AQUA: Život v oceánech - desková hra

AQUA: Život v oceánech – biodiverzita vprostřed korálových útesů

6. 2. 2025
 

Jsem vizuální hráč. Nechápejte mě špatně, desková hra musí mít propracované mechanismy a musí mi nabídnout spoustu možností se takticky vyřádit, abych si ji nechala ve sbírce… ale na to, abych se na ni podívala dvakrát, mě musí zaujmout svým zpracováním nebo alespoň ilustracemi. A vzhledem k tomu, co za krásky v posledních letech vychází, v tom nejsem sama. Umění je subjektivní, a tak je v podstatě nemožné najít toho nejlepšího ilustrátora. Na předních příčkách mnoha žebříčků ale často najdete jméno Vincent Dutrait, jenž vdechl život titulům, jako je HEAT, Svět po nás, Pán prstenů: Duel o Středozem nebo Oltréé. Ať už si o jeho stylu myslíte cokoliv, jedno mu nikdo neupře. Moc rád používá modrou a umí pomocí ní zatraktivnit každou hru, kterou maluje. A kde jinde najdete více modré než v oceánech? Proto se není co divit, že si tvůrci hry AQUA: Život v oceánech, která česky vychází pod křídly vydavatelství REXhry, vybrali právě Vincenta Dutrait. 

Zvířátka pro všechny

AQUA: Život v oceánech (v originále jako AQUA: Biodiversity in the Oceans) vytvořili Dan a Tristan Halstadovi. V původní jazykové verzi ji vydalo studio Sidekick Games (HUTAN: Život v pralese, Bloom Town). REXhry s ní do svého portfolia přidaly další zvířátkovou hru, která je ale výrazně jednodušší než Divoká Serengeti a Divoká Amazonie. Jde o rodinný titul pro 1–4 hráče od 8 let, přičemž jedna partie vám zabere 30–45 minut. V sólu dokonce ještě méně.

Vyrazte s rodinou pod hladinu oceánů

AQUA: Život v oceánech je rodinná hra, v níž budete budovat svůj podmořský ekosystém plný korálů, malých a velkých zvířat. Ze společné zásoby budete draftovat šestihranné dílky, na nichž budou vždy tři různé výseče barevných korálů. Ty přiložíte někam k ostatním korálům, které máte již před sebou. Pokud díky tomu vytvoříte šestiúhelníkovou oblast jedné barvy, položíte na ni stejně barevného malého živočicha. Jakmile máte dostatek malých živočichů v té správné konfiguraci, můžete je překrýt jedním velkých zvířetem. 

Celá hra je tak takovou malou logickou hádankou, kterou se snažíte co nejlépe vyřešit pokládáním těch správných šestiúhelníků na ta správná pole. Korály sice stavíte jen do šířky, zvířata ale pokládáte na ně, a hra je tak lehce trojrozměrná. Velmi mi tak připomíná loňskou Krajinu zvířat, na rozdíl od ní jste ale ve hře AQUA: Život v oceánech omezeni nikoliv prostorem, nýbrž počtem tahů. K dispozici jich máte jen sedmnáct, poté hra končí a zhodnotíte, jak dobře jste si vedli. 

Tolik cest k vítězství 

Jedna z věcí, kterou si mě AQUA: Život v oceánech získala, je, nad kolika věcmi musíte při každém přiložení dílku přemýšlet. Každé zvíře, které do svého útesu přidáte, vám dá body na něm uvedené, není to ale vše. I pokud nějaká zvířata překryjete velkými zvířaty, stále za ně tyto body získáte. Navíc vám i velké zvíře dá nějaké body, a to tím víc, čím dřív ten daný typ velkého zvířete přilákáte.

Smutnit nemusíte, ani když se vám nepodaří poskládat šestiúhelníkové prostředí, na něž byste dali zvíře. Pokud totiž spojíte alespoň čtyři části korálu stejné barvy, oboduje vám takto vzniklý útes všechna zvířata, která se jej dotýkají. Stále to ale není vše. Na začátku každé partie se ke každému z šesti malých zvířat náhodně přiřadí jeden ekosystém, který nabízí další možnost skórování. Těchto ekosystémů je ve hře celkem osmnáct, a to už je pěkná hromada kombinací, které může nastat. 

Zavazející soupeři

V AQUA: Život v oceánech si sice budete budovat svůj vlastní kousek korálových útesů, o soupeřích u stolu ale vědět budete. V každém kole se na stůl vyloží nabídka korálů, kterých je vždy o jeden víc než počet hráčů. V otevřeném draftu si pak každý hráč jeden dílek vybere. Jasně, většinou se budete soustředit hlavně na to, abyste si vzali takový dílek, který je nejvýhodnější pro vás. Je zde ale i prostor pro hatedraftování, obzvlášť v okamžicích, kdy je vám víceméně jedno, který dílek si vezmete. Trochu interakce nabízí také bodování velkých zvířat. Od každého typu velkých zvířat jsou ve hře tři kusy, přičemž ten první má nejvyšší bodovou hodnotu a ten poslední nejnižší.   

Moc se mi líbí i skutečnost, že žeton prvního hráče jen neputuje kolem stolu, ale můžete se o něj aktivně přičinit. Pokud vám totiž přijde, že žádný dílek korálu v nabídce pro vás není až tak super, můžete se vzdát svého pořadí, vybírat si až jako poslední a ujmout se žetonu prvního hráče. A doufat, že v dalším kole bude nabídka lepší. 

Nic se mi nehodí…

To je trochu kámen úrazu hry AQUA: Život v oceánech. I když se sebevíc snažíte, občas prostě jednomu hráči chodí ty nejužitečnější dílky vždycky přesně ve chvíli, kdy je první na tahu, a jiným hráčům ne. Na hru má tak náhoda nemalý vliv, což nebude vyhovovat všem strategickým hráčům. Na druhou stranu jde stále o titul určený především rodinám, a tak trocha šancí pro ty strategicky znevýhodněné je na místě. 

Krása v odlescích vodní hladiny

Kromě náhody se pro nalákání celé rodiny vždy hodí téma a ilustrace. Minimálně u nás doma je podvodní prostředí v kurzu, a pokud máte v okolí milovníky želv, žraloků, chobotnic nebo mořských koníků, rozhodně je AQUA: Život v oceánech zaujme. Je navíc hrozně uspokojující, jak na začátku partie máte před sebou jen trojúhelník s pozůstatky korálů a díky vaší píli se z něj stane krásný útes osídlený nejrůznějšími mořskými živočichy. 

Lákavosti hry napomáhá i nadprůměrné zpracování. V krabici nenajdete nic jiného než karton, ale panečku, to je tak tlustý karton, že by se za něj nemusely stydět ani lacerdovky, které stojí výrazně více peněz. Z kartonu je i jednoduchý, ale skvěle funkční insert, přičemž na dně krabice máte namalované, do které přihrádky patří které komponenty. Proč toto nedělá víc vydavatelství? Nedokázala bych vám ani spočítat, kolikrát jsem v životě bezradně stála nad insertem a totálně netušila, co kam mám šoupnout. Ale AQUA: Život v oceánech, stejně jako Listí, jasně ukazují, že to jde, přehledně a levně.  

O tom, že ilustrace jsou líbivé na pohled, nemůže být pochyb. Moc oceňuji také to, že každá destička velkého zvířete je oboustranná a na každé straně najdete jiné zvíře. Na svoje biodiverzní korálové útesy tak můžete nalákat keporkaka nebo žraloka obrovského, mantu i chobotnici, dugonga či delfína, kladivouna a žraloka černoploutvého, barakudu nebo murénu. 

Je jen trochu škoda, že ta nejkrásnější ilustrace zdobí obálku a ty na jednotlivých destičkách jsou výrazně horší. Stejně tak mě trochu zamrzela ikonografie na jednotlivých systémech. Není úplně intuitivní a na to, jak přístupná hra je, mi trochu trvalo se zorientovat v tom, za co vlastně při jednotlivých partiích budu bodovat. 

Tenhle útes je jen můj!

AQUA: Život v oceánech má i mód pro sólo hráče a je to přesně podle mého gusta. Nepostaví se proti vám žádný umělý protivník, kterého musíte obsluhovat. Namísto toho máte stále těch stejných sedmnáct tahů, při nichž si vybíráte vždy ze tří dílků. Vše, co si nevyberete napoprvé, se zahodí. Což se trochu odlišuje od hry více hráčů, při níž se jedna zbylá destička vždy přenáší do dalšího kola. 

AQUA: Život v oceánech má i mód pro sólo hráče a je to přesně podle mého gusta. Nepostaví se proti vám žádný umělý protivník, kterého musíte obsluhovat. Namísto toho máte stále těch stejných sedmnáct tahů, při nichž si vybíráte vždy ze tří dílků. Vše, co si nevyberete napoprvé, se zahodí. Což se trochu odlišuje od hry více hráčů, při níž se jedna zbylá destička vždy přenáší do dalšího kola. 

AQUA: Život v oceánech je rodinná desková hra, v níž budete budovat svůj vlastní korálový útes. Připravíte-li vhodné prostředí, v korálovém útesu se vám zabydlí malí živočichové. A když pomocí nich vybudujete dostatečně biodiverzní ekosystém, nalákáte do něj i živočichy velké. Díky krásným ilustracím od Vincenta Dutrait se korálový útes před vámi během partie doslova rozroste a na konci máte velkou radost z toho, co jste vybudovali. AQUA: Život v oceánech nemá nijak složitá pravidla, díky mnoha různým bodovacím podmínkám ale dokáže zamotat hlavu a zajistit, že žádné dvě partie nebudou stejné.  

Klady
  • skvělý pocit z budování
  • díky různým kombinacím ekosystémů žádné dvě partie nejsou stejné
  • několik způsobů bodování
  • barvy oživí každý herní stůl
  • velmi tlustý karton
  • jednoduchý, ale funkční insert včetně návodu na uložení
  • mnoho výzev pro sólo hraní
  • možnost vzdát se výběru pro dřívější výběr v příštím kole
Zápory
  • obálka je mnohem hezčí než ilustrace
  • podíl náhody může být značný
  • ikonografie ekosystémů není moc intuitivní
Infobox
  • Autoři Dan Halstad, Tristan Halstad
  • Vydavatel Sidekick Games
  • Distributor REXhry
0.0

Doporučujeme

Cena/výkon

Mozkovar index

Náhoda

Taktika

Znovuhratelnost

Zpracování

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.