Po celém internetu se neustále objevují videa lidí, co se nahrávají u toho, jak jim nějaký počin změnil život. Pro někoho to je písnička, pro jiného zase kniha. Můj život popravdě, když jsem byl malý roztomilý osmiletý chlapec, ovlivnila hra Age of Mythology, u níž jsem dokonce nedávno neodolal a do našeho retrohraní hodil jednu nostalgickou vzpomínku. Po mnoha a mnoha letech (dvaadvaceti, kdo by to počítal) se objevilo Age of Mythology: Retold a já do něj hned musel na ty desítky hodin znovu skočit a objevit všechna zapomenutá mytologická tajemství, a to s většími armádami a krásnější grafikou. Ježíšek, nebo Xbox Game Studios, tak skutečně plní přání, a to i před Vánoci.
Fungovalo to dříve, bude to fungovat i nyní
Víte, na remasterech je zajímavé, že se buďto povedou, nebo ne. Většina her, jež se dočkají tohoto znovuvzkříšení, už ve své době totiž byly nadčasové. Namátkou připomenu Spyro: Reignited, Crash Bandicoot, Rome: Total War, které se skutečně povedly, a abych si kopl, protože mohu, zmíním i Warcraft: Reforged, z něhož mám slzy v očích dodnes. U Age of Mythology jsem měl tak vcelku obavu, už ve své době totiž byla hra nadčasová, a co do ní přihodit, aby byla ještě lepší? Volně by se dalo říci, že větší armády stačily, ale pojďme se na to všechno podívat trošku blíže. Tvůrci totiž zanechali původní kouzlo, ale osvěžili všechno ostatní. Budu však upřímný, musím odkazovat na původní hru, takže se prosím nelekněte.
Příběhově je hra jedna z těch krás, kde jste prošli několik desítek misí, dobývali různá města, bránili se před nepřáteli a s hrdiny zachraňovali svět. Prozatím jsou v Age of Mythology: Retold tři kampaně, které byly i v původní hře. První je samozřejmě nejdelší Fall of the Trident (Pád trojzubce), Golden Gift (Zlatý dar) a The Titans (Titáni), nejobsáhlejší je Pád trojzubce, který čítá 32 misí. V nich s hrdinou Arkantosem a jeho společníky začínáte v bájné Atlantidě a vydáváte se na dobrodružství zastavit kyklopa Gargarensise přes celý tehdejší svět. Tedy z Atlantidy do Řecka přes Egypt až do severských zemí, příběh hodný legend a králů. Poznáváte různé kultury, další hromady hrdinů a plníte všechny možné úkoly.
Proč je to důležité? Protože budete hrát za tři různé frakce – Egypťany, Řeky a Seveřany. Každá má jiný způsob hraní, jiné funkčnosti, jiné možnosti. Výhody i nevýhody. Už tenkrát byla hra promyšlená v Retold verzi skutečně nebyla ochuzená vůbec o nic a vzhledem k dnešním mechanismům si dovolím říct, že hrany jsou více než obroušené, a tak je před námi krásný diamant. Proč? Zatímco původní hra neměla moc velký balanc, remaster se zapojil do těchto mikromanažerských částí, a tak nad sebou jednotky najednou mají viditelné výhody. Je krásné už jen pozorovat, jak ty mytické skutečně působí na všechny a je na ně nutný ideálně hrdina. Případně že jízda vážně projede hromadou lučištníků jako nůž máslem. Stereotyp zde byl úplně zdemolován, hra je funkčnější, promyšlenější a především jednodušší. Nehledě tedy na edukativní prvek o mýtech a bájích.
Age of Mythology: Retold vsadilo na bohy
Největší změnou oproti původní hře jsou božské síly. Určitě si pamatujete, že každá frakce generuje přízeň trošičku jinak. Řekové modlením, Egypťané monumenty a Seveřané bojem. Ta hlavní změna ale je u používání. Kdysi dávno šlo božské síly použít jednou a byl konec. Jeden Diův blesk, Hefaistův trezor, Syn Osiridův, Helin Nidhogg. V Age of Mythology: Retold je možné používat tyto schopnosti vícekrát, pokud na ně máte dostatek přízně. Po určitém čase a při zvýšené ceně je pak lze aktivovat kdykoliv. Jde tak krásně vidět, jak remaster hru posunul trošku dál. Přece jen s armádou blesku rvoucích Synů Osiridových, řekněme pěti šesti, jste skoro nezastavitelní. SKORO! Proč?
Protože zatímco v původní hře jste čtvrtým věkem skončili, Retold nabízí věk pátý. Věk mytický. Toho dosáhnete, jakmile postavíte zázrak, tedy nejdražší budovu ve hře. Každopádně to přináší dvě výhody. Božské schopnosti jsou levnější, rychleji se nabíjejí a je lze je používat skoro okamžitě. Hra tím nejenže získala větší hratelnost, ale zároveň zde naběhla úplně nová úroveň vyrovnanosti. Víte, jaké je vést bitvu, kde na sebe se soupeřem házíte meteority, tornáda, armády kyklopů a mumií? Já už ano, a dělalo mi to sakra dobře! Díky upravení božských schopností a mytickému věku jsou frakce neuvěřitelně vyrovnané, strategie hráčů se tak mění a každý může porazit každého. Nutno přiznat, že to v původní hře nebylo, a jakmile jste s Lokim vybrali Hel, s armádou obrů jste přejeli všechny.
Nejpříjemnějším vylepšením je cesta usnadňující správu hospodářství a armády. Všechno můžete nyní nechat na umělé inteligenci pomocí představených schémat, podle nichž přímo zvolíte, co mají vaši vesničané dělat. Je třeba snazší poslat Thorovy trpaslíky rychle na těžbu zlata než s nimi rychle vyrovnávat dočasný nedostatek masa. Navíc automatizace procesu usnadňuje pro některé hráče ony chvilky klikání, jimž prostě nechtějí dávat prostor. Jednoduše by se dalo říct, že poslat Kamila pro dřevo je najednou mimo. Díky bohu za to. Kdyby náhodou někdo ale chtěl manažerovat sám, může. Ono ostatně posílat vesničany pro dřevo, zlato, jídlo, postavit dům nebo je nechat se modlit není naštěstí nic těžkého. Zde ale zmíním stálý, i dodnes (psáno 31. 10. 2024) jediný škraloup na hře – schémata nejsou tak dobře nastavitelná a stále je nutné do hry občas hrábnout, byť už by mohla být automatická. Blbůstka, ale důležitá zmínit, než vyjde ono DLC Arena of the Gods, které by tento problém mělo vyřešit.
Víte, že hra má obtížnost?
Řeknu vám to asi takto. Když mi bylo osm, nedokázal jsem projít na nejsnazší obtížnost osmou misí. Ano, stále mě to bolí. Poté to byla mise třicet a v datadisku The Titans mise sedm, ale to jsem nerozuměl překladu. Nicméně obtížnost je nyní velmi dobře viditelná a rozdíl je skutečně znatelný. Osobně jsem Age of Mythology: Retold hrál na druhou nejtěžší obtížnost a misi třicet jsem musel dát na obtížnost střední. Kromě toho, že utrpělo mé ego a na povrch vyplulo mé dětské trauma, mohu říct, že tím hra nabyla neskutečných obrátek i mimo kampaň. Šarvátky mají najednou daleko větší smysl, a když nepočítáme multiplayer, skutečně se při nich zapotíte.
U multiplayeru ještě na chviličku zůstaneme. Osobně nejsem velký fanoušek online hraní ve větším množství hráčů. Jasně, i já jsem experimentoval se souboji ve strategiích, namátkou mohu jmenovat The Battle for Middle Earth, Heroes of Might and Magic V nebo Stronghold Crusader. V Age of Mythology jsem se ale tomu vždy chtěl vyhnout, abych si nezkazil dojem. Narovinu, porazit hráče je stejně daleko těžší než počítač na nejtěžší obtížnost a někteří hráči mají snad v hlavě kalkulačku. Každopádně to hře přidává stovky hodin zábavy, protože kdo by rád neporážel jiná božstva?
Age of Mythology: Retold je uchopen s respektem
Největší obavy jsem měl z toho, jak bude vypadat audio a vizuál (opět děkuji Warcraft: Reforged). Věděl jsem, že všechno bude překopané, přemodelované, a díky hromadě trailerů a videí jsem si stále říkal, že to nemůže dopadnout dobře. ALE DOPADLO! Vizuál je krásnější. Texty jsou díky lepším a modernějším barvám vyhlazenější, jednotlivé jednotky více vynikají, a nejenže máte pocit, jak vidíte něco ze současnosti, ale zároveň na vás dýchá ta nostalgie. Vlastně to můžete i vnímat v každé jednotlivé misi, jak je to všechno nové, takové neuchopené, ale důvěrně známé. Takový sraz ze základní školy po deseti letech, na němž se spolužáky pokračujete v konverzacích, kde jste před lety skončili. Krása střídá nádheru.
Vrcholem pak pro mě byly samozřejmě nové ilustrace božstev. Rovnou se přiznám, že jsem na některé záležitosti extrémní konzerva a na původní obrazy se mi doma nesmělo nikdy sahat. Zde mi to ale vůbec nevadilo. Bylo vidět, že možnosti dnes jsou vážně jinde, a detailní, přesto krásné vyobrazení jsem si opět užil. To samé ale u jednotlivých jednotek, božských stvoření, i budov. Domy konečně vypadají rozdílně, a ne jako před dvaceti lety, kde v některých momentech nešla u Řeků rozlišit kasárna pro pěchotu a lučištníky.
A nakonec je tu ta krásná hudba. I po dvaceti letech si pamatuji ten naprosto kouzelný soundtrack, jenž mi doprovázel všechna ta dobrodružství. Když letím do Řecka, vím přesně, co si pouštím, stejně jako když jsme cestovali po Egyptě nebo jsem málem umrzl v Lofotách, ale to je jiný příběh. To audio mě doprovází snad všude. Problém? Změnili dabing! Je to hrozně zvláštní, ale dialogy najednou nemají to nostalgické kouzlo, jako měly dřív, a to nejhorší? Přijde mi, jako bych byl v tomto případě o něco málo ochuzen. Dodneška si pamatuji hlášku „Poseidon's wrath is clear!“ kterou voják zařve s tvrdým důrazem na hrozivou situaci. Nyní je to taková hlasitější věta oznamovací a nebudu lhát, jsem z toho vážně zklamaný a roztrpčený. Byť je zde alespoň bonus s českými titulky. Jsou sice jiné než tehdejší fanouškovský překlad, ale radost určitě všem udělají.
Age of Mythology: Retold pro mě nejspíš bude hrou roku. Nebudu lhát, asi nevyjde titul, který by jej byl schopen překonat, byť je to vlastně „zrecyklované dílo“. Vytvořit remaster není totiž nic jednoduchého, protože musíte trefit tu jemnou notu, již všichni hráli, slyšeli a mají rádi. Musíte mít v úctě dílo předchozí a respektovat jej, jinak asi není možnost navázat na původní odkaz. Kdybyste si ale mysleli, že takto volím jen z nostalgie, budete se mýlit. Ta hra je neuvěřitelná z jakéhokoliv hlediska, a protože dokážu přiznat, že mi dabing vadí, jen protože miluji ten originální, a nastavitelná schémata u automatizace prostě zlobí, nelituji ani jediného bodu, jejž hře v celkovém hodnocení svěřím. A jak jsem vulome, tak jsem udělal.