Alan Wake's American Nightmare - Titul

Alan Wake's American Nightmare – noční můra pokračuje

5. 10. 2024
 

Když v roce 2010 vyšel první Alan Wake, nešlo úplně o klasický hit – měl tu smůlu, že se na Xbox dostal zároveň s Red Dead Redemption, a tak si na svůj kultovní status musel pár let počkat. Naštěstí si k němu hráči postupně našli cestu a dílo od studia Remedy se dočkalo zaslouženého úspěchu.
Aby však příběh našeho oblíbeného spisovatele mezitím neskončil zcela u ledu, v roce 2012 nám vývojáři spolu s portem původní hry na PC přinesli i její jedenapůltý díl. Ten se jmenuje Alan Wake’s American Nightmare a většinu toho, na co jsme byli z jeho předchůdce zvyklí, hned od začátku staví na hlavu.

„Night Springs neexistuje“

Po událostech předchozí hry se Alan Wake nachází v jakémsi spisovatelském limbu. Ten zrovna pro něj zaujal podobu Night Springs, arizonského městečka ponořeného do nekonečné noci. Lidí se zde moc nenajde, o většinu se již postarala všudypřítomná temnota.

Kromě ní se tu pohybuje ještě Mr. Scratch (podle českého překladu pan Škrabák), který je Alanovi k nerozeznání podobný, akorát o dost teatrálnější a sadističtější. Ten se zdá být vždy o krok napřed a podle všeho se snaží uskutečnit nějaký ďábelský plán. V mezičase si povídá s Alanem skrze obrazovky v hraných pasážích a jde vidět, že jeho představitel, Ilkka Villi, si svou dvojroli neuvěřitelně užívá. Alan je však titulovaný šampion světla, který udělá všechno pro to, aby se z této noční můry dostal ven.

Remedy si dál hraje se žánry, a tak se Alan Wake’s American Nightmare dočkalo nové stylizace. Ten tam je neobratný hlavní hrdina pronásledovaný v temném lese; Alan je nyní o poznání tvrdší a nebojí se přízrakům postavit s pořádným kvérem v ruce. Úhlavní nepřítel ve formě klišé zlého dvojníka také napovídá, jakým směrem se příběh bude ubírat.

„Baterka a zbraň“

Změna žánru byla důkladná, účelná a nemilosrdná – tentokrát vás nečeká mysteriózní horor, ale pulpová jízda ve stylu Quentina Tarantina. Původní realistický arzenál už pro tento účel nestačí, a tak máte po ruce i samopal, taktickou brokovnici, kuši nebo třeba nastřelovačku hřebíků. Zplozenci temnoty s vaší výzbrojí přitom drží krok, takže všechno z toho budete potřebovat.

Důraz na boj poznáte také po herní stránce. Radar už neslouží jen k ukázání cesty, ale upozorňuje i na zásobárny munice nebo checkpointy u lamp. HUD je přehlednější a regenerace zdraví rychlejší, náboje rovnou nacházíte na hromádkách. Sám Alan se naučil pořádně sprintovat a své tvídové sako tematicky vyměnil za kostkovanou košili.

Podobný posun od hororu k akci ve hrách dopadá všelijak (stačí si vzpomenout, jak se s touto výzvou vypořádala třeba série Resident Evil nebo Dead Space), ale tady proběhl bez větších problémů. Vývojáři věděli, co dělají.

„Nedokážu se vrátit do skutečného světa“

Příběh se přitom nikam příliš neposouvá a spíše rozvíjí myšlenky původní hry, než aby se snažil přinášet něco nového. To však neznamená, že by neměl vlastní celkem chytrou zápletku. Stále nacházíte stránky z Alanovy knihy, i když tentokrát jen pro doplnění detailů – koneckonců jejich hlavním účelem tu je odemykání nových zbraní. Také na další postavy je hra skoupá a pouze Alanovi přihraje v každé úrovni jinou lehce sexualizovanou ženu s béčkově dřevěnými dialogy.

Stejného usměrnění se dočkala grafika, která už není tolik náročná na výkon. Děsivá mlha i další efekty se totiž objeví jen zřídka a oproti původním stísněným lesům jsou pouštní úrovně znepokojivě prázdné. Tento dojem podporuje i upozaděný soundtrack, a tak vás většinu času provází tíživé ticho s občasným pulzujícím tónem. Nekonečně se respawnující nepřátelé jsou minulostí, a i když se jim teď snadno ubráníte, stejně zůstáváte neustále ve střehu, kdy a odkud se vynoří tentokrát. Svým způsobem je to skoro stejně atmosférické jako původní hra.

Jinak ale se svou jednoduchou grafikou, širokou nabídkou zbraní a lehce absurdním polootevřeným světem Alan Wake’s American Nightmare vlastně docela připomíná Postal 2.

„Bojuj až do úsvitu“

Aby hráči nemuseli zůstávat jen u poměrně krátké kampaně, přihodili k ní vývojáři ještě režim Arcade Action. Jak tomu v podobných záležitostech bývá, hra vás zde vypustí na uzavřené mapě s roztroušenými zbraněmi a začne na vás postupně vrhat vlny čím dál silnějších nepřátel. Vy se snažíte vydržet jejich útok celých deset minut do východu slunce, a pokud patříte mezi ty soutěživější, můžete se přitom ještě pokusit o co nejlepší skóre.

Tady záleží na tom, jaký druh hráče jste. Někdo si boj o přežití užívá a bude se k tomuto módu vracet stále dokola, někdo jej po prvním zahrání odloží. Někteří si rádi zoptimalizují strategii, aby se umístili na vrcholu online žebříčku, zatímco jiní půjdou cestou nejmenšího odporu a akorát si splní achievementy za pomoci neopravených bugů. Však to znáte.

Alan Wake’s American Nightmare patří mezi ta pokračování, která zkoušejí vše osvěžit změnou žánru, a celkem se mu to daří. Své vize se drží a zpracovává ji dobře, i když některým fanouškům tato změna pochopitelně nebude po chuti. Ty zbylé může zabavit zejména lov nejvyššího skóre v arkádě a herecké výkony hlavního padoucha, na které je radost pohledět. Pokud vás zajímá příběh sdíleného univerza od Remedy, hru byste každopádně neměli minout.

Platforma PC
  • Datum vydání 22.05.2012
  • Jan Pinc

    Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.