Každý hráč, který lehce zná základní politiku společnosti Epic Games, ví, že její největší přísun peněz se skrývá ve hře Fortnite, Unreal Enginu a v ziscích z prodeje her na její herní platformě. Víme i, že marže na hry by měl mít Epic menší než u konkurence, a každotýdenní rozdávání her zdarma také udělá menší škrty přes rozpočet. O ekonomice Epic Games se toho mezi hráči sušká hodně, ale oficiální stanovisko vyšlo najevo až teď.
Kvůli ztrátám větším než zisky se Epic Games rozhodl propustit přibližně 830 zaměstnanců. S touhle informací jako první přišla agentura Bloomberg, která tvrdí, že zaměstnanci byli o propuštění informováni formou interní zprávy. Zaměstnanci, kterých se vyhazov týká, získají plat a pojištění v lhůtě šestiměsíčního odstupného. Tato informace byla později potvrzena i na oficiálním webu herní platformy Epic Games formou zprávy generálního ředitele Tima Sweeneyho.
Zdroj: Epic Games
Část volné parafráze zprávy uvádím zde:
„Ahoj všichni,
jak jsme uvedli dříve, propouštíme přibližně 16 % zaměstnanců společnosti Epic. Už nějakou dobu utrácíme mnohem více peněz, než vyděláme, a také investujeme do dalšího vývoje Epic a hry Fortnite. Dlouho jsem byl optimistou, že tento přechod zvládneme bez propouštění, ale zpětně vidím, že to bylo nereálné. Zatímco Fortnite začíná znovu růst, růst je poháněn především obsahem tvůrců s významným sdílením příjmů, a to je obchod s nižší marží, než jsme měli, když se Fortnite Battle Royale rozjel a začal financovat naši expanzi. Úspěch s ekosystémem tvůrců je velký, ale znamená velkou strukturální změnu naší ekonomiky. Epic se po celém světě neustále snaží snižovat náklady. Stále jsme ale skončili daleko pod finanční udržitelností. Došli jsme k závěru, že propouštění je jedinou cestou a že jeho provedení nyní a v tomto rozsahu stabilizuje naše finance. Děláme také nějaké prodeje. Útěchou je, že máme dostatečné finanční prostředky na podporu propuštěných zaměstnanců: nabízíme balíček odstupného, který zahrnuje šestiměsíční základní plat a v USA/Kanadě/Brazílii šest měsíců zdravotní péče placené společností Epic. Vyhlídky Epic do budoucna jsou silné. Máme úžasné herní zážitky na více platformách. Postavili jsme nejlepší engine na světě a příští týden uspořádáme Unreal Fest, abychom spojili komunitu a upozornili na věci, které vytvářejí s Unreal Engine a UEFN. Snižujeme náklady, aniž bychom narušili vývoj nebo naše hlavní obory podnikání, takže se můžeme i nadále soustředit na naše ambiciózní plány. Asi dvě třetiny propouštění byly v týmech mimo hlavní vývoj. Některé z našich produktů a iniciativ přijdou na trh včas, jiné budou muset být odloženy. Jako společnost jsme v pořádku s časovým omezením, pokud to znamená udržet si naši vizi našich cílů a dostat se na zpět na stranu ziskovosti a stát se přední společností v oblasti metaverse…
– Tim“
Celou původní zprávu v anglickém jazyce naleznete zde.
Jestli se máme obávat o ztrátu platformního herního giganta, nevíme. Vše ukáže čas, každopádně v ekonomických potížích se nachází i další herní společnosti. Příkladem je třeba Activision, který propustil zaměstnance spravující hru Hearthstone, podobně je na tom i Beamdog s Baldur's Gate: Enhanced Edition a také Electronic Arts, Take-Two, CD Projekt, Meta, BioWare, Firaxis a Unity, společnosti, které rovněž letos zavedly výrazné snížení počtu svých zaměstnanců. Vše je převážně dohledatelné na oficiálních webech zmíněných společností nebo na Linkedinu.