V době, kdy bohové ještě neválčili, před příchodem Alalotha, existovala čtyři velká království. Každé království bylo souborem rodů, které hájily ctnosti království. Během Pantheonského konfliktu bylo mnoho bohů zabito nebo vážně zraněno a na konci válek stál nad všemi vítězně Alaloth, velký zrádce. Vrhal svůj zlověstný stín na celý svět. Draci, bestie a další odporná stvoření, která nebyla k vidění po tisíciletí, se znovu objevila a obléhala království ohněm a smrtí. Tato zlovolná stvoření nekontrolovaně řádí a ze stínů vystupuje spektrální kruh, černokněžníci Alalotha, kteří provádějí temné obřady a šeptají tajemství, jejichž cílem je zasít neklid, zničit věrné a rozdělit spojence, to vše ve službách svého nenávistného boha. Alaloth – Champions of The Four Kingdoms vás zavede do světa, ve kterém temný bůh zradil ostatní bohy, zřekl se svého pantheonu a započal teror v říši smrtelníků.
Vývojáři ze studia Gamera Interactive, které je zároveň vydavatelem, o svém titulu prohlašují, že to je, jako kdyby Baldur's Gate a Dark Souls měly dítě. Otevřeně zmínili, že Alaloth – Champions of The Four Kingdoms (momentálně ve fázi předběžného přístupu) je inspirován velkými klasickými i moderními RPG tituly. Jde zároveň o kombinaci izometrického pohledu a akci v reálném čase s důrazem na dynamické souboje. Univerzum se příběhově nachází ve fázi raného středověku, čemuž odpovídá celkové zasazení, koncept lokací i výbava a zbraně. Sluší se zmínit, že na díle se jako Creative Consultant podílel Chris Avellone, který je ve světě her známý díky titulům jako Pathfinder: Kingmaker nebo Fallout 2.
Čtyři silná království a jejich urozené rody
Hned na začátku si samozřejmě vytvoříte postavu. Ihned si zvolíte, zda budete chtít hrát čistě sólo režim, nebo kooperativní režim. Následuje výběr rasy. Jsou zde lidé, tedy Kingdom of Edherest, kteří jsou nejuniverzálnější a nejpřizpůsobivější ze všech smrtelných ras. V ničem nevynikají, v ničem nezaostávají. Díky jejich přizpůsobivosti a využití všeho potřebného dokáží být všestrannými bojovníky i léčiteli. Následují elfové, Republic of Larastir, starověká a moudrá rasa, která vyniká v magii a odolnosti vůči ní. Co ztrácejí do fyzické síly, to získávají na důvtipu a magii. Trpaslíci z království Karak-Hohn jsou zoceleni životem v zamrzlých horách a chladném podnebí, díky čemuž mají bonus k odolnosti vůči chladu. S tím jde ruku v ruce i postih k odolnosti vůči magii a zejména ohni, jsou však silní a velmi houževnatí. Poslední jsou orci, z Desolation of Baga, z nichž léta strádání a utrpení udělaly silné bojovníky, kteří jen tak nepadnou na kolena. Díky prostředí, ve kterém žijí, mají bonus k odolnosti vůči jedům a ohni, zima těmto smrtelníkům však nedělá dobře.
Následně vás čeká volba bojového stylu, na který se váš hrdina zaměří. Na výběr máte z klasického meče a štítu, duálního držení zbraní (tedy že v každé ruce máte jednu menší/kratší zbraň), tyčových zbraní, tedy polearmů, a pak těžkých obouručních zbraní, jako jsou velká kladiva. Tento výběr má však vliv pouze na vaši základní výbavu, v průběhu hry budete mít možnost si zvolit dle vlastního uvážení a vašeho herního stylu. Zde je namístě zmínit, že všechny pohyby zbraní a to jak u slabého, tak i silného útoku, včetně blokování a parírování, jsou velmi povedené a vypadají dobře.
Další, co máte při tvorbě postavy na výběr, je Legacy, tedy příslušnost k jednomu z rodů v daném království, pod které v rámci rasy spadáte. Rodů je zde opravdu mnoho pro všechny rasy. Každý rod se liší svými zásadami, určitou specializací a vážeností.
Osobní přesvědčení je v kombinaci s bohy, které můžete uctívat, velmi silné
Následuje vaše osobní přesvědčení. Můžete být zlí, a libovat si v utrpení, zabíjení a působení bolesti jiným. Zabíjení je pro vás spíše koníčkem a zálibou než nutností. Nebo můžete být spíše dobří, snažit se pomáhat a nepůsobit cíleně smrtelná poranění – bojovat pro vás znamená se spíše bránit, zabíjení je pro vás pak nutností k přežití a nemáte z něj radost. Případně můžete být v jádru silně neutrální a prostě činit tak, jak je potřeba, a velmi individuálně.
Na řadu přichází božstva, která uctíváte. Některá jsou pro většinu ras stejná, ale zároveň zde najdete i božstva typická pro danou rasu nebo vaše přesvědčení. Výčet bohů a zároveň jejich kombinací v rámci ras je opravdu pestrý a bonusy, i když jsou procentuální, jsou povedené. Žádná rasa, rod ani bůh nejsou nejlepší či nepřemožitelní a žádná kombinace není v tomto ohledu nejsilnější. Všechno záleží hodně na vašem herním stylu, důvtipu a samozřejmě i buildu skillů v rámci postavy. Poslední fází vývoje postavy je vizuální stránka, zde si můžete tradičně zvolit odstín kůže, pohlaví, barvy vlasů, očí a jméno.
Soubojový systém, jako mají souls-like hry
Následuje úvod do hry v podobě tutoriálu, který vás naučí základní bojové pohyby, principy a mechanismy. Znalým hráčům může být podobný koncept povědomý ze souls-like her a funguje tedy úplně jinak než v jiných izometrických RPG. Alaloth – Champions of The Four Kingdoms je zaměřený primárně na souboje na blízko, budete moci využívat meče, štíty, sekery, polearmy, kladiva a prakticky všechny známé zbraně raného období středověku v Evropě.
Při soubojích budete tedy pracovat s výdrži, která se vám v rámci síly a intenzitě útoků vyčerpává a také pomalu obnovuje (případně můžete použít lektvar na rychlejší obnovu, a to jak zdraví, tak i energie). Každý úder, vyčarování kouzla, případně úskok a krytí, je potřeba nejen pečlivě zvážit, ale hlavně dobře načasovat.
Samozřejmě že svou postavu budete moci také vylepšovat, a to jak v rámci životů či síly, tak výdrže a různých speciálních útoků. Tím se dostávám k dalšímu lehce atypickému mechanismu tohoto titulu. Nenajdete zde žádné body zkušeností, které by bylo možné sbírat nebo přímo farmit. Zvyšování úrovně se provádí skrze získávání neutrální bojové oblasti. Tyto bojové oblasti jsou tematicky podobné dungeonům v jiných hrách a většina bojů se odehrává v těchto lokacích. Na mapě světa naleznete nevyzvednuté bojové oblasti označené červenou vlajkou. Najdete v nich opravdu pestrou škálu různých nepřátel, včetně nestvůr, goblinů, trollů nebo bojovníků ze znepřátelených rodů (i z cizích království) a po této stránce zde není opravdu žádný důvod ke stížnostem. Stejně jako v souls-like titulech také zde platí, že i obyčejný nepřítel vám může pěkně zavařit.
Vývoj postav je však v tomto ohledu omezený a může působit lehce skličujícím, až svazujícím dojmem, i když se jedná o bezpochyby originální prvek. Ve výsledku to ale funguje dobře a zapadá to.
Tři cesty dovedností
Postavu hráče tvoří samozřejmě skilly a různé skill buildy, a primárně tedy nejde o to, jakým způsobem je získáte. Skilly, které můžete používat, jsou povětšinou aktivní schopnosti v boji a mají různé účinky. Jde o speciální útoky s velkým či specifickým poškozením, léčení, vylepšování již získaných dovedností a spoustu dalších libůstek. V principu se tedy dělí na aktivní a pasivní, jako je tomu v jiných podobných hrách.
Tyto dovednosti se dělí do tří cest, které se následně rozdělují do profesí. Cesta zbraní se zaměřuje na fyzický boj, v rámci profesí zde najdete Warlorda, Marksmana a Guardiana. Je zde také cesta přírody, která využívá magii živlů. Profese se dělí na Arcanist, Elementalist a Warden. Poslední je cesta bohů, zaměřená na božskou magii. V rámci profesí máte na výběr z Clerica, Necromancera a Templáře. V jeden moment můžete mít však k dispozici pouze čtyři aktivní skilly, které můžete (nejen) během boje používat. I v tomto ohledu působí vývoj postavy spíše strohým dojmem, protože zatím zde moc skillů a útoků opravdu nenaleznete. Není to sice špatné, ale přece jen by to v rámci své herní kategorie chtělo ještě trošku víc.
Zdroj: igdb.com
Svět plný tajemství
Jedním z výrazných prvků titulu je kromě příběhu a soubojového systému i segment vedlejších úkolů, NPC a také ojedinělých maličkostí, které vás budou na vaší cestě provázet. Svět, v němž se budete pohybovat, je poměrně rozsáhlý a je tvořen čtyřmi rozsáhlými územími. Na severozápadě najdete království elfů, na severovýchodě naleznete domov trpaslíků, na jihozápadě jsou písečné pustiny orků a na jihovýchodě sídlí lidé ve svém kdysi bohatém a prosperujícím království.
Průzkum světa je prezentován formou mapy na stole, případně stolní deskové hry. Máte malou vlastní figurku, která představuje vaši postavu. Tuto figurku pak přesouváte po otevřené mapě světa, abyste se dostali do patřičných měst, usedlostí a dalších zajímavých a tajuplných míst. Někde naleznete zbídačenou usedlost, jinde tábor banditů, případně města, rozvaliny, pohoří, stavení obchodníků a další lokace. Po vstupu do těchto oblastí následně přebíráte plnou kontrolu nad svou postavou a následuje standardní průzkum v někdy rozsáhlých, uzavřených prostředích. Nutno zmínit, že prostředí jsou opravdu povedená a každé z míst, kam se vydáte, nejenže skvěle zapadá do hry a oblasti na mapě, ve které se nachází, ale zároveň působí i skvělým osobitým kouzlem.
Po mapě se však formou figurek pohybují také ostatní NPC, a to včetně nepřátel a monster. Ta se vás mohou rozhodnout vydat pronásledovat, kolikrát i právě na zmíněná místa.
V každé lokaci, kterou navštívíte, se nachází i NPC, která nabízejí úkoly, informace, nebo se s nimi dá i obchodovat. Některá NPC navíc naleznete pouze v určitý čas, tedy někdo je aktivní ve dne a někdo „pracuje“ pouze v noci. Na celé dobrodružství nebudete úplně sami, jsou zde také postavy, které se k vám mohou přidat. Někdo se nechá koupit, tedy najmout, někoho musíte přesvědčit a pro jiné musíte nejdříve něco vykonat či něco sehnat.
Zdroj: igdb.com
Alaloth – Champions of The Four Kingdoms aneb návrat do klasických RPG
Nejpropracovanějším prvkem je bezesporu soubojový systém a jeho implementace do hry z izometrického pohledu. Po grafické stránce nečekejte žádné high-tech efekty, detaily a krásu zde však naleznete. Husté lesy, bojové arény, ledové hory, města nebo obrovské sochy tváří vyrytých do skály spolu s izometrickou perspektivou věží prorážejících nebesa, případně tajemné chrámy, bažiny a skalní průrvy s vodopády, jsou opravdu hezké.
Za zmínku taktéž stojí animace pohybu, zvláště pak při soubojích. Vše je plynulé a působí organicky, zároveň nikdo neprovádí žádné nereálné pohyby. V rámci předběžného přístupu se sice sem tam objeví nějaký drobný nedostatek, není to však nic zásadního.
Titul trochu ztrácí v ozvučení. Máte zde samozřejmě základní zvuky, údery, švihy mečem apod., kolikrát by to však chtělo trochu větší hloubku. Hrou vás doprovází velmi povedený soundtrack, který skvěle doplňuje atmosféru i pocit z dané lokace a situace, ve které se nacházíte.
Titul je momentálně ve fázi předběžného přístupu, a proto se mohou některé prvky a mechanismy v konečné verzi zásadně lišit.
Alaloth – Champions of The Four Kingdoms je velmi povedený titul, který kombinuje klasické RPG s dynamickými souboji ve stylu souls-like her. Zasazení do raného středověku spolu s pestrým otevřeným světem, krásnými lokacemi a místy, která působí, že mají svoji duši, vás opravdu pohltí. Grafika je v elegantním old-school izometrickém stylu v moderním provedení a je velmi líbivá. Potěší také souboje s pestrou škálou nepřátel, při nichž vás stejně jako v souls-like titulech může i obyčejný goblin pěkně potrápit. Tato hra je hlavně o soubojích na blízko, s tím je nutné počítat, a souboje jsou dynamické a pohlcující. Trochu strohý je sice v aktuální fázi vývoj postav, který nenabízí tak rozvětné možnosti jako jiné tituly, ve hře to však i přesto působí a funguje velmi dobře.