Gotham se zmítá v temnotě. Špína prorůstá ulicemi stejně neodvratně jako hniloba v srdcích jeho obyvatel. A právě v tomto dusném, zpustlém prostředí se rodí legenda – muž, který obětuje vše, aby městu přinesl spravedlnost. Batman. Dílo Batman: Rok jedna je kronikou jeho zrodu. Syrovou, nekompromisní a přesto podivně lyrickou baladou o přerodu člověka v symbol. Frank Miller a David Mazzucchelli vytvořili mistrovské dílo, které po desetiletí formovalo pohled na Batmana a dodnes patří mezi to nejlepší, co kdy svět komiksu spatřil. K nám jej přineslo nakladatelství Crew, jenž jej zařadilo do mé nejoblíbenější komiksové série Legendy DC.
Autor:
Kresba:
Vydavatel:
Série:
Překlad:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
Vydání:
Frank Miller
David Mazzucchelli
Crew
Legendy DC
Jiří Pavlovský
136
barevný
pevná s přebalem
únor 2025
978-80-7679-727-7
první
Zdroj: Nakladatelství Crew
Frank Miller. Jméno, které se v komiksovém světě vyslovuje se stejnou úctou jako jména literárních velikánů, a to ani zdaleka nepřeháním. Jeho díla nejsou pouhými příběhy o superhrdinech. Jsou to drsné, temné eposy, které se noří hluboko do psychiky svých postav. Jen namátkou nějaké vyjmenuji: Batman: Návrat temného rytíře; jediný komiks, kterému se nikdo nemusí zdráhat udělit plné hodnocení. Pak tu máme Sin City, 300 nebo Daredevil: Zmrtvýchvstání od konkurenčního Marvelu. Všechny tyto příběhy spojuje drsný realismus, brutalita a hluboká introspekce. Miller se vyznačuje schopností v několika málo slovech říct vše, v několika tazích tuší vykreslit svět plný špíny a morálního rozkladu. Batman: Rok jedna je jeho vizí zrození Batmana – ne jako mýtu, ale jako muže, který krvácí, chybuje a bojuje nejen s nepřáteli, ale i se sebou samým.
Ahoj, já jsem Jim Gordon
Příběh sleduje dva muže – Bruce Waynea a Jima Gordona. Wayne se po letech vrací do Gothamu s jediným cílem: vyhlásit válku zločinu. Jeho první kroky jsou nemotorné, bolestné, lemované neúspěchy i krví. Zjišťuje, že nestačí být silný a odhodlaný. Musí se stát něčím víc. Něčím, čeho se zločinci budou bát, čemu neporozumí. Netopýrem. Zatímco Bruce hledá svůj osud, Jim Gordon se ocitá v pekle vlastní spravedlnosti. Nově příchozí poručík rychle poznává, že Gotham není město, kde by se hrálo podle pravidel. Korupce je všudypřítomná, zlo prorůstá policejním sborem stejně neodvratně jako ulicemi. A přesto se nevzdává. Bojuje. Stává se poslední nadějí v místě, kde čest znamená rozsudek smrti. Oba muži kráčejí osamělými cestami, které se musí jednoho dne protnout. A když se tak stane, Gotham se otřese v základech.
Batman: Rok jedna je příběh o hledání smyslu. O oběti. O tom, jak se člověk mění v legendu. Miller zde rozebírá témata zkaženosti, vykoupení a hranic mezi zákonem a spravedlností. Mezi korupcí a loajalitou. Celý příběh má rytmus noirového detektivního románu, kde každé slovo bolí, každý čin má následky a každý pohled do temnoty znamená ztrátu části duše.
Postavy nejsou nadlidé. Jsou zranitelní, chybující, plní pochybností. Bruce Wayne není dokonalý člověk, natož dokonalý symbol Temného rytíře. Je to muž, ba dokonce mladík, který se teprve učí, jak být Batmanem. Jim Gordon není neochvějný strážce zákona, ale člověk s vlastními slabostmi a pochybami. Autor ho neukazuje jako nezlomného strážce zákona, ale jako reálnou lidskou bytost, a to mě uchvátilo více, než jeho role otce v Černém zrcadle. Selina Kyle, budoucí Catwoman, je pro změnu odrazem temné krásy a nekompromisní vůle přežít. Každý z nich je tak syrový a opravdový, že nelze jinak, než s nimi prožívat každou ránu, každou pochybnost, každý triumf.
Zdroj: Nakladatelství Crew
Batman: Rok Jedna má magický vizuál
Nejde však jen o samotný příběh. Důležitý je také způsob, jakým je podán. Mazzucchelliho kresba není přeplácaná a efektní v klasickém slova smyslu. Je úderná, minimalistická, ale o to silnější. Každý panel dýchá atmosférou Gothamu – města, které je samo o sobě postavou. Chladné odstíny, hra se světlem a stíny, pečlivě promyšlená kompozice. Každá scéna je vizuální poezií temnoty, což je věta, za níž si zasloužím extra ocenění.
Co činí Mazzucchelliho umění tak výjimečným? Je to právě jeho schopnost zachytit podstatu příběhu. Každá linka, každý odstín barvy podtrhuje Millerovu vizi. Batman zde není přehnaně svalnatý kolos, ale muž v jednoduchém kostýmu, jehož přítomnost děsí díky atmosféře, ne fyzické mohutnosti. Mazzucchelli vytvořil vizuální jazyk, který dokonale ladí s noirovým vyprávěním a dodává příběhu sílu, kterou slova sama nedokážou obsáhnout.
Počin je komiksová klasika, ale není bezchybný. Jeho síla tkví v syrovosti a realističnosti, ale právě to může být pro některé čtenáře problémem. Není zde místo pro superpadouchy v přehnaných kostýmech, pro akční scény plné přepálených soubojů. Je to intimní příběh dvou mužů, kteří bojují proti zlu jinými způsoby. Je tak nutné počítat s určitou strohostí, tvrdostí.
Zdroj: Nakladatelství Crew
Druhá má výtka se v hodnocení neprojeví, protože nesměřuje ani tak vůči právě recenzovanému Batmanu, ale vůči sérii Legendy DC. Ta má momentálně celkem jedenáct svazků (mimochodem všechny u nás na webu najdete, včetně Krize identity), přičemž Batman vystupuje v deseti z nich a v sedmi má ústředí roli. Jelikož jsem velký fanda DC, tak vím, že těch legend je přece mnohem víc, namátkou třeba Wonder Woman: Gods and Mortals (Bohové a smrtelníci) od George Pereze. Tolik tedy poznámka na okraj, kterou jsem musel vznést, abych ulevil svému svědomí.
Batman: Rok jedna není jen dalším komiksem o Batmanovi. Je to základní kámen moderního pojetí této postavy. Je to příběh, který inspiroval filmy, seriály i další generace komiksových tvůrců. Syrový, intenzivní a nekompromisní. Pro mě osobně je Rok jedna dokonalým příkladem toho, jak by měl vypadat origin příběh hrdiny – bez zbytečných efektů, bez patosu, pouze s hrubou pravdou a emocemi. Pokud chcete pochopit, proč je Batman tak silnou ikonou, proč jeho legenda přetrvává desetiletí, pak právě tento komiks je místem, kde začít.