Děsivá příšerka – náhledovka

Děsivá příšerka – moje první zakreslovačka

13. 2. 2024
 

Hraní deskovek s malými dětmi je občas velice zajímavá disciplína. Naštěstí již dávno odzvonilo dobám, kdy jste si mohli vybrat tak akorát mezi Člověče, nezlob se, Z pohádky do pohádky a pexesem. Dnes je her pro děti na trhu nepřeberné množství. Některé z nich jsou opravdu špatné, jiné snadno zapomenutelné a pár si se svými prcky můžete i užívat. Do které kategorie patří Děsivá příšerka, kterou pro nás lokalizovalo vydavatelství Blackfire?  

Děsivá příšerka – náhledovka
Děsivá příšerka – děsometr a příšerky

Tvůrci mysleli na udržitelnost

Děsivá příšerka (v originále jako Le grand méchant Monstre) je dětská desková hra, kterou vydalo francouzské studio Bankiiz Editions. To se věnuje tvorbě rodinných her, z nichž vydavatelství Blackfire již lokalizovalo hru Bubliňáci a v letošním roce chystá jejich Přestřelku. Na tvorbě Děsivé příšerky spolupracovali Joan Dufour a Benoit Turpin. První zmiňovaný zatím vytvořil jen několik her spíše pro mladší hráče, se kterými jsme se zatím nesetkali. Tvorba Benoita Turpina je však u nás poměrně známá, ať již jde o geniální sérii zakreslovaček Vítejte ve svém vysněném domově a Vítejte na Měsíci (vydavatelství REXhry), „tetrisovku“ Prehistories, kooperativní The A.R.T. Project (vydavatelství TLAMA games), nebo dětskou zručnostní hru Slon přes palubu (vydavatelství MindOK). Roztomilou vizuální stránku Děsivé příšerce vdechl začínající ilustrátor Rémi Leblond. Hra je určena pro 2–4 hráče od 5 let a na jednu herní partii budete potřebovat přibližně 20 minut. 

Po otevření krabice na vás čeká pár archů s žetony k vyloupání, blok s několika desítkami listů k zakreslování, tužky a pětice potištěných kostek. Uvnitř krabice se nenachází vůbec žádný plast, i přiložené pytlíky na kostky a tužky jsou z recyklovaného papíru. Tvůrci očividně mysleli na udržitelnost hry, což je téma, které v současnosti v deskoherním světě silně rezonuje. S rozmachem her finančně podpořených přes různé crowdfundingové platformy se totiž zvýšila i spotřeba plastu na jejich produkci. A ačkoliv deskové hry nejsou produkt, který jeho uživatelé zahodí po jednom použití, stále jde o problém, jemuž se řada vydavatelů chce do budoucna věnovat.  

Děsivá příšerka – kostky s částmi těl
Děsivá příšerka – blok s různými tvary těla

Spíš vtipná než děsivá

Nemusíte se bát, navzdory názvu na vás v Děsivé příšerce nic děsivého nečeká. Ilustrátor se vzhledem k věku, pro který je titul určen, rozhodl zvolit líbivý roztomilý styl, s vtipnými ilustracemi příšerek i jednotlivých částí jejich těl. Osobně bych raději uvítala jasnější barvy a ilustrací je ve hře relativně málo. Jsou však dostatečně lákavé pro cílovou skupinu na to, aby je Děsivá příšerka na stole ihned zaujala. 

Každý hráč dostane na začátku partie žeton příšerky, jejíž ilustrace se nachází také na děsometru, a jeden list papíru k zakreslování. Moc oceňuji, že na každém listu je předkresleno jiné tělo příšerky. Hráči, obzvlášť ti mladší, se tak v každé partii mohou snažit přizpůsobit svoji příšerku vždy jinému tělu. Na druhé straně listu je pak prázdná stránka, jen s počitadlem jednotlivých částí těla v horní části. Na tu si hráči mohou předkreslit naprosto cokoliv. Je jen škoda, že listů je v krabičce relativně málo, a když se hra stane oblíbenou, rychle dojdou. Naštěstí se v takovém případě celý blok dá najít zdarma online a vytisknout pro zvýšení počtu možných partií. 

Kostky, které budete používat, jsou vyrobeny z poměrně obyčejného lehkého dřeva se zaoblenými hranami a na každé stěně je natištěna ilustrace jiné části těla příšerky. Nejde o masivní, těžké, krásné kostky, které známe z jiných titulů. Alespoň se s nimi však dobře hází dětem, pro které je Děsivá příšerka primárně určena. A těm je také naprosto jasná ikonografie na nich. 

Jedinou luxusnější komponentou je středobod hry, děsometr, který je vyroben ze silného dvouvrstvého kartonu. Mezi jednotlivé vrstvy se při partii zasouvají bodovací žetony příšer. Děsometr kvůli tomu stojí na kartonových nožkách. Bohužel se po sestavení nevejde do krabice a při každé herní partii se tak musí skládat a rozkládat. Již po pár zahráních na něm jsou vidět stopy, ale s trochou opatrné manipulace nejde o nic, co by mělo vliv na hraní jako takové.

Kreativní hody

Děsivá příšerka je zakreslovací hrou, ve které je použit mechanismus hoď a zapiš (anglicky roll & write). Vaším úkolem bude vytvořit tu nejděsivější příšerku. V každém kole se hodí kostkami, jejichž počet je určen počtem hráčů u stolu, a každý hráč si jednu z kostek vybere. Na kostkách můžete nalézt ruce, nohy, oči, zuby, rohy a nějaké vybavení, symbolizované batůžkem. Symbol na vybrané kostce si zaškrtnete v horní části svého plánu a pak musíte svoji příšerku vylepšit. Je již jen na vás, zda bude mít ruce robotické, krabí klepeto, nebo třeba dlouhé chapadlo. I jako vybavení můžete zakreslit cokoliv, od hodinek přes svatozář až po coffee-to-go. 

Fantazii se v této hře meze nekladou. Jde tak o opravdové kreativní hody, při kterých se vy i dítě můžete naplno vyřádit a užít si malování té nejlepší příšerky. Samozřejmě je to spojeno s tím, že jeden na druhého budete docela čekat. Většina zakreslovacích her pro dospělé je totiž poměrně rychlá – otočí se karta nebo hodí několika kostkami, každý udělá jeden zápis a jde se na další tah. Děsivá příšerka jde tímto stylem hrát taky, není to však zdaleka taková zábava. Sledovat, jak dítě naplno zapojí fantazii, je zkrátka kouzelné. Věřím, že leckterý rodič bude překvapen tím, co vše je jeho potomek schopen vymyslet. A abych pravdu řekla, tak i mě to vymýšlení, co kam namalovat, baví náramně.  

Děsivá příšerka – kreativní hody dospělých
Děsivá příšerka – výtvor tříletého dítěte

Děsivý děsometr

Vaším cílem ve hře Děsivá příšerka je nakreslit tu nejlepší příšerku. K posouzení příšerek slouží děsometr, dvouvrstvé kartonové zařízení, do kterého budete zasouvat bodovací žetony příšerek. Vždy, když od nějaké části těla namalujete druhý, třetí nebo pátý kus, můžete si vzít žeton s danou částí a zasunout ho do svojí sekce děsometru. Když to však uděláte, nemůžete již danou část těla nikdy znovu malovat.

Bodovací žeton je tím delší, čím více daných částí těla máte. Je tedy samozřejmě lepší počkat si až na plný počet, trochu tím však riskujete. Snadno se totiž může se stát, že to do konce hry nestihnete posbírat. Přece jen kostky jsou dostatečně náhodné na to, aby pro vás potřebná strana již nikdy nemusela padnout. Vyhrává ten, kdo jako první svoji sekci děsometru naplní, a tak se může stát, že hráč sbírající celou partii dvojice hravě porazí takového, který má sice čtveřici rukou a nohou, ale žádný žeton, kterým by svoji převahu dokázal. Hra je ve svých pravidlech hodná, a tak pokud na vás zbydou jen kostky s částmi těl, které nemůžete zakreslit, nakreslíte svojí příšerce pozadí a do děsometru vložíte malinký bodovací žeton s pozadím.

Hrajete-li v menším než plném počtu hráčů, nemáte k dispozici všechny bodovací žetony příšery, ale od každé délky (neboli počtu posbíraných částí těla) jich několik chybí. To, v kombinaci s kostkami určujícími, co můžete malovat, a různými tvary těla, zajišťuje hře vysokou znovuhratelnost. Zároveň má však i docela velký podíl náhody, což je však vlastnost, kterou u dětských her spíše uvítáte. Přece jen, menší potomek asi nebude schopen tak dobrých strategických rozhodnutí jako vy, a tak je trocha štěstíčka na jeho straně jistě vítaným pomocníkem. 

Děsivá příšerka – děsometr s výhrou žlutého hráče
Děsivá příšerka – bodovací žetony příšer

Terapie hrou

Příšerky jsou v dětském životě všudypřítomnými. Schovávají se ve skříni, pod postelí, za dveřmi do koupelny a komory, i ve tmě pod stolem. Myslím, že je jen málo dětí, které by se někdy příšer nebály. Děsivá příšerka je ve svojí roztomilosti způsobem, jakým se děti s tímto strachem mohou vypořádat. Úplně jako film Příšerky, s.r.o. od studia Pixar. Vždyť přece když si tu příšerku vyrobí samy a dají jí do ruky lattéčko, tak se není čeho bát. 

Rozhodně ale Děsivá příšerka není určena pro o moc mladší dítě, než je uvedeno na krabici, leda by bylo velmi výtvarně nadané a trpělivé. Nikoliv kvůli složitosti pravidel, hráči však musí mít dobrou koordinaci oko–ruka, aby byli schopni malovat něco konkrétního. A také musí být schopni vydržet delší herní dobu. A velké prostoje, když někdo kreativně řádí. Dospělý si pospíší, pokud však máte dětí více, může se snadno stát, že se hra přesune z kategorie zábavy do frustrujícího zážitku. Přece jen je důvod, proč hry pro tříleté děti trvají v průměru šest minut.

A co dospělí, mají si s čím hrát?

Je celkem jedno, zda umíte malovat jako profík, nebo jste nešika. Když se na konci hry podíváte na to, co jste na papíře vytvořili, stejně vám to bude dělat radost. K tomu připočtěte radost z potomka a Děsivá příšerka je snadno hrou, u které se spolu s dítětem budete bavit i vy jako rodiče. Asi to ale není hra, kterou si vytáhnete někdy sami s partou kamarádů. Osobně bych sáhla spíše po jiných zakreslovačkách. Když ale prcek bude chtít hrát, nikdy Děsivé příšerce neřeknu ne. 

Děsivá příšerka je zakreslovací hra pro děti, kterou vytvořil autor těch (dle mého názoru) nejlepších zakreslovaček, Benoit Turpin. Jeho rukopis je na hře znát. Děsivá příšerka není žádnou bezduchou zábavou, jedná se o opravdovou zakreslovací hru, která je však přizpůsobená mladším hráčům. V Děsivé příšerce se snažíte jako první poskládat dostatek jednotlivých částí těla na zaplnění svého děsometru. Ačkoliv si jednotlivé posbírané části těla jednoduše zaškrtnete v přehledné tabulce, hra vás povzbuzuje k tomu, abyste si svoji příšerku co nejvíce vyzdobili. Velmi tak podporuje dětskou kreativitu a jde rozhodně o hru, kterou s prckem budu hrát ráda. Jen musí být dítě schopno malovat a také ustát delší herní dobu a prostoje spojené s tím, když někdo jiný řádí.

Klady
  • dítě se může kreativně vyřádit
  • vy se můžete kreativně vyřádit
  • skvělý úvod do zakreslovacích her
  • žádné sčítání bodů
  • na každém listu předtištěné jiné tělo
Zápory
  • kreativní řádění občas může trvat dlouho
  • velký podíl náhody
  • málo listů
Infobox
0.0

Doporučujeme

Cena/výkon

Interakce

Náhoda

Prostoje

Znovuhratelnost zpracování

Zpracování

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.