedné skupiny. Ze začátku se asi zřejmě budete v nabídce trochu ztrácet, ale časem si lze na nový F1 World zvyknout a musím uznat, že i tato drobná změna je pro sérii určitě pozitivní. Díky tomu je menu hry v F1 23 o něco přehlednější, intuitivnější a především jednodušší než u předchozích dílů.
Když už jsem načrtnul jednotlivé režimy, bylo by dobré se trochu zmínit i o pokračování Break Pointu a vlastně si příběh trochu shrnout. Jak už jsem kdysi několikrát řekl, nemám příběhové závodní hry moc rád. Za prvé končí tyto chabé pokusy velkým fiaskem a za druhé jsou závodní hry od toho, aby se v nich prostě a jednoduše závodilo bez nějaké omáčky kolem. GRID: Legends, které Codemasters vydalo před více než rokem, však dokázalo malinko moje postavení k příběhům přehodnotit a na tuto vlnu skvěle navázal i Break Point v F1 2021. V obou hrách bylo vidět, že si na příběhovém režimu dali vývojáři záležet, a i když se nejednalo o žádný hollywoodský trhák, dokázal mě příběh jak v GRID: Legends, tak i v F1 2021 zaujmout. Totéž mohu říci i o pokračování v letošním ročníku. Pokud vás Break Point zaujmul před dvěma lety, bude se vám líbit i Break Point 2. Sice se nejedná o nic vyloženě dlouhého a příběhový režim dokážete bez větších problémů projít za cca šest až sedm hodin čistého herního času, ovšem bylo to sedm hodin, při nichž jsem se opravdu bavil. Nebudeme si tu asi nalhávat, že se snaží Break Point 2 všechno trochu uměle dramatizovat, a někdy jsem si vážně připadal jako divák další řady Drive to Survive, ale ono vlastně proč ne. Za mě tedy Break Point 2 dokázal skvěle navázat na svého staršího kolegu a rozhodně návrat příběhového režimu v F1 23 vítám.
Výčet herních režimů pak končí klasickou plejádou jako v předchozích dílech. Nechybí několik režimů pro více hráčů či v posledních letech oblíbený My Team, kde si vytvoříte svůj vlastní závodní tým. Jak už to tak bývá, vaším úkolem je kompletní správa týmu, v němž, kromě závodění, najímáte také zaměstnance, sháníte sponzory či finanční prostředky, díky nimž můžete vaše auto a tým dovést až k vítězství. Způsob zpracování je vesměs podobný jako v předchozích dílech, tudíž nějaké zásadní změny ani v tomto ohledu nečekejte.
Jízdní model a umělá inteligence doznaly změn
Přes to všechno by bylo asi hloupé tvrdit, že F1 23 nepřinesly vůbec žádnou inovaci. Naopak, nový ročník přinesl nějaké změny, a to například v jízdním modelu. Věc, na kterou si hráči v minulém ročníku stěžovali, byla trakce při výjezdu zatáček, která nebyla příliš optimální, a například u těch, kteří minulý ročník hráli na gamepadu, se jednalo o čisté peklo, a to hlavně při vypnutých asistentech. Tento problém byl v letošním ročníku vyřešen, což zapříčinilo to, že se nyní nemusíte bát ostřejších soubojů a trochu více riskovat. Jízda s formulí díky tomu dostává nový nádech a závody jsou mnohem dynamičtější a reálnější. Novinkou je rovněž implementace blokování zadních kol, kterou rovněž pocítíte především při vypnutých asistentech. Nyní bude nutné brždění ještě více promýšlet a každá, byť sebemenší, chyba vás bude o to více bolet. Z mého pohledu skvělý posun a za jízdní model si vývojáři zaslouží jednoznačný palec nahoru.
Více realisticky se v F1 23 chovají i vaši soupeři, kteří už nedělají tolik přešlapů jako v minulosti a rovněž jsou o něco inteligentnější a přizpůsobivější. Pokud vám přišlo, že se umělá inteligence při soubojích příliš nebránila, vězte, že nyní se do bitev budou zapojovat o něco více a dokáží být opravdu agresivní. Svou pozici vám určitě nedají zadarmo a například na vyšší obtížnost jsem měl někdy problém soupeře vůbec předjet. Také v tomto ohledu musím uznat, že se jedná o příjemnou změnu.
Vizuální stránka? Ta bohužel v některých ohledech již neodpovídá dnešní úrovni
Co se týče vizuální stránky, rozdělil bych nový ročník na takové dvě části. Určitě se hodí pochválit zpracování monopostů a rovněž jednotlivých tratí. V tomto ohledu je F1 23 na dobré úrovni a rozhodně je to věc, kterou Codemasters pořád umí. Na druhou stranu, co už moc dnešní době neodpovídá a kde by měli tvůrci rozhodně do budoucna zapracovat, je okolí tratě. Ať už jde například o stromy, budovy, či cokoliv jiného, zpracování těchto elementů není úplně ideální a v roce 2023 už tu máme prostě lepší a hlavně mnohem hezčí hry. Na druhou stranu musím rozhodně vyzdvihnout optimalizaci, která je u nových F1 23 skvělá. Za celou dobu hraní jsem neměl se hrou žádný velký problém, takže alespoň v tomto ohledu mohu být zcela pozitivní. Nyní už nezbývá nic jiného než se vrhnout na naše klasické závěrečné hodnocení a udělit hře výslednou známku.
Nové F1 23 jsou příjemnou evolucí předchozího ročníku, která sází na vylepšený jízdní model, lepší umělou inteligenci, a rovněž přináší i několik staronových věcí. Mezi ně patří návrat červených vlajek či druhý díl příběhového režimu Break Point. Bohužel ale ani to není dostatečným důvodem pro to, aby majitelé předchozího ročníku do nového dílu investovali plnou částku. F1 23 tak jsou spíše určené pro ty hráče, kteří vlastní některý ze starších dílů, jako jsou F1 2020 nebo F1 2021. Stále totiž chybí například implementace šampionátu Formule 3, který by karty alespoň trochu otočil. Přes to všechno můžu říct, že jsou F1 23 dobrou hrou a za nás, za Gaming Professors, jim uděluji osm bodů z deseti.