Donuty - úvodka

Donuty – lahodná bitva pro dva

21. 5. 2024
 

Ahoj, jmenuji se Nikola a jsem závislá na cukru. Miluji takřka všechny druhy sladkostí, ale nejvíce mou pevnou vůli pokouší ty zpropadené děravé koblihy. Když se řekne slovo donut, hned se mi začnou sbíhat sliny. Představte si mě tedy v moment, co vydavatelství Blackfire odhalilo, že se chystá lokalizovat abstraktní hru s příhodným názvem Donuty… asi netřeba komentovat více.

Sladká strategie

Za tu dlouhou herní historii existuje celá řada nestárnoucích klasik, na něž se dodnes vytváří všemožné variance a napodobeniny. Zářným příkladem ve světě videoher může být třeba takový Tetris. Přesuneme-li se mimo digitální sféru k tužce a papíru, má převážně dětská léta provázela křížky a kolečka. Piškvorky jsou stále atraktivní nenáročnou hrou, na jejímž principu staví mnoho nejen současných projektů, jako například PišK.O.rky: Draci vs. Jednorožci či dvojkovka jménem Donuty. Ta se na pulty obchodů dostala z rukou známého herního designéra jménem Bruno Cathala. Z jeho tvorby jistě budete znát kousky, jako je Papírové moře, Jamajka, Splendor Duel, Sobek nebo INSERT, jejímž redesignem vznikla dnes recenzovaná hra Donuty.

Tato na první pohled neškodně vyhlížející desková hra je určena pouze dvěma hráčům s doporučeným věkem osmi let. Řekli byste si, že piškvorky zvládnou i daleko mladší, ale Donuty nejsou úplně tak jejich klasickou variancí, i když základní princip zůstává neměnný. Jen drobný twist v pravidlech hru posouvá na novou rovinu strategie, která i ty sebevyspělejší mozky někdy dokáže pořádně potrápit. Naštěstí ne na moc dlouho. Během deseti až patnácti minut budete znát vítěze. Ve hře Donuty hráči v podstatě soutěží o to, komu se jako prvnímu podaří propojit souvislou řadu pěti koblih své barvy, což jsou totožné podmínky jako u bitvy křížků a koleček.

Donuty zaujmou nejen svou sladkou tematikou, ale také kvalitním provedením. Kombinace růžové s modrou, ještě k tomu ve světlých odstínech, skutečně evokuje sladkost a vytváří minimalistické, leč přehledné pozadí hlavním hvězdám, a to donutům. Těch zpod víka vyskočí třicet jako dřevěné oboustranné žetony ve světlém a tmavém provedení připodobňujícím zřejmě vanilkovou a čokoládovou polevu. Nádherně lesklá povrchová úprava je přitom příjemná nejen oku, ale i na dotek a doslova vybízí k zakousnutí. Hrací plocha se skládá ze čtyř taktéž oboustranných destiček s políčky, aby dohromady vytvořila variabilní na 6 × 6 velké bitevní pole. Díky tomu hru odstartujete pokaždé z trošičku jiné pozice, protože i třeba pouhé pootočení desky jiným směrem zcela změní plán hry. 

Na každém tahu záleží

Po sestavení herní desky si nejspíše všimnete, že jsou jednotlivá pole rozdělena vodorovnými, svislými a diagonálními čarami. Nejedná se o designový prvek, ale o mechaniku, jakou například můžete znát z již zmíněného Sobeka. Donuty totiž nemůžete na desku umisťovat, kam se vám zrovna zachce nebo kam je pro vás strategicky nejvýhodnější. To by přece bylo až moc jednoduché! Ony čáry na hrací ploše diktují směr pro vašeho soupeře. Když tedy první hráč odehraje tah, ten druhý svůj žeton umístí do volného prostoru na řádku horizontálním, vertikálním nebo diagonálním v závislosti na tom, kde byla umístěna předchozí kobliha. To ve finále znamená, že máte pokaždé omezené možnosti určené druhým hráčem. Výjimka ovšem potvrzuje pravidlo, a pokud v daném směru nezůstalo volné již žádné pole, hráč na tahu svůj žeton může zahrát, kdekoliv je místo. Tuto výhodu rozhodně nechcete dopřát soupeři. 

Donuty - piškvorky trochu jinak
Donuty - čokoládová nebo vanilková
Donuty - zadní strana
Donuty - donutová věž
Donuty - žetony

To ovšem ještě není vše, Horste! Slibovaný twist netkví v definování směru. Tím hlavním háčkem je zákeřná možnost oponentovy donuty doslova přebrat takzvaným Vložením. Stačí, když svůj žeton šikovně umístíte mezi dva koblížky protistrany. Tím se oba krajní žetony přetočí na vaši barvu a k vítězství budete mít zase o kousek blíž. Holt, když máte mezery v plánu, soupeř je může vycítit, využít a dokonale z nich profitovat. Z toho důvodu je hra Donuty něco jako dáma nebo šachy. Přemýšlet o každém tahu a ideálně plánovat několik kroků dopředu je jedním z receptů na úspěch. To je z pravidel vlastně vše. Na střídačku do vymezeného prostoru umisťujete žetony své barvy a snažíte se propojit řadu o pěti koblížcích. Komu se to podaří, vyhrává. Může se však stát, že herní deska skončí zaplněna, aniž by někdo dosáhl kýžené pětice. V takovém případě se za vítěze prohlásí ten s nejpočetnější pravoúhle spojenou soustavou koblížků.

Donuty jsou jako hra na kočku a na myš jen s tím rozdílem, že si nikdy nemůžete být jisti, kdo je kočka, a kdo myš. S protivníkem se přetahujete o nadvládu nad hrací deskou, vymýšlíte na sebe různé lsti a snažíte se jeden druhého vlákat do pasti. Jeden špatný tah může vše rozhodnout, proto se partie ve většině případů odehrávají v tichém a zadumaném duchu. Toto je souboj mozků, nikoli svalů. Extrémně jednoduchá pravidla, extrémně rychlá příprava a extrémně mnoho variancí herního pole přispívají ke znovuhratelnosti, ale u více partií najednou tak či tak nevydržíte. Pro příležitostné hraní super, pro rozproudění zábavy rozhodně ne. Hra zaměřená na strojovou logiku totiž rychle omrzí.

Donuty přinášejí do světa deskových her kombinaci jednoduchosti pravidel a strategické hloubky pro dva. Sladké téma a elegantní provedení přitahuje hráče, zatímco záludné taktiky a nekonečné možnosti kombinací udržují jejich pozornost. Je to skvělá volba pro milovníky abstraktních her, kteří hledají rychlé a intenzivní jednohubky pro příležitostné chvilky pohody. K rozproudění zábavy však musíte jít o dům dál.

Klady
  • jednoduchá pravidla a rychlá příprava
  • funkční design hracích prvků
  • kvalitní provedení
  • variabilita herního pole
Zápory
  • občas se můžete cítit v pasti kvůli omezenosti tahů
  • dlouho u hry nevydržíte
  • založeno čistě na logice a intuici
Infobox
0.0

Doporučujeme

Zpracování

Interakce

Náhoda

Mozkovar index

Znovuhratelnost

Prostoje

Nikola Mrázová Erlebachová

Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.