Lilith

Diablo IV beta – dojmy z hraní

21. 3. 2023
Zdroj náhledu: Blizzard Entertainment

Díky společnosti COMGAD jsme si mohli zahrát předobjednávkovou early access betu nejnovějšího titulu od Blizzardu, jímž je Diablo IV. Jaké jsou naše dojmy z ní?

Hned na úvod musím říci, že jsem byl tímto počinem mile překvapen. Na rozdíl od uzavřené endgame bety, která se odehrála minulý rok, jsme se konečně dočkali reprezentativní ochutnávky a měl jsem pocit, že hraju hru, ne jen amalgám herních mechanik.

První, co vás po spuštění čeká, je tvorba herní postavy; na výběr jsou nyní tři třídy: barbar, kouzelník a rogue (v otevřené betě, která začne již zanedlouho, budou navíc ještě druid a nekromant). Můžete si zvolit pohlaví a přizpůsobit vzhled (barva pleti, vlasy, tetování apod.).

Následně se ocitáte v mrazivé lesní pustině a cutscéna nahazuje tu správnou atmosféru. Váš hrdina / vaše hrdinka přijde o koně a musí přenocovat v jeskyni. Když dorazíte do blízké vesnice, mohlo by se zdát, že jste zachráněni, ale i taková událost se může snadno zvrtnout. Naštěstí je tu podivný mnich, který vám pomůže z nejhoršího. Představení hlavního nepřítele, démonické Lilith, na sebe nenechá dlouho čekat. Dozvídáte se o jejím příchodu do Sanctuary a plánech a vaším hlavním úkolem se stává ji zastavit.

Vyprávění tu má silnější roli, než tomu bylo v předchozích dílech série, a to i díky cutscénám. Ty jsou plné hezkých animací i dabingu a kamera se při nich vyvazuje ze svého obvyklého nastavení. Co je možná ještě důležitější: nehraje se tu jen na efekt, dokonce ani na strašidelnou atmosféru (i když ta je o úroveň výš než třeba u Diabla II, které ve vás dnes už prostě strach nevyvolá), nýbrž ke slovu přichází jemné filosofování. Kdo je to Lilith a co světu nabízí? Zpracování zápasu Zla a Dobra tu překvapivě není zcela černobílé. Příběh mnohem více ukazuje, že zlo je součástí lidského života, nejen abstraktum. A není jen ošklivé, nýbrž i podivně svůdné (což sama Lilith ztělesňuje).

O tom si nicméně budeme moci udělat úplný obrázek až po vydání celého produktu. Nyní tedy od příběhu a prezentace přejděme k hratelnosti.

Její jádro je stejné jako v předchozích hrách, nejblíže má k Diablu III. Sílu vaší postavy určují dva faktory, těmi jsou dovednosti a vybavení. Dovednosti tu tvoří celkem komplikovaný strom, jenž ovšem nabízí značnou modularitu, a tak si každý může přizpůsobit herní styl svým potřebám. Novinkou je, že můžete své body dovedností kdykoliv vyresetovat, takže máte volné ruce v experimentování, a když vám nějaká abilita nesedne, prostě dáte body do jiné.

Co se týče vybavení, jsou tu různé třídy/vzácnosti, od zcela obyčejných šedých předmětů až po legendární oranžové, které vám poskytují různé bonusy. Předměty mohou mít sockety, přičemž gemy sbíráte od monster a upgradujete u specializované obchodnice (horadrická kostka tu nefiguruje). Vybavení má různé vzhledy, které jsou vždy na vaší postavě vidět.

Obchodníků je tu víc: někteří vám prodají zbraně, jiní zbroj, pak jsou tu kováři, alchymisti, již zmíněné specialistky na gemy a další. Z bojových lokací se budete vracet portálem do měst(a), abyste své vybavení průběžně upgradovali.

Zpracování herní mapy je poměrně otevřené. Nemáte tu lineární rozložení jako v Diablu I a II, nýbrž celková mapa zahrnuje bojové lokace i města, přičemž všude se nabízejí různé vedlejší aktivity a questy nebo dungeony. Vracíte se tak častěji z jednoho místa na druhé, abyste postoupili někam dál. Během toho vás někdy doprovází různá NPC, s nimiž vedete dialogy. Diablo IV mnohem více připomíná klasická RPG, protože některé lokace nabízejí interakce s prostředím, takže kliknutím na určitá místa se můžete dozvědět informace o dané lokaci nebo příběhu.

Abych uzavřel a shrnul svůj názor na hru; Diablo IV se v betě jeví jako solidní výtvor, který sérii omlazuje a posouvá novým směrem. Příběh tu má silnější roli, grafika je hezčí než kdy předtím – v této souvislosti ještě mohu uvést, že si nemohu stěžovat ani na optimalizaci (testováno na RTX 4080, i7 12700K, 32 GB RAM, SSD, hra běží na stabilní snímkové frekvenci ve 4K rozlišení a na maximální současné nastavení). I když si nejsem jistý, zda pro mě endgame bude tak atraktivní jako v Diablo II: Resurrected (bojím se mimo jiné dodatečných monetizačních prvků, jako je battlepass a mikrotransakce), příběhová část vypadá i pro svou nezvyklou filosofičnost zajímavě a já si určitě budu chtít zahrát i plnou verzi.

Otevřená beta (bez nutnosti mít hru předobjednanou) začíná 24. března a končí 26. března.

Platforma PC
  • Datum vydání 05.06.2023
  • Zdeněk Samec

    Zdeněk rád hrál hry už od dětství. Na gymnáziu spolu se spolužáky vytvářel vlastní hry v GameMakeru. Po menší přestávce se ke hraní vrátil a teď je to jeho hlavní koníček. Jeho vášní jsou hlavně AAA hry s propracovanou grafikou. Rád se vrací i ke starším hrám. Za nejlepší hru všech dob považuje sérii Half-Life, má slabost i pro hry od Blizzardu. V GP by rád pokrýval hardwarovou sekci a přispíval recenzemi a úvahami. Jeho zájmem je i zvláště západní filosofie, klasická řečtina a latina, které studoval na Filozofické fakultě UK.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.