Espresso Tycoon - náhled

Espresso Tycoon – provoz kavárny podle vašich představ

29. 10. 2023

Před necelým rokem se k nám do redakce dostalo demo skvěle vypadající hry Espresso Tycoon, v níž jsme si vyzkoušeli jednu z misí jakožto manažer kavárny. Naším úkolem bylo obsluhovat zákazníky, starat se o dodávky surovin a najímat nové zaměstnance. Musím uznat, že prvotní dojem z celkového zpracování byl pro mě osobně více než pozitivní, což byla rozhodně skvělá zpráva, jelikož jak už jsem několikrát zmínil, nejsem nikterak příliš velký fanoušek žánru manažerských a tycoon simulátorů a většinou se těmto typům her pokud možno vyhýbám. Espresso Tycoon byl ale jednou ze světlých výjimek a již z prvních obrázků mě dokázal nabudit dojmem, že toto by se mi mohlo líbit, což u her od vydavatele PlayWay není zvykem.

Dnes se k této hře znovu vrátím, jelikož jsem dostal možnost zahrát si i plnou verzi, která vyšla 7. června letošního roku. Rozhodně jsem byl zvědavý, jestli pozitivní první dojem dokázalo vývojářské studio DreamWay Games přenést také do finální podoby. Všechny tyto otázky vám zodpoví naše dnešní recenze.

Výběr ze dvou herních režimů

Chcete si vyzkoušet práci v různých kavárnách na rozličných místech a odlišných podmínek, anebo si místo toho navrhnout vlastní kavárnu a tu neustále vylepšovat? Oboje je v této hře možné a je zcela na vás, který ze dvou herních režimů si vyberete. Espresso Tycoon vám v tomto naštěstí nabídne úplnou volnost a do žádného režimu váš nikterak nenutí. Prvním a asi i tím hlavním režimem je kampaň, která se skládá z celkem deseti misí, v nichž se podíváte do různých kaváren v různých koutech světa. Pokud si tedy chcete otestovat své manažerské schopnosti a vyzkoušet si práci pokaždé ve zcela odlišných podmínkách, bude se vám kampaň bezesporu zamlouvat. Rozhodně cením vývojáře za to, že jednotlivé lokace a mise od sebe opravdu dramaticky odlišili, a i když se ve hře nachází v uvozovkách jen deset misí, dostane se vám v každé z nich trochu jiného zážitku. Celková herní doba opravdu není nikterak dlouhá a kampaň dokážete bez větších problémů projít i za čtyři až pět hodin čistého herního času. Mně osobně však tento přístup nevadí a raději se spokojím s kratší herní dobou, ale zajímavými misemi, než s delší herní dobou, v níž se budou úkoly a cíle neustále opakovat. Samozřejmě, základní prvky hraní jsou ve většině misí stejné, což se ale dá tak nějak očekávat, jelikož abyste například mohli vaše zaměstnance vůbec vycvičit na nějakou lepší úroveň nebo si vysloužit vyšší hodnocení od zákazníků, musíte pokaždé všechno nejprve vybudovat od samého začátku. Čím se jednotlivé mise od sebe liší, jsou právě úkoly a zmíněné prostředí. Jednou si vyzkoušíte provozování mobilní kavárny v parku, v němž se tolik lidí nepohybuje, a abyste vůbec zákazníky do parku a vaší kavárny dokázali přitáhnout, budete si muset nejprve vybudovat nějaké to renomé. V další z misí se zase ocitnete v rušné části města, kde těch zákazníků bude naopak až moc a spíše než o zájem budete bojovat o to, abyste jejich velký nápor vůbec zvládli. Hlavní kampaň vám tedy naservíruje všechny možné scénáře, a právě to je to největší kouzlo tohoto režimu.

Pokud se však chcete vrhnout spíše na budování vaší vlastní kavárny, kterou si budete s přibývajícími penězi neustále vylepšovat, oceníte přítomnost režimu Freeplay: Sandbox, jehož funkce je jedna jediná. Dávat vám ve vašem rozhodování absolutní volnost. Chcete si stanovit svoje vlastní cíle? Můžete. Nechcete řešit nic a jen si volně hrát, jak dlouho chcete? Můžete. Freeplay: Sandbox je místem pro ty, kteří nechtějí nic moc řešit a prostě si chtějí kavárnu manažovat podle sebe. Rozhodně cením fakt, že Espresso Tycoon nabízí i v tomto režimu všech deset lokací, a co víc, přístup ke každé z nich máte už od samého začátku. Není tedy vůbec nutné jednotlivé lokace nějak složitě odemykat dokončením misí v hlavní kampani a tak podobně. Bezpochyby dobrý krok a za něj musím tvůrce rozhodně pochválit. Nejlepší možností je hráčům nic nenutit, a ať si každý vybere, který režim mu sedne nejvíce.

Zdroj: DreamWay Games

Starání o zákazníky, zaměstnance a suroviny… to vše v Espresso Tycoon funguje dobře

Předpokládám, že je asi zbytečné se nějak dalekosáhle rozepisovat, co je ve hře Espresso Tycoon vaším úkolem. V první řadě jsem některé přednosti popsal již v prvních dojmech a za druhé vám zřejmě bude stačit říci to, že se titul nikterak neodlišuje od podobných typů her. Vašim primárním cílem je management, hlavním cílem tak bude starat se o vaše zákazníky, zaměstnance a dostatek surovin. Rozhodně nepočítejte s tím, že se vy osobně vrhnete do role baristy, který bude připravovat kávu zákazníkům. Pro tyto účely vám budou k ruce vaši zaměstnanci a vy jen budete dohlížet na jejich spokojenost, pracovní výkony a případné trénování, v němž vylepší své schopnosti v různých oblastech. Vylepšování schopností zaměstnanců je důležitá věc a rozhodně doporučuji tomuto aspektu věnovat velkou pozornost. Kvalita zaměstnanců bude mít totiž velký vliv na spokojenost zákazníků a obecně platí, že čím zkušenějšího zaměstnance ve svých řadách budete mít, tím více spokojenější vaše klientela bude, a časem dostanete i nějaké to dýško navíc.

Věřte mi, že zákazníci jsou ve hře hodně ovlivnitelní a taktéž náladoví, a pokud jim sem tam nabídnete například nějakou tu slevu, odmění se vám pozitivními recenzemi a přilákají další a další zákazníky. Dokáží však vašemu byznysu i hodně ublížit, a pokud se najde jedna byť drobná věc, se kterou nebudou spokojeni, dají vám to takříkajíc sežrat a místo přílivu nových zákazníků se dočkáte jejich dramatického odlivu. Velkým a také důležitým prvkem je nastavení ceny jednotlivých káv v nabídce. Pokud bude příliš vysoká, nepočítejte s velkým počtem návštěv. Rozhodně ale není dobré mít ani ceny dlouhodobě příliš nízko, protože se může stát, že kvůli této politice vaše kavárna brzy zbankrotuje. Jak tedy přilákat nové zákazníky a zároveň být v zisku? Je to jednoduché. Mně osobně se zpočátku osvědčilo nastavení ceny na nějakou nižší úroveň. Jakmile jsem však zjistil, na který typ kávy zákazníci nejvíce chodí, postupně jsem cenu zvedal. Obecně platí, že pokud se s nějakým produktem dokážete zavděčit, budou zákazníci ochotni akceptovat i občasné zdražení. Nejvíce se mi tento způsob osvědčil ve tvorbě vlastních kávových nápojů, o nichž si něco povíme nyní.

Zdroj: DreamWay Games

Tvorba vlastních káv je dost možná největší lákadlo hry

Řádky psané výše by mohly naznačovat, že volnost je tím největším lákadlem hry, avšak pravda to tak úplně není. Samozřejmě že nenucené hraní je ze strany vývojářů skvělý krok, ale je tu ještě jedna věc, jež dle mě do tohoto konceptu zapadá mnohem více. Tou je možnost tvorby vlastních káv a kávových nápojů. Vašim zákazníkům tak můžete nabídnout zcela exkluzivní produkty, které v žádné jiné kavárně nenajdou. Tvorba nápojů je navíc velmi jednoduchá, v podstatě jen zvolíte velikost a typ šálku, přísady, které do něj chcete, pojmenování, a už stačí umístit novou specialitu na váš lístek. Nutno dodat, že ani nemusíte disponovat nějakými znalostmi v oblasti kávy a zákazníci budou chodit i na sebevětší nesmysl, který vytvoříte. Jediným kritériem je si naplánovat, pro jaký typ lidí bude váš nový nápoj určen. Ne každému se totiž s danou specialitou zavděčíte, což se projeví i na celkové návštěvnosti. Zatímco senioři mají rádi menší kávy s menším obsahem kofeinu, ale větším obsahem mléka, byznysmeni či studenti zase rádi kávy ve velkých šálcích a větším množstvím kofeinu. Abyste se tak svými specialitami zavděčili všem, nevyhnete se občasnému experimentování a už vůbec vám nebude stačit jeden jediný exkluzivní nápoj. Pokud totiž bude vaše specialita zaměřena jen na jeden typ zákazníků a ti ostatní ohrnou nos, mohou se cítit tak trochu diskriminováni, což se ve výsledku podepíše na celkovém renomé vaší kavárny.

Samozřejmě se můžete na tvorbu vlastních káv zcela vykašlat a spoléhat se jen na takové klasiky, jakými jsou espresso, cappuccino, americano nebo latte macchiato. Vývojáři z DreamWay Games ovšem kladli na tento aspekt až příliš velký důraz a bez tvorby vlastních nápojů téměř nemáte šanci uspět. Tím se dostáváme asi k největší slabině celé hry, a tou není ona tvorba nápojů, právě naopak. Co se mi nelíbilo, je zmíněný důraz na ni. Jakmile si totiž vytvoříte nějaké ty exkluzivní speciality a umístíte je do vaší nabídky, zákazníci prakticky přestanou mít zájem o klasické kávy a vaším jediným příjmem a odbytem budou právě vaše vlastní vytvořené nápoje. Asi se to na jednu stranu dalo očekávat, ovšem podle mého názoru je zaměření na vlastní nápoje trošku přehnané a já osobně bych raději mezi klasickými kávami a svými specialitami viděl trochu menší rozdíl z hlediska prodejnosti.

Zdroj: DreamWay Games

Vizuální stránka se příliš nezměnila

Vizuální stránka hry se od doby, kdy jsem testoval demoverzi, příliš nezměnila, což na jednu stranu ani tak nevadí, ale na druhou jsem očekával, že se studio pokusí některé věci vylepšit. Některé detaily v lokacích nepůsobí příliš dobře a sem tam jsem se setkal i s doskakováním či rozmazáním některých textur, což poukazuje na fakt, že také optimalizace ještě stále v některých momentech trošku pokulhává. Na druhou stranu jde po technické stránce znát velký pokrok a rozhodně se mi Espresso Tycoon již tolik neseká, což byl u demoverze velký problém, a to zvláště při přiblížení.

Tím jsme se dostali na závěr naší recenze, nyní už nám zbývá jen jedna jediná věc, a to udělit dnes recenzované hře výslednou známku. Tak pojďme na to!

Řekl bych, že Espresso Tycoon dokázal skvěle naplnit svůj potenciál a navázat na dobrý dojem, který titul udělal už ve své demoverzi. Pokud jste milovníci káv, rádi experimentujete a preferujete větší volnost, bude se vám hra líbit. Díky své jednoduché hratelnosti zaujme i ty hráče, kteří se žánrem tycoon nemají příliš velké zkušenosti. Osm bodů z deseti.

• absolutní svoboda v provozu a managementu kaváren
  • rozličné lokace a mise v hlavní kampani
  • jednoduchá tvorba vlastních nápojů