Deskovou hru Krycí jména asi nemusím dlouze představovat. Párty počin od jednoho z nejznámějších českých deskovkářských tvůrců Vladimíra Chvátila vyšel už v roce 2015 a zaujal hráče nejen v České republice, ale také po celém světě. Titul získal dokonce i prestižní německé ocenění Spiel des Jahres, což je ekvivalent filmových Oscarů pro deskové hry. K listopadu 2022 byla hra přeložena už do 46 jazyků a bylo prodáno více než 12 000 000 kusů, což ji samotnou řadí mezi nejlépe prodávané deskovky světa. Není se tak čemu divit, že dalším krokem byl vznik aplikace. Ta je venku teprve dva měsíce, ale přinesla mi opět ten ztracený pocit, kdy jsem si poprvé zahrál a pochopil Krycí jména, jen je škoda, že je stále trošku matoucí.
Krycí jména jsou skrytá
V aplikaci je před vámi položených dvacet kartiček se slovy v mřížce 4 x 5 (což je změna oproti deskové hře, kde je před vámi dvacet pět kartiček s rozložením 5 x 5). Čtyři hráči jsou rozděleni do týmů ve dvojicích, přičemž si určí role. Jeden se stane operativcem a druhý spymaster. Jeden je tedy naváděn a druhý navádí. Je zde špeh a jeho operátor, jenž mu říká, jaké zakryté kartičky má odhalit.
Spymaster ví, jaké kartičky patří k jeho týmu. Buď to jsou modré, nebo červené. Každý tým má také jiný počet karet na odhalení (dle týmu, který začíná) a zbylé jsou neutrální. V aplikaci Krycí jména je běžné rozložení osm začínajících, sedm soupeřových, čtyři neutrální karty plus jedna karta smrti. Následně spymaster musí zjistit, jakou společnou věc mají kartičky s barvou jeho týmu.
Příkladem může být, že hrajeme za červený tým, je před námi dvacet karet a já jako spymaster vím, jaké jsou mé. Z mých osmi vidím papouška, žraloka, želvu a delfína. Napíšu svému operativci kód, jenž by mohl co nejvíce propojit tato čtyři slova a rozlišit je od ostatních, jež mohou být například počítač, letadlo, louka a mlýn. Já se svého operativce budu snažit navést na to, abych ji uhádl co nejvíce. Tudíž v aplikaci označím čtyři tyto podobné a vymyslím, co mají společné. V mém případě zvolím základní znak, zvířata.
Po mé nápovědě je na tahu operativec. Ten se musí pokusit nalézt karty, jež jsem měl dle své nápovědy na mysli. Pokud se mu to podaří, skvělé, a je na tahu soupeř. Může se stát, že vybere špatnou kartu a mou nápovědu pokazí, ačkoliv nutno přiznat, že nemusela sama být nutně kvalitní. Také mohl vybrat jednu z neutrálních karet nebo kartu smrti. Je-li smrtící, nastává konec hry. Odhalíme-li neutrální či soupeřovu, k tahu přichází soupeř. Cílem hry je napovědět a odhalit všechny karty s barvou týmu dříve než protivník, a to v časovém limitu.
Perfektní propojení umělé inteligence a ostatních hráčů
Krycí jména zvládla na výbornou jednu věc – propojila umělou inteligenci s reálným hráčem na velice základním a jednoduchém principu. Nemáte-li soupeře, hraje s vámi či proti vám počítač a sakra mu to jde. Jasně, hraje na jistotu, takže nápovědy jsou přímočaré, ale přesto vás hra zabaví, nehledě na to, v jaké budete roli.
Zároveň je aplikace obohacena o tzv. denní výzvy. V nich si hráči vzájemně dávají nápovědy a vy následně jen řešíte případy (tzv. Denní případy). Objeví se tedy tabulka, rozjede se mapa jako na reálnou hru, ale vy hádáte pouze ze zadané nápovědy. Vychytaná úprava systému, kde louskáte jednu hádanku za druhou. Můžete pozorovat jak jiní hráči přemýšlí i jak sofistikované či nesmyslné nápovědy vám dávají. Celé aplikaci to dává neuvěřitelnou rozmanitost a hlavně obrovskou funkčnost pro komunitu. Jakmile se dostanete na vyšší úroveň (k tomu níže), sami můžete dělat spymastera pro ostatní, z čehož, pokud byla nápověda dobrá, můžete získat odměny. To se ukáže během pravidelného vyhlašování.
Díky tomu, že si hráči vzájemně vymýšlejí slova, se automaticky rozrůstá jejich databáze, kdyby se náhodou žádný soupeř nikdy nenašel. Občas sice počítač přemýšlí déle, nahodí vám ale takovou udičku, že během jednoho tahu dáte sedm z osmi slov.
Nejde ale jen chválit
Jestli nechcete hrát sami, aplikace samozřejmě obsahuje hru s přáteli. Tady poprvé narazíme. Zatímco ohledně herních možností je aplikace jasná a přehledná, vyzvat přítele je neuvěřitelně matoucí. Nejenže si nejdřív přítele musíte najít, což není jen tak, protože hra stále neobsahuje funkční chat (kromě možnosti si napsat zprávu po hře), ale je nutné zároveň pochopit, že se přítel musí pozvat do hry, vy jako tvůrce hry následně určíte role, poté musíte oba opustit tabulku pozvání a vstoupit do hlavního menu, kde teprve špionáž započne. Jedná se o několikakrokovou chaotickou přesmyčku. Snazší by bylo automatické spuštění hry.
V běžných hrách (neboli misích) Krycí jména nedostatek hráčů řeší i odloženými tahy na partii. Bohužel, jelikož je komunikace omezená, bývají běžné mise s reálnými hráči až absurdně dlouhé. Já jako spymaster zadám nápovědu v osm ráno, můj operativec dorazí ke hře ve tři odpoledne, odehraje a je na tahu protihráč. Momentálně už hraji jednu partii třetí den a stále jsme se neposunuli, protože nemám aktivní hráčský okruh. Nechci tento systém úplně hanit, dává smysl, ale nějaká hromadná možnost skrz komunitní spojení, aby se objevila možnost okamžité hry, by byla schůdnějším krokem. Momentálně až úmorně hapruje připojení k serveru. Někdy hra naběhne, někdy ne. Tvůrci už se několikrát na Google Play omlouvali jednotlivě svým uživatelům, že servery jsou plné, ale že pracují na nápravě, aby se to neopakovalo. Za mě velmi vstřícný i osobní krok a snad se tento problém brzy stane minulostí.
Levelování, trofeje, achievementy, sbírka slov a vylepšení postavy
Neuvěřitelně mě baví levelování mého špióna. Ve svém mezinárodním agentském průkazu začínáte jako level jedna a během plnění denních výzev a sbírání achievementů postupujete dál. Čím vyšší úroveň máte, tím lepší výhody Krycí jména nabízí. Bonusy se objevují především ve vylepšení postavy. Můžete třeba získat zkrácenou dobu čekání na denní situaci, získat o 25 % zkušeností víc za perfektní případy anebo 25 % zkušeností za každou vítěznou misi. Prakticky se vylepšujete jako v každé hře a je to naprostá paráda.
Aplikace Krycí jména má jednu věc, kterou desková hra nemá: achievementy. Momentálně je ve hře dostupných 163 různých achievementů. Můžete je získat jako zážitky, výkony, trofeje, slova, VIP nebo odhodlání. Titul tím získává neuvěřitelný šmrnc a nutí vás využívat každou volnou chvilku, abyste je sbírali jako Pokémony. Největším majstrštykem jsou trofeje a sbírky slov. Během hraní sbíráte i klíče, pomocí nichž odemykáte špiónské kufříky, jež obsahují slova na různá témata. Ta jsou libovolná, a jakmile jich pro téma (například fantasy) nasbíráte pět, objeví se možnost vytvořit speciální eventové kolo, kam se vám mohou přihlásit další hráči. Perfektní vybalancování a okořenění. Ostatně, kdo by se nechtěl pokusit propojit Saurona, Zeměplochu, Ciri a Viteál
.Mou největší potěchou je má vitrína s trofejemi. Jsou v ní medaile (za plnění denních výzev), trofeje (za vymýšlení denních situací) nebo oceňování za vítězství ve standardních misích. Tvůrci se hráči snaží ještě více přiblížit univerzum Krycích jmen a ukázat, že jeho čas tam není marný.
Hudba i vizuál za jedna
Nadprůměrná je grafická podoba titulu. Sází na výrazné barvy, podle nichž hráči přesně ví, na co mají kliknout, případně na co se zaměřit. Nestane se, že byste nepoznali, na co momentálně koukáte. Přehlednost v celé aplikaci Krycí jména je na velmi vysoké úrovni.
S hudbou je to snad ještě lepší. Vsadilo se na napínavou špionážní muziku připomínající starší bondovky. Považuji až za skoro chorobně uspokojivé poslouchat opakující se soundtrack, během nějž si skutečně připadám jako tajný agent hádající správná slova pomocí nápověd. Vsazeno na jistotu a také to vyšlo.
Krycí jména jsou velmi příjemnou herní aplikací a velice dobře zpracovanou adaptací deskové hry. Skvělá hudba i vizuál, snadné ovládání, spousta herních módů, vedlejší herní možnosti a propracovaná umělá inteligence. Bohužel občasně haprující servery, žádné budování komunity a velmi dlouhé čekání v jednotlivých hrách jsou ránou pod pás, která by jinak Krycím jménům zajistila plný počet bodů v hodnocení.