Postapokalyptické scénáře zajímají lidstvo už od nepaměti. S mnohými otázkami se pracuje i v dnešní době – lidé se připravují na krizové situace, stavějí si různé bunkry, mají zásoby na půl roku, případně se mohou i modlit ke svým bohům. Tato hypotetická situace je zpravidla katastrofa nebo událost tak významná, že postihne celou lidskou civilizaci. To může být třeba dopad obřího asteroidu, výbuch výzkumného zařízení, který roznese toxické látky po celé planetě, nebo rozšíření smrtící choroby. Decision: Red Daze pracuje se scénářem smrtícího viru, mutantů a zombie.
Klasický příběh aneb nějak se začít musí
Příběh se točí kolem viru, který uvrhl svět do chaosu. Je to již 25 let, kdy zanikla Světová vláda, a zbytky lidstva se snaží přežít proti nakaženým. Vir udělal z určité skupiny lidí agresivní zombie, z jiných se vlivem dalších aspektů stali mutanti, kteří byli nezasaženými lidmi vyhnáni na okraj společnosti. Vznikly tak tři skupiny, které se nenávidí na život a na smrt. Nákaza si však nevybírá.
Lidé jsou ale houževnatí a shromáždili poslední zbytky vojenských sil, které se nejdříve začaly formovat do jednotlivých guerillových jednotek zvaných Medvědi. Tyto jednotky však primárně pracovaly samostatně nebo ve velmi početně omezených skupinách – to byl i důsledek toho, že mnoho členů zemřelo. Jeden však přežil a stane se vaším mentorem a rádcem v tomto nebezpečném a nehostinném světě. Frank je jedním z posledních žijících Medvědů a jedná se o jedno z nejdůležitějších NPC ve hře.
Ujmete se role postavy, kterou si na začátku vytvoříte a která se prostřednictvím úkolů bude snažit zbrzdit epidemii. Budete verbovat nové členy týmu, budovat základny, plnit potřebným vybavením a jídlem, stavět obranné pozice a snažit se, aby byl stále zapnutý vysílač. Tento vysílač má důležitou funkci, vytváří obranné pole kolem vašich základen a může mít různé účinky. Hlavně však chrání základnu před červenou mlhou, s kterou se táhne nakažení a smrt.
Tvorba postavy spočívá ve zvolení pohlaví, vygenerovaného jména, skinu a specializací, kterých je celkem šest. Každá z nich má svoje plusy a minusy. Určitým způsobem však nehraje velkou roli, kterou specializaci zvolíte. Vaše postava se učí v rámci postupu a v rámci činností, které provádíte, specializace tak využijete u vašich NPC společníků a následného personálu základen. Bez určitých specializací totiž vaše základny nebudou moci produkovat munici a léky nebo nebudete moci vyrábět zbraně či stavět silná opevnění a strážní věže.
Decision: Red Daze vás odmění na každém kroku, pokud ten krok přežijete
Jak jsem již zmínil, i když jsou ve hře specializace jako lékař, voják, stavitel, ranger, inženýr či dělník, určitým způsobem nehraje velkou roli, jakou specializaci ve vašem případě zvolíte. V tomto RPG totiž nerozdělujete body do vlastností a dovedností vy dle vašeho uvážení, ale sama hra. Funguje to celkem povedeně a uvěřitelně. Můžete například začít jako inženýr, ale používat těžké zbraně a léčit. I když budete mít počáteční postih na poškození způsobené například těžkou odstřelovací puškou, čím více ji budete používat, tím se vaše dovednosti v tomto spektru budou zlepšovat. Nakonec tak nebudete mít žádné postihy, ale budete mít naopak bonusy.
Úplně stejně to funguje, pokud budete vaši postavu mít často přetíženou, a je jedno, jestli potravinami, náboji, nebo materiálem potřebným pro stavbu prvků v základně. Sice se budete pomalu ploužit, ale získáte bonus k síle, který můžete využít například při bojích na blízko s noži, kladivy atd. Pokud budete často běhat a uskakovat, bude se vám zvyšovat hbitost, a tak bych mohl pokračovat dále. Tento aspekt funguje velice dobře a je poměrně zábavný. U vašich společníků je to trošku jiné.
Učí se sice stejně jako vy, je však důležité, abyste v základně měli potřebný počet specialistů s jasným zaměřením. V rámci vašeho průzkumu okolí narazíte na skupinky zombíků nebo mutantů, kteří bojují mezi sebou nebo se budou snažit jít přímo po vás. Můžete ale potkat také další nenakažené postavy, které můžete rekrutovat do své základy nebo rovnou do vašeho týmu. Umělá inteligence přátelských postav, ale ani nepřátel, není zrovna nejlepší.
Vaši společníci se často vrhají do jasně prohraných soubojů nebo se sem tam zaseknou o nějaký objekt. Nepřátelé pak na vás budou jen buď agresivně nabíhat na blízko ve snaze vás rozsápat, nebo se vás budou snažit rozstřílet z dálky. O žádné taktice z jejich strany zde není ani řeč. Taktéž je to s bossy, ti jsou prakticky stejní a bojují pouze na blízko, když na vás naběhnou nebo skočí.
Budování základny, které časem leze na nervy
Dostávám se k základnám a světu. Herní svět má slušnou rozlohu, která není přehnaně velká, ale zároveň ani malá. Jedná se však o pustou zem, kde nacházíte různé skupinky nepřátel nebo přeživších. Mapa není přístupná od začátku, ale musíte postupně zvyšovat dosah vysílačů a tím si otevíráte i další území, kam můžete vstoupit.
Princip je vcelku klasický, začnete v malém táboře a postupně se dostáváte do částí mapy, kde jsou daleko větší základny, které je možné obnovit. Budování nebo spíše obnovení základny či tábora je hlavním prvkem Decision: Red Daze. Krom počátečního tábora musíte každou základnu nejdříve vyčistit od nepřátel a následně aktivovat vysílač. Pak přichází jedna z částí, která se postupně stává velmi otravnou – musíte osobně prozkoumat všechny interaktivní prvky v základně, které se na každé z nich silně opakují.
Musíte tak projít všechna místa pro strážní věže, ubytovnu, skladiště, rádio, atd. Ze začátku to působí zajímavě, ale v pozdější fázi hry vás to bude spíše otravovat a vy budete hledat, kde je ta poslední strážní věž nebo skladiště, které jste ve velké opuštěné vojenské základně ještě neprozkoumali. Výstavbu různých prvků už jde naštěstí provádět přes radiostanici.
Jakmile tedy základnu důkladně prozkoumáte, je na vás založit obranu. Věže brání perimetr a vysílač udržuje červenou mlhu na uzdě. Budujete proto věže, vylepšujete je a samozřejmě získáváte i přeživší do dané základny, aby byla obranyschopná. K tomu, abyste vylepšovali a stavěli, potřebujete materiál, který je označen skromně „materiál“. Dále zde jsou loot krabice, které slouží jako craftovací prvek, skrze který můžete ve workshopu vyrobit různé zbraně, munici apod. A samozřejmě nesmím zapomenout na peníze, kterými platíte nejen žoldákům, ale také obyvatelům základny.
Nejdražší neznamená nejlepší
Přišla řada na souboje, což je také jeden z hlavních aspektů hry. Souboje jsou jako u většiny podobných her poměrně jednoduché, tím spíše, že nepřátelé moc inteligence nepobrali, jak jsem již zmínil. Máte zde postavy, které mohou mít různé vybavení, od přileb a vest po různé typy zbraní na blízko či na dálku nebo i těžké kulomety. Každá zbraň má své statistiky, které jsou pevně dané. Různé zbraně však mají své lepší varianty, máte tedy základní revolver, ale můžete se dostat až k samonabíjecí pistoli typu Desert Eagle. Nejdražší zbraň však ne vždy znamená nejlepší. Záleží také na vás a vašem stylu hraní, jakou cestou se vydáte.
Hra je z izometrického pohledu, který je pro tento koncept a styl her poměrně zaběhlý a funguje dobře. Ovládání je taktéž velmi příjemné a intuitivní.
Po grafické stránce se nejedná o žádný hit, nicméně celková propracovanost neurazí. Ve hře je dostatek výbuchů, krve a akce, což je přesně to, co se od ní očekává. Prostředí po chvíli splynou, ale to není na škodu. Přináší proto prázdnou dystopii a díky tomu působí okolí skutečně nekonečně a občas i znepokojivě. To pomáhá vytvořit drsnou a temnou atmosféru.
Ozvučení hry je v klasickém stylu, jsou slyšet výstřely a výbuchy, ale také je zde i občasný dabing a řvaní nestvůr. Celková stránka, co se týče hudby a zvukových efektů, by však určitě mohla být trochu lepší.
Decision: Red Daze je příjemný titul, který zapadá konceptu her tohoto stylu. Zvyšování dovedností postav v rámci činností a užitých předmětů působí velice dobře. Odpadá tím však nutnost specializací, protože ať začnete hrát za kohokoliv, dokážete si různá odvětví stejně vylepšit užíváním vhodných zbraní. Umělá inteligence je slabá a potřebuje vylepšit, a to na všech frontách, tedy jak u přátelských NPC, tak i nepřátel. Hru táhne nahoru základní systém, kterým je budování základny, její obrana a souboje se zombíky či mutanty, i když po čase tato činnost omrzí a stane se silně stereotypní. Pokud však máte tento styl her rádi, pak rozhodně nebudete zklamáni.