Contra Operation Galuga intro

Contra: Operation Galuga – návrat nostalgie

25. 5. 2024

Pokud je nějaké dílo úspěšné, ať už literární, filmové, nebo videoherní, nezřídka se stává, že dostane pokračování. V některých případech se pak z úspěšného prvního počinu stane celá série, ve které se rozvíjí děj nebo sleduje osud postav z původního dílu, případně se čerpá z daného univerza. Contra: Operation Galuga je run and gun shoot ’em up akční plošinovka, která vychází z původních kořenů série Contra.

Contra jako legendární NES plošinovka

První díl Contra vyšel již v roce 1987 a bylo možné si jej zahrát na arkádových automatech, které se následně dostaly i do České republiky. Na nich byl název titulu ve většině případů Probotector. Největší boom však hra zažila s rokem 1988 a příchodem na herní konzole NES (Nintendo Entertainment System) a to už pod plošným označením Contra. Tak započala dnes již legendární série, která se postupně rozšířila i na další herní zařízení. Contra dnes obsahuje dohromady čtrnáct hlavních her plus několik adaptací a rozšíření.

Contra: Operation Galuga je nejnovější díl série od vývojářského týmu WayForward a vydavatelem není nikdo jiný než společnost KONAMI, která za sérií stojí.

Příběh Contra: Operation Galuga se odehrává někdy během roku 2600 n. l. na souostroví Galuga u pobřeží Nového Zélandu, které se stává místem záhadného meteorického deště. O šest měsíců později se ostrova zmocní teroristická skupina Red Falcon, která je známá svými zákeřnými útoky po celém světě. Z ostrova rázem začnou být zaznamenávány neobvyklé gravitační vlny a anomálie, což prvotně značí na testování či přímo výrobu gravitačních zbraní, které jsou přísně zakázané, protože mohou ovlivnit celý cyklus Země. Na vyřešení situace je tak vyslána jednotka Contra v podání dua, jímž jsou Bill Rizer a Lance Bean.

V rámci série a celkového děje univerza se Galuga odehrává před Alien Wars. Příběh je vyprávěn formou cutscén a rozhovorů protagonistů s dalšími zainteresovanými osobami, které se více či méně zapojují do příběhu. Postavy, a tedy i rozhovory, jsou plně dabované, k audio stránce se ještě dostanu.

Více možností, jak hrát

Titul je někdy prezentován jako pokračování série, jedná se však o upgradovaný remake, protože oproti původní hře došlo i ke značnému rozšíření kampaně a nahrazení horizontálních levelů jinými sekvencemi, například jízdou na motorce nebo vlaku. Zmíněná jízda na vlaku plně nahradila level Snow Field. Kampaň se dá projít při speedrunu za hodinku i rychleji, za což je na Steamu achievement).

Titul však zahrnuje i režimy Challenge a Arcade, které nabízel díl Contra 4. Režim Arcade umožňuje kooperaci až čtyř hráčů (kampaň můžete hrát pouze ve dvou) a cílem je dostat se co nejdále s určitým počtem životů, případně lze nastavit možnost one-hit kill. V režimu Challenge zdoláváte různé výzvy, jako je projít určitý úsek bez střelby, zničit všechny speciální cíle s omezeným počtem nábojů nebo zdolat úsek za určitý čas. Za zdolávání těchto výzev i za dokončení úrovní v režimu Arcade  nebo v kampani dostáváte kredity, které můžete využít v Perk Shopu.

Zde můžete utrácet vaše vydřené kredity za další hratelné postavy, případně různá vylepšení. Odemknout si tak můžete většinu známých postav ze série Contra, včetně několika nových. Každá postava má i svou specifickou speciální dovednost, jako je jetpack, vystřelovací hák na přitahování nebo i zbraně na sekání protivníků hezky zblízka.

Vylepšení pak zahrnují klasické pasivní dovednosti, a to buď plošné (ty si pak můžete volit při novém průchodu), pro všechny postavy, nebo typické pro jednu postavu. Zde naleznete třeba automatické vylepšení zbraní, lepší dash-skluz, vylepšený dvojitý skok či delší výdrž jetpacku.

Zmínil jsem vylepšení zbraní, ale to není tak úplně přesné – Contra totiž nezahrnuje zbraně a jejich typy v dnes již klasickém pojetí. Namísto toho máte jednu zbraň (specifickou podle postavy) a během hraní sestřelujete „létající balónky“ ve tvaru znaku Contra. Z těch padají různé symboly, které po sebrání mění typ střelby a projektilu vaší zbraně. Můžete tak mít plamenomet, laser, raketomet a mnoho dalších. Každý typ má pak ještě možnost vylepšení o další úroveň, čímž se zvyšuje poškození. K tomu Galuga zahrnuje i tzv. overload, při kterém dojde k využití speciálního útoku daného typu. Může se jednat o ohnivý štít, laserové drony, zpomalení času nebo urychlení palby, to vše za cenu ztrátu dané úrovně nebo typu zbraně.

Contra: Operation Galuga můžete hrát i na klávesnici

S ohledem na jisté komplikace s uvedením Contra Anniversary Collection na Steam a problematické (ne)hraní s použitím klávesnice je třeba se zbavit jasné otázky. Dá se Galuga hrát pouze za pomoci klávesnice a myši? ANO, DÁ! Ale…

Contra: Operation Galuga nabízí klasické spektrum pohybu a kláves, které můžete přemapovat a přeřadit i na myš. Můžete si tedy nastavit šipky či WASD pro pohyb a střílení s lock/zoom na levé a pravé tlačítko myši. To s sebou ale nese nepříjemný fakt, že jakmile se dotknete myši během hry, naskočí vám bílý kurzor. Příjemnější je tak využít pouze klávesnici.

Zmínit je třeba i možnou kooperaci až čtyř hráčů, a to za pomoci remote play together skrze platformu Steam nebo na sdílené obrazovce. Zde je druhý nešvar v rámci ovládání, protože na jednom zařízení a klávesnici může reálně hrát pouze jeden hráč, zatímco druhý musí mít ovladač. Ten musí být přítomen také při hraní online přes remote play together a nepomůže vám ani přemapování kláves pro každého hráče.

Přemapování kláves se navíc občas neuloží ani v případě, že hrajete singleplayer. Může se vám tedy stát, že každý nový level budete muset jít do nastavení a tam si přemapovat na vaše oblíbené rozvržení, což může být poměrně otravné.

Odkaz na klasickou oldschoolovou akci

Contra: Operation Galuga zachovává klasické pojetí oldschoolové 2D plošinovky, včetně většiny herních mechanismů a postupů z původní hry Contra. Nové i staré úrovně přinášejí solidní akci, která se od hry ve stylu run and gun shoot ’em up očekává. Nehledejte nějakou extra pokročilou umělou inteligenci, protivníci mají jednoduše za úkol se na vás vrhat, střílet po vás a prostě vás zlikvidovat bez ohledu na vlastní nebezpečí. To rozhodně neznamená, že byste hrou prošli jako rajskou zahradou. V některých úrovních se tak zapotíte – ne nutně kvůli obtížnosti, která mění hlavně vaší odolnost a odolnost nepřátel, ale spíše kvůli jejich rozvržení. Z velké části se vám bude stávat, stejně jako mně, že zemřete častěji kvůli prostředí než kvůli nepřátelům.

Může se stát, že se špatně chytíte pohyblivé římsy, která se může i převažovat na vaší straně, nebo se necháte zmást krystalem, který odráží obraz, zatímco bojujete za ním, a spadnete, případně vás rozmačká nějaká past.

Tím se dostáváme k vizuálu a jednotlivým lokacím. Nový grafický kabátek v 2D stylu hře rozhodně sluší, lokace jsou pěkné a některé odkazují na původní úrovně, například Jungle, WaterFall, Alien Lair a další. Naleznete zde ale i zmíněné další úrovně, které zahrnují i nové prvky – viz zmíněné krystaly a jízdu na motorce nebo na vlaku. Sluší se zmínit také vizuál nepřátel (včetně bossů, kteří mají několik fází) a jejich pestrost, a to i přesto, že útočí vesměs stejným způsobem. Některé efekty jsou opravdu povedené a odkazují na původní hru. Cutscény je sice potřeba brát trochu s rezervou, ale splňují, co se od nich očekává.

Audio stránka, jak jsem zmínil, zahrnuje i dabing postav, všechno je doplněno o různé efekty, jako jsou výbuchy a střelba, a třešničkou na dortu je typický soundtrack ve stylu Contra. Soundtrack zahrnuje i zcela nové skladby, ve kterých dokážete rozeznat, že také vychází z původní hry.

Contra: Operace Galuga je skvělý návrat do klasického žánru 2D plošinovek ve stylu run and gun shoot ’em up v legendárním pojetí NES Contra. Nový grafický kabátek hře velice sedí a všechno je okořeněno o typický zvukový doprovod série. Titul navíc obsahuje několik nových úrovní, možnost využít Perk Shop ve stylu rogue-lite a vylepšování zbraní. Návrat do nostalgie trochu kazí zlobící nastavení ovládání, které je třeba opakovaně ukládat, a nutnost využívat ovladač při kooperativním hraní. Pokud však patříte mezi fanoušky Contra a neodradí vás vyšší cena, titul vás rozhodně nezklame.

• contra!
  • možnost pohodlně hrát na klávesnici
  • grafický kabátek, který vychází z klasické Contra