Listí - desková hra

Desková hra Listí – když les do podzimu zahalí se

18. 8. 2024
 

Každé roční období hýří jinými barvami. V zimě dominují barvy sněhu a vlhké hlíny. Na jaře se příroda oděje do sytě zelené, kterou tu a tam protknou svými barvami nejrůznější květy. V létě si užíváme modrou oblohu i vodu a žlutá pole. A pak nastane podzim. Žlutou nejdříve vystřídá zelená a později se objeví nádherné barvy v podobě listí. Jde o takový poslední záchvěv barev před bílou zimou. Ačkoliv tu již v té době dávají tušit ranní mlhy. Podmanivé kráse pestrobarevných podzimních lesů se dle mě vyrovná jen máloco. A autoři deskové hry Listí, kterou do češtiny lokalizovalo vydavatelství TLAMA games, se mnou zřejmě souhlasí. 

Doporučeno Mensou

Listí pod původním názvem Leaf vyšlo v loňském roce po úspěšné crowdfundingové kampani na platformě Kickstarter. Vytvořil jej Tim Eisner, jehož jméno jste mohli vidět také na krabicích titulů Válka v Říši divů, Les bratří Grimmů, Amazonie nebo Maškarní bál. Listí vyšlo pod křídly studia Weird City Games, které Tim Eisner založil. Za ilustracemi Listí stojí prozatím nepříliš známá Angela Rizza (Darkness, Hidden Ark). Hra je určena pro 1–4 hráče od 8 let, kteří na jednu herní partii budou potřebovat 30–45 minut.

Ačkoliv crowdfundingové kampaně jsou často sázkou do loterie, Listí se po svém vydání setkalo s pozitivním přijetím. Pochvaly se dočkalo i od asociace Mensa, která každý rok vyhlašuje ocenění Mensa Select pro chytré rodinné deskovky. V letošním roce se laureáty Mensa Select staly hry Abducktion, First in Flight, Po stopách Darwina, Údolí věčnosti nebo Toulavé věže. A Listí se spolu s AQUA: Život v oceánech ocitlo mezi čtrnáctkou her doporučených.

Tolik ňuňu krabiček!

Herní zážitek z Listí je natolik pevně spojen s jeho zpracováním, že si nemohu dovolit se mu nevěnovat. Již ilustrace na obálce jednoznačně odhaluje, že uvnitř se skrývá hra, která rozhodně nevypadá tuctově. Všechny ty krásně podzimní barvy, zvolený font i roztomilý ježeček na polici rozhodně upoutají. 

Jen těžko byste v Listí hledali nějaký plast. Ani krabice není zahalena do ochranného obalu, což mě vzhledem k jejímu potlučení již při přepravě mrzí, ale jde o ekologický trend, proti kterému se bojuje jen obtížně. Alespoň že nálepky držící při přepravě krabici pohromadě jsou průhledné a nehyzdí ji tak na věčné časy. 

Zatímco jiné ekologicky pojaté hry bez plastu mají komponenty jen tak poházené uvnitř krabice, tvůrci Listí se rozhodli dokázat, že funkční insert je možné vytvořit i jen s použitím papíru. A vskutku je! V krabici najdete totiž několik papírových krabiček, přičemž v některých se nacházejí ještě další, malé papírové krabičky. A to nejlepší je, že na všech najdete jednoduše piktograficky znázorněno, co do nich patří. Nemusíte tak hádat, tápat a hledat, ať již hrajete hru poprvé, nebo ji dostanete znovu na stůl po několika měsících na polici.

Papírový insert má jen jednu nevýhodu. Je z papíru. A ten je přece jen náchylnější ke zničení než plast. Musíte si tak dávat při otevírání krabiček pozor, aby se vám nepotrhaly. Obzvlášť při častém hraní. 

Radost z budování

Jste lehký jako vánek i mocný jako vichřice. Jste duch podzimního větru a vaším úkolem je zajistit, aby les vzkvétal. Musíte se postarat o to, že spadené listí na zemi vytvoří ty nejpestrobarevnější obrazce. Tlející listí pak poskytne dostatek živin pro lesní zvířata i pro růst hub. 

Často se setkáváme s tím, že mnoho deskovek se na abstraktní mechanismy snaží napasovat nějaké to téma, které naláká kupující. Ale v Listí je to zasazení opravdu cítit. Záměrně nepíšu „vidět“, ačkoliv i ilustrace zvířátek, která budou ve vašem lese hledat útočiště, jsou kouzelné. Tedy, až na ty oči. Některá zvířátka je mají opravdu děsivé. I ten ježeček, který je na obálce tak roztomilý, má na kartách notně vykulený kukuč. Až na ty oči však celkovou atmosféru ilustrace dokreslují krásně. 

Základními herními komponentami však nejsou karty, ale pestrobarevné kartonové listy o nejrůznějších tvarech, které budete k sobě na stole přikládat tak, aby se dotýkaly co nejvíce špičkami. Postupně tak společně s protihráči vybudujete nádherné barevné obrazce, na které je radost pohledět. Listí se tak stává jednou z těch her, kvůli níž se u vašeho stolu zastaví nejeden okolojdoucí, aby mohl tu krásu obdivovat a zeptat se, co že to hrajete. 

Kam to nejlépe umístit?

Jak jsem již nakousla, každým přiloženým listem se budete snažit maximalizovat počet špiček, na které se napojí. V každém tahu totiž zahrajete kartu určující, jaký tvar listu budete umisťovat. Na výběr jich je šest: ambroň, jinan, liliovník, javor stříbrný i Bürgerův a kašťa. Ne všechno jsou stromy u nás široce známé, v pravidlech však o nich najdete řadu zajímavostí. 

Ať již umisťujete jakýkoliv list, vlastně vás až tak nezajímá. Mnohem důležitější v danou chvíli je, kam ho umístíte. Tedy, na jaké další listy se vám jeho špičky podaří napojit. Každá připojená špička vám umožní provést jednu akci. To, o jakou akci půjde, je určeno barvou listu, na nějž jste ten svůj připojili. Místo listí mohly být ve hře klidně jednoduché geometrické tvary, a fungovala by zřejmě stejně. Díky listům však vystupuje z davu, a navíc je jejich umisťování výrazně složitější.

Hra tak přirozeně podporuje prostorovou představivost a odhad vzdálenosti a velikosti. Což je dovednost, která se hodí nejen dětem, ale i každému, kdo kdy sedá za volant auta. Jen někdy je trochu problém poznat, zda už se špičky dotýkáte, nebo ne. A občas se tak vehementně snažíte nějaký list prostrčit na to nejvýhodnější místo, až si řadu jiných posunete. Je pak poměrně otravné snažit se to vrátit do původní polohy… obzvlášť, když to nějaký hráč se špatnou prostorovou představivostí provede několik tahů po sobě.

Co jen udělám?

Akce jsou dostatečně různorodé na to, aby nebyly jen iluzí výběru. Zároveň jsou však všechny z nich důležité a opravdu se nevyplácí některou část hry zcela zanedbat. A to i přesto, že více soustředit se budete jen na několik z nich. Bohužel, nebo možná bohudík, ve hře nelze příliš plánovat dopředu. Jde o čistě taktickou zábavu, v níž musíte reagovat na to, jakým způsobem les obohatí vaši soupeři.

Zelené listy vám dovolí dobrat si nové karty listů. To je důležité pro více možností v dalších kolech. Ale také proto, že pokud se někdy ocitnete zcela bez karet listí, dostanete několik záporných bodů. Hnědá barva umožní šplhat vaší veverkou po mocném stromě. Všechny veverky šplhají po tom stejném, přičemž s každým pohybem získáváte nějaké bonusy. Ať již ve formě karet, bodů, nebo sluníček. Veverky, které vyšplhají nejvýše, navíc svému majiteli přinesou nějaké ty body. 

Je libo zvířata nebo houby?

Napojením na oranžové listy budete moct získat karty zvířat. Ta se k vám nastěhují do lesa, ale pouze třikrát během hry budete moct některá z nich zazimovat. Žlutá barva vám umožní získat žetony slunce. Ty naopak budete utrácet pro posun ukazatele období, což vám dá nějaké body. Dvakrát během hry se kvůli posunu ukazatele objeví mrazíky, během nichž můžete zazimovat jednu skupinu svých zvířat. Jde také o jeden z možných konců hry, kdy se ukazatel posune až do zimy. V tom okamžiku zazimujete i svoji poslední skupinu zvířat. A pouze zazimovaná zvířata vám vygenerují body.

Poslední barva, která se na listech bude objevovat, je červená. Ta umožní růst hub. Na listy budete umisťovat svoje malé houby nebo ty dříve umístěné zvětšovat. Proč byste to dělali? Za každou skupinu velkých hub dostanete na konci hry body. Lákavé je však i to, že pokud někdo napojí svůj list na nějaký, na němž máte vy houbu, dostanete sluníčko. Chcete tak být přítomní na listech, na které se budou chtít všichni připojit, a zároveň si budovat nějaké skupinky sousedících hub.

O to více zamrzí nešťastně zvolené barvy hub. Žlutá se zelenou jdou poznat jednoduše. Oranžová a tmavě oranžová jsou už horší. Moc tomu nepomáhá ani to, že světle oranžovou houbou jsou smrži a tou tmavě oranžovou muchomůrka červená. Na dálku totiž malé exempláře mají příliš stejný tvar a nejednou se nám stalo, že v plném počtu hráčů se nám pletlo, kdo má sluníčka dostávat a kdo nikoliv.

Solidní sólo soupeř

Pro milovníky hraní sólo autor do Listí přidal celý balíček karet pro automatického protivníka. Ten až překvapivě věrně simuluje herní partii dvou hráčů. Vichr z hor, jak je váš oponent nazýván, totiž v každém tahu stejně jako živý protihráč přiloží nový list, přičemž v každém tahu se bude snažit o provedení jiné akce. Jeho rozhodování, kam list přiložit, je v pravidlech propracováno do nejmenšího detailu a vaše výhra bude opravdu zasloužená. Vichr z hor vám nebude chtít darovat žádné slunce, a naopak se sám pokusí vytvořit co nejvíce skupin velkých hub, zazimovat co nejvíce zvířat a urychlit hru posunem ukazatele období. 

S propracovaností automatického protivníka je samozřejmě spojena náročnost jeho obsluhy. Tím, že má rozhodovacích kritérií a priorit hned několik, budete se vy coby sólo hráč muset vždy zamyslet nad tím, které to pole je pro Vichra z hor to nej. A na konci herní partie za něj spočítat i body. Nejde tak o jednu z těch sólo her, které si hrajete sami a v tahu umělého protihráče jen jednou pohnete rukou. Pokud vám o něco více obsluhování nevadí, v pravidlech je i seznam výzev, které můžete plnit během vyhraných sólo partií.

Na scénu vstupují medvědi…

… a také rysi, vlci, volavky a další velká zvířata. Ve stejnou dobu jako základní krabice totiž vyšlo i rozšíření Listí: Medvědí období (v originále Leaf: Season of the Bear). To přináší hned tři herní módy, které dělají hru o něco složitější. A troufnu si tvrdit, že pro zkušené hráče zajímavější.

Mód Velká zvířata přidává, trochu nepřekvapivě, velká zvířata. Tedy právě všechny ty medvědy, vlky nebo třeba losy. Na začátku herní partie se vylosují dvě z celkem šesti velkých zvířat. Každý hráč může každé zvíře během herní partie využít právě jednou, přičemž nikdy nemůže využít obě zvířata v jednom tahu. Některá ovlivňují zvířata ve vašem lese, jiná vám dovolí zvětšit houby. Jde o silné efekty a je jen škoda, že velkých zvířat není v našich lesích více než šest – takto je znovuhratelnost tohoto modulu o něco nižší, než bych si přála.

Modul Různorodá období přidává do hry odměny za různé věci během mrazíku. Žetonů je celkem dvanáct a v každé herní partii se dostanou do hry tři, což je již příjemný výběr. Již v průběhu herní partie tak můžete být odměněni za to, že vaše veverka vyšplhala nejvýš, nebo za nejvíce párů zvířat. Malé změny, které vás ale pokaždé nasměrují jinou cestou.

Modul Zvířecí spojenci pak každému hráči dá speciální schopnost. Nebo hned tři unikátní schopnosti, pokud hrajete pokročilou variantu. I tyto schopnosti jsou silné, a navíc jimi disponujete jen vy. Kromě toho je karet zvířecích spojenců v krabičce hned patnáct. Není se tak co divit, že jde o můj nejoblíbenější přídavný modul.

Medvědí období je jedno z těch rozšíření, která klidně mohla být součástí základní hry, a ani byste se nad tím nepozastavili. Tím, že je prodáváno samostatně, však samotné Listí může mít mnohem lákavější cenovku. Navíc věřím, že pro řadu herních skupin a rodin bude základ nabízet dostatečnou taktickou hloubku i znovuhratelnost a vlastně žádné rozšíření nebudou potřebovat. Pro ty, kteří si chtějí přidat více možností, jde však o velice příjemný počin.

Listí je desková hra, která na naše herní stoly přivane podmanivou poetiku podzimních lesů. Jde o milou, relaxační, taktickou a především vysoce taktilní rodinnou hru, v níž se stanete personifikací ducha větru a budete se starat o zdraví lesa. Budete tak muset navádět spadené listy na ta správná místa na zemi, šplhat s veverkami po stromě, kultivovat svoje skupiny hub a zazimovávat lesní zvířátka. Listí je spíše jednodušším titulem, na který je během hraní radost pohledět a v němž vám tahy protihráčů nejednou zkříží plány… nebo vytvoří nové příležitosti. S propracovaným sólo módem a spoustou interakce jde o povedenou zábavu pro všechny milovníky nenáročných deskovek.

Klady
  • nutnost taktického rozhodování
  • opravdu vám záleží na tom, co dělají protihráči
  • trénuje prostorovou představivost
  • na stole vypadá úchvatně
  • skvělý papírový insert, v němž má vše své místo
  • sólo hra věrně simuluje hraní s živými protihráči
  • velmi dobré rozšíření
Zápory
  • je příliš snadné při hře posunout listy, které jsou již na stole
  • hra je sice v menší krabičce, během partie však zabírá hodně místa
  • nešťastně zvolené barvy hub
  • v insertu bohužel chybí dedikované místo na rozšíření
  • při opakovaném hraní hrozí zničení papírového insertu
  • protivníka v sólo hře musíte poměrně hodně obsluhovat
  • zvířátka mají opravdu divné oči
Infobox
0.0

Doporučujeme

Cena/výkon

Mozkovar index

Náhoda

Taktika

Strategie

Zpracování

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.