Backpack Hero - Cover

Backpack Hero – když svou strategii nosíte v batohu

17. 6. 2024
Zdroj náhledu: IGDB

Už je to nějaká doba, kdy jsem naposledy hrál indie artovku. Tuším, že šlo o skvělou hříčku Loop Hero, která mě dokázala zabavit na desítky hodin. Aktuálně se roztrhl pytel s hrami, kde je hlavní myšlenkou organizace batohu: Backpack Battles, Backpack Quest. Rozhodl jsem se dát šanci a zrecenzovat hru Backpack Hero, která k nám po úspěšně kampani na Kickstarteru v roce 2022 dorazila v plné verzi, a to v listopadu minulého roku.

Backpack Hero je jedinečnou kombinací žánru roguelike, deck buildingu a dungeon crawlu, kde místo karetního balíčku bude vaší zbraní batoh a jeho organizace. Autor Jaspel se svým malým týmem ve spolupráci s Different Tales a IndieArk chtěli přinést dobrodružnou hru pro jednoho hráče, kde se budete snažit pokořit náhodně generované dungeony plné výzev. Jak se jim to povedlo? A obešel se batoh bez nechtěných děr?

Ukliď si ve svém batohu

V Backpack Hero se váš kouzelný batoh stává hlavním hrdinou a nejenže slouží jako úložný prostor, ale je také klíčovým nástrojem pro tvorbu bojových strategii. Hráč je neustále nucen přemýšlet, jak co nejlépe organizovat místo v batohu a vybavit se na různé výzvy, které číhají na každém kroku. Nejprve je na vás se rozhodnout, do jakého typu hry se pustíte. Hra nabízí dva hlavní režimy: příběhový mód a rychlou hru. Příběhový mód je více benevolentní a postupně vás seznamuje s jednotlivými herními prvky – předměty, monstry a nástrahami –, aby vás hned nezavalil vším najednou. Jak postupujete v příběhu, roste také obtížnost, takže se později zapotíte i v základních dungeonech. Navíc někdy budete muset projít i dva nebo tři v řadě, což už je pořádná výzva. Jako v jiných roguelike hrách, také zde budete umírat poměrně často. Většinou se na tom podepíše dílo náhody, kdy ne a ne padnout ten správný předmět, a tak se občas může dostavit frustrace následovaná ukončením hry. Opakem je rychlá hra, ta vás neotravuje plněním úkolů ani stavbou města a pustí vás rovnou okusit tu pravou výzvu se vším, co hra nabízí.

Různých unikátních předmětů se ve hře nachází více než osm set a kombinací ještě víc. Příkladem je třeba helma, která přidává brnění za každé políčko pod sebou. Nebo brousek, který přidá zbrani poškození, ale musí se nacházet ob dvě políčka, a podobně. Až se vám tento systém dostane trochu pod kůži, budete přesně vědět, kam který předmět patří, aby fungoval správně. Předměty mají aktivní i pasivní schopnost, někdy i nějaký ten postih, a proto je důležité všechno bedlivě číst. Stále budete bojovat s místem, jelikož předmětů padá mnohem víc, než unesete, a budete muset opravdu pečlivě vybírat jen ty nejsilnější nebo nejužitečnější. V tomto nám může pomoci i obsažená česká lokalizace, která je sice na úrovni AI překladů, ale pro neangličtináře postačí.

Klikací výzva ve strategických bitvách

Při vstupu do dungeonu začínáte vždy se základním vybavením a velikostí batohu (3 x 3). Pro navigaci a pohyb v podzemí vám bude sloužit mapa zobrazující jak chodby, tak různé symboly, které se budete učit rozeznávat. Postupným průzkumem narážíte na různá nebezpečí, překážky, NPC a truhly s poklady. Za každou novou dosaženou úroveň si můžete rozšířit velikost batohu, a tím získat větší prostor pro vymýšlení nových taktik spolu s kombinováním dalších předmětů. Každé podzemí se skládá ze tří úrovní, přičemž na konci té třetí číhá boss. Jak jsem již zmínil, podzemní komplexy jsou náhodně generované, a tak je každý průchod vždy trochu jiný. 

Jednotlivé souboje jsou tahové a vyžadují pečlivé plánování. Všechny aktivní předměty musíte každé kolo ručně naklikat, což je u složitějších a větších buildů dosti otravné. Stalo se mi nespočetněkrát, že jsem omylem klikl na něco, co jsem nechtěl. Představte si situaci, kdy v batohu máte deset dýk a každé kolo je musíte všechny ručně aktivovat, ach, to bude kliků. Pomocníkem při soubojích se stává schopnost vidět příští tah svého nepřítele. To znamená, že se můžete připravit na to, co vás čeká a nemine. Je lepší se teď bránit, nebo započít protiútok? Budete se muset mít stále na pozoru a počítat, zdali se vaše obrana shoduje s číslem příštího útoku nepřítele, zda je lepší se jedno kolo pouze bránit než ztratit své cenné zdraví. 

Příběhem ke stavbě města

Hráč se na začátku příběhu vžije do myši jménem Purse, která ztratila svou matku v hlubinách pod Haversack Hill. Nemáte jinou možnost než se ponořit do těchto tajemných hlubin a postupně se dostávat stále hlouběji. Pomocí klíčů, které odemykají nové části, budete objevovat další a další zákoutí těchto záhadných míst. Abyste tyto klíče získali, musíte mít tzv. jiskry, které získáváte dokončováním úkolů pro obyvatele města. Příběh jako takový není nijak zajímavý a slouží jen jako berlička pro rozšiřování města a důvody, proč se do hlubin opakovaně vracet.

Průzkum a boj nebude to jediné, co budete v příběhovém módu Backpack Hero dělat. Vývojáři pro vás připravili stavbu a obnovu vašeho rodného městečka Haversack Hill. Začínáte na zelené louce plné trosek a postupem času na ní postavíte živé a fungující malé městečko plné šťastných zvířecích obyvatel. Město funguje jako takový hub, kde probíhá zadávání úkolů, rozhovory s postavami a výzkum nového vybavení, které pak budete potkávat při svých dalších dobrodružstvích. Nechybí ani těžba surovin jakožto měny pro stavbu a výzkum. Těžba probíhá během průzkumu podzemí a za každé úspěšné patro se vám jejich počet přičítá na základě počtu farem, pil a podobně. Úkoly jsou většinou toho charakteru, že začínáte jen s jiným vybavením anebo musíte po celou dobu nést v batohu jistý předmět, který vás buď zvýhodňuje, anebo naopak. 

Různorodé strategie a unikátní postavy

Styl hraní je plně ve vašich rukou. Máte k dispozici širokou škálu předmětů, které si můžete strategicky uspořádat ve svém batohu. Pro nováčky může být efektivní kombinace tvořená obuškem jako primární zbraní, doplněnou o předměty zvyšující útok, výdrž a léčebné schopnosti, což pomáhá překonávat počáteční překážky. Milovníci magie mohou sáhnout po kouzelných hůlkách a mana krystalech. I obrana je útok, tudíž sestava brnění pro navýšení blokování může být také cestou k vítězství. Pokud preferujete boj na dálku, jsou zde možnosti zaměřené na luk. Ovšem tato konfigurace vyžaduje pečlivou správu inventáře, zejména proto, že větší zbraně spolu s šípy zabírají více místa. 

Krom základní myši ozvláštňují Backpack Hero ještě další čtyři postavy s odlišným stylem boje a unikátními mechanikami. Tou je například pták Satchel, který má svůj batoh děravý, a tak ho rozšiřujete spojováním „kapes“, a zároveň svým zpěvem může nepřítele konvertovat na svou stranu. Žabák Tote zase krom klasických předmětů využívá totemy, které během boje vyvolává. Sirotek Pochette přivolává mazlíčky pro pomoc v boji. Každý mazlíček má ještě svůj vlastní batoh pro různé podpůrné krmivo a podobně. Posledním přírůstkem je robot CR-8, který v boji musí hospodařit se svým energetickým jádrem. Bohužel jsem většinu hry preferoval základní postavu myš Purse, jelikož u ní je nejvíce naplněna myšlenka hry. Zbytek postav je dle mého názoru hrozně překombinovaný a zbytečně tak sráží základní myšlenku organizace batohu.

Pixel art všude, kam se podíváš

Ve hře na vás dýchá všudypřítomná atmosféra klasického pixel artu. V tomto případě bohužel tak trochu bez větší porce kreativity, jako jednolité plochy s absencí detailů a ne moc zajímavým designem. Jediné, co se povedlo zachytit, je ponurá atmosféra dungeonů. Rozhodně jsem v tomto žánru viděl mnohem povedenější vizualizace i s ohledem na dnešní široké možností při tvorbě her.

Každé patro podzemí má pro průzkum a boj svůj vlastní hudební playlist. I když se hudba často opakuje, je navržena tak, aby netahala za uši. Soundtrack je kombinací klasické chiptune hudby z počátku 90. let a melodické linky kláves nebo dechových nástrojů. To dodává hraní příjemnou zvukovou vrstvu, která vás naladí na tu správnou retro vlnu.

Backpack Hero je hra plná strategického plánování a napětí. Ať už se rozhodnete pro příběhový mód, nebo rychlou hru, čeká vás mnoho výzev a taktické zábavy. I když má své nedostatky, přináší jedinečný zážitek díky inovativnímu využití batohu jako hlavního herního prvku. Navíc autoři do budoucna slibují přidávání dalšího obsahu.


Recenzi pro Gaming Professors napsal Jiří Vančura.

Klady
  • zajímavé spojení organizace a strategie batohu
  • široké možnosti kombinace předmětů
  • vytváření nových zábavných buildů a s tím spojená znovuhratelnost
Zápory
  • nezajímavý příběh
  • zbytečně překombinované další postavy
  • nezábavné stavění a správa města v příběhovém režimu
Platforma PC
  • Datum vydání 14.11.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Soubojový systém

    Obtížnost

    Gaming Professors

    Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.