Špatný den: Catwoman Mr. Freeze

Batman - Špatný den: Catwoman / Mr. Freeze – příběh kočičky a ledňáčka

24. 10. 2024

„I záporáci mají své dny – Gaming Professors.“ Ano, úpravou jednoho nejmenovaného reklamního sloganu jsem se ho rozhodl nám pro význam dnešního recenzovaného komiksu tak trochu přivlastnit. A proč vlastně? On totiž nedávno jeden komiks od nakladatelství Crew už ukázal, že není jednoduché být záporákem ve světě, kde vás loví miliardář v netopýřím kostýmu vycvičený ligou zabijáků s IQ miliarda, prohlášený za nejlepšího detektiva na světě. Pokud si dobře vzpomínáte, tenkrát měli Špatný den: Penguin / Riddler, ale samozřejmě to nejsou jediní padouši na světě. Nyní se podíváme na to, když v komiksu Batman - Špatný den: Catwoman / Mr. Freeze mají vážně mizernou etapu v životě dva lidé, kteří se dneska považují už spíše za antihrdiny. Tohle není příběh, v němž budou téct slzy, milé děti, ale příběh o vykoupení, lásce a Vánocích.

Kresba::

G. Willow Wilsonová
Gerry Duggan
Matteo Scalera
Jamie McKelvie
Naklatelství Crew
Jan Kukrál
168
barevný
brožovaná
září 2024
978-80-7679-626-3

Když kreslíři řádí

O scénář se postarala G. Willow Wilsonová a Gerry Duggan a o kresbu Matteo Scalera s Jamiem McKelviem. Pro úplnost, abyste netápali, tak G. Willow Wilsonová (řekněte to třikrát rychle za sebou) připravila příběh Catwoman a Gerry Duggan zase příběh Mr. Freeze. Zatímco ale scenáristé byli rozděleni, kreslíři vytvořili tandem, který skoro neukazuje vizuální rozdíl mezi jednotlivými příběhy a udržuje tak kresbu ve vysokém standardu. Pokud začnu trošku netypicky a rozeberu ji i první, tak právě dvojice Scalerou a McKelvie se zde vyřádila do maxima.

Perfektně zachycují emoce jednotlivých postav. Je viditelná krásná práce s detailem. Přímo vystihli Gotham, jak si jej můžete představovat v hlavě. Temný, drsný, násilnický, je vám z něj zle. Přesto ale v kontrastu se scénářem dali dohromady v komiksu Batman - Špatný den: Catwoman / Mr. Freeze emocionální zážitek, který nenechá jedno oko suché. Matteo Scalera udělal Catwoman krásnou, elegantní, čipernou, roztomilou jako kočku (haha), zatímco Jamie McKelvie ukázal Mr. Freeze jako rozporuplnou postavu, jež vlastně není zlá, ale spíše narcistická a chladná, přesto ublížená a zamilovaná.

Navíc je zde vážně splněno to, co se ve většině komiksů ukazuje jako kámen úrazu. Třeba takový Batman/Soudce Dredd jako sbírka příběhů vyloženě krachoval na různorodosti tvorby. Zde je sbírka nádherně sehraná, a byť by neměla, spíše nemusela, tak na sebe navazuje. Jako čtenář jsem proto byl spokojen, že mé oči nemusely rozeznávat dva extrémně odlišné výtvarné styly.

Zdroj: Nakladatelství Crew

Batman - Špatný den: Catwoman / Mr. Freeze jsou dva parádní příběhy

Podívejme se první na oblíbenou kočičí ženu. V úvodní části zde máme One Bad Day: Catwoman, kde G. Willow Wilsonová ukazuje Selinu Kyle v trošku netypickém světle. Selina Kyle je totiž slavná zlodějka a manipulátorka, dnes ale také antihrdinka, Waynova milenka a tak trošku by se dalo i říct „bad bitch“. V dnešním počinu je to však zranitelná dívka, jež sice chce ukrást starodávný artefakt, ale výjimečně ne pro své vlastní obohacení či zábavu, nýbrž kvůli nostalgické vzpomínce na dětství, na svou matku. Scénář tak ukazuje postavu ve zvláštním psychickém rozkolu, kde nejde o nějaké běžné sobectví, ale jednoduše by se dalo říct, o krádež vášně. Příběh je úderný, se skvělou zápletkou a zajímavými postavami. Popravdě nebylo, co víc chtít. Navíc jak jsem výše zmínil, společně se ztvárněním je to prakticky harmonie.

Druhý příběh, pro změnu One Bad Day: Mr Freeze, jde trošku na vážnější notu. Určitě všichni budete znát postavu Viktora Friese – pána, jenž se zbláznil kvůli tomu, že jediné, co vlastně chce, je záchrana jeho milované manželky Nory. Proto se stal chodícím nanukem. Pokud jste setřásli trauma ze ztvárnění Mr. Freeze od Arnolda Schwarzeneggera, tak zde se vám bude neskutečně sympatický. Slavný Batman totiž věří, že jestli je nějaký záporák, který si zaslouží vykoupení, je to právě Mr. Freeze. Byť chladný krutý zločinec, dělá to přece z lásky, z ničeho jiného. Tento příběh hraje na silnou emocionální linku o ztrátě lásky a touze po tom, být se svou milovanou. Opět, nic složitého, ale neuvěřitelně brilantně podané.

Zdroj: Nakladatelství Crew

Dovedete si představit eskymáka v kočičím kožichu?

Kdo by tak čekal smysl pro humor, bude zklamán. Oba příběhy ukazují v Batman - Špatný den: Catwoman / Mr. Freeze obě postavy jinak, než by si většina fanoušků mohla přát. Zatímco koukat na chudáka Tučňáka, jakou má smůlu, a u toho se mu zasmát, je v pořádku, Catwoman i Mr. Freeze chcete litovat ve stylu „vždyť oni za to přece nemohou“. Je to takové to lidské morální, kdy má vlastně mínus a mínus dávat plus. Tedy dělat něco špatného, protože na mě někdo jiný byl zlý, je vlastně v pořádku. Upřímně, tahle komplexní zajímavá motivace dává smysl, nebudu říkat že ne, dobro a zlo zde není, zatímco šedá vládne, ale ta realita za těmi příběhy je vlastně trošičku jinde.

Teď se přiznám, že mluvím za sebe. U Catwoman je určitá amoralita po celou dobu, co vychází, tak trošku pochopitelná. Je asi i jedno, jakého se budu držet původu postavy. Víceméně v tom vždycky byla tak nějak nevinně a vždycky to byla zlodějka, nikoliv vražedkyně. Budiž. Ale koukat na chudáka nanuka Mr. Freeze a snažit se s ním sympatizovat mi přišlo tak trošku ujeté. Ten chlap je vrah. A velmi dobrý, sadistický a vypočítavý. Rozumím tomu, že zde bylo vánoční kouzlo, víra ve vykoupení, dárky, ale ne, tenhle příběh, byť byl geniální, mě tak trochu urazil. Musím uznat, že tahle nekonformita mě po celý příběh, až do vyvrcholení, neopustila.

Batman - Špatný den: Catwoman / Mr. Freeze je parádní. Kdybych se v komiksu nešťoural jak mimčo odmítající jíst krupicovou kaši (jí se od kraje, všichni to víme), bez váhání bych řekl, že je to skoro i komiks roku. Skvělá kresba a zajímavé postavy postavené mimo svou komfortní zónu. Nemá smysl hledat víc. Jen, jak zmiňuji, mi vadí ten detail, že bych měl odpustit Mr. Freezovi všechny ty hrozné věci, co udělal, jen protože to po mně autor Gerry Duggan chce. Pokud máte rádi Batmana, tohle je něco, co musíte mít ve své knihovně, protože je to vážně bomba.

• ukázání záporáků v novém pohledu
  • silná emocionální rovina
  • pár morálních otázek