České nezávislé vývojářské studio Amanita Design založené v roce 2003 Jakubem Dvorským slaví dvacet let. Původně vzniklo jako grafické studio, nicméně velmi brzy se začalo zaměřovat na tvorbu vlastních her a animací. Jeho první hra Samorost vznikla ještě jako diplomová práce zakladatele Jakuba Dvorského. Právě Samorost asi nemusím více představovat, jednoduchá krátká hříčka ve velmi umělecky pojatém vesmíru zaujala svou originalitou spoustu hráčů. Mimochodem, ještě dnes si můžete Samorost zahrát zdarma a stáhnout si ho přímo skrz webové stránky autorů.
Od svého vzniku se studio může pyšnit dalšími oblíbenými tituly jako Shy Dwarf, Osada, Botanicula, dvě pokračování Samorostu, Pilgrims nebo Creaks. Nejvíce jej ale proslavila point-and-click adventura Machinarium. Ta vyšla v roce 2009 a řešíte v ní jako hráči různé puzzly a hlavolamy. Napíšu vám i stručnou synopsi. Příběh Machinaria se odehrává ve světě obydleném roboty a dalšími prapodivnými mechanismy. Hlavní hrdina Josef se probírá na skládce, odkud se vydává zpět do města, kde potkává roboty z Bratrstva černé čepice, kteří ho dříve utlačovali. Tato skupina nyní plánuje útok na centrální věž vládce, Josef se je musí pokusit zastavit a zároveň zachránit svou přítelkyni Bertu.
Nyní Amanita Design pracuje na titulu jménem Phonopolis, jenž by měl vyjít někdy v roce 2025. Jejich už klasická adventura se nyní bude odehrávat v antiutopickém světě stejného názvu. Hra by také měla být ručně vytvořená, což opět značí krásnou a elegantní grafiku, stejně jako u všech jejich starších her. Ale upřímně, kdo by neocenil výročí tvůrců, kteří několikrát už vyhráli svými tituly Českou hru roku?