Batman: Návrat Temného rytíře

Batman: Návrat temného rytíře – legenda legendy

2. 9. 2024

Když se nakladatelství Crew rozhodlo vydávat řadu Legendy DC, byl jsem značně nervózní. Přece jenom, jak velká díla do této řady budou spadat? Naštěstí jsem nikdy nebyl zklamaný, protože to vždycky byly pořádné bomby. Namátkou řeknu třeba Superman v každé roční době, což je prakticky nejlepší komiks s dokonalým Američanem. Jenomže jsme u DC Comics, a jak všichni víme, nejlepší příběhy má Temný rytíř. Občas mě sice trošku rozhodí díky složení více děl, jako v případě Batman Mikea Mignoly nebo Batman / Soudce Dredd, ale věděl jsem, že Batman: Návrat temného rytíře mě nezklame. Proč? Protože tohle, je dámy a pánové, nejslavnější a možná i nejlepší komiks s Batmanem všech dob.

Frank Miller
Frank Miller
Crew
Viktor Janiš
272
barevný
vázaná s přebalem
únor 2021
978-80-7449-994-4

Ještě než se pustíme dál, zde cítím výjimečnou povinnost vás seznámit s autorem. Není jím nikdo jiný než legendární Frank Miller. Ano, ten, který napsal příběh 300: Bitva u Thermopyl (samozřejmě komiksový), Ronin, Batman: Year One, Robocop vs. Terminátor nebo legendární sérii Sin City. Za svou kariéru je držitelem několika Eisner, Harvey nebo Eagle Awards a ve světě komiksů se jedná o fenomén. Už tak pomalu začínáte chápat, proč Batman: Návrat temného rytíře bude úspěch?

Vyšel už v roce 1986!

A děj se také odehrává v tomto roce. Svět je tak ve studené válce, světové mocnosti si vyhrožují a snaží se ukázat si, kdo je ten lepší, a Batman už je konečně v důchodu, protože je starý a unavený. Deset let se v tom nejtemnějším městě na planetě neukázal a zlí jazykové dokonce tvrdí, že je slavný hrdina mrtvý. V příběhu je mu už ale 55. Je starý, unavený a zničený tím těžkým životem, kdy očividně celý jeho boj se žločinem vycházel vniveč. Proč?

Město ovládá tzv. gang mutantů, kteří vykrádají obchody, zabíjejí, koho chtějí, znásilňují a gothamská policie proti nim nemá šanci, ani když je v čele slavný James Gordon. Bruce Wayne tiše trpěl v ústraní, ale rozhodl se, že je na čase vyrazit na poslední dobrodružství, na svou derniéru. Za posledním pokusem zachránit město, které si to rozhodně nezaslouží. Vždyť se tam dokonce snaží odpustit i masovému vrahovi, jako je Joker, jenž je údajně napravený a naprosto normální muž, který se byl schopný vyrovnat s hrůzami minulosti, a nyní už chce jen žádat o odpuštění.

Říkáte si, to je hodně velký příběh, a to jsem vám řekl jen dvě části ze čtyř. Ten komiks je obrovský, ale přesto rozumně složený, dává smysl od začátku do konce a ukazuje snad všechno, co kdy na Batmanovi miloval každý čtenář. Temnotu, napětí, částečně noir, částečně detektivku. Brutalitu, touhu po záchraně města, jeho smysl pro spravedlnost i odhodlání nikdy se nevzdat. Příběh je epický, smysluplný a se vším všudy, dokonalý. Každá jednotlivá zápletka, událost i téma tam dává smysl a já jsem naprosto uchvácen.

Zdroj: Nakladatelství Crew

Batman: Návrat temného rytíře ukazuje velikášství autora

On komiks se občas týká jen příběhu a kresby, ale co všechna ta témata, která může nakousnout a rozhýbat jimi trošku svět? Batman: Návrat temného rytíře je napsán realisticky vůči dobovému obrazu tehdejších Američanů a ukazuje, jak jsou svoboda i totalita rozličné a co všechno může udělat strach i nekontrolovatelná svoboda. Nemorálnost lidí, když v Americe nejsou superhrdinové, protože jsou zakázáni, země v ekonomické krizi, kterou nedokáže filmová hvězda starající se o svou image nijak vyřešit (aneb jak si rýpnout do Reagana), i ona touha po utopickém patriotismu, kdy si nakonec řeknete, je vrcholem kapitalismu vážně možný pohled z tohoto komiksu?

I postavy, které v něm jsou k vidění, jsou totiž prakticky kultovní dobovým obrazem Ameriky. Individualita jedince, který je silnější než ostatní, co dokáže získat a nahrabat víc jen díky síle. Vidět ale Bruce Wayna jako staršího pána, který už jen čeká na smrt, než se rozhodne jít na poslední výpravu, bylo perfektní. Jokera si stále jede to svoje, jen nebezpečněji, a mutanti jsou prakticky sbírka lidí, kteří chtějí někam zapadnout a nebýt sami. Chtějí cítit uznání. Parádní.

Neuvěřitelně tomu pomáhá i grafické zpracování. Vizuál je sice na dnešní pohled trošku retro, ale je absolutně bezchybný. Na každé jednotlivé stránce jde vidět pevná ruka, a byť může působit lehce nekonzistentně pro dnešní oči, opak je pravdou. Tohle je komiks, který by každý měl mít ve své knihovně už jen kvůli tomu, jak dokonale spojuje narativ a vizuál.

Zdroj: Nakladatelství Crew

Batman: Návrat temného rytíře nemá chybu na ani jedné stránce komiksu. Ani v jedné textové lince, ani v jednom obrázku. Tohle je jeden z nejlepších komiksů všech dob a zaslouží si pozornost každého jednotlivého čtenáře. Není tak divu, že o něm vyšel i animovaný film, který posbíral hromadu ocenění. Dámy a pánové, tohle je Legenda DC se vším všudy a jako taková ukazuje, jak superhrdinové budou navěky hýbat světem.

• epické od začátku dokonce
  • hromada ukázaných témat
  • dobový obraz Ameriky