Dead Space – Issac

Dead Space – Here We Go… Again

10. 2. 2023
Zdroj náhledu: igdb.com

Po patnácti letech nám Electronic Arts naservírovalo jeden z legendárních hitů, který nás přichází pokořit v novém kabátě – plazmová řezačka, křik, pot, nervy drásající atmosféra. Řeč není o nikom jiném než o Dead Space. V této recenzi se společně podíváme na to, jak se jej vývojářům z EA podařilo předělat, a zároveň si vysvětlíme některé novinky.

Dead Space (2008)

Co je Dead Space? Jedná se o brutální sci-fi horor, ve kterém se ujmete ovládání legendárního inženýra Isaaca Clarka. Ten se vedle dalších ikonických postav, jako je Gordon Freeman z Half-Life nebo DOOM Slayer z DOOMa, dokázal zapsat do historie videoher. Není divu, protože kdo jiný by dokázal třikrát najednou porazit nekromorfní stvůry, co si z vás chtějí udělat obědové menu? Ano, být inženýrem není žádná sranda.

Původní hra Dead Space vyšla v roce 2008 a už v té době měla obrovskou fanouškovskou základnu. Mnoho hráčů si tehdy myslelo, že půjde o klasickou střílečku z pohledu třetí osoby, kde zabíjíte hordy nepřátel, nicméně se mýlili. Po zapnutí titulu bylo během několika minut jasné, že půjde o něco jiného. Dead Space sice obsahoval akční sekvence, ale ve velké míře sázel na hutnou atmosféru a děsivý příběh, což se mu podařilo na výbornou. Temné chodby, děsivé zvuky, zmutovaní nepřátelé, pohozené vnitřnosti a hrůzný osud obyvatel lodi, to vše tento trhák nabízel.

Malý příběh na úvod

Abychom lépe pochopili, o čem tento remake je, pojďme si povědět něco o původní hře, respektive o jejím příběhu. Děj prvního dílu se odehrává v daleké budoucnosti, kde naše krásná Země pomalu vymírá kvůli věčnému ždímání zdrojů. Jak jinak zajistit přežití naší krásné domoviny a lidí na ní žijících? No přece drancováním vzácných prostředků z jiných planet. Přesně s tím přišla společnost Concordance Extraction Corporation (CEC). Byla to právě tato společnost, jež vytvořila loď, na kterou by nikdo z nás nechtěl vkročit, USG Ishimuru.

Výše zmíněná USG Ishimura měla za úkol vytěžit cenné suroviny z planety Aegis VII, ale něco se pokazilo a loď odvysílala nouzový signál do CEC, která v reakci na to za ní vypravila miniaturní USG Kellion. Když se Kellion pokouší kontaktovat Ishimuru, dojde k poruše automatického mechanismu pro přistání a Kellion je vážně poškozen. Náš inženýr Isaac Clarke je členem posádky Kellionu, pro něhož je tato mise velice osobní. Jeho přítelkyně Nicole Brennanová se totiž vyskytovala na palubě USG Ishimura a vy ji můžete vidět v úvodním segmentu, kde Isaac přehrává video s její žádostí o pomoc. Po vstupu do letové místnosti vstoupí Isaac Clarke do oddělené části, aby se podíval na informace o škodách vzniklých na Ishimuře; mezitím je letová paluba uzavřena do karantény a neznámé bytosti vstoupí dovnitř a zaútočí na posádku. Vzápětí se rutinní záležitost změní v boj o život.

O patnáct let později… jsme tu znovu

Díky své popularitě se titul Dead Space dočkal dalších dvou dílů, přičemž závěr zůstal nedokončen. Mnoho lidí proto doufalo, že studio Visceral Games, které stojí za původní sérií, vytvoří další pokračování, ale nikdy jsme se ho nedočkali. Místo toho studio EA Motive, jež spolupracovalo s původními vývojáři, přišlo s nápadem, že by se hodil remake prvního dílu. Dámy a pánové, přesně to se stalo a my se po patnácti letech vracíme na USG Ishimura, abychom na této lodi znovu prožili vesmírné peklo.

Nikdy jsem si nemyslel, že to o Electronic Arts řeknu, ale musím uznat, že vývojáři z EA Motive odvedli opravdu úžasnou práci. Jakmile se nový Dead Space objevil na trhu a já viděl pro mě ikonickou scénu přistání Isaaca na Ishimuře, byl jsem nadšený ze změn, které jsem zde viděl. Největší novinkou, jíž si hned všimnete, je nová tvář Isaaca, který podle mého osobního názoru vypadá trochu jako mladší verze Adama Sandlera. Co se týče jeho vzhledu, nemám s ním absolutně žádný problém a možná i chápu, proč si ho vybrali, nebo si to alespoň myslím. Pokud se totiž podíváte na ukázky ke třetímu dílu, uvidíte, že mezi Isaacem zobrazeným ve videu a jeho novým zjevem v remaku je jistá podobnost.

Další změnou, které si okamžitě všimnete, je jeho hlas. V původním díle Isaac nemluvil, což bylo trochu legrační a divné, ale co už. Dalo by se říct, že měl vypnutý mikrofon, stejně jako váš hrdina ve hře Blackhole od českého studia. Neohroženého inženýra jsme poprvé slyšeli ve druhém díle, kde mu propůjčil hlas herec Gunner Wright, jenž ho rovněž propůjčil tomuto remaku. Upřímně řečeno, této novinky jsem se docela bál, protože jsem byl stejně jako většina lidí zvyklý, že Isaac prostě mlčí, což do jisté míry také pomáhalo vytvářet už tak děsivou atmosféru. Nicméně stejně jako ve druhém a třetím díle odvedl pan Gunner Wright dobrou práci a všechny emoce, ať už strach, nebo bolest, jsou do hlasového projevu dobře procítěny.

Odstřelím ti nohy a budu si to užívat

Dead Space byl brutální horor již při svém prvním uvedení na trh. Nepřátelům jste mohli ustřelovat končetiny jednu po druhé, a pokud jste byli dostatečně odvážní, mohli jste jim dokonce dupat po hlavách, což vydávalo dost nechutný zvuk. V remaku však vývojáři z EA Motive zašli ještě o něco dál a už tak brutální mechanismy ještě více zbrutalizovali. Nepřátelé, ač zmutovaní, bývali jednoduše lidští, což znamená, že mají stále lidské tělo a všechny jeho nevýhody.

Tím nechci říct, že v původním díle z roku 2008 nebyli takto vykresleni, ale kvůli absenci dnešních vychytávek, které tvůrcům umožňují vytvářet ta správná kouzla, nevypadali tak děsivě. Pokud se vám líbilo odstřelování končetin nepřátel, budete remake milovat. Pokud někoho střelíte do nohy, můžete mu díky nové technologii viditelně ustřelit kus masa nebo celou končetinu. Můžete také použít kotoučovou zbraň nebo pulzní pušku a rozstřílet je na malé kousky, čímž odstraníte co nejvíce pokožky, masa, šlach a kostí.

Já jsem mistr Jedi!!!

Velmi se mi líbilo, že EA opravdu zachovala pilíře příběhu beze změny. Jediný rozdíl je v tom, že jsou zde některé dialogy dokreslující události, které byly známé pouze z komiksu. Jedná se o novinku, jejíž obsah potěší především dlouholeté fanoušky. Původní hra ovšem jednu věc neměla: New Game+, která nabízí nový, alternativní konec. Další změna je vidět na samotném Isaacovi, protože vývojáři přidali světelný zdroj, jehož uložení mezi ukazateli stáze a zdraví se rozsvítí pokaždé, když se podíváte na objekt, kterým můžete manipulovat svou kinetickou silou, jejíž použití je také velmi zábavné.

Kineze mohla být použita už v originále, nejedná se tedy o žádnou novinku. Nedokážu ani popsat, jak skvělý pocit bylo vidět na zemi velkou železnou tyč a pomocí Síly Jedi ji přitáhnout k sobě, pak ji v plné rychlosti hodit na nepřítele a přišpendlit ho ke zdi. Tuto možnost máte i zde, ale je to o něco zábavnější. Prostředí jsou svým způsobem destruktivní, takže můžete používat různé plynové bomby a ničit již zničené chodby. Tím získáte další zbraně, například zmíněnou tyč nebo vrtuli z větráku.

Když už jsme nakousli ony zbraně, pojďme si o nich něco říct. První z nich, kterou získáte, je legendární plazmová řezačka, s níž bude krájení a porcování nekromorfů naprostá paráda. Poté zde najdete plamenomet, pulzní pušku, diskový trhač, kontaktní paprsek, gravitační urychlovač a řezací pistoli. Důležité je také poznamenat, že všechny zbraně mají i alternativní režim. Diskovou řezačku můžete využívat buď na dálku, nebo na blízko. Plazmovou řezačku lze nastavit tak, aby střílela vertikálně nebo horizontálně. V druhém režimu se dá plamenomet použít jako granátomet.

Dovednosti dělají mistra krveprolití

Co se týče dovedností, vylepšujete zde dvě věci: zbraně a oblek. Inženýrský oblek vám nejen zlepší zdraví, ale také zvýší kapacitu kyslíku, přidá sloty do inventáře a zvýší odolnost proti poškození. Obleky lze zakoupit v obchodě, které najdete na různých místech, nicméně než za ně utratíte hromadu kreditů (herní měna), musíte najít jejich schémata, a ta se dají velmi snadno přehlédnout. Jejich vylepšování pak funguje stejně jako u zbraní. Abyste je mohli modernizovat, musíte nejprve vlastnit uzly – ty získáte zabíjením nepřátel, prozkoumáváním lokací nebo nákupem v obchodě.

Intensity Director je dobrá funkce

Oproti předchozí hře z roku 2008 se remake liší funkcí nazvanou Intensity Director. Co to přesně je? Tato mechanika náhodně generuje události, aby vyvážila napětí v titulu. V případě Dead Space mění atmosféru určitých momentů, čímž zvyšuje faktor strachu náhlým zrodem nepřátel, tlumeným osvětlením nebo mlhou. Nezabývá se ovšem pouze vytvářením děsivých situací, ale také hlídáním toho, jak často těmito případy procházíte, a jejich dostatečným omezením, abyste se psychicky nevyčerpali. To mi přijde jako dobrá věc, protože Dead Space dokáže být v určitých případech opravdu děsivý a lidé, kteří mají s těmito věcmi problém, si budou moci odnést maximum zážitku, aniž by je trefil šlak.

Remake samozřejmě nabízí ještě více: kromě jízdy tramvají po lodi se budete moci dostat do vakua pomocí přechodové komory. Kromě Isaacova hlasu budete moci slyšet i jeho dynamické dýchání, jehož intenzita se mění v závislosti na kontextu, ať už právě běžíte, bojíte se, nebo dostáváte poškození. Některé oblasti byly rozšířeny o další rekvizity, světelné efekty a nové místnosti. Upřímně si myslím, že jde o jeden z nejlepších remaků, jakých jsme se mohli dočkat. Ano, byl tu The Last of Us Part I, ale tu samou hru už jsme si předtím dvakrát zopakovali. Nyní si poprvé po patnácti letech můžeme vyzkoušet Dead Space v plné parádě, která může konkurovat jak novějším titulům, tak ostatním remakům.

Remake hry Dead Space je skutečně vynikající záležitostí, která potěší jak zaryté fanoušky série, tak úplné nováčky. Isaac Clarke je zpět ve vrcholné formě a pomáhají tomu i nové mechaniky, jako je Intensity Director. Brutalita je zde ještě znásobena a již tak hutná atmosféra je ještě děsivější. EA Motive udělali tento projekt s velkou láskou a respektem a je to poznat.

Klady
  • příběh
  • brutalita
  • nové mechaniky
  • Intensity Director
  • New Game+
  • stará, ale přesto nová klasika
  • Isaac Clarke je zpět!
Zápory
  • Isaacovo intenzivní dýchání je až moc vzrušující
Platforma PC
  • Datum vydání 27.01.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Michal Mráz

    Hraní her podlehl už jako malý kluk díky svým retro srdcovkám jako byl Doom, Quake, Wolf a Duke Nukem. Skoro žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má RPG, FPS a TPS hry. Jeho seznam dohraných her je delší než účtenka nákupu za doby korony. Jakmile vyjde nějaká nová hra jeho gusta, ihned se po ní sápe.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.