Dragon Ball Sparking! Zero art

DRAGON BALL Sparking! ZERO – návrat legendární série

21. 10. 2024
Zdroj náhledu: Bandai Namco

Mnoho her bylo inspirováno knižní či filmovou předlohou. Můžeme zmínit legendárního Zaklínače nebo třeba Aliena. Výjimkou nejsou ani hry, které mají své kořeny až na dalekém východě, v místech kde vychází slunce. Jde o tituly, které vznikly na motivy anime příběhů nebo mangy. Mezi celosvětově nejoblíbenější a nejznámější mangu by se mohla zařadit silná díla jako Pokémon, Naruto (ty ne, Boruto), BleachOne Piece nebo Death Note či Jujutsu Kaisen. DRAGON BALL Sparking! ZERO vás zavede do prostředí legendární a jedné z nejoblíbenějších mang na světě, přičemž před vás rozprostře akční dobrodružství v arénových soubojích.

Bohaté univerzum z rukou legendy

Než se vrhneme k samotné hře, sluší se připomenout něco málo z bohatého univerza. Dragon Ball je japonská manga, kterou napsal a zároveň ilustroval legendární a bohužel již zesnulý Akira Torijama, který tak navázal na své předchozí a mezi fanoušky oblíbené dílo Dr. Slump.

Dragon Ball má za sebou poměrně bohatou historii, původně byla manga vydávána v časopise Šúkan šónen Jump od nakladatelství Šúeiša, a to již v roce 1984 až do roku 1995. Celkem bylo 519 kapitol, které byly později vydané samostatně ve formátu tankóbon v celkem 42 svazcích.

Vůbec první a tedy vlastně původní hra v moderním pojetí na motivy této mangy byla vydána v roce 2005 jako exkluzivita pro PlayStation 2. Druhý a třetí díl byly vydány pro PlayStation 2 v roce 2006 a Wii v roce 2007. Vzhledem k úspěchu byl v roce 2010 uveden na trh spin-off s názvem Tenkaichi Tag Team pro PlayStation Portable. V celé historii série Dragon Ball je pak více než devadesát her, které zahrnují platformy NES, Playstation, Nintendo, mobil, Game Boy a samozřejmě také PC. Jinými slovy, Dragon Ball jste si mohli vychutnat prakticky na každém zařízení své doby.

Hlavní příběh mangy je inspirovaný starým čínským dílem Cesta na západ. Příběh vypráví o mladém chlapci s opičím ocasem (který později ztratí), jehož našel v lese mistr bojových umění Son Gohan. Ten dal chlapci následně jméno Son Goku a naučil ho všechno, co znal o umění boje. Když pak mistr zemřel, chlapec žil dál v horách, dokud ve věku dvanácti let nepotkal mladou dívku. Ta mu sdělila, že je na stopě záhadným Dragon Ballům, křišťálovým koulím, které jsou roztroušeny po celém světě. Tak začíná v kostce celý příběh tohoto legendárního díla.

zdroj: Bandai Namco

Každá mince má dvě strany

Nyní se dostáváme pomalu k DRAGON BALL: Sparking! ZERO. Titul navazuje na sérii bojových her Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi, v Japonsku vydanou pod názvem Dragon Ball Z: Sparking! Za touto sérii na motivy originálu od Akira Toriyama stojí vývojářské studio Spike Chunsoft, vydavatelem jakožto u celé série je Bandai Namco.

Před dlouhými sedmnácti lety byl vydán na konzole titul Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3, který nabízel propracované souboje v 3D aréně. Od té doby fanoušci požadovali návrat k těmto kořenům, až se jim přání splnilo právě v podobě DRAGON BALL: Sparking! ZERO.

Titul nenabízí pouze jednu příběhovou linku anime, ale místo toho je zde příběhů hned osm, respektive osm různých epizod, z nichž každá je vyprávěna z pohledu jiné postavy mangy. I když to na první pohled zní lákavě, je stále třeba mít na paměti, že se jedná o hru zaměřenou na souboje v arénách.

V hlavní kampani pro jednoho hráče si vyberete jednu z hlavních postav celé série a projdete s ní příběhem z jejího uhlu pohledu. V průběhu pak svedete všechny klíčové bitvy, kterým tato postava čelila. Příběh je vyprávěn formou cutscén, které jsou zhlédnete souboji a jsou tvořeny statickými obrázky, které mluví, i kratšími plně animovanými scénami, kde spolu mluví různé postavy. Cutscény se bohužel neskládají z ničeho hlubšího, ale pouze z určitých frází, které fanoušci DB znají.

V některých situacích, nebo respektive klíčových epizodních událostech (bitvách), se nacházejí volby nebo podmínky vítězství, které následně větví příběh. Tento aspekt přidává lehké bodíky ke znovuhratelnosti a zároveň je to koření příběhu celé ságy ve stylu „co kdyby“. V konečném důsledku však nečekejte žádný zásadní obrat, protože na základě těchto voleb jen dostanete nějaký ten souboj navíc, než se vrátíte na původní cestu. I přesto se nicméně jedná o dobrou práci při převyprávění poměrně klikatého příběhu DB.

V rámci průchodu jednotlivými bitvami jsou pak citelné změny obtížnosti, neboť některé souboje i podle ságy měly být opravdu těžké a jsou spíše lehčí, a naopak, soupeři, kteří by neměli mít moc šanci, kolikrát vydrží i několik komb a jsou neúměrně silní nebo dělají skvěle kombinace, které vás dokáží opravdu ochromit. Zvláštní je, že tyto změny obtížnosti jsou dosti nahodilé a kolikrát se ani neopakují při opětovném hraní.

zdroj: Bandai Namco

Postavy univerza Dragon Ball proti sobě v aréně

Sága Dragon Ball obsahuje pestrou paletu více či méně důležitých postav. Sparking! ZERO vám jich ve standardních bitvách naservíruje přes 180, čímž se vývojáři chlubí i na titulní stránce. Zde bych doporučil uzavřít případně pootevřená ústa nad tak vysokým číslem. Je zde 180 postav, ale jedná se kolikrát pouze o více různých verzí klíčových charakterů série. Například Goku je zde v devatenácti různých verzích. Vegeta je zde více než patnáctkrát, Gohan jedenáctkrát. Postavy spolu mohou bojovat nejen v klasických bitvách, ale také online, kde se můžete utkat s ostatními hráči.

Tím se pomalu přesouváme k hratelnosti. Jak bylo již několikrát zmíněno, DRAGON BALL: Sparking! ZERO je akční bojová arénovka, zde se však boj neodehrává v horizontální rovině ve stylu Tekken nebo Street Fighter, nýbrž v plném 3D pohybu z pohledu třetí osoby s dynamickou kamerou.

V rámci hratelnosti musím zmínit, že i když je hra určena pro PC, tak KBM, tedy hraní na kombinaci klávesnice + myš, moc dobře nefunguje. Kurzor myši zůstane někdy zamrzlý ve hře i při soubojích, postavy pak někdy neadekvátně reagují na klávesy a není zde ani možnost změnit nastavení. Vývojáři v tomto ohledu slíbili opravu. A sluší se férově říci, že doporučují (na stránkách hry i ve hře samotné) hrát na ovladači.

Nechybí ani speciální útoky a komba, která vám v případě specialitky v bitevním rozhraní, tedy pohledu, zobrazí animaci, jak se daná postava chystá k brutálnímu útoku. Celkově jsou bitvy akční, dynamické a působí velmi svěže, k čemuž pomáhá i dynamická kamera, která sleduje vašeho protivníka, avšak není pevná a mění úhly pohledu. Pohyb po aréně je příjemný, každý souboj je vzrušující, nicméně jako tomu u tohoto stylu her je, po čase se vlastně všechno změní ve cvičené mačkání tlačítek.

Každá postava má stejné základní rozhraní ovládání, které se dělí na fyzické útoky na blízko, silné útoky a speciální útoky a pohyby. Můžete samozřejmě uhýbat, vrhat se nebo ve stylu mangy a anime i vzlétnout do vzduchu (nebo klesat na zem), případně provádět protiútoky, tedy kontrovat. Když si vaše postava nabije dostatečné množství síly a aktivuje jej, má přístup k ničivému ultimátnímu útoku.

zdroj: Bandai Namco

DRAGON BALL: Sparking! ZERO zaujme na první pohled

Vizuální stránka hry vás zaujme na první pohled, protože je opravdu velmi povedená, a to včetně hlavní nabídky, uživatelského rozhraní, animací i samotných bitev. Každá postava se pohybuje a bojuje plynule, nechybí ani skvělé animace pohybů a ultimátních útoků a v kombinaci s pozadím, kterým jsou arény, se jedná opravdu o povedené dílo. V tomto ohledu se vývojářům povedlo skvěle zpracovat pohyby hrdinů na základě mangy a anime, které jsou elegantně přeneseny do hry.

Dobře na tom jsou i zvuky a celá audio stránka hry. Pravda, některé efekty jsou trochu naddimenzovány, ale jako celek to funguje dobře

zdroj: Bandai Namco

DRAGON BALL: Sparking! ZERO je příjemná arénovka, která odkazuje na legendární mangu a potažmo i herní sérii. Dynamické souboje v povedeném grafickém kabátku dokáží zaujmout a hlavně zabavit. Hraní na klávesnici je nicméně utrpení, proto doporučuji ovladač.

• pokračování herní série
  • dynamické souboje
  • rozmanitost založená na volbě v epizodních bitvách nabízí několik skvělých scénářů typu „co kdyby“