Batman Návrat Temného rytíře – desková hra

Batman: Návrat Temného rytíře – komiksové dobrodružství v deskovce

9. 1. 2024
 

Desková hra Batman: Návrat Temného rytíře je sólovým dobrodružstvím, které přetváří příběh původního čtyřdílného komiksu Franka Millera z roku 1986 od vydavatelství DC Comics do podoby deskovky. Batman, který byl již v důchodu, je v souvislosti s rozrůstáním zločineckého podhoubí nucen se vrátit na scénu. Nemá však už tolik sil a vypadl z tréninku, a proto jsou situace brutálnější a temnější. Systémem je označen za psychopata a veškeré složky jsou proti němu poštvány. Stejně jako byl původní grafický román rozdělen do čtyř dílů, i v deskové hře se budete protloukat čtyřmi na sebe navazujícími kapitolami, ve kterých se budete snažit vítězit, nebo alespoň přežít. Potkáte se tu například s detektivem Gordonem, Supermanem, Jokerem, Robinem či Two-Facem.

Zvláštní uspořádání krabice

Díky vydavatelství Blackfire přichází Batman: Návrat Temného rytíře na tuzemský trh rovnou v deluxe edici, která obsahuje figurky všech důležitých postav, a dokonce i veškerých přítomných batmaních vozidel včetně temného koně. Součástí jsou ale také standardní postavy v podobě jednoduchých žetonů vykreslených v originálním komiksovém stylu Franka Millera. Stejně tak jsou ztvárněné i veškeré karty. Je tedy jen na vás, s jakou verzí si zvolíte hrát. Nicméně plastový insert zmíněných deluxe figurek, ač nejsou tak velké, zbytečně zabírá téměř polovinu krabice a tvoří okolo výlisků spoustu prázdného místa, které by se určitě lépe využilo ve zbývající části krabice nabité k prasknutí veškerými žetony, kostkami a kartami.  

Batman: Návrat Temného rytíře je primárně sólovou hrou s kampaní sestávající ze čtyř částí. Každé této části odpovídají specifické karty, žetony či kostky. Pro oddělení jednotlivých kapitol tu jakási předpřipravená místečka jsou, jsou ale poměrně mělká a při vertikálním postavení se vám stejně ty horní karty pravděpodobně vysypou; s jejich obalením nepočítejte vůbec. Přijde mi to poněkud zbytečné, protože karty pod sebou mají ke dnu krabice dostatek dalšího prostoru. Ten se na druhou stranu dá využít alespoň k částečnému rozdělení dalších komponent, které k dané kapitole patří. Jinak jsou totiž všechny žetony a kostky, aby se vám tam vůbec vešly, zcela nerozdělitelně promíchaně poházeny ve zbývajícím volném prostoru.

Součástí je velký herní plán, do kterého budete psát

Horní a spodní část je předělena složeným herním plánem, který mi svým celkovým zpracováním připomíná ten z Fantastických zvířat a kde je najít. A to jak z pozitivního hlediska v podobě kvalitního, silného pevného strukturovaného kartonu s lesklou herní plochou, tak i z negativního pohledu ve formě mdlých barevných kombinací. Celkově na mě na první pohled grafické ztvárnění plánu neudělalo dobrý dojem, každopádně při hře už jsem to pak nevnímala. Naopak kvalita jednotlivých komponent je na výbornou.

Herní plán není lesklý pro nic za nic. Desková hra Batman: Návrat Temného rytíře je totiž takovou jemnou legacy hrou. Na rozdíl například od Jízdenek, prosím! Legacy: Legendy západu tu však nedochází k nevratným destruktivním změnám, které dělají kampaň znovu nehratelnou. K dispozici je pouze mazatelný fix, kterým si do předpřipravených kolonek budete dle situací zaznamenávat konkrétní číselné údaje a do plánu představujícího mapu města Gotham zakreslovat nové spojovací trasy, vylepšovat nebo vyškrtávat konkrétní lokace. Kdykoliv lze vše mazat a pustit se do příběhu znovu. Je to dokonce až tak moc jednoduché, že si něco můžete odmazat i omylem.

Zpátky ale k hernímu plánu a samotné hře. Město je rozděleno do tří oblastí: horní, střední a dolní, které jsou dále rozděleny do barevně odlišených distriktů obsahujících kruhové lokace. Každá se skládá ze tří různých akčních polí. Tyto lokace jsou pak propojeny zmíněnými cestami, po nichž se všichni mohou pohybovat. Plán dále obsahuje tři stupnice Batmanovy kuráže, příčetnosti a zdraví. Žádná z nich během hry nesmí klesnout na nulu. Součástí jsou také hodiny soudného dne, ukazující postup zkázy města, který nikdy nesmí dosáhnout dvanácti. Poté tu najdete stupnici GCPD sloužící ke sledování aktuálního tahu a zaznamenávání přidávání nových nepřátel. Nesmím zapomenout ani na několik políček určených pro balíčky různých karet. Plán je poměrně vysoký a je třeba počítat i s dostatkem prostoru kolem něj. Ze všech stran se k němu totiž přidružují další karty. Zleva například karty bossů a nepřátel i Batmana a jeho spojenců. Zprava karty misí, které můžete během hraní plnit a získávat tak různé výhody. Nahoře najdeme odděleně panství Waynů, kde Batman může nabrat nové síly a získat některé ze svých vozidel.

Batman Návrat Temného rytíře – herní plán

Pět rozměrných knih pravidel

Nesmím opomenout ani jednu poslední věc, která je součástí každé hry, a to jsou pravidla. V Batman: Návrat Temného rytíře nenaleznete jeden návod, ale rovnou pět rozměrově obrovských pravidel, vyplňujících celou plochu krabice. První a nejtlustší pravidla se věnují představení celé hry, jejím mechanismům, obsahu a postupům, a navíc obsahují i první knihu/kapitolu. Pravidla vás celkem postupně, kromě jednoho odskočení jinam, provedou celou hrou. Mnoho situací je představeno v konkrétních příkladech, které leccos osvětlí. Co, ale hodnotím negativně, je chybějící kompletní stránka se seznamem komponent, společně s obrázky. Seznamy a obrázky tu sice jsou, ale nikoliv na jednom místě. Musíte si to postupně či intuitivně pospojovat.

Další troje návody se po jednom věnují zbylým knihám. Poslední pravidla představují samostatné mise, vycházející z jednotlivých kapitol v normální a vyšší obtížnosti. Pro každou z nich si můžete zaznamenávat skóre a snažit se jej při opakovaných zahráních překonat. Poslední součástí je také tzv. režim protihráčů určený pro dva hráče. Jeden ovládá Batmana a spojence, druhý pak padouchy. Přestože se primárně jedná o sólové dobrodružství, nevidím problém si i základní kampaň zahrát ve dvou hráčích. Jak se říká, více hlav víc ví. Na první čtení je toho v pravidlech poměrně dost, ale jakmile začnete hrát, vše se usadí a už vám to bude připadat v pohodě. Jen je se třeba odhodlat k prvotnímu prokousání.

Batman Návrat Temného rytíře – pravidla
Batman Návrat Temného rytíře – Batman v Gothamu

Své staty, věci i nepřátele si přenášíte do dalších misí

Každá mise se skládá ze čtyř kol, která dohromady sestávají ze šestnácti tahů, během nichž musíte najít a porazit bosse (případně jen přežít). Pokud se vám to do konce čtvrtého kola nepovede, prohráli jste. Stejně tak prohrajete, když vám některá Batmanova stupnice klesne na nulu, hodiny soudného dne se dostanou na dvanáctku nebo vypukne dvanáct nepokojů najednou. Jedná se o skutečnou kampaň o čtyřech misích, mezi nimiž se postup, zdraví či rozestavění herního pole přesouvá do misí následujících, a je tedy při rozhodováních třeba myslet i více dopředu. V případě prohry byste správně jako v roguelike hrách měli začít od samého začátku, ale aby to nebylo tak smrtonosné, lze si mezi misemi herní plán uložit – vše pořádně vyfotit a v případě potřeby vyskládat znovu. Stejně tak to slouží k možnosti hru uložit do krabice a někdy později znovu vytáhnout.

Mnoho svobodných rozhodnutí, ale také přítomnost náhody

Každá mise sestává ze stejných standardních komponent doplněných o věci z konkrétní knihy. Na začátku všech kol se z promíchaného balíčku akčních karet vylosuje prvních dvanáct. Ty se postupně dle vašeho vlastního uvážení rozdělí mezi karty událostí, které si na začátku každého tahu otáčíte a nějak vás ovlivňují, bojové karty, které si lížete a využíváte v boji, nebo mezi detektivní karty, které můžete kdykoliv zahrát a využít jejich schopnosti. Karta má vždy dva popisky, jeden je pro událost, druhý pro aktivní zahrání, a je jen na vás, kam ji přiřadíte. Vezmete si raději silnou bojovou kartu, ale do události vám pak zbyde nějaká nepěkná hrozba, anebo se raději zaměříte na co nejméně destruktivní události a budete hrát s tím, co vám zbyde? Kromě tvorby balíčku si v této fázi také sami určíte počty a typ nepřátel, kteří se v jednotlivých tazích na mapě objeví. Pouze musí jejich součet odpovídat dané misi.

Druhá fáze sestává ze čtyřech batmaních tahů, během kterých opakovaně provádíte následující: nejprve si líznete kartu události a vyhodnotíte ji, poté se lze s Batmanem v rámci dalších pravidel pohnout po mapě. Následně můžete využít některého ze svých spojenců k pohybu a provedení jeho schopnosti. V případě, že předtím Batman skončil na poli s některým z klasických nepřátel (policista, novinář, mutant), může/musí se kolem nich proplížit (policista, novinář) anebo s nimi může/musí bojovat (policista, mutant). Bossové pak mají svá vlastní pravidla a schopnosti.

Batman Návrat Temného rytíře – karty jednotlivých kapitol
Batman Návrat Temného rytíře – akční karty nebo karty událostí
Batman Návrat Temného rytíře – žetony postav
Batman Návrat Temného rytíře – mise

Veškerý boj probíhá v podobě hodů kostkou. Nepřátelé určitého typu mají své barevné kostky, jejichž použité množství odpovídá jejich počtu. Batman má pak také své tematické batarangové netopýří kostky, které se dají vylepšovat. Na základě různých padlých symbolů a zahraných karet se souboje vyhodnocují, nepřátelé se porážejí a Batman si ubírá „životy“ na svých stupnicích.

V případě, že na zvoleném poli žádný nepřítel nebyl nebo byl boj úspěšný, může Batman dané akční pole využít. Akce zvyšují konkrétní stupnice, oddalují soudný den nebo odstraňují nepřátele. Poté dochází dle zmíněné GCPD stupnice k rozdělení nepřátel a k jejich přidání. Kam přesně je přidáte a jaké konkrétní akční pole s nimi zablokujete, máte částečně pod kontrolou. Následně dojde k dalšímu Batmanovu tahu anebo ukončení kola. V případě, že jsou všechna tři akční pole v jedné lokaci překryta, vypukne nepokoj. Ten je poté o něco těžší porazit než jednotlivé nepřátele. Na konci kola můžete zakreslit dle konkrétních pravidel jednu novou cestu a také se posouvá hodnota soudného dne směrem vzhůru.

Tyto zmíněné kroky se dle jednotlivých misí o něco mění. Součástí jsou další možnosti, schopnosti jednotlivých postav a mnohá pravidla. Batman: Návrat Temného rytíře je opravdu komplexní záležitostí, ve které vám všechno bude házet klacky pod nohy a co nejvíce znepříjemňovat postup. Vaším hlavním úkolem je se se vším vypořádat, vystopovat padoucha a ideálně ho i porazit. Omrkněte i naše další recenze deskových her.

Batman: Návrat Temného rytíře je masivní desková hra, která skvěle zachycuje atmosféru grafického románu, nabízí kreativní prvky, akci, napětí, výzvu a mnoho možností k rozhodování při sólovém hraní. Hru si jednoznačně užijete i bez znalosti komiksu, pro úplné nováčky deskových her to ale s ohledem na množství pravidel a komponent není.

Klady
  • figurky
  • styl originálního komiksu
  • vaše rozhodnutí mají váhu
  • přenášení postupu mezi kapitolami
  • vratné zakreslování do herního plánu
Zápory
  • uspořádání v krabici
  • rozměrná pravidla
  • mdlý herní plán
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Mozkovar index

Náhoda

Strategie

Téma

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.