Crown Wars The Black Prince

Crown Wars: The Black Prince – stoletá válka trochu jinak

9. 2. 2025
Zdroj náhledu: Nacon

Jednou z charakteristických událostí středověku byla jednoznačně stoletá válka. Jednalo se o dlouhou sérii konfliktů v letech 1337–1453 mezi Anglií a Francií, odehrávající se ve středověké Evropě. Crown Wars: The Black Prince je tahové RPG, které vás zavede do období alternativního pojetí právě probíhající stoleté války.

Crown Wars: The Black Prince kombinuje reálné základy s temnou magií

Za titulem odehrávajícím se ve Francii během stoleté války (14. století) stojí vývojáři z Artefacts Studio, vydavatelem je společnost Nacon.

Roku 1356 je po vyčerpávajícím boji francouzský král Jean II. poražen a zajat. Více než dvacet let bojovaly královské rody o korunu nejmocnějšího království v okcidentálním světě. Zpočátku to byl rytířský boj, boj králů a princů. Válka mezi rody, soupeřícími rody a bratranci. Válka vedená podle feudálních pravidel. Ale protože ani jedna strana nebyla ochotna pokleknout před tou druhou, stala se válka nákladným podnikem, do něhož se zapojovali ti nejkrvežíznivější žoldnéři ve snaze využít situace.

Ve stínech a zákoutích těchto kulis se našli tací, kteří se uchylovali ke zkoumání magie a neváhali sáhnout po temném okultismu. Uprostřed vřavy, kdy všude kolem vládl chaos, se v tajnosti shromáždila skupina soucitných mužů a žen, aby bojovala proti zákeřné hrozbě, která byla děsivější než samotná válka.

Příběh hry čerpá z reálných základů a objevují se v něm i skutečné postavy tamní doby, zároveň se jedná o kombinaci s alternativními událostmi a výše zmíněnou magií. Hra tak spojuje historii s prvky fantasy.

Můj dům, můj hrad

Titul by se dal rozdělit na dvě části, tedy konkrétně na manažerskou část strávenou na vašem hradu a na taktickou část přímo na bitevní poli. Crown Wars: The Black Prince počítá s tím, že hráči budou přesně vědět, co dělat, a znát významy buffů, debuffů atd. V tomto ohledu by trošku důkladnější tutorial opravdu neškodil, i když pravda, jedná se intuitivní mechanismy a ovládání. Hráči, kteří chtějí, si nicméně mohou koupit Strategic Guide, se všemi vysvětlivkami a radami. Ano, čtete správně.

Po úvodní vstupní misi, v níž jste vrženi rovnou do boje, se přesunete do rozhraní, kde si vyberete jeden z možných rodů, zvolíte si emblém a přesouváte se do hradu. Každý ze čtyř možných rodů má rozdílné vlastnosti. Můžete například začít s jedním beastmasterem nebo alchymistou či mít více počátečních surovin.

Z vašeho hradu jakožto základny budete následně vysílat oddíly vojáků na mise po celé Francii ve snaze zabránit zpustošení této kouzelné země. Jakmile oddíl vyšlete, už jej nemůžete odvolat, takže důkladná příprava před vysláním je klíčová. Zpočátku máte k dispozici opravdu velmi omezené zdroje a spíše polorozpadlou ruinu. Je tak na vás a vašich oddílech, aby formou splnění různých misí získávaly nejen prostředky k opětovné výstavbě hradu, ale také prostředky pro výzbroj a výstroj vašich bojovníků. Na základě toho, jak svůj hrad vybavíte (respektive co vybudujete a vylepšíte), budete moci získávat lepší výstroj a výzbroj i lepší bojovníky.

Hlavní pointou hry je poskládat tým vojáků z celkem šesti různých tříd, tak aby byl co nejefektivnější a způsobilý pro danou misi, a následně jej vyslat do pole. V nabídce postav nechybí alchymista se svými magickými lektvary, válečník, lovec se zvířaty nebo lučištník. Každá z postav má svou osobitou specifickou škálu útoků, která je také odvozena z výzbroje a výstroje daného bojovníka. To, čím bojovníka vybavíte, ovlivní také jeho statistiky. Každá postava může mít na základě výzbroje a výstroje i dva styly zbraní, například meč a štít nebo třeba dýku a sekeru, ty můžete během hry přepínat dle potřeby.

V tomto ohledu je poměrně dobře znázorněn důraz na zbraně a výstroj, včetně jejich vlastností. Plátové brnění je odolné, ale také těžké, takže omezuje v pohybu ve smyslu vzdálenost za AP bod. Obouruční meč potřebuje k plnému využití rozmach, takže je vhodný i na více nepřátel současně, zatímco s dýkou provedete rychlé, přesné útoky na jednoho protivníka. Celkově můžete mít v hradu k dispozici až padesát bojovníků napříč třídami. Každá z tříd má také své dvě specializace, na které můžete vašeho reka směřovat. Z obyčejného lučištníka můžete mít průzkumníka nebo sabotéra, z křižáka můžete mít templáře nebo inkvizitora, a jak tomu tak bývá, každá specializace má své klady a zápory. U některých tříd je rozdíl spíše v zaměření se na útok či obranu, případně DPS a support. Spolu s tím hraje roli i zmíněná výstroj. Jakým způsobem si jednotlivé bojovníky a jejich specializace zkombinujete, je pouze na vás.

Půjdete čistě za příběhem, nebo budete bojovat napříč Francií?

Jednotlivé mise, ze kterých budete moci na mapě vybírat, se dělí na příběhové, které splnit jednoduše musíte, a vedlejší, které jsou na mapě pouze určitou dobu. Mise jsou různorodé, od klasického vybití nepřátel přes eskortování důležitého šlechtice po zajetí živého zrádce nebo záchranu rukojmí. Většinou se se svou skupinou objevíte na začátku mapy v jednom rohu a v rámci tahů putujete na dané místo nebo ke specifickému cíli.

Zásadní roli hraje také využívání terénu a všudypřítomných překážek a zábran. Zde je to trochu o štěstí, protože se může stát, že budete i skrze tyto kryty zasaženi, respektive se jedná o chybu v technickém stavu hry, který je slabý. Většinou budete bojovat proti přesile, a tak je nutné přemýšlet a taktizovat, než ukončíte tah. V tomto ohledu se jedná o klasický standard, který neoslní ani neurazí. Sluší se však zmínit, že oproti nepřátelům máte vždy s postavou o jednu akci navíc, takže při dobré taktice mohou některé postavy útočit i dvakrát za kolo. Základní počet AP (action points) jsou tři pro každou postavu. 

Příjemným doplňkem na bojišti jsou interaktivní objekty, jako různé balisty či katapulty, které můžete efektivně využít ve svůj prospěch. Jak už to však bývá, i zde se vám může stát, že se netrefíte ani při 90 % šanci na zásah, a to se všemi střeleckými jednotkami.

Původně hra obsahovala časovač na každou misi a byli jste limitování počtem patnácti tahů na misi. Vývojáři v tomto ohledu vyslyšeli zpětnou vazbu, časovač upravili a z některých misí přímo odebrali. Dle jejich sdělení se totiž v určitých situacích vyplatilo čekat na cooldowny a jednoduše přeskakovat tahy. V tomto ohledu je bohužel celkové řešení časovačů poměrně kostrbaté. Kvůli nutnosti stále hlídat čas ztrácíte možnost užít dobré taktiky a strategie. Navíc kvůli tomuto prvku ztrácí potenciál také bojiště a jeho interaktivní prvky, protože se prostě budete hnát co nejrychleji splnit úkol, což je rozhodně škoda, protože většina bojišť je opravdu dobře navržených a stylizovaných.

Za povšimnutí stojí umělá inteligence, která se snaží efektivně útočit, logicky se pohybovat a krýt se. Dokonce i v případě, že použijete pasti, jako nášlapné ježky, se snaží celé rozložení oběhnout, než aby riskovala zranění. Bohužel se tento prvek neobešel bez chyb. I když se AI chová povětšinou dobře, nastanou situace, kdy se jedna nepřátelská jednotka „splaší“, dělá kuriózní kroky a třeba uteče z bojiště na opačnou stranu. Jindy nesmyslně buffuje postavy nebo naběhne pod ostří meče vašeho reka.

„Není všechno zlato, co se třpytí“

Co je bohužel na jinak příjemné hře opravdu špatné, je technické zpracování. Vizuál je na dnešní poměry podprůměrný a nejvíce to vyniká v cutscenách. V některých případech máte pocit spíše plovoucího pohybu, a to i přesto, že pokud by došlo k vyladění, některé popravy, tedy finální údery zasazující smrtící ránu, by vypadaly opravdu brutálně. Aby toho nebylo málo, titul sem tam spadne do Windows, a to zhruba po dvou hodinách hry, což se děje napříč platformami. To se celkem pravidelně i děje v případě, že narušíte zorný radius nepřátel a jste tak „odhaleni“, pád pak zapříčiní cutscéna, která tuto situaci znázorňuje. Konkrétně u tohoto problému vývojáři slibují nápravu. Další věc, která se nepovedla, je překlad, v němž se někdy mísí různé lokalizace.

Pokud pomineme zastaralý grafický kabátek, bojiště a samotná stylizace hry jsou dobré a v některých případech i poměrně působivé. Nic není vyloženě přeplácané a díky hudebnímu doprovodu se dá vychutnat i příjemná atmosféra, pokud tedy budete ignorovat dabing, který k většině postav nesedí.

Crown Wars: The Black Prince jakožto tahové RPG zasazené do období stoleté války nabízí poměrně uspokojující vlnu zábavy pro hráče, kteří mají tento žánr rádi. Jádro hry, včetně mechanismů, soubojů a správy hradu, funguje dobře. Titul bohužel táhnou dolů technické nedostatky, které narušují pohodovou hratelnost a někdy dokáží opravdu potrápit. 

Klady
  • zasazení hry do období stoleté války s alternativními prvky se jednoznačně povedlo
  • příjemný soubojový systém z klasické školy
  • AI, která dokáže opravdu pozitivně překvapit svou taktikou (když funguje všechno, jak má)
  • smysluplné interaktivní prvky na bojové mapě
Zápory
  • plnohodnotný návod si můžete dokoupit
  • zastaralá grafika
  • dabing postav
  • chyby a pády hry
Platforma PC
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Audio

Příběh

Znovuhratelnost

Technické zpracování

Hratelnost

Petr Polák

Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.