Zajímavých a technicky pokročilých headsetů pro virtuální a smíšenou realitu se v nedávné době objevilo hned několik, ale žádný nevzbudil takovou senzaci jako Vision Pro od společnosti Apple. Nyní konečně bylo oznámeno, kdy se zařízení, které slibuje revoluci ve světě spotřební elektroniky, dostane do rukou prvních uživatelů. Prodeje započnou 2. února tohoto roku, předprodej odstartuje již 19. ledna. Prozatím však bude Vision Pro oficiálně dostupný pouze na americkém trhu. Kdy započne distribuce v ostatních zemích, ještě oznámeno nebylo.
Apple svůj headset záměrně nespojuje s dosud používanými termíny, jako je virtuální realita či smíšená realita. Místo toho oprášil dosud obskurní sousloví „spatial computing“. Jsme zvědaví, jak si s jeho elegantním převodem do češtiny poradí marketéři. Pro nás je důležitější vědět, že termín popisuje situaci, kdy počítačové rozhraní není omezené hranicemi monitoru, klávesnice a jiných podobných zařízení, ale obklopuje uživatele jako přirozená součást reálného světa. Společnost Apple se takto chce pravděpodobně odlišit od jednodušších VR headsetů, které mohou být vnímané pouze jako příslušenství pro hraní her, a demonstrovat technologickou převahu vlastního produktu.
Nemám pochybnosti o tom, že Apple Vision Pro díky desetijádrovému čipu M2, micro-OLED displejům a dvanácti kamerám nabídne působivější uživatelskou zkušenost než takový Meta Quest 3, jenž umožňuje okusit smíšenou realitu za dostupnou cenu. Headset od Applu je naopak opatřený omračující cenovkou 3500 dolarů, což i při prostém přepočtu bez započítání DPH a dalších nákladů dělá asi 79 tisíc korun. Lze očekávat, že čeští zákazníci nakonec budou muset ze svých pokladniček vytřepat něco kolem 100 tisíc korun, což je cena, za niž by mohli pořídit high-endový headset, jako je Pimax Crystal (prodává se za cca 1500 dolarů), Varjo Aero (1000 dolarů) nebo HTC Vive XR Elite (1100 dolarů), a ještě by jim zbylo na alespoň průměrný herní počítač. Apple Vision Pro se cenově pohybuje na hladině, kde se dosud nacházely jen headsety mířené na profesionální využití ve firmách – jmenujme třeba Microsoft HoloLens 2 (3500 dolarů) nebo Varjo XR-4 (téměř 4000 dolarů).
Je samozřejmě jasné, že masové prodeje Apple Vision Pro nečekají. Když Tim Cook poprvé zmínil jeho cenu, přítomný dav příznivců Applu ostatně zareagoval napůl zděšeným a napůl zklamaným vzdychnutím. Na druhou stranu už Apple v minulosti ukázal, že umí velmi dobře prodávat drahá zařízení a jeho značka je spojena se značnou prestiží. Proto rozhodně očekávám, že už brzy budeme Apple Vision Pro potkávat v restauracích, ve vlacích i v metru, kde se mnozí rádi pochlubí tím, že si ho mohou dovolit.
Co je však důležitější – Applu je nutné přiznat, že v historii prokazoval mimořádnou schopnost uvádět na trh produkty s velkým důrazem na promyšlenou uživatelskou zkušenost a v zásadě se mu podařilo pro mnohá zařízení (mimo jiné chytré telefony, tablety nebo true wireless sluchátka) nastavit standardy, které pak ukázaly cestu ostatním výrobcům. Přesně v tomto duchu může Apple Vision Pro, navzdory své monstrózní ceně, napomoci celému segmentu virtuální a smíšené reality. A když vezmeme v potaz, že Apple po mnoha letech ignorování začíná stále znatelněji vycházet vstříc hráčům, jde o dobrý důvod, proč nový headset vyhlížet s očekáváním.