Představte si, že umíte putovat proudy času a máte možnost na chvíli navštívit všechna nádherná i tajuplná místa dávné historie. Nyní si představte, že byste při svojí návštěvě mohli ta místa pomoci vystavět, a tím je posbírat jako odznáčky na svoji pomyslnou uniformu cestovatele lidskou historií. Která místa navštívíte? Nemusíte se rozhodovat hned, v deskové hře Dávné vědění budou vaše kroky určeny momentálními taktickými možnostmi. Vybudujete ty nejefektivnější karetní kombinace, nebo se ztratíte v propadlišti dějin?
Na skok od rodinných titulů
Na lokalizaci Dávného vědění jsme si v podání vydavatelství REXhry museli trochu počkat. Pod původním názvem Ancient Knowledge jej studio Iello vydalo již na veletrhu SPIEL Essen 23. Ano, četli jste dobře, přesně to studio Iello, které je mistrem rodinných her a fillerů (Král Tokya, FUK, Naše osada). Občas si od nich ale odskočí a vydá nějakou pecku pro náročnější hráče. Před lety nám takhle přinesli například Inovaci od Carla Chudyka, s níž má Dávné vědění řadu věcí společných.
Jeho autorem je debutující Rémi Mathieu a bez toho, aniž bych chtěla spoilerovat zbytek recenze, tento debut se opravdu povedl. O ilustrace se postarala hned trojice autorů: Pierre Ples, Adrien Rives (Sky Team) a Emilien Rotival (Na prodej, Popcorn). Dávné vědění si zahrajete ve 2–4 hráčích od 12 let a na jednu herní partii budete potřebovat přibližně 75 minut.
Řádně okořeněná klasika
Dávné vědění je hrou z žánru „kombinujte karty efektivněji než soupeři“, tedy engine buildingu. Pokud jste četli několik mých recenzí, pak víte, že engine building je v současnosti mým nejoblíbenějším herním mechanismem, obzvlášť ten karetní. Hry jakou jsou Gizmos, Mars: Teraformace, 51st State, Knarr, Soumrak, Obleva nebo Zelená planeta bych zkrátka mohla hrát každý den a neomrzely by se mi. I přesto dávám stále šanci novým, ať již jde o malé tituly nebo ty větší. Jak v této silné konkurenci obstojí Dávné vědění? Skvěle, kombinuje totiž klasické postupy se spoustou unikátních prvků.
Tak jako ty ostatní výše zmíněné, i Dávné vědění je karetní hra, v níž budete budovat svůj engine. Avšak nejen jeden, během herní partie se vám budou vaše enginy neustále bortit a vy budete muset budovat nové. V tomto přístupu Dávné vědění nechává připomenou Knarr, jde ale o výrazně větší hru. I když také v nevelké krabičce.
Cesta historií…
Hra vás vezme na cestu historií. Vytvářet v ní budete monumenty a artefakty a učit se nové technologie. Trik je v tom, že každá z těchto akcí vás něco bude stát. Artefakty si do své oblasti vyložíte navždy a poskytují vám nějakou pasivní schopnost, nebo schopnost, která se spustí vždy na konci vašeho tahu. Máte však prostor pouze pro pět těchto artefaktů, a pokud se vám už v pozdější fázi hry nehodí, smůla. Zbavit se jich není vůbec nic jednoduchého.
Technologií, reprezentovaných malými kartami, můžete mít kolik chcete. Abyste se nějakou technologii však mohli naučit, musíte splnit její podmínky. Potud jde o mechanismy, které najdete v jakémkoliv engine buildingu. Jádrem Dávného vědění jsou ale monumenty, a ty fungují jinak. Každý hráč má před sebou svoji časovou osu, do níž monumenty vykládá, přičemž na konci každého tahu se všechny vyložené monumenty posunou o jedno místo blíž zapomnění. Jakmile „spadnou“ přes okraj vaší časové osy, zmizí v minulosti. A pokud se na nich v tu chvíli nacházejí žetony vědomostí, stanou se z nich ztracené vědomosti, které vás na konci hry zatěžují zápornými body.
… pro milovníky taktiky
Každý monument má nějakou speciální schopnost. Některé se spouští hned, jiné dávají pasivní schopnosti, další se spustí na konci vašeho tahu a ještě jiné, často velmi prospěšné, pouze jednou, v okamžiku, kdy monument zmizí v minulosti. Každý monument má také určené místo v časové ose (kterých je celkem šest), na něž jej máte vyložit. U většiny monumentů to můžete změnit, a vyložit je tak, aby vám vydržely déle… nebo naopak zmizely rychleji. Stojí vás to ale karty jiných monumentů nebo artefaktů z ruky. A jakmile je někam vyložíte, už je nepřesunete. Budou jen postupně stárnout a stárnout, až se navěky ztratí v propadlišti dějin. Smutnit ale netřeba, body na konci hry získáte pouze za monumenty, které se v minulosti ztratily.
Díky tomuto mechanismu je hra ztělesněním taktického zážitku. Během partie totiž budete postupně budovat svůj engine, jen proto, aby vám jeho části postupně stárly, až zmizí do minulosti. Vy potom z pozůstatků vybudujete nový engine. Neustále musíte reagovat na ubíhající čas a pružně se přizpůsobovat kartám, které vám přijdou do ruky, nebo jsou v nabídce technologií. Náhoda v dobraných kartách svůj vliv má, ale pokud hraje nováček se zkušeným hráčem, šanci na výhru má jen jeden z nich. Dávné vědění určitě není pro všechny – hráči, kteří si chtějí naplánovat hned na začátku partie nějakou strategii, si Dávné vědění asi moc neužijí. Pokud však máte rádi spíše taktiku, zde si ji užijete vrchovatě.
Závod s časem
Monumenty ztracené v minulosti zároveň odpočítávají čas do konce partie. Jakmile má totiž nějaký hráč v minulosti čtrnáct karet, Dávné věděni skončí. Plné body dostanete pouze za karty v minulosti. Karty, které zůstanou ve vaší časové ose, vám jen dají po bodu. Ztracené vědomosti, pokud jste se jich během partie nedokázali zbavit, vám dají záporné body. Cest k vítězství je zde mnoho, ale pokud některý z hráčů bude hodně tlačit na pilu a vykládat jen samé rychle stárnoucí monumenty, vy se svým dlouhodobým enginem moc neuspějete. Dávné vědění je tak zároveň trochu závod s časem, což je vlastně jedna z mála forem interakce, kterou v něm najdete. Pak už se vám jen může stát, že vám někdo vyfoukne vytouženou technologii.
Moc se mi líbí, že v půlce herní partie (tedy jakmile má někdo v minulosti sedm karet) se obmění nabídka technologií. Na začátku je v ní totiž jen šest jednoduchých karet, které nedávají žádné body, pouze nějakou drobnou odměnu, a tři co do požadavků složitější technologie. V půlce se poměr otočí, což dává smysl, jelikož konečně máte vyšší šanci ty požadavky splnit. Velice také oceňuji startovací sady šesti karet, které spolu mají hezkou synergii. A chválím i za možnost obohatit hru také o karty přidávající negativní interakci mezi hráči (nebo je naopak odebrat).
I po měsíci vím, co dělat
Často můžete v mých recenzích číst postesknutí nad tím, že tvůrci her zanedbávají ikonografii. Ani bych nespočítala, kolikrát už se mi stalo, že hra byla moc dobrá mechanicky, ale ikonografie byla tak neintuitivní nebo nekonzistentní, že kvůli tomu zážitek z hraní nebyl nic moc. Když má hra špatnou ikonografii, je navíc těžké se k ní vrátit po delší době, aniž byste ji museli znovu studovat.
Tak vězte, že Dávné vědění má ikonografii skvělou. Druh karty je označen jasně rozeznatelnou barvou i ikonou. Na první pohled je jasné počáteční místo, kam kartu musíte umístit, zda je nebo není ta pozice změnitelná, kolik karet budete muset za její vyložení odhodit, kolik žetonů vědění z ní budeme muset odstranit nebo kdy se spustí efekt karty. A i po měsíci od posledního zahrání. Samotné efekty karet jsou vysvětleny textem a REXhrám se překlad, jako ostatně vždy, moc povedl.
Klame tělem
Pokud budete Dávné vědění hledat na polici obchodů, budete zřejmě překvapeni, v jak malé krabičce se nachází. Ona ale opravdu nebyla potřeba větší, i když jsou v krabici desítky karet. Kromě nich tam najdete už jen herní desky s časovou osou a žetony vědění. Opravdu oceňuji, že tvůrci nám neprodávají krabici plnou vzduchu. Pochválit musím také krásné ilustrace na kartách. Díky nim je radost se na monumenty dívat. Když se nenásilně chcete přiučit něco z historie a geografie, není nic lepšího, než si zahrát deskovku, která je krásná a ještě mechanicky skvělá.
Pořádně si to promyslet
Pokud bych měla Dávnému vědění něco vytknout, budou to prostoje. Bez rozšíření, které zatím česky nevyšlo, se hra nedá zahrát sólo a pokud nepoužíváte těch několik málo interaktivních karet, ostatní hráči u stolu slouží jen k tomu, aby vás zdržovali od vašeho skvěle vymyšleného krátkodobého plánu. Jak totiž musíte neustále reagovat na aktuální situaci, často svůj tah o dvou akcích nemůžete vymyslet dopředu, ale musíte si počkat třeba na to, co za technologie budete mít k dispozici, a poté rozhodnout, jak by vám mohly co nejefektivněji pomoci. Z toho důvodu mám osobně Dávné vědění nejraději ve dvojici, ale to by se dalo říct o drtivé většině engine buildingů. Pro čtyři hráče můžete v pravidlech nalézt týmový mód 2v2, v němž vždy dva hráči ze stejného týmu hrají simultánně.
Dávné vědění je skvělá karetně-kombinační hra, v níž se vydáte na výlet historií. Budete objevovat dávné monumenty i artefakty, zkoumat technologie a starat se o to, aby žádné vědomosti neupadly v propast zapomnění. Během partie si několikrát vybudujete engine, který se vám vlivem běhu času zbortí, a vy si pak vytvoříte nový. Někdy stejný, jindy odlišný, vždy ale vysoce závislý na momentálních taktických možnostech. Hra vám nabídne mnoho příležitostí pro taktické rozhodování, okouzlí vás krásnými ilustracemi dávných monumentů a nadchne skvělou ikonografií. K tomu se prodává v relativně malé krabičce a s příjemnou cenovkou. Pokud tak zbožňujete karetní engine buildingy, Dávné vědění si rozhodně nenechte uniknout!