Divoká Amazonie - desková hra

Divoká Amazonie – vítejte v deštném pralese

3. 6. 2024
 

Desková hra Divoká Amazonie vás zavede do srdce amazonského deštného pralesa, který představuje více než polovinu všech deštných pralesů na Zemi. V posledních letech tahle panenská příroda čelí neprozíravému drancování a rozsáhlému odlesňování. Environmentální problémy stranou, dnes se budeme bavit krásnou, barvami hrající deskovou hrou, ve které se dostanete do čela vlastní organizace pro ochranu přírody, pomocí níž vracíte život do deštného pralesa, sázíte stromy a vodní květiny, umisťujete různá zvířata a snažíte se tak získat co nejvíce bodů. Deskovka je určena pro jednoho až čtyři hráče od čtrnácti let a jedna herní partie vám zabere přes hodinu a půl. V českém překladu si ji můžete zahrát díky vydavatelství REXhry.

Krásné figurky a praktické zásobníky

Po poslední návštěvě sluncem vyprahlé savany v deskové hře Divoká Serengeti se přesouváme do Amazonské nížiny charakterizované bujnou vegetaci, pestrým společenstvím stromů, keřů a živočichů. Podobně jako v zmíněné deskové hře od stejného studia Bad Comet vás i zde jako první po otevření krabice upoutají nádherné komponenty, především malované figurky zvířátek. Těch tu oproti Serengeti v různých počtech naleznete více a troufám si tvrdit, že jsou ještě o něco propracovanější a roztomilejší. Kromě zvířátek tu najdete velké množství nejrůznějších žetonů doplněných dílky území a kartami. Komponenty jsou kvalitní a jejich vizuální stránka je parádní.

Velmi záhy také zjistíte, že tu je dost komponent ke složení. První vybalení deskovky Divoká Amazonie z krabice vám tak zabere více času, než bývá zvykem, ale o to lepší to bude v hrách následujících. Před začátkem každé hry skládáte vodopád života, který představuje rozdílné stupnice postupu a zisku bodů, a oproti skále věků v Serengeti má skutečně svůj praktický účel. Ostatní věci stačí složit jen jednou. Pro každého hráče se skládá pěkná lodička k ukládání žetonů a pak jásáte, že pro všechny ostatní zdrojové žetony si poskládáte praktické zásobníky. Poslední věci je pak tvorba 3D stromů. Velké nadšení nad zásobníky a lodičkami, které usnadní přípravu hry, však na konci hry vystřídá frustrace při skládání věcí zpátky do krabice. V případě, že nechcete 42 stromů či x jiných již zmíněných komponent zase rozkládat (což nechcete), vejdou se tam všechny součásti hry velmi špatně, respektive musíte to tam ledabyle rozházet, abyste víko zavřeli.

Divoká Amazonie - vodopád

Kombinace správy zdrojů a budování dobíracího pytlíku

Další čas hry Divoká Amazonie vám zabere i projití a pochopení pravidel. Doporučený herní věk čtrnácti let reflektuje komplexitu a strategické prvky, které si musíte nejprve osvojit. Není se ale čeho bát, pravidla jsou dobře vysvětlena a logicky uspořádána. Po prvotním pochopení to pak už je z hlediska pravidel jednoduché a jde o to, vymyslet co nejlepší strategii k zisku bodů. Základními mechanismy je správa zdrojů a tvorba vlastního dobíracího balíčku, respektive dobíracích zdrojů z pytlíku, které pak utrácíte.

Před každou hrou si volíte základní sadu osmi zvířat, s kterou chcete hrát. Sady jsou odlišené dle obtížnosti, případně si můžete nakombinovat svou vlastní. Tyto základní sady jsou představovány zvířecími kartičkami, jež vám u konkrétních zvířat říkají informace o jejich podmínkách umisťování a zisku bodů při jejich splnění. Mezi podmínky například patří typ hexu (les, řeka, mokřady), na který je zvíře třeba umístit, jestli s ním mají sousedit další zvířata či rostliny, případně jestli musí sousedit napřímo, nebo stačí, když jsou ve stejném prostředí. Například papoušek Ara sady A vám přinese body za každý strom, který se nachází v jeho lesním prostředí. Čím více papoušků a stromů tedy do jednoho prostředí nacpete, tím více bodů získáte. Odměny jsou dle počtů odstupňované.

Velký výběr herních možností

Zmíněný základní výběr karet zvířat je stejný pro všechny hráče. K tomu si každý hráč vybírá své jedinečné zvíře, které vám po splnění podmínek a jeho umístění zpřístupní speciální schopnost. Ta vám pak určitě věci usnadní. Získáte tak i jistý prvek asymetričností. K tomu na startu dostanete náhodný počáteční dílek území a prvotní žetony umístěné v pytlíku zvolené hráčovy barvy. Následně se už můžete vrhnout do hry. Hráči se v tazích střídají a ten, kdo je na řadě, si předtím vylosuje pět žetonů zdrojů, které se následně snaží co nejefektivněji utratit. Na výběr je osm různých akcí, které lze provést v libovolném množství a pořadí – jediné, co potřebujete, je dostatek zdrojů. Zdroje se vyskytují v podobě mincí, lístků, vody a ovoce a každá akce vyžaduje své vlastní žetony nebo jejich kombinaci o různých hodnotách. A proto je jednou z hlavní součástí hry budování vlastního dobíracího pytlíku. Hned první možností, jak zdroje utratit, tak je možnost nákupu zdrojů nových. Ty si společně s utracenými žetony odkládáte na loďku, a až vám zbylé v pytlíku dojdou, vložíte je tam z loďky. A tak stále dokola.

Druhou možností je nákup nového dílku území, který si lze vybrat z veřejné nabídky. Jeden díl území je složen ze sedmi hexů v různých barvách (žlutá, modrá, zelená) dle typu prostředí. Navíc se na některých z nich nacházejí symboly různých výhod či zdrojů, které hráč při umístění zvířete na ně obdrží. Pokud budete bez přerušení skládat stejnou barvu k sobě, budete zvětšovat určitý typ prostředí. Cena se odvíjí od již získaného počtu, který se zaznamenává posunem na jedné ze stupnic na vodopádu. Maximální počet je dvacet, a čím dále se dostanete, tím více bodů na konci hry získáte. Musíte tak během celé hry optimalizovat, kam co umístit, protože konečný počet dílků je omezený. Zcela stejným způsobem pak funguje i nákup a posun na stupnicích se stromy a vodními květinami.

Pátou volbou je zaplacení požadované kombinace zdrojů za zvíře a jeho následné umístění do své džungle. Šestou možností je nákup karet, které dle typu poskytují další podmínky pro zisk bodů na konci hry nebo okamžitou odměnu. Sedmou akcí je zaplacení a rozšíření zásobárny. Ta vám dovolí si nechat po svém tahu více zdrojů, které byste normálně museli odhodit. Poslední možností je zakoupení různých bonusů. Můžete získat semínko, které funguje jako žolík zdrojů, nebo jde koupit přesun zvířete jinam nebo se lze zbavit nějakého slabého žetonu ze své sbírky, případně tu existují malé dílky území o velikosti jednoho hexu. Těmi lze svůj prales rozšířit, nebo je dokonce lze položit na již existující dílek a změnit tak jeho prostředí.

Závěrečné bodování

Konec hry nastává, jakmile se vyčerpá nabídka pěti z osmi základních zvířat. Ten hráč, který si vezme poslední zvíře, dostane bonusových pět bodů, dokončí svůj tah a ostatní mají ještě jeden navíc. Můžete tak do jisté míry ovlivnit, kdy hra skončí. Následně se jdou spočítat veškeré body a zjistí se vítěz. V průběhu hry se nic nezapočítává. Body se pro shrnutí dají získat za umisťování a plnění podmínek zvířat, za plnění podmínek nakoupených karet, za postup na třech různých stupnicích, za každé semínko, které vám zůstalo, a poté za ukončení hry. 

Během celé hry Divoká Amazonie se tak snažíte vše co nejlépe optimalizovat. Věcí, co dělat, tu je nespočet. Komplexní pravidla mohou zpočátku trochu odradit nováčky, ale pro zkušenější hráče vyhledávající strategické deskové hry je Divoká Amazonie příjemnou výzvou. Tahy se dají plánovat dopředu, interakce mezi samotnými hráči totiž tolik není. Každý si buduje svůj prales sám. Maximálně si můžete vyfouknout nějaký vhodný dílek, kartu nebo poslední zvířátko či zdroj. Díky tomu nevznikají ani výrazné prostoje.

Divoká Amazonie je nádherná desková hra, kde hráči musí vytvořit co nejefektivnější pytlík zdrojů a také vysoce bodovaný ekosystém. Snaha vměstnat všechna zvířata do svého kousku pralesa může být líbivá, ale strategicky je výhodnější se zaměřit na tvorbu celého ekosystému. Téma zvířátek v pralese je velmi příjemné a znovuhratelnost je díky dynamické stavbě vlastní džungle, více herním sadám a mnoha možnostem postupu obrovská. Promyšlené herní mechanismy pak doplňuje nádherné grafické zpracování.

Klady
  • přitažlivé téma
  • krásné figurky zvířat
  • mnoho herních možností
  • zásobníky na žetony
Zápory
  • uspořádání komponent v krabici
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Mozkovar index

Znovuhratelnost

Strategie

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.