Exoprimal AR1

Exoprimal – s dinosaury na věčné časy

3. 8. 2023
Zdroj náhledu: igdb

Cestování napříč časem a paralelními vesmíry. Podle některých vědců je to možné, podle jiných absolutně vyloučeno. S myšlenkou cestování časem a propojení paralelních vesmírů si pohrává týmová akční hra Exoprimal od společnosti CAPCOM Co., Ltd.

Zdroj: igdb.com

Nepříliš veselá budoucnost

Exoprimal je online týmová akční hra z pohledu třetí osoby, která kombinuje prvky PvP a PvE. Příběh vás zavede do nepříliš vzdálené budoucnosti, konkrétně do roku 2043. Svět a potažmo celá lidská civilizace je (jak už to bývá) na pokraji kolapsu. Na lidstvo útočí interdimenzionální víry, které se množí po celém světě a díky nimž se na povrch planety dostali i tvorové, o kterých se učilo jen ve škole, dinosauři.

Vy se ujmete role Exofighters, či exobojovníků, chcete-li. Jde o elitní vojáky, kteří ovládají, respektive pilotují, své militarizované mech-obleky, známé jako Exosuits. Díky oblekům a vašim schopnostem se tak stáváte poslední nadějí lidstva. Během rutinního letu se skupinou Hammerheads, která je tvořena ostatními exobojovníky, havarujete na odlehlém místě zvaném Bikitoa. Po chvíli průzkumu se náhle setkáváte s Leviathanem, dokonalou umělou inteligencí, která před třemi lety záhadně zmizela.

zdroj: igdb.com

Jde zároveň o brilantní „mozek“, který pomáhal vyvíjet Exoobleky. Leviathan vám vysvětlí aktuální situaci, včetně jeho plánu na záchranu světa. K záchraně světa, a tedy lidské civilizace, potřebuje Leviathan vás, vaše schopnosti a hlavně vaše exoobleky. O tom, že Leviathan má prakticky božské schopnosti, se přesvědčíte záhy, kdy jste teleportování s ostatními exobojovníky z různých paralelních dimenzí zpět v čase do roku 2040. Tím se ocitáte prakticky v nekonečné smyčce válečných her, v nichž musíte bojovat proti dinosaurům a dalším Exofighterům, abyste Leviathanovi poskytli potřebná bojová data.

Abyste z ostrova unikli a našli způsob, jak Leviathana porazit či přesvědčit, musíte hrát hlavní režim Dino Survival. Bez ohledu na to, zda vyhrajete, či prohrajete, se vám v sekci Archivy v hlavní nabídce odemknou videa a zvukové záznamy, které posouvají děj kupředu. Zjistíte ještě více o světě a Leviathanových schopnostech i jaký je hlavní smysl likvidace hord dinosaurů a následného boje s druhým týmem exobojovníků. Dozvíte se také, proč se dinosauři objevují po celém světě a jak tomu zamezit.

Exoprimal přináší svižnou kombinaci PvE a PvP

Příběh se vám může zdát opravdu poněkud šílený a svým způsobem originální. Přece jen kombinace supermoderních technologií a dinosaurů spolu s postapokalyptickým světem se nevidí každý den. Leviathan je coby samolibá umělá inteligence z určitého pohledu záporák, který vám však kryje záda, kárá vás a dokáže i užitečně poradit, a to hlavně ze začátku. Disponuje ale i poměrně trefnými dialogy, nebo spíše monology, ve kterých se vám vysmívá v jeho vlastním stylu. Dokáže také ocenit úspěch, případně nabídnout zajímavé alternativy řešení dané situace, a umí i dobře škodit.

Zmínil jsem hlavní režim hry Exoprimal, což je Dino Survival. Jde ve své podstatě o závod dvou týmů po pěti hráčích, které mají specifickou sadu misí. Tyto mise se skládají z úkolů, jako je co nejrychleji vybít početné hordy dinosaurů, chránit specifické objekty nebo i porazit dinosauřího minibosse. Jakmile splníte dostatečný počet úkolů, respektive misí, přejdete do závěrečné fáze, která se z klasické kooperativní PvE akce může změnit i na PvP proti druhému týmu. Týmy jsou tvořeny po pěti hráčích, tedy celkem hraje dohromady deset hráčů.

Zdroj: Capcom

Pokud je závěrečná fáze v duchu PvE, pokračuje se v opakování předchozích misí zaměřených na vybíjení dinosaurů. Když se však závěrečná fáze změní na PvP mise, budete se muset zapojit do boje přímo s nepřátelským týmem. Závěrečná PvP mise zahrnuje úkoly, které jsou jak kombinací PvPvE, tak čistě PvP. Jde o doprovod důležitého nákladu, sběr dat, případně jejich krádež nepřátelskému týmu, držení specifických kontrolních bodů či zabíjení dinosaurů pro nabití kladiva a jeho použití k rozbití bariér chránících generátor, který musíte zničit.

Leviathan vám nedá nic zadarmo

Pokud jeden z týmů výrazně zaostává, objevuje se Leviathan. Ten může prohrávajícímu týmu pomoci k návratu, tedy vyrovnání sil. Nebude to samozřejmě jen tak. Leviathan je prostě samolibý a zvrácený. Pomoc neboli taktickou výhodu k dohnání ztráty si musíte zasloužit. Leviathan může spawnout neosaura, speciálního dinosaura, jehož zabití způsobí, že nepřátelský tým bude čelit obtížnějším nepřátelům.

Další možnou pomocí, jak zvrátit osud vašeho týmu, je Dominator. Tohle je již o poznání zábavnější, protože získáte kontrolu přímo nad velkými dinosaury, jako jsou T. rex, Triceratops nebo třeba Carnotaurus. Tyto potvůrky jsou následně teleportovány poblíž nepřátelského týmu. Hráč, který tyto dinosaury ovládá, si pak může vychutnat kosení členů nepřátelského týmu plnými doušky.

Zdroj: capcom

Samotná myšlenka je opravdu povedená a hratelnost dokáže zabavit. Realita je však trošku jiná. Až se trochu rozkoukáte, poznáte, že koncept PvP misí je poměrně nevyvážený. Pokud některý tým výrazně zaostává, i po pomoci Leviathana se stává většinou nemožné vedoucí tým dohnat. Taktéž hodně záleží na tom, s kým hrajete (jako u většiny týmových PvP her) a proti komu. To je sám o sobě další nešvar, poměrně nízká základna hráčů může způsobit, že buď budete potkávat ostřílené silné týmy, nebo se naopak budete točit stále se stejnými hráči v rámci několika her. Není to sice tak hrozné jako třeba u hry Marauders, ale stávat se to může a bude.

Herní smyčka je v základu závod a následné finále, které vyústí v PvP. Jak začnete postupovat v příběhu, herní režim se postupně začne měnit. Budete bojovat na různých mapách a setkáte se se zmutovanými variantami dinosaurů zvanými neosauři, kteří disponují superschopnostmi a mají nové mise, které na vás čekají.

Rozhodně stojí za to zmínit Super Swarms, zde bojujete doslova proti několika stovkám dinosaurů padajících z nebe. V průběhu hry se opět může objevit Leviathan, který dokonce zruší boj, aby oba týmy teleportoval na speciální akci určenou pouze pro PvE. V těchto poměrně velmi vzácných okamžicích budou oba týmy muset spolupracovat a bojovat proti dinosauřím Super Swarms, dinosauřím minibossům a neosaurům najednou. V závěru toho všeho je pak velký speciální boss, který se dá přirovnat k raid bossovi. Zde je nutnost opravdu spojit síly a spolupracovat, protože na poražení raid bosse máte jen určité množství času a také omezený počet respawnů.

Exoobleky, které sluší každému

Zmínil jsem, že hodně záleží na spolupráci, a od toho se také odvíjí, koho budete v týmu mít. Nemám teď na mysli hráče, ale herní třídy, respektive profese. Exoprimal nabízí skvělý výběr herních tříd. V základu zde jsou tři hlavní třídy, kterými jsou Tank, Assault a Support. Jak již název napovídá, Tank dokáže ustát silný nápor nepřátel a Assault se postará o dostatečný přísun poškození i likvidaci nepřátel, zatímco Support se bude snažit udržovat ostatní při životě. Na tom by nebylo nic tak převratného, kdyby se každá z těchto tříd ještě určitým způsobem nelišila v návaznosti na to, jaký budete mít typ a třídu obleku. Najdete zde klasického tanka s magnetickým štítem, případně těžkým kulometem, assaulta s dvěma čepelemi nebo snipera a supporta, který dokáže plošně léčit, nebo naopak umí prakticky zastunovat nepřátelské jednotky.

Nedá se říct, že by některá z postav, pardon, z obleků, byla vyloženě TOP. Hodně záleží na vašich schopnostech a v konečném důsledku také na složení vašeho týmu spoluhráčů, a to jak v rámci PvP, tak i při PvE. Obleky mají navíc fantastický design a se všemi postavami je prostě radost hrát nejen díky grafice a pohybům, ale také díky jejich skvělým schopnostem a zbraním. Nejlepší na celém tom všem je, že Exooblek můžete kdykoliv během zápasu změnit v závislosti na situaci. Potřebujete větší palebnou sílu? Není problém. Potřebujete ustát velkého raid bosse? Jasně, změňte si na tanka a jděte do toho! Schopnosti exoobleků můžete vylepšovat, aby se schopnosti staly ještě více efektivní, účinné a odpovídaly vašemu hernímu stylu.

Pokud se tak potkáte se skupinou hráčů, kteří si své obleky také patřičně vylepšili, můžete některými misemi doslova projít jako horký nůž máslem. Své obleky si můžete upravit také po vizuální stránce aplikací různých skinů, přívěsků a obtisků, a to tak, že je získáte prostřednictvím loot boxů získaných skrze hraní Dino Survival nebo si je zakoupíte za reálné peníze či herní měnu.

Vizuální stránka titulu je povedená. Dinosauři jsou opravdu skvělí, stejně jako celé grafické zpracování hry, včetně pohybů. Zde je prostě vidět, že se jedná o zkušený CAPCOM Co., Ltd., jehož díla mají hezkou grafiku i fajn optimalizaci. Ozvučení hry je na vysoké úrovni a bezpochyby vás zaujme také soundtrack.

Exoprimal je rozhodně skvělá PvP/PvE hra z pohledu třetí osoby, která obratně využívá koncept dinosaurů a moderního světa. Titul nabízí pestrou paletu herních tříd i různé variace dinosaurů, a to všechno v krásné grafice se solidní optimalizací. Jako třešničkou na dortu je pak povedený soundtrack a příjemné ozvučení. Bohužel titul ztrácí na rozmanitosti. Jinými slovy, hra vás zaujme, bude vás bavit, ale hrozně rychle odezní. Zabíjení dinosaurů v rámci PvE zabaví, ale koncept PvP je nevyvážený a tomu přidává i absence různých herních režimů z jiných PvP titulů, které by hře rozhodně slušely. I tak se však jedná o povedený kousek, a když najdete partu spoluhráčů, budete se příjemně bavit.

• skvělý výběr herních tříd
  • grafické zpracování
  • hratelnost