Techland

Čínský gigant Tencent kupuje Techland, vývojáře série Dying Light

29. 7. 2023
Zdroj náhledu: Techland

O čínské společnosti Tencent ještě před nějakými deseti lety málokdo slyšel. Dnes je však naprosto nepřehlédnutelná, a to zejména díky častým akvizicím významných vývojářských studií. Nejčerstvější posilou masivního konglomerátu sídlícího v čínském Šen-čenu se stává polské studio Techland. To se nejvíce proslavilo prvním Dead Islandem a jeho duchovním nástupcem, sérií Dying Light.

Aktuálně probíhající akvizici v radostném tónu oznámil na webu Techlandu jeho ředitel Paweł Marchewka. Tencent v pozici majoritního vlastníka (měl by mít v držení 67 % akcií) podle něj představuje skvělou příležitost, která umožní polským vývojářům plně realizovat jejich herní vize. Marchewka zároveň ujišťuje, že studiu zůstane veškerá kreativní svoboda i kontrola nad zavedenými značkami.

Techland byl v polské Vratislavi založen již roku 1991 a na kontě má velké množství her. Dlouho se zaměřoval na spíše menší projekty, z nichž mnohé si však získaly mezinárodní pozornost. Stalo se to třeba graficky působivé first-person sci-fi střílečce Chrome nebo westernové sérii Call of Juarez. Dnes je Techland známý především díky dobře vnímané zombie akci Dying Light.

Čínský Tencent během čtvrtstoletí své existence vyrostl v jednu z hlavních technologických a investičních firem v Číně a zároveň v jednu z největších korporací na světě. Původně vyvíjel a provozoval především komunikační aplikace, z nichž nejvýznamnější se stala sociální síť Weixin. Zatímco její mezinárodní verze (zvaná WeChat) příliš uživatelů nenalákala, v čínském prostředí má dominantní postavení a obhospodařuje široké pole činností včetně nakupování nebo kontaktu s úřady. S akvizicemi významným herních společností začal Tencent roku 2011, když koupil Riot Games, vývojáře League of Legends. Nyní již má Tencent vlastnický podíl v nižších desítkách zahraničních společností, včetně Epic Games (40 %) a Ubisoftu (9,99 %). Jako minoritní vlastník před dvěma lety vstoupil i do českého studia Bohemia Interactive.

Západní hráči se obvykle k Tencentu a jeho zahraničním investicím staví s nelibostí, neboť se obávají, že korporace poslušně kooperující s čínskou vládou může zneužívat jejich data nebo využívat vlastněné firmy k propagaci Čínské lidové republiky a jejích zájmů. Na oblibě Tencentu nepřidává ani pozice největší herní společnosti na světě, která však sama žádnou celosvětově úspěšnou videohru nevyvinula.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.