ROG Falchion Ace HFX - cover

Asus ROG Falchion Ace HFX – recenze kompaktní klávesnice pro náročné hráče

4. 11. 2024
Zdroj náhledu: Asus

Pokud hrajete od dětských let, předpokládám, že máte za sebou období, kdy jste se snažili všechny peníze alokované na nový počítač proměnit v co nejvíc gigahertzů, gigabajtů a teraflopů a šetřit na všem, co kýžené hodnoty nenavyšovalo. Já třeba svého času škudlil na klávesnicích. Vždyť membránovka za pár stovek úplně stačí, ne? Potřeba psát spousty textů mě později z tohoto teenagerského přesvědčení vyvedla, neboť kvalitní klávesnice v porovnání s těmi nejlevnějšími přinesly úplně jinou úroveň komfortu. Klávesnice zůstávají důležitými i pro hráče – ne všichni mají rádi gamepady, a jde-li o hraní first-person stříleček, RPGček a některých dalších žánrů, nic lepšího než kombinace klávesnice a myši neexistuje. Pro ty, které neuspokojí nejen membránovka, ale ani obyčejná mechanická klávesnice, je tu Asus ROG Falchion Ace HFX, jemuž je věnována tato recenze. 

Mimochodem, název Falchion je odvozen od stejnojmenného druhu středověkého jednoručního meče. Ten má evropský původ, ale ve fikci posloužil zejména jako vzor pro smyšlené blízkovýchodní a pirátské „šavle“.  

Šířka:
Výška:
Hloubka:
Hmotnost:
Materiál:
Popisky:
Formát:
Počet kláves:
Typ spínačů:
Systém:
Podsvícení:
Rozhraní:
Kabel:
Speciální funkce:

315 mm
35 mm
115 mm
643 g
plast, hliník
US (QWERTY)
65%
68
magnetické ROG HFX
Windows 11
RGB, dynamické, programovatelné
USB 2.0
USB-C to USB-A, 2 m
Rapid Trigger, Speed Tap

Co je malé, to je praktické

Zhruba před dvaceti až pětadvaceti lety měl každý správný počítačový fanoušek tzv. multimediální klávesnici – rozměrnou bestii avantgardních tvarů, která byla kromě standardních kláves osazená ještě speciálními tlačítky na ovládání médií a rychlé otevírání aplikací, jako je e-mailový klient nebo webový prohlížeč. Jenže čas pádí kupředu a dobové trendy se mění. Moderní klávesnice už nepřipomínají ovládací panel vesmírné lodi, ale spíše Atari 800 či nějaký podobný (tedy kvalitní) osmibitový počítač. A to nejen využitím mechanických spínačů, ale především rozměry a počtem kláves.

Za zmenšováním klávesnic nestojí jen estetické preference, ale také zcela praktické důvody. Jejich klasické rozvržení má původ ve slavném Modelu M od IBM. Ten přišel na svět v roce 1985, tedy v dobách, kdy uživatelská rozhraní byla především textová, kancelářské počítače sloužily primárně k práci s databázovými programy a tabulkovými kalkulátory a myš byla nepříliš potřebným, luxusním doplňkem. Právě ergonomické práci s myší tradiční layout příliš nepřeje. Sám jsem na něj z tohoto důvodu dávno zanevřel a pořizoval si jen klávesnice typu TKL (bez numerického bloku). Recenzovaná ROG Falchion Ace HFX je ve srovnání s tímto formátem ještě o něco zmenšená. Zároveň ale nemá rozměry běžných kompaktních klávesnic s tzv. 60% formátem. Místo toho používá 65% rozvržení, což znamená absenci numerických a částečně i navigačních kláves a také funkční řady F1–F12. Eliminovány jsou rovněž mezery mezi jednotlivými bloky. Kurzorové šipky zůstávají zachovány. 

Stiskněte F za F5

Zatímco zmenšení šířky klávesnice umožňuje mít na stole více prostoru pro pohodlný pohyb myši, vynechání funkčních kláves už mi přijde trochu zbytečné. Sice klávesnici činí o něco skladnější (pokud ji náhodou přenášíte), nicméně zrovna řada F1–F12 nachází v singleplayerových hrách uplatnění a ještě více se hodí k ovládání emulátorů. ROG Falchion Ace HFX ovšem myslí hlavně na hráče multiplayerových stříleček a vytýkat jí zvolený layout nemá smysl. Kdo 65% nechce, ten ji prostě nebude ani zvažovat.  

Důležité je, že přechod z TKL klávesnice na 65% uspořádání pro mě byl překvapivě bezbolestný. Dlouholetý návyk na větší počet kláves s mechanickými přepínači Cherry MX Brown mi nezabránil v tom, abych si ROG Falchion Ace HFX neosvojil zhruba do hodiny. Po uplynutí prvotního adaptačního období jsem ještě občasně ťukl na Escape místo středníku, nebo jsem hledal nějaký obskurnější speciální znak, ale jinak jsem se s Falchionem sžil opravdu snadno. V čemž mi asi pomohla skutečnost, že píšu všemi deseti a nepotřebuji běžné klávesy vizuálně hledat. Klávesnice totiž nemá vyznačené české znaky a defaultně využívá americké QWERTY rozložení. 

Magnetické spínače do každé rodiny

ROG Falchion Ace HFX je vyrobena z převážně matného, tvrdého a kvalitně působícího plastu, přičemž spínače jsou klasicky zasazeny v hliníkové desce. Povrch kláves má příjemně jemnou texturu, díky níž prsty nekloužou ani po sobě nezanechávají viditelné otisky. Na komfortním pocitu z používání klávesnice se nejvíce podílejí použité magnetické spínače ROG HFX. Těžko se to popisuje slovy, ale mají delikátně měkký, jemný a tichý stisk při zachování zřetelné hmatové odezvy. 

Skvělé je, že pomocí touchbaru na horní hraně klávesnice nebo servisní aplikace Armoury Crate si můžete nastavit hloubku spínacího bodu jak pro celou klávesnici, tak případně pro jednotlivé klávesy (druhá možnost je přístupná jen přes aplikaci). Předvolby mohou být uložené až do pěti profilů, které si klávesnice uchovává i po připojení k jinému počítači. Lze tak například zvolit výše posazený aktivační bod pro hry a nižší pro psaní, kdy se chceme vyhnout překlepům. 

Zkušenost ze psaní je u magnetických spínačů někde na rozhraní mezi mechanickými a membránovými klávesnicemi. Byť jsou (podobně jako drtivá většina mechanických klávesnic) promovány především pro hráče, mají univerzální použití. ROG Falchion Ace HFX je toho důkazem, neboť se na ní píše skvěle. Stisk každé klávesy jde hmatově dobře zaznamenat a zároveň je natolik jemný, že nehrozí brzká únava. Zmenšený layout nijak neredukuje prostor pro prsty a hodí se ve chvíli, kdy potřebujete pravou rukou sáhnout po myši. Ta se jednoduše nenachází příliš daleko. Hráči ovšem klávesnici ocení o něco víc než psavci, protože právě jim nabízí několik speciálních funkcí. 

Pull my Devil Trigger!

Tou první hráčskou vychytávkou je Rapid Trigger. Ve výchozím nastavení jej lze aktivovat pro klávesy WSAD, nicméně Armoury Crate umožňuje jeho využití i pro klávesy zbývající. Rapid Trigger už je na světě cca pět let a objevuje se napříč prémiovými herními klávesnicemi od různých značek, ale pro jistotu připomenu, co vlastně dělá: Umožňuje zaregistrovat nový stisk klávesy i po jejím drobném uvolnění, zatímco v normálním režimu se klávesa musí vrátit (téměř) do výchozí polohy, aby nový stisk zaznamenala. Zároveň se posunuje aktivační bod, takže je jedno, jak hluboko je klávesa stisknuta. To se nehodí jen pro zvládání quick time eventů, ale zejména pro potřeby velmi jemné korekce pohybu. Na klávesnici jsem si k velké spokojenosti vyzkoušel i pár závodních her, ale primárně samozřejmě Rapid Trigger počítá s přesným a hladkým strafováním ve first-person střílečkách. 

U těch najde využití i druhá speciální funkce, kterou je Speed Tap. Ten je defaultně namapovaný na klávesách A a D a je opět určen pro bleskové strafování. Pokud za normálních okolností stisknete dvě protichůdné směrové klávesy (resp. stisknete druhou dříve, než stihnete pustit první), vaše postava se na kritickou chvíli zastaví. To se vám se Speed Tapem nestane, protože ten automaticky dává prioritu později stisknuté klávese a umožní vám tak ještě zrychlit vaše reakce. 

Nicméně musím zároveň vznést jedno varování: Některé multiplayerové střílečky v poslední době začaly tyto a podobné hardwarové funkce považovat za formu nedovolené automatizace pohybu, a tedy podvádění. Měli byste si proto pečlivě zkontrolovat pravidla konkrétní hry či konkrétního serveru, než se na něj vybaveni Rapid Triggerem a Speed Tapem vrhnete. Jinak si místo výhry můžete vysloužit ban. Aby se to nestalo, lze pochopitelně obě funkce kdykoli zcela vypnout. 

Drobnosti, co schází

Další vlastností, kterou se ROG Falchion Ace HFX může chlubit, je extrémně vysoká dotazovací frekvence 8000 Hz, která překonává většinu herních klávesnic a zkracuje odezvu na minimum. Kompletní anti-ghostingové řešení (n-key rollover) již nejspíš od produktu této kategorie čekáte. Podobně jako podporu maker pro všechny klávesy nebo podrobně modifikovatelné RGB podsvícení, které může být přes Aura Sync synchronizované s jinými kompatibilními komponenty. 

Obecně lze na klávesnici spoustu věcí nastavit, a to i bez nutnosti otevírat Armoury Crate. Slouží k tomu klávesové zkratky a touchbar, jímž lze snadno upravovat třeba intenzitu podsvícení, měnit aktivační bod kláves, ale také regulovat hlasitost zvuku či ovládat jiné mediální funkce. 

V balení najdete rovněž praktický kryt, který vám poslouží v případech, kdy bude chtít klávesnici přenášet. Pokud se z vašeho stolu nehne, můžete ji alespoň ochránit před akumulací prachu. Kryt má však rovněž sekundární využití jakožto neklouzavá podložka. Samozřejmostí jsou i kleštičky na vyndávání vršků kláves. Jen je škoda, že nebylo přibaleno pár vršků alternativních. Například Home a End osobně používám daleko častěji než Page Up a Page Down. Alternativní funkce jim v Armoury Crate mohu přiřadit velmi snadno, ale rád bych si je podle toho i přeznačil. Stejně tak bych byl spokojenější, kdyby se klávesnice prodávala rovnou s opěrkou zápěstí.

Asus ROG Falchion Ace HFX je vynikající kompaktní klávesnice pro hraní, která nejlépe poslouží zkušeným hráčům first-person stříleček. Zároveň se na ní velmi příjemně píše a má tak univerzální využití. Největší překážkou v koupi tak pro mnoho zájemců bude nejspíš cena, která se v českých obchodech pohybuje zhruba okolo 5500 Kč. Je tedy na individuálním zvážení, nakolik využijete všechny výhody magnetických spínačů, extrémně rychlé odezvy a funkcí Rapid Trigger a Speed Tap. Produkty pod značkou Republic of Gamers ovšem přirozeně cílí hlavně na zapálené a hardcore hráče, kteří podle mého soudu nemohou s ROG Falchion Ace HFX šlápnout (ani klepnout) vedle.

Klady
  • magnetické spínače s nastavitelným aktivačním bodem
  • kvalitní dílenské zpracování a použité materiály
  • možnost individuálně nastavit každou klávesu
  • funkce Rapid Trigger a Speed Tap
Zápory
  • chybí české znaky
  • součástí balení nejsou alternativní vršky kláves
  • vyšší cena
0.0

Doporučujeme

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.