Každý z nás už jistě zažil to nepříjemné probuzení se zrychleným tepem a takovým tím divným pocitem. Noční můry často nevycházejí pouze z naší fantazie a povědomí, aby nás postavily do situace našich největších obav a strachů, ale mají člověka i mimo jiné varovat před blížícími se nepříjemnostmi. Sny obecně se nám nezdají jen tak pro nic za nic a mají svá různá opodstatnění. Představte si, že byste se probudili na temném místě kdesi uprostřed spletitých chodeb dungeonu, kde se to jen hemží všemožnými potvorami. Crown Trick si vyzkouší vaše reakce přesně během tohoto scénáře, kdy bude zapotřebí pomoct malé, leč nebojácné dívence jménem Elle zachránit říši snů i vlastní realitu.
Vzhůru do nejvyššího podlaží
Je to jako byste se propadli do králičí nory do říše divů, jen se místo Alenky vžijete do bezruké hrdinky Elle. Oproti říši divů se ocitnete ve světě těch nejhrůzostrašnějších představ a výplodů fantazie. Svět Nightmare Realm skýtá plno prapodivných nepřátel, z nichž vám tím největším soupeřem bude sám hrabě Vlad. Poražením toho nejzlejšího padoucha zachráníte oba světy a nastolíte opět řád a rovnováhu. Vlad je samozřejmě tím finálním bossem nejvyššího patra a dostat se k němu nebude tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát, a to už jen z toho důvodu, že se Crown Trick řadí do žánru roguelike.
Projít tak všechna podlaží zrádného dungeonu, pobít nepřátele a porazit silné bosse bez jediné smrti už samo o sobě slibuje zábavu na dlouhé hodiny. To je přesně to, co od roguelike titulů očekáváme a proč je tak moc milujeme. Smrt tedy nepředstavuje návrat k poslední uložené pozici, ale zcela nový pokus s nasbíranými zkušenostmi. S každým oživením se stáváte silnější, odhodlanější a samozřejmě nebojácnější. Těšit se můžete i na nové vybavení a odměny, které vám každý pokus trochu ozvláštní. Bude obávaný lord Vlad tím posledním soupeřem, nebo svět nočních můr skrývá něco daleko děsivějšího… kdo ví.
Z obyčejné dívky princeznou
Ti pozornější z vás si jistě říkají, jak by Elle mohla bojovat, když je výše zmíněno, že jí tvůrci jaksi pozapomněli přikreslit ruce. Byl to ovšem záměr, protože Elle jako taková v podstatě nebojuje. Jejím věrným společníkem se hned zpočátku stane jednooká bytost jménem Koruna, jež má tvar koruny. Díky němu budete moct užívat každou dostupnou zbraň, a dokonce sesílat magická kouzla. Pokud bych lehce zabrousila do příběhu, ten je velice přímočarý a během hry se skoro nikterak nerozvíjí, kromě dozvídání se pár nepříliš podstatných detailů. To hlavní se z velké části odehrává na začátku. Protože jde o roguelike titul, rozhodně to není žádné minus. Základní zápletka slouží spíše jako určitá kulisa napínavým a nervy drásajícím bojům, neustálému umírání, hledání nového vybavení, objevování dalších lokací a desítkám hodin hratelnosti.
Šachmat
Asi si řeknete, že to zatím zní jako další běžný kousek z řad žánru roguelike. V takovém případě hned na vlastní kůži pocítíte, jak moc se mýlíte, protože Crown Trick disponuje několika mechanikami a zvláštnostmi, které ho zcela odlišují od dalších takových her… snaží se o originalitu, což se mu velice daří. První odlišností je už samotný princip hratelnosti. Pokud jste například z cenami ověnčeného titulu Hades zvyklí na rychlou akci, pobíhání sem a tam, uhýbání mířeným střelám nepřátel a svižnou akci, velmi rychle a poměrně tvrdě poznáte, že takovým způsobem se Crown Trick rozhodně hrát nedá.
V prostředí herního pole nápadně připomínajícího šachovnici se pohybujete nejen vy, ale také vaši nepřátelé. Hodně lidí tento systém přirovnává ke hře Superhot, ale já si dovolím zabrousit spíše do šachové partie. Jakmile zaútočíte nebo se pohnete o jedno políčko jakýmkoli směrem, učiní tak i vaši nepřátelé a ano, všichni najednou. Ve zkratce je to skutečně jako právě probíhající hra šachů, kdy budete stát tváří v tvář několika soupeřům najednou – vše kolem vás se pohybuje pouze tehdy, pohybujete-li se vy. Jediný tah znamená také tah pro každého jednoho oponenta, a tak velice záleží na vámi zvolené taktice a užití získaných schopností. S pouhým pobíháním kolem a vyčkáváním na správný okamžik si skutečně nevystačíte, a právě proto je Crown Trick tak těžký. Než si totiž na tento systém pohybu zvyknete a naučíte se vhodně a ve správný čas používat své schopnosti, odhadovat další tah nepřátel či takticky vyčkávat, bude to chvíli trvat, a ne každý hráč to dokáže skousnout.
Je z čeho vybírat
Pojďme si jednoduše popsat prozkoumávání světa Nightmare Realm. Na začátku každého pokusu si zvolíte ze dvou prvotních zbraní a přiřadíte si dvojici schopností jednoho z již poražených minibossů. Ty potkáváte v různých částech spletitých chodeb zcela náhodně, a jakmile některého z nich porazíte, automaticky se jeho speciální útoky naučíte. Jsou to tedy trochu silnější nepřátelé, které rozhodně hned rozeznáte od těch běžných. Často mají tuhý kořínek, ale nedají vám zabrat tolik jako bossové jednotlivých podlaží. O těch ale až za chvíli. Od každého z minibossů se učíte dvojici speciálních útoků a během hraní si můžete zvolit hned dva najednou, tedy celkem čtyři silná kouzla.
Celkové číslo se tak ke konci hry vyšplhá až na dvacet pět párů různých útoků a kouzel, které vám dávají obrovské možnosti a variaci poskládat si přesně tu svou ideální sestavu, která na míru bude vyhovovat právě vašemu hernímu stylu. Jestli budete hrát spíše na jistotu a zvolíte kouzla na obranu, nebo raději přejdete do útoku, je čistě na vás. Pokud vám stávající výběr nebude vyhovovat, najdete po mapě místa, u kterých lze zvolit jinou možnost. Dále je také vhodné využívat své prostředí – sudy s olejem jsou ideální k rozpoutání plamenného komba, stejně tak sudy s vodou poblíž elektřiny dokážou vašim protivníkům nemálo zavařit. To je další na pohled jednoduchá mechanika, která vám kolikrát dokáže zachránit zadek, a hratelnost je hned o to zajímavější a zábavnější.
Stejně jako výběr speciálních schopností lehce profiluje váš herní styl, bude tomu tak i u zvolení výbavy. Musím uznat, že variace celého arzenálu se mi velmi líbila. Najdete zde zbraně na dálku i na blízko, od mečů, dýk, kopí, kos a kladiv až po magické hole i pušky a mnoho dalších. Při postupu aktuálním patrem dungeonu samozřejmě nacházíte další a další zbraně, takže nepočítejte s tím, že byste celý pokus prošli pouze s jednou. Každá z nich má navíc svůj rozsah útoku. Zatímco kladiva většinou zasáhnou všechny nepřítele v 360 °, pušky střílejí na dálku v jednom určitém směru a třeba takové dýky a meče pokryjí pouze jednu stranu o předem definovaných políčkách. Není tedy důležité při výběru zbraně hledět pouze na poškození, ale také na její rozsah. Psssst, v průběhu hry přijde i Thanosova rukavice, ale ode mě to nemáte.
Loot sem, loot tam
Jakmile se vydáte na cestu, z poražených nepřátel dostanete modré krychličky (střepy duší), zlaté mince, klíče, další magické předměty a kolikrát se vám poštěstí narazit na truhly, ze kterých často padají také relikvie. Ty jsou velice důležitou součástí herní strategie, protože každá relikvie vám dá nějakou pasivní schopnost či bonus. Při počtu více jak 200 relikvií nebudete vědět, co si vybrat. Čím více jich máte, tím lépe pro vás. Zlaté mince se dají použít u herních automatů, ze kterých při větších obnosech padají vzácnější odměny. Dalšími předměty mám na mysli různé scrolly, pasti, štíty, bomby a další jednorázová kouzla, která lze používat kdykoli bez omezení.
Nejvíce však budete prahnout po modrých krychličkách. Ty budete využívat hlavně k permanentnímu vylepšování různých atributů a statistik pro další pokusy v Síni reinkarnace, což pro vás bude jakási bezpečná odpočinková místnost, do které se dostanete po každé smrti. Abyste si například mohli vylepšit účinnost elixírů, budete muset přímo v dungeonu najít a zachránit danou postavu uvězněnou stejně jako Elle v říši nočních můr. V každém patře se nachází jeden ze čtyř spojenců, jehož záchranou si odemknete možnost vylepšit množství získaného zlata, léčení, bojové statistiky a nové a lepší vybavení.
Krásný vizuál a ubíjející nedostatky
Vizuální stránka hry mě osobně velice nadchla. Jednoduchá stylizace prostředí a postav mi velice připomínala nějakou pohádku, a díky tomu je celý koncept svým způsobem milý a nevinný, že si až říkáte, jak se tu může dít něco zlého. Kreslený svět překypuje barvami, ale přesto si zachovává takovou míru temna, aby působil tajemně. Když zemřete, pouze se probudíte v honosném křesle v Síni reinkarnace a můžete začít nanovo. Nemluvě o tom, že má každé jedno patro dungeonu svůj vlastní design, takže se určitě nebojte stereotypu.
Svět Crown Trick je jednoduše nádherný, a díky pomalejšímu tempu máte možnost si ho plně vychutnat. To je ovšem ten problém. Roguelike tituly většinou kombinují rychlou hack-and-slash akci, takže i když se stále vracíte na začátek, hra vám přímo ubíhá pod rukama. V případě recenzované hry vám bude chvíli trvat, než vybijete všechny nepřátele a dostanete se až k bossovi, přičemž stačí trocha zaváhání, jedna malá chybka se navalí na další a rázem je pohroma na světě. Bossové samotní vám někdy dají pořádně zabrat, a pokud vyváznete živí, mohou souboje trvat docela dlouho. Než přijdete na strategii a způsob, jakým je porazit, budete se muset několikrát vracet, a právě při výše zmiňovaném pomalejším tempu to je někdy na dlouho. To platí hlavně z počátku hry, než se věci uvedou do pohybu.
Menší problémy nastaly také u míření. Klikáte na soupeře před vámi, ale Elle se rozhodne úder zasadit na úplně jinou stranu, čímž jde všechna vypočítaná strategie k ledu, protože přijdete o jeden tah a najednou už dostáváte výprask. Nedej bože, když vás obklíčí několik nepřátel a najednou vznikne chaos, životy vám ubíhají a vy netušíte, co se děje, když vám ani nejde se v tom zmatku teleportovat do bezpečí. Co bych já osobně uvítala za menší změnu, je zamezení poškození z vámi seslaných kouzel a přidání dabingu, který mi ve hře docela chybí, ale to už spíše otázka osobního názoru.
Crown Trick je v kostce skvělý roguelike titul, u kterého se nudit nebudete. Ať už jde o vizuální identitu, množství obsahu, rozmanitost nepřátel a prostředí nebo tahový systém soubojů, na který si budete chvíli zvykat, určitě je tato hra trefou do černého pro všechny, kteří se nebojí výzvy a hledají přesně to vzrušení z objevování neznámého.