Asi každý někdy slyšel jméno Pablo Emilio Escobar Gaviria, nebo spíše jen Pablo Escobar, které patřilo největšímu kolumbijskému drogovému baronovi. Napadlo vás však někdy, jaké by to bylo být drogovým baronem? Vybudovat si vlastní drogové impérium, stát se ve společnosti prostých lidí uznávaným a ve světě drog být obávanou hlavou kartelu? Řešit, koho podplatíte, koho necháte odstranit a jak budete vaše drogy pašovat a prodávat dál? To všechno vám nabídne Cartel Tycoon, který vám umožní stát se drogovým baronem v 80. letech ve fiktivní Latinské Americe.
Hru vyvíjí nezávislé indie studio Moon Moose a vydavatelem je oblíbený tinyBuild. Nutno podotknout, že jak vývojáři, tak tinyBuild se toho nebojí a Cartel Tycoon opravdu propagují, a to včetně komunikace s komunitou a marketingových sdělení.
Přes překážky ke hvězdám – aneb začátky jsou těžké
Každý drogový baron nějak začínal. To samé platí i v kariérním módu Cartel Tycoon. Každého asi jednou (minimálně jednou) napadne otázka, že neví, co se svým životem, co dělat nebo prostě kam se dál ubírat. Co když ale dostanete nabídku, která se neodmítá? Jak byste reagovali? Nechali byste jedinečnou možnost získat peníze, moc, respekt a všechno, po čem většina lidí touží, jen tak proklouznout mezi prsty?
Kariérní mód Cartel Tycoon nabízí vypracování se z obyčejného malého šéfa farmičky s konopím až na obávaného vládce drogového businessu. Samozřejmě že začátky jsou těžké, a proto je zde systém questů (úkolů, chcete-li). Tyto questy mají v prvé řadě za cíl vás seznámit s principy hry a slouží tak hlavně jako tutorial a zároveň takové vtažení do děje.
Postupně se tak seznámíte s principem výroby a distribuce, ale zároveň také okusíte boje o území, únosy, pašování, podplácení a vše ostatní, co se odehrává v zákoutích drogového prostředí.
Je libo zdravou zeleninku, nebo třeba novou televizi?
Mezi největšími problémy prodeje drog je samozřejmě samotná distribuce. V tomto ohledu je Cartel Tycoon velice sympatický, neboť přesně jako ve skutečnosti je zde možnost prodávat drogy bez „maskování“. Tento styl distribuce má však za následek poměrně větší zájem policie. Je zde ale také možnost pašování, kdy můžete drogy strkat do zeleniny a vytvořit tak „zdravou a obohacenou zeleninku“, která nepoutá tolik pozornosti a zároveň vám přinese i větší zisk.
K tomu však krom vaší pěstírny nebo varny drog potřebujete také přísun zeleniny, tedy farmu na její pěstován. Když už máte drogy a zeleninu, tak mít i prostor, kde budete zeleninu „obohacovat“, z této budovy ji pak můžete již hravě distribuovat dál. Pokud nejste fanoušky zdravé stravy, není problém pašovat drogy třeba v televizích, herních automatech, nebo třeba i v kávě. K tomu všemu však budete potřebovat patřičně výrobny herních zařízení, kávové plantáže apod.
V nynější fázi se dá k prodeji drog použít přístav, letiště a pohraniční kontrolní body. Ve hře se již nachází vězení, vojenská základna nebo posvátné chrámy, které se nachází v Latinské Americe, zatím je ale na těchto budovách poznámka „přijde brzy“. Těšit se můžete dle dostupných informací na distribuci drog ve vězení nebo mezi místními obyvateli poblíž svatyní, na jejich „očistné rituály“ a samozřejmě možnost prodeje turistům.
„Není všechno zlato co se třpytí. My máme bílé zlato“ – Anonym
Cartel Tycoon je však v první řadě Tycoon, tedy ekonomický simulátor, který je brilantně zasazen do drogového prostředí kolumbijských kartelů. Principy tak jsou v základě totožně s jinými hrami v tomto stylu. Tedy budujete, stavíte, vylepšujete, vyzkoumáváte nové technologie a samozřejmě se snažíte všechno hezky propojit cestami a na všem maximálně vydělat peníze. Oproti jiným Tycoon hrám však Cartel Tycoon nabízí i určitý způsob akčních okamžiků, a to zejména když se snažíte obsadit pěstírnu nepřátelského kartelu nebo naopak bráníte svoji varnu před dotěrnou DEA (Drug Enforcement Administration – v překladu Správa pro vymáhání drog).
Přestřelek se nemůžete přímo účastnit a střílet, ale je kolikrát celkem napínavé, když můžete sledovat souboje o vaše letiště, kam pro posílení síly můžete poslat vaše důstojníky nebo přímo vaši postavu jakožto kápa kartelu. Tyto „souboje“ však probíhají poměrovým principem, tedy na vaši farmu zaútočí kartel, jehož útočná skupina má sílu 8, vaše farma má obrannou sílu 2, a vy tak musíte přemístit vaše důstojníky co nejrychleji na danou farmu, abyste měli alespoň o jeden bod síly navíc, tedy 9:8. Čím větší sílu samozřejmě budete na farmě mít, tím rychleji boje skončí ve váš prospěch.
Zde by se dalo možná polemizovat o možnosti většího zásahu do samotných bojů, minimálně třeba možnost zvolit taktiku více útočnou, kde byste riskovali ztrátu důstojníků a případného materiálu na farmě nebo více obrannou. Případně třeba použití vhodných typů zbraní apod., prostě více interakce a iniciativy.
Dotěrná policie a otravní novináři
Jak už to tak bývá, při každá expanze a úspěch upoutá pozornost. Nejezdíte už v jednom ošuntělém autě a vaši důstojníci nevypadají jako bezdomovci, ale začínáte si užívat luxusních aut, rezidencí a ozbrojených transportů a peníze se jen sypou. To samozřejmě nemůže uniknout pozornosti jak místních obyvatel daného území, tak samozřejmě policie, ale také novinářům.
Loajalitu místních si můžete „koupit“ pořádáním různých veřejných akcí ať už v kasinu, karneval clubu nebo třeba mší v kostele. S policií je to už horší. Ze začátku probíhá pouhé vyšetřování a maximálně uzavření jedné farmy, pěstírny nebo varny. Nicméně pokud si nebudete dávat pozor, tak se na vás může upnout zrak obávané DEA, a pokud se vypořádáte s agenty DEA, nastupuje Národní garda, tedy armáda.
Zde už vám může pomoci pouze razantní omezení distribuce nebo žádost o pomoc starostovi daného území. Samozřejmě nic není zadarmo a i když starostovi tečou penízky z vašeho obchodu, tak si rád ještě přivydělá za protislužbu, kterou vám na oplátku pomůže zbavit se dotěrných státních složek.
Když po vás nejdou státní složky, jsou zde i další, kteří jsou doslova jako otravné štěnice, a těmi jsou novináři. Nejen že si všímají vašeho businessu, do kterého jim nic není, ale navíc mají tu drzost požádat o úplatek (většinou pěkně vysoký, který musíte splnit v krátkém v poměrně časovém intervale). Pokud žádost nesplníte, tak napíší takový příběh, že se o vás začnou zajímat státní složky pro boj s drogami a navíc vám klesne i loajalita u místních obyvatel. Tato loajalita místních obyvatel je velice důležitá. Pokud jste sledovali seriál Narcos, tak si možná vybavíte scénu, kdy prchajícího člena kartelu zachrání před policií místní obyvatelé i za možnou cenu vlastního života. Je však čistě na vás, zda se s novinářem dohodnete, budete jeho návrh, tedy spíše vydírání ignorovat, nebo necháte dotěrného novináře odstranit.
Kartel je rodina, ale musí se platit
Krom čistě ekonomického budování vlastního impéria, stavění budov a také odrážení různých útoků ze strany zákona nebo jiných kartelů je zde váš vlastní kartel. Tedy lépe řečeno prostor pro management vašeho kartelu.
V tomto poli působnosti se staráte čistě o strukturu vašeho kartelu, vaše hlavní postava je tedy pevně daná. Nicméně aktivitami, do kterých zapojujete důstojníky, zvyšujete jejich zkušenosti. Následně je můžete povýšit nebo se dokonce o povýšení zmíní sami. Povýšení s sebou samozřejmě rovněž nese i zvýšení platu danému důstojníkovi.
Krom zvýšení výdajů za důstojníky, které opravdu budete potřebovat, máte i možnost rozdělit danému důstojníkovi pasivní atributy. Můžete si tak vybrat větší palebnou sílu, kterou oceníte zejména při obraně nebo útoku, poté únos specifických cílů, vyloupení banky nebo třeba lepší distribuci kokainu.
Nutno podotknout, že je možnost vybrat pouze zatím ze dvou atributů za každé povýšení. Každý důstojník má také stupně loajality – pokud nebudete platit a budete ignorovat jeho potřeby, z loajálního důstojníka se rázem může vyklubat zrádce. A jistě jste již někdy ve svém životě slyšeli rčení “Zrádce je horší než nepřítel“.
Jdeme prát penízky
Cartel Tycoon zahrnuje i „čisté“ a „špinavé“ peníze. Čisté peníze získáte klasickou cestou, tedy prodejem již zmíněné zeleniny, kávy nebo třeba televizorů. Špinavé peníze naopak získáváte vaší nekalou činností, jakou je prodej drog, vydírání nebo únos. Vzhledem k tomu, že špinavé peníze se musejí nějak „vyprat“, je zde i celá řada budov, které vám to hravě umožní.
Je libo vlastní taxislužba, která vám „pere“ penízky jako na běžícím páse, nebo snad rovnou kasino? Je to čistě na vás. Můžete se také rozhodnout, zda své budovy nebo například důstojníky budete financovat ze „špinavých“ peněz nebo z již „vypraných“.
Nicméně je dobré udržovat určitou rovnováhu, tak jako v životě. Taxikáři dají přednost „špinavým“ penězům a třeba dobročinné organizace zase raději zvolí již „vyprané a krásně čisté“ penízky.
Grafika a soundtrack co chytne, vtáhne a nepustí
Vzhledem k tomu, že je hra stále v předběžném přístupu, se nedá plně objektivně zhodnotit grafické zpracování, které se průběžně vylepšuje a dostává více detailů. Nicméně už v této fázi je hra velice líbivá a připomíná svým stylem Tropico. Znázornění plantáží, letadel, přestřelek, automobilů, vše se povedlo a působí to opravdu lehkým Latina nádechem, nicméně pokud hledáte hi-tech efekty, tak je zde nenajdete.
Ozvučení hry je velmi povedené. Je zde i lehký dabing, který je však pouze když kliknete na určitý charakter, a je španělsky. To dodává skvěle na atmosféře a odpovídá to prostředí Latinské Ameriky. Co také skvěle doplňuje onen herní zážitek a celkovou atmosféru, je bezpochyby soundtrack. Na tomto soundtracku se podílelo mnoho spíše latinskoamerických kapel a dílo opravdu stojí za to. Není nic uspokojivějšího, když můžete sledovat, jak vám doslova tečou tisíce dolarů v doprovodu skvělé tematické hudby.
Předběžný přístup, co zabaví
Jak jsem již zmínil, hra je v předběžném přístupu. Zpřístupněn je zatím pouze Story mod, tedy příběh, kde se postupně vypracováváte plněním různých úkolů, a pak Sandbox mod, ve kterém máte již od začátku základní kapitál a máte volnou ruku. V budoucnu má následovat Survival mod a multiplayer, ve kterém se utkáte s dalšími hráči o křeslo drogového barona.
Mezi další nedodělky pak patří již zmíněné prozatím nedostupné vězení, základna armády apod. To by se dalo označit jako chybějící obsah, který je však ve fázi předběžného přístupu omluvitelný. U některých budov je však velmi těžké poznat, proč neprodukují nebo nepracují tak, jak mají, co tedy vlastně momentálně schází k výrobě. Případně proč do budovy neproudí „špinavé“ peníze.
Mezi nedodělky se dají zařadit jistě i určité nedetailní textury, kde sice na pohled víte o co jde, ale ještě to prostě není vyhlazeno a vyšperkováno tak jako jiné budovy. Nicméně vývojáři sami upozorňují, že hra je v předběžném přístupu a některé věci se tak mohou ve finální hře lišit, a to i v návaznosti na požadavky komunity.
Cartel Tycoon je pro mě příjemným a originálním zpestřením v žánru Tycoon. Vývojáři vycítili vhodnou příležitost a využili zatím čistých vod v zasazení žánru Tycoon do kontroverzního drogového prostředí. Faktické umístění do světa drogových kartelů Latinské Ameriky se opravdu povedlo a nezbývá tedy nic víc než čekat na finální verzi hry.