Duna válka o Arrakis - desková hra

Duna: válka o Arrakis – ovládněte koření, ovládněte vesmír

19. 10. 2024

Duna, oblíbený román se skvělým univerzem od Franka Herberta, byl poprvé vydán v roce 1965. Tento sci-fi epos se za posledních padesát let dočkal řady pokračování a adaptací. Z těch videoherních můžeme zmínit Emperor: Battle for Dune nebo povedenou strategii Dune: Spice Wars od Shiro Games. V roce 2025 je plánované vydání survival MMO Dune: Awakening, které se bude odehrávat přímo na planetě Arrakis. Duna ale neztrácí ani na poli deskových her, ve kterém můžeme zmínit tituly jako Duna: Hra o dobývání a diplomacii, Duna: Impérium nebo karetní hru Duna: Zrada. Duna: válka o Arrakis je asymetrická strategie, kterou na český trh přináší vydavatelství Asmodee a v níž svedete válku o nadvládu nad kořením.

„Písek Duny je lehký jako vzduch, leč tomu, kdo jej dýchá, přináší smrt.“ – Elver Zakar

Autory deskovky Duna: válka o Arrakis, v originále Dune: War for Arrakis, jsou zvučná jména, která jsou ve světě deskových her dobře známá. Jedná se o Marca Maggiho a Francesca Nepitella, tedy dvojici, která stojí za epickým War of the Ring z roku 2004, z jehož mechanismů válka o Arrakis vychází.

„Arrakis je pouštní svět, který se zdá být mrtvý a pustý, ale přesto se zde nachází nejdůležitější zdroj v galaxii: koření. Bez koření je cestování vesmírem nemožné a lidé se stávají malými shluky na izolovaných planetách. Šlechtický rod, který Arrakis a výrobu koření ovládá, má velkou moc. Císař daroval Arrakis rodu Atreidů, ale pak se spikl, aby je nahradil jejich odvěkými rivaly, rodem Harkonnenů. Baron Harkonnen rozdrtil Atreidy při zrádném útoku a nyní vládne planetě železnou pěstí. Paul a Jessica, dědicové rodu Atreidů, jsou však naživu a s pomocí hrozivých Fremenů, tajemných obyvatel pustých prostor Arrakisu, připravují povstání. Z nadcházejícího boje vyjde vítězně jen jeden rod, zatímco druhý se ztratí v pouštních píscích.“

Dějové zasazení by se dalo zařadit zhruba k třetině či prostředku knihy, kdy Atreidi dostali na starost plnou správu planety Arrakis, kde se těží melanž (koření). Následně však byli zrazeni rodem Harkonnenů (s podporou císaře), který Atreidy téměř vyvraždil. Přeživší Paul a Jessica se spřátelí s Fremeny, kteří v Paulovi vidí svého proroka. Děj je tedy zasazen do období, kdy jsou Paul a Jessica již plně ve fremenském společenství a následně se formou záškodnických akcí, které by se daly přirovnat ke guerillové válce, snaží ochromit těžební úsilí Harkonnenů.

Hra je určena pro 2–4 hráče, doporučený věk 14+ a jedna hra by vám měla zabrat zhruba od 120–180 minut. Zde se sluší říct, že herní doba se může znatelně protáhnout.

Duna: válka o Arrakis zaujme na první pohled

Že to autoři mysleli s ovládnutím Arrakisu vážně, napovídá i krabice s hrou. Nejenže vás dozajista zaujme vzhled, ale i poměrně úctyhodná hmotnost. Hra totiž obsahuje pestrou paletu figurek a komponent a v tomto ohledu může nastat problém. Válka o Arrakis je poměrně náročná na prostor, protože jenom rozložení herní mapy zabere 101 x 77 cm. Ke zpracování se však ještě dostanu.

Duna: válka o Arrakis je primárně bojová strategie, která se dělí na dvě strany – máte zde zástupce rodů Atreidů a Harkonnenů. Jde o primární strany konfliktu, a pokud budete chtít hrát 1v2 nebo 2v2, hrací desky a možnosti zmíněných stran se rozloží mezi Atreidy s jejich spojenci Fremeny a na druhé straně mezi Harkonneny a rod Corrino. Rozdělení celého repertoáru stran je však v určitých momentech omezené a záleží i na dobrém sehrání týmu, protože během hry nemůžete se svým spoluhráčem nějak zásadně komunikovat, společně taktizovat ani mu ukazovat karty.

Pokud patříte mezi nováčky, je pro vás v prvních hrách snazší hrát za rod Harkonnenů, který je více přímočarý a zaměřený na drtivou sílu a boj. Atreidi naproti tomu musí více taktizovat a využívat prvek překvapení, o tom si ale více řekneme níže.

Jdeme k samotnému hraní. Při nastavení hry musíte rozložit herní komponenty, na které budete opravdu potřebovat větší prostor. Kromě herní mapy Arrakisu, která představuje planetu, rozdělenou na jednotlivá políčka s pouštěmi, hornatými útvary, ergy či vzdušnými zónami, totiž máte každý k ruce i svou hráčskou desku konkrétní strany.

Duna válka o Arrakis - Harkonenni

Cena života a cena koření

Hra probíhá v kolech, která mají několik fází. Ze začátku si doberete plánovací karty, které dokáží i poměrně znatelně ohnout určitá pravidla. Následuje fáze, která je čistě pro Harkonneny, v níž hráč za tento rod umisťuje transportéry: těžební vozidla, ornitoptéry k přesunu legií a karyoly k případné záchraně těžebních vozidel. Kolik jich umístíte, závisí na tom, jak dobře jste na tom s kořením. Pokud se vám sběr koření daří a koření proudí, dostanete méně vozidel, ale více akčních kostek. Pokud se vám nedaří, Atreidi vám škodí a produkce vázne, císař reaguje tím, že vám pošle na úkor ztráty akčních kostek více vozidel a zároveň na vás uvalí negativní imperiální sankce.

Umístění vozidel je opravdu jednou z klíčových záležitostí hry za Harkonneny, každé vozidlo hraje velkou roli v úspěchu v daném kole a výsledek zároveň může znatelně ovlivnit kola následující. Těžební vozidla sbírají koření až na konci celého kola, což je další důležitý fakt. Musíte je tak udržet naživu, abyste vůbec mohli něco sesbírat, a to rozhodně není nic snadného. Těžbaři jsou bezbranní a snadno zničitelní, a to jak atreidskými jednotkami, tak písečnými červy. Na obranu můžete využít ornitoptéry, s nimiž můžete rychle, ale pouze jednou za kolo (a ve vaší zóně) přemístit své legie. Případně je můžete za určitých okolností zachránit využitím karyolu.

V této fázi musí hráč za Atreidy bedlivě sledovat a začít plánovat. Atreidi mají možnost narušit harkonnenské plány, takže ti se samozřejmě chtějí držet co nejdále od aktivních atreidských legií a síčů. A zde je důležitý prvek pro Atreidy. Pamatujete, jak jsem zmínil guerillovou válku? Inu, Atreidi mají mnoho svých legií a žetonů, včetně hodnot obrany, skryté, a to včetně hlavních úkolů. Harkonneni mají jasný cíl, vyvraždit Atreidy a posílat koření, Atreidi mají v tomto ohledu daleko různorodější pole působnosti, které spočívá hlavně v načasování, plánování a momentu překvapení. Atreidi mohou také umisťovat na hrací plochu žetony červů, se kterými mohou později přivolat písečné červy nebo vytvořit rychlé cestování pro atreidské legie.

„Kostky jsou vrženy!“

Duna: válka o Arrakis zahrnuje i prvek náhody, kterým je hod akčními kostkami. I když je zde tento prvek znatelně menší než u jiných her s hodem kostkami, opravdu se vám může stát, že máte prostě smůlu, dostanete se do pasti, protivník má štěstí a každé kolo je více a více frustrující. Tohle je bolestivé hlavně pro Atreidy, kteří jsou na dobrých kostkách více závislí, i když Harkonneni se také mohou dostat do pěkné honičky. Mají však větší šanci se ještě vzchopit, pokud protivník nehraje důkladně.

Po fázi, kdy Harkonnen rozmístí vozidla, nastává akční fáze, ve které oba hráči hodí svými kostkami se symboly a následně je umístí na svou hrací desku. Tyto kostky pak určují akce, které můžete provést. Zajímavostí je, že Harkonnen začíná se sedmi kostkami a následně se jejich počet mění, zatímco Atreidi mají vždy čtyři. Kompenzací pro hráče za Atreidy je akce bez kostek, kterou je „Pouštní síla“. Při hře více hráčů se kostky rozdělí mezi všechny hráče co nejrovnoměrněji.

Hráči se následně střídají v akcích na základě symbolů na kostkách, dokud Harkonneni nevyužijí svou poslední akční kostku. Kostky během hlavní fáze řídí celou hru a potřebujete je k provedení jakékoli akce. Může se jednat o přesun legií, jejich nábor, vytažení dalších karet a podobně. Pokud již máte jmenované vůdce, mohou být některé akce silnější nebo mít speciální efekt.

Mimo to je zde i možnost odhodit libovolné kostky, abyste mohli zahrát jednu ze svých karet. To se může jak vyplatit, tak vymstít v závislosti na tom, jaké karty máte. Zde hraje velkou roli vaše strategie, cíle a hlavně, a zde opravdu zdůrazňuji: plány na další kola. Případně můžete využít i nějaké specifické akce vašeho rodu. Jakmile jsou všechny akční kostky vyčerpány a hráči ukončí akční kolo, nastává fáze pouštní hrozby.

Což je fáze čistě pro Atreidy. Ke každé harkonennské legii nebo těžebnímu vozidlu umístíte náhodně žetony červů, které odhalíte, a doufáte, že vyvoláte písečného červa. Píseční červi, kteří jsou na herní desce umístěni, zůstávají až do dalšího kola a hráč Atreidů je může využívat k rychlým přesunům. Následuje fáze, kdy Harkonneni započítávají vytěžené koření a předávají jej frakcím. Žeton frakce, které nezaplatí, klesne o úroveň níž a dostane postih.

„May thy knife chip and shatter!“

Duna: Válka o Arrakis je primárně bojovou strategií. Když je vyhlášen boj, je také založen na hodu kostkami a je poměrně rychle vyřešen. Boj nastává, kdy se v oblasti střetnou legie nepřátelských stran v případě obraně nebo útok na síče. Každá strana může mít v jedné oblasti maximálně šest jednotek (základních, elitních a super elitních) a libovolný počet vůdců.

Každá jednotka přidává k útoku jednu kostku, ale super elitní jednotky negují jeden nepřátelský štít a velitelé mohou přidat štíty nebo zásahy, případně udělat něco neobvyklého.

Po hodu kostkami se srovnají výsledky podle padlých symbolů mečů symbolizujících útok a znaků štítů, které jej vykrývají. Podle toho si odeberete figurky. Mezi útočícími koly musí také útočník říct, zda pokračuje v boji, či nikoliv, případně bránící strana může ustoupit.

A takto vlastně pokračujete, střídáte fáze a kola, dokud jeden z hráčů nesplní své cíle. Pro Harkonneny je na herní mapě jasně daná stupnice ovládnutí. Atreidi pak plní úkoly na svých skrytých kartách, za které dostávají body, a mají stupnici jasnozřivosti. Nicméně zde může nastat určitý paradox, kdy hráč za Atreidy už teoreticky vyhrál, protože získal dostatek bodů, ale prakticky musí nejdříve počkat až hráč za Harkonneny sečte sklizené koření, čímž jej tak může předběhnout.

Bohatá krabice plná překvapení může i tak někoho lehce zklamat

Ve velké krabici, jak už jsem zmínil, naleznete velký výběr miniatur a figurek. Zásobníky obsahují generické a elitní vojáky pro obě rodové strany včetně detailních miniatur všech hlavních postav z Duny, jako jsou Paul Atreides či baron Harkonnen. Figurky jsou barevně určené pro každý rod a poměrně detailní. Pro fanoušky, kteří si rádi vybarvují, se určitě bude jednat o zábavu na dlouhé večery. Hrací deska je skládací, přehledná, a zobrazuje obydlené oblasti titulní planety i hlubší pouštní oblasti v jejím okolí.

Výtvarná stránka, zvláště pak karet, je však oproti jiným hrám poměrně chudá, třeba při porovnání se Scythe. Většina karet je holá a obsahuje více méně pouze popisky. Nicméně přehlednost a funkčnost je dobrá a to je hlavní, protože od toho se odvíjí i hratelnost.

Součástí hry je rozšíření Kosmická guilda, která zahrnuje jednu velkou kosmickou loď pro každou stranu konfliktu. Ta pluje ve vesmíru směrem k Arrakisu a přináší vám na pomoc nové jednotky. A to jak pozemní, tak vesmírné fregaty. Rozšíření dále přidává tři nové akce, které jsou znázorněné symboly tří vesmírných frakcí. Akce pak vlastně posouvají tu hlavní vesmírnou loď blíže k Arrakisu. Další akcí je verbování fregat a pozemních jednotek. K tomu je samostatná herní jednotka, kdy jednotky a fregaty umisťujete do prostoru velké kosmické lodi. V okamžiku, kdy tato vesmírná loď dopluje k Arrakisu, můžete tyto jednotky nasadit na planetě. Určitým způsobem je mi záhadou, proč toto rozšíření není přímo v základní hře, protože některé prvky již v základní hře pak dávají mnohem větší smysl.

Duna: válka o Arrakis je perfektní asymetrická bojová desková strategie, která využívá skvělé univerzum Duny. Jde o svižnou válečnou hru, která pro každou stranu představuje jiný typ hraní a také cíle. Některé hráče může nicméně odradit prvek hodu kostky a náročnost na využitý prostor. I přesto hra jednoznačně stojí za to a pro fanoušky se stane žroutem volného času.

• poutavá hratelnost
  • rychlý boj
  • asymetričnost