Battle for Wesnoth je tahová pixel artová strategie. Od krás severních končin přes Weldynský les, ostrov Alduin, východní bažiny nebo třeba jižní pouště, tato všechna krásná místa jsou skvělým místem pro taktický boj všemožných ras světa Wesnothu. Od magických elfů z velkých lesů přes vojáky a psance Wesnothu až po Drakonidy a nemrtvé, mizející těla všech budou pokračovat pláně světa Wesnothu. Máte rádi fantasy světy a tahové hry? Máte čas při cestě vlakem nebo prostě jen tak na tabletu při dlouhé chvíli? Tak neváhejte a pojďte se se mnou podívat do světa Wesnothu.
Pixely, vojáčci a procenta?
Battle for Wesnoth je tahová strategie. Hraje se na hexagonální mřížce připomínající herní stůl třeba takového dračáku nebo osadníků z Catanu. Po této mřížce rozdílnou rychlostí pohybujete různými jednotkami různých ras. Celý bojový systém hry funguje na základě procent neboli házení kostkou a šance na zásah. Na jednotlivých hexagonech se při přesunu zobrazují procenta, která pro vás znamenají šanci na vyhnutí se útoku. Šance na zásah se tedy odvozují od obranného procenta protivníka. Každá jednotka a rasa má jiná obranná čísla. Elfové jsou velmi efektivní v lesích, na druhou stranu třeba jezdci s kopím jsou v lesích slabší než na pláních. Šance na zásah je taktéž ovlivněna schopnostmi jednotek, jako například u mágů, jejichž šance je zafixovaná.
Dalším faktorem je samozřejmě poškození, které ovlivňují odolnosti. Třeba nemrtvý duch je proti sečnému a bodnému poškození téměř imunní, ovšem útoky ohněm z něj nadělají snůšku prachu. Pak sílu poškození ještě ovlivňuje denní doba, na kterou jsou jednotky zvyklé. Každý tah vždy posune denní dobu o kus dál. Jsou dvě doby denní, dopoledne a odpoledne, pak jsou tady dvě noční doby, první hlídka a druhá hlídka, a nakonec úsvit a západ. Jednotky pak mají preferovanou denní dobu. Zákonní mají rádi denní sluníčko, zatímco chaotičtí mají rádi noční svit měsíce, ale ani jeden nemá rád denní dobu toho druhého, takže chaotičtí mají přes den čtvrtinové minus k útoku a zákonní to samé v noci. Neutrálním je to vlastně úplně jedno, a tak si hoví bez bonusu nebo minusu.
Co se týká hratelnosti, vklouznout do hry je velice jednoduché. Pro nováčka tudíž tato hra není nějak náročná na naučení, ovšem pro veterány stále skýtá spoustu krás. Ať už se jedná o učení jednotlivých typů jednotek, jejich odolností či vhodných terénů, či jen zkoušení taktik na poražení protivníků na mnoha mapách.
Zdroj: Wesnoth Inc.
Příběhy a krásy světa Wesnothu
Hra obsahuje plejádu všemožných kampaní a existuje vždy alespoň jedna kampaň pro každou frakci. Když už mluvíme o frakcích, těch máme šest. Odbojní jsou povětšinou tvořeni elfy, duchy přírody a mágy. Věrní jsou vaše typické lidské království, složené z lidských kopiníků, jezdců a kdejakých mágů. Seveřané jsou víceméně konfederace goblinů a skřetů, mixnuté s vlky a trolly. Knalganská aliance je soubor trpaslíků a lidských zločinců. Nemrtví jsou, no, nemrtví. Zombie, kostlivci, duchové i nekromanti. Pak jsou tady Drakonidé, což je složenina draků a ještěráků. Poslední, neoficiální frakcí, tudíž bez kampaně, je pouštní lid. V podstatě vaše oblíbená arabská frakce s hromadou apatykářů.
Co se týká kampaní, mají tři obtížnosti a pak ještě podřadné obtížnosti pro každou kampaň. Tři nadřazené obtížnosti jsou nováček, pokročilý a zkušený. Tyto obtížnosti určují všeobecnou náročnost kampaně. Jednotlivé kampaně pak mají ještě nastavení obtížnosti lehké až těžké.
Pak je tady samozřejmě příběh a ten může mít rozdílnou kvalitu. Od špatného až po skvělý. Centrální kampaň, od které jsou odvozené všechny ostatní, je dědic trůnu. Jedná se o původní kampaň Wesnothu, která se se hrou táhne už od jejího prvního vydání v roce 2003. V této kampani hrajete za prince Konráda, který se snaží získat trůn Wesnothu, jenž mu právem náleží. Postupem času získáváte spojence, jako je váš mentor, čaroděj Delfador, nebo Lord Kalenz, pán Wesmerských elfů. Tato kampaň vás spolu s Konrádem provede nádherným příběhem a představí vám snad všechny důležité frakce, kromě Drakonidů. Přesto, pokud nemáte čas na tento 23 misí dlouhý epos, jsou tady i kratší kampaně, jako příběh dvou bratří, který je přímo označován jako kampaň pro začátečníky.
Čím více se do světa Wesnothu zakoukáte, tím méně se vám bude chtít odejít. Mé oblíbené kampaně jsou Svoboda, kde hrajete za psance v době trvání dědice trůnu a vedete odboj proti královně, Thursaganovo kladivo a samozřejmě Ohnivé žezlo. V posledních dvou hrajete za trpaslíky a hledáte nebo vyrábíte artefakty.
Ale dost o kampaních. Hra má velice propracovaný kodex, kde jsou popsány jednotlivé jednotky, které ve hře postupně potkáváte, a k nim je samozřejmě napsaná i trošička toho příběhu. V kodexu se může člověk začíst na několik hodin.
Hraní s přáteli a multiplayer jsem ještě nezmínil. Multiplayer je řešen jak přes oficiální server, tak přes fyzickou VLAN nebo tu virtuální. A je vůbec co hrát? Map jen pro obyčejnou šarvátku tady několik je, a to dokonce v několik modech, standard a věk hrdinů. Věk hrdinů posouvá hru o úroveň výš, doslova. Umožňuje vám verbovat jednotky vyšší úrovně, které jinak dostanete pouze za vycvičení dané jednotky zabíjením nepřátel. Něco jako pokémoni. Vycvičíte si jednoho a pak dostanete lepší verzi. Jsou tady ovšem i co-op kampaně. Ty jsou buď náhodně generované jako série map, kterou hrajete s přáteli, nebo je zde možnost zahrát v kooperaci až čtyř lidí Wesmerskou legendu o Lordu Kalenzovi.
Pak tady ovšem je možnost postahovat hromadu modifikací, map a kampaní od komunity přímo z oficiálního serveru hry. A to rovnou přes tlačítko v menu. Prostě klik a máte novou frakci, deset map a kampaň za zvířátka světa Wesnothu. Hra nabízí i propracovaný editor map a scénářů. S trochou trpělivosti a chuti se učit tak není těžké vytvořit si vlastní mapu či kampaň.
Zdroj: Wesnoth Inc.
Vizuál a hudba jako z pohádky
Právě vizuální styl je jedna z věcí, které na hře obdivuji nejvíce. Hory okamžitě poznáte, stejně jako kopce, lesy či podzemní houby. Hra je přehledná a tvoří krásnou atmosféru. Má duši, lépe to asi říct nejde. Něco bude na té pixelové grafice kombinované s uměleckými kresbami jednotek při konverzacích nebo v kodexu. Obrázky v pozadí jenom dokreslují barvitý svět Wesnothu.
Hudba je za mě přímo skvělá. Nádherně podkresluje situaci ve hře, od klidných skladeb spíše k průzkumu až k bojovým skladbám. Některé skladby prostě z hlavy už nedostanete. Pro mě je to třeba přímo hlavní téma, jehož hlasitý vstup mám doteď v paměti.
Co se týká zvuků, meče zní jako meče. Pěst kamenného trolla dopadající na měkké tělo zombíka má přesně ten pleskavě tupý zvuk, jaký chcete. Blesky křupají a ohně nádherně prohořívají. Prostě dobrá práce, která nekazí celkový zážitek ze hry. Za sebe musím dát ohromné plus za zvuk trpasličího hromovládce. To, co nosí, podle toho zvuku není puška, ale ruční kanón.
Jak starý je vlastně Wesnoth? Kde se vzal?
Battle for Wesnoth je open-source projekt hostovaný na serveru GitHub, udržovaný a vyvíjený skupinou dobrovolníků z různých zemí, pod názvem The Battle for Wesnoth Project. Původně byl vymyšlen z hlavy Davida Whitea v roce 2003. Od té doby Wesnoth získal mnoho fanoušků a developerů po celém světě, kteří pomáhají se psaním příběhů, tvorbou grafiky, hudbou, kódem a všeobecnou podporou. V roce 2018 byl Wesnoth přidán na platformu Steam a díky tomu je jednoduše dostupný i lidem, kteří by si jej nestáhli z internetu.
Často přátelům říkám, že Bitva o Wesnoth je moje cestovní hra. Rozjede ji telefon, jakýkoliv laptop nebo tablet. Jedná se o ideální hru na cesty pro strategické nerdy.
Jedná se o skvělou hříčku zadarmo na dlouhé cestování nebo bezesné večery. Není to nejrafinovanější hra a procentní systém šance na zásah jí často více škodí, nežli pomáhá. Ovšem kvůli příběhům, hudbě a světu se k ní i tak rád vracím. A když se nudím ve vlaku, není lepší hry na dlouhé cesty.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Jan Gala.