Často se říká, že náš milovaný web Gaming Professors, se zabývá jen deskovkami, hrami, komiksy a knihami zaměřenými na fantasy a sci-fi. Jasně, jsme Gaming Professors, cokoliv je geekovské to je naše. Proto když se objevila výzva v podání knihy Česká žena, jež vlastně nemá společného s naším zaměřením skoro nic, tak jako velký fanoušek díla paní profesorky Mileny Lenderové jsem si řekl: „jasně, tohle musíme zkusit zrecenzovat, protože ženy v dějinách vždycky byly v extrémním podání tak trochu sci-fi.“ Známé nakladatelství Paseka tak neváhalo a hned za pár dní ta jedna Česká žena byla u mě doma, začetl jsem se, neskutečně se akademicky obohatil a došla mi jedna věc. Já knize nemůžu dát bodové hodnocení, tohle mi nepřísluší, prosím, neukamenujte mě za to, že se na konci nedočkáte oblíbených bodíků, protože jinak, tahle kniha stojí za každou stránku.
Autor:
Vydavatel:
Série:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
Vydání:
Milena Lenderová
Nakladatelství Paseka
Stručná historie
240
barevný
pevná vazba
únor 2025
978-80-7637-507-9
první
Pokud náhodou neznáte, tak Milena Lenderová je historička a profesorka na Fakultě humanitních studií Univerzity Pardubice, specializující se na dějiny každodennosti 19. století, genderovou historii a dějiny česko-francouzských vztahů. Mezi její další publikace patří například "Z dějin české každodennosti: život v 19. století" (2009) a "Dcera národa? : Tři životy Zdeňky Havlíčkové“ a mnoha dalších, přičemž právě dějiny ženství jsou obor, kde je paní profesorka mistryní za slovo vzatou.
Letem světem dějinami žen
Obsah knihy je promyšleně vystavěn a reflektuje klíčové etapy ženské existence. První kapitoly se zaměřují na dětství, vzdělání a přechod do dospělosti, přičemž Lenderová analyzuje historickou podmíněnost ženské výchovy a její dopady na další život. Následující části rozebírají otázky manželství a mateřství, přičemž se autorka nebojí otevírat i témata jako rozvody či sociální bariéry. Zvláště poutavá je kapitola věnovaná sexualitě a plánovanému rodičovství, která propojuje historické normy s proměnami legislativního a společenského diskurzu.
Velkým přínosem knihy je její zaměření na ženy, které se vymykaly dobovým konvencím – vdovy, ženy na trhu práce, vědkyně, ale i ty, které čelily trestnímu stíhání či násilí. Kapitola Traumata ženství patří k emočně nejsilnějším částem knihy a odkrývá často přehlížené aspekty ženské zkušenosti, včetně infanticidy, znásilnění a válečných zločinů páchaných na ženách. Celý text je nesmírně působivý a díky detailní autorské práci dokáže čtenáře vtáhnout do historických kontextů, které jsou i dnes mimořádně aktuální.
Jedním z hlavních přínosů knihy je její komplexní přístup k tématu. Lenderová nevnímá ženy pouze jako pasivní objekty dějinných procesů, ale jako aktivní činitele, kteří významně přispěli k formování české společnosti. Zvláště cenná je autorčina analýza marginalizovaných skupin, například žen, které se ocitly na okraji společnosti z důvodu kriminality či odlišného životního stylu. Obsahově naprosto brilantní a není co vytýkat, musím říct, že mě kniha tematicky zaujala od začátku až od konce, a chrlí na čtenáře hromady a pak další hromady informací, přičemž jde krásně vidět nejen oborový přesah, ale zároveň i určitá literární zkušenost, kdy zaujmout čtenáře něčím, co se dá nazvat snad jen „extrémním“ nemusí být nutno povinností. Ostatně jak sama autorka v předmluvě přiznává, osekat knihu tematicky bylo důležité, protože nakladatelství Paseka jí má v řadě Stručná historie, a ta má určitý rozsah. Jedeme ale dál.
Zdroj: Nakladatelství Paseka
Česká žena je populárně naučný text
Kniha se nachází na pomezí populárně naučného textu a historické analýzy. Autorka se v ní pokusila přiblížit čtenářům roli českých žen v průběhu staletí a zároveň představit známé osobnosti ženské historie. Kniha však nepostrádá jisté nedostatky. Zatímco pro širokou veřejnost může nabídnout zajímavý úvod do tématu, pro feministické kruhy je příliš mírná, a naopak pro radikálnější feministky může být povrchní, ostatně jsme ve 21. století, takže kdo by tohle čekal. Takový ten na můj vkus až extrémně výrazný moment je ihned v úvodní předmluvě, kde paní profesorka vážně musí vysvětlit, proč využívá generické maskulinum. Přijde mi to trošku jako zbytečné sebemrskačství ihned na začátku, rejpalové se najdou vždy.
Co vidím tak trošku jako kámen úrazu, je položená otázka, jak se ze soukromé ženy stala žena veřejná. Začít totiž tímto konceptem a dle mého s ním úplně neseznámit čtenáře, je asi trošku nespravedlivé, přeci jen žena veřejná a žena soukromá představují dva významné koncepty, které odrážejí historické a kulturní rozdělení rolí žen ve společnosti. Žena soukromá byla tradičně spojována s domácím prostorem a rodinnými povinnostmi, jejím hlavním úkolem bylo pečovat o domácnost, děti a udržovat rodinné hodnoty. Tato role byla často vnímána jako „přírodní“ a nenarušená veřejnými zájmy. Naopak žena veřejná byla v historickém kontextu častěji zobrazená jako ta, která vstupuje do veřejného prostoru, ať už prostřednictvím práce, angažovanosti v politice, nebo umění. Mimochodem právě ženy v politice a ženy v umění jsou témata, jimž se kniha kvůli rozsahu vyhýbá.
Co naopak ale musím říct, že mě neskutečně obohatilo, je právě stručný rozsah, protože pokud bych chtěl nějakou úvodní knihu do tematiky, tak tato je skvěle zpracovaná, přehledná s jasným shrnutím. Jasně, trošku oborově mi chybí poznámky pod čarou, protože občas se najde téma, které není dostatečně vysvětlené, a já bych tam chtěl tu citaci, abych se mohl dovzdělat. Je zde nejspíš předpoklad, že máte trošku hlubší představu o tom, že už něco o historii málo víte, a že když se řekne Tereza Riegerová, tak nestrávíte deset minut hledáním.
Zdroj: Nakladatelství Paseka
Není to nuda
Jestli něco oceňuji, tak je to ještě přístupnost knihy. Text knihy je napsaný tak, že nezahltí zbytečnými detaily. Autorka se opravdu drží tématu, což umožňuje snadno se orientovat a soustředit se na klíčové myšlenky, aniž by byl mozek zahlcen nadbytečnými informacemi. Každá kapitola je jasně strukturovaná, takže i komplexní témata jsou podána srozumitelně a čtivě. Lenderová se vyhnula nadměrným akademickým formulacím a udržela text přístupný pro širší veřejnost, a já to jen kvituji. Ještě musím i poděkovat, že nezabředla do tématu infanticidy nějak extrémně, protože jestli je mi z některých témat vážně hodně, hodně smutno, tak toto je jedno z nich. Nicméně právě toto může sloužit jako skvělá ukázka vlastně všeho, o čem se tu celou dobu bavíme. Je vysvětleno, co to je, jaké tresty v tomto případě hrozily, a jede se dál. Super.
Česká žena je skvěle napsaným a obohacujícím dílem, které dokáže bez zaujatosti a s objektivním přístupem shrnout složité historické procesy, jež formovaly postavení žen v české společnosti. Kniha je povrchní, klouže na hladině rozebraných témat, protože kdyby ne, tak tisíce stran by bylo málo. Autorka, Milena Lenderová, mistrně propojuje historická fakta s analýzami a nabízí přehledný, ale zároveň hluboký pohled na životy českých žen od středověku po současnost. I přesto, že kniha nevybočuje z rámce populárně naučného textu (kdož jsi bez viny, hoď kamenem) dokáže se vyhnout povrchnosti a poskytuje cenné informace, které nejsou běžně dostupné v tradičních učebnicích dějepisu. Lenderová se zaměřuje na klíčové aspekty ženské existence, ale činí to s respektem k historickému kontextu a bez přehnané idealizace, což zajišťuje, že její přístup zůstává objektivní a vyvážený. Tato kniha je tedy vynikajícím úvodem pro každého, kdo se chce seznámit s tématem genderu v českých dějinách, a zároveň nabízí širší perspektivu pro ty, již hledají více než jen povrchní přehled. Suma sumárum, super kniha, ale odpovědi na všechno nečekejte.