Frozenheim intro2

Frozenheim – kontrolujte rozkvět vaší vikingské osady

20. 8. 2022
Zdroj náhledu: igdb.com

V posledních letech to u budovatelských strategií jenom kvete. Nedávno jsme například recenzovali Foundation nebo Captain of Industry. Nyní se přemístíme na sever, do zemí jedněch z nejdrsnějších a nejkrvelačnějších válečníků všech dob, vikingů. Je vidět, že vývojáři z Paranoid Interactive do hry dali skutečně dost. Bohužel budovatelskou strategii, kde hraje i survival velkou roli, není lehké ovládat, ale takový by měl být Frozenheim.

Winter, tedy Summer, vlastně Winter is coming

Hra je to v podstatě úplně jednoduchá. Ve chvíli, kdy si představíte, že jste bůh, co tahá za nitky všech svých malých loutek na hřišti, máte naprosto volné působiště ve správě své vikingské osady. Postavíte centrální budovu, připravíte dostatek jídla na zimu, pomodlíte se ke všem severským bohům (ne k vám, to by bylo asi už moc, ale tajné zákulisní představě se meze nekladou), a to nejdůležitější, ubráníte se nepřátelům na mapě, nebo je rovnou zničíte.

Hra takto zvládá kombinovat víceméně všechno. Bohužel na tom, možná i nechtěně, trpí kampaň. Ta totiž obsahuje také úplně všechno, a pokud se chcete i pořádně naučit hrát, vyjma dobrovolného tutoriálu je kampaň rozhodně tím nejlepším učitelem. Hra nabízí především šarvátku a v té si můžete i vybrat, jakým způsobem chcete trpět. Určíte si tedy, zda se chcete spíše mlátit s nepřáteli, nebo vybudovat co nejsilnější vikingské území.

Takový škodolibý zloun je, stejně jako v období vikingů, počasí. To bohužel neovládáte a hra si s vámi občas dělá, co chce. Jak vyplývá z názvu hry Frozen (Ledové království, omlouvám se, musel jsem), někdy mi přišlo, že je zima daleko častěji než léto, a navíc hodně ovlivňuje celkové dění. Jakmile se totiž blíží Vánoce, farmy neprodukují, sady nenesou a jídla je nedostatek. Tvůrci však mysleli i na tohle a pod sněhovou nadílkou, když děti nečekají na dárek, je naprosto fantastické sledovat, co všechno se na mapě děje a s jakým citem je zima udělaná.

Frozenheim netrpí přehršlí budov a to je super

Jak jsem již zmínil výše, základem by pro vás měl být minimálně tutoriál. V něm se naučíte úplně vše, především to, že na všechno potřebujete dřevo. Naštěstí je ve hře dostatek lesů, takže vzít dřevorubce a ukázat jim vždy nějakou lokaci, kterou je potřeba vykácet, je to nejpraktičtější řešení ze všech. Navíc je ve hře skutečně pouze pár budov, takže se nemusíte bát jako třeba v případě Foundation, že jsou potřeba miliardy budov k výrobě další miliardy předmětů.

Vesměs vám při hraní vždy stačí dřevorubec, domek na těžení rudy, farma a sběratelé jídla. To následně rozšíříte například o výrobu oblečení, kováře a samozřejmě kasárny s dílnou na výrobu válečných strojů, jakými jsou například katapulty. Zvláštním centrem je poté dům jarla, ve kterém kontrolujete spokojenost vašich obyvatel. Stejně jako v historii se tak jarlův dům stává středem všeho dění. Nespokojenost obyvatel jde totiž docela snadno vycítit, oni vám ji dají najevo. Základem proto je mít stále domov pro všechny (ze začátku v sympatických stanech, později se z toho stane minisídliště), dát jim prostor k modlení a především udržovat jejich břicha plná. To bych ostatně i řekl, že je nejdůležitější bod. Zvláštností ale je dostupnost sousedů – nevím sice proč, očividně chtějí mít kam chodit na návštěvu, ale kdo ví.

Paseku vám také dělají cesty. Zatímco v jiných hrách je musíte složitě budovat, Frozenheim je generuje automaticky. To má svoje výhody i nevýhody. Nevýhodou je, že se vytvářejí samy. Výhoda pak spočívá v tom, že vás to nutí stavět vaši vesnici organicky a starat se o její přirozený a logický rozvoj, ne házet budovy halabala do okolí. K tomu všemu musí mít obyvatelé do budovy přístup, a když ho mít nebudou, hádejte, co se stane. Vaši lidičkové budou nespokojení.

Osadník z Katanu… tedy Frozenheimu má svou roli

Se spokojeností obyvatel roste i chuť po území. K tomu vám pomůže osadník, který se odemyká v centrálním stanu / domově jarla. Tomu zvyšujete úroveň, čímž se vám odemykají další budovy a více možností do hry. Funkční a jednoduché. Poté ale přichází ještě onen osadník, což je někdo, koho pošlete na určité místo na mapě, nejlépe aby vám dělal štít, a tam ho necháte vybudovat další vesnici pod vaší správou. Bohužel, tento model přidělává více starostí a vzhledem k rozlehlosti map také komplikuje přehlednost ve hře.

Hra ještě nabízí čtyři různé specializace. Ty většinou doporučuji vybírat podle toho, jakým stylem se chcete ve hře vydat. Já osobně vám doporučuji vybrat si medvěda, ten z vás dělá mistra světitele, umožňuje vám rychlejší růst s budovami a především vám dovolí postavit si sakra pevné opevnění. Můžete si ale vybrat i Havrana, který vám pomáhá v případě náboženství, Jelena, pokud vám jde o produkci surovin, protože to Jeleni umí, anebo Vlka. Určitě uhádnete, že Vlci jsou ti, co se chodí mydlit s nepřítelem do prvních řad. Všechny specializace mají nevýhody a výhody, ale ty záleží čistě na vašem herním stylu.

Dostáváme se tak k té poslední části, a to k bojovému systému a armádě. Nebudu vám lhát, doteď jsem tak nějak úplně nepochopil výhody a nevýhody celého vývojářského bojového plánu. Nicméně harakiri v podobě „pošlu všechny jednotky na jedno určité místo a ono to nějak dopadne“ je taktika hodná génia, která vám ve Frozenheimu i překvapivě často vyjde.

Jednotky jsou jaksi nedomyšlené, ale máte lodičky

Hra totiž nemá úplně promyšlené jednotky ve všech spektrech. Když máte hodně špatnou chvilku, vaše kopiníky přejede nepřátelská jízda, a to je něco, co skutečně prožít nechcete, protože je to jaksi proti veškerému hernímu řádu, jestli kdy nějaký byl. Stejně tak můžete udělat pěchotu odolnou proti střelcům, ale k čemu pak ti střelci jsou? Mým vrcholem taktiky jsou mnou pojmenovaná tzv. bombarda katapulta. S nimi rozstřílíte nepřítele katapultem – je jedno, co u sebe má, dojdete happy endu.

Po většinu času tak musíte skutečně dělat harakiri armády. Namícháte toho co nejvíce a doufáte, že to na nepřítele bude stačit. Jsou to vikingové, takže nějaké důmyslné strategie z Total War zde stejně nefungují. Navíc jsou tu ještě občas naštvaná zvířátka v lese, ale s těmi si snadno poradí i jednotka zvěda. Ta vám je však pak po většinu hry k ničemu.

Specialitkou jsou ještě lodní bitvy, ostatně „vikingové“ podle Wikipedie znamenají v překladu „severští mořeplavci“ a bez lodí by to tak skutečně nebylo ono. Jakmile máte loď a jdete se mlátit s tou nepřátelskou, můžete na ní mít svou armádu, která se na nepřítele vrhne také, a tak hned máte vlastně dvojitou sílu. Je tu i možnost si nepřátelskou loď ukrást. Vylodil se nepřítel v přístavu? Pošlete tam sekerníky a oni ji pouze přeberou. Loďka zdarma a všichni vikingové jsou spokojení.

Frozenheim je solidní strategie, která čerpá z příjemných survival prvků. Budování je zábavné, ne moc náročné a užije si ho i nováček. S generováním spokojenosti a osidlováním je to sice občas na hlavu, ale co není. Vrcholem jsou pak skvělé lodní bitvy a velice příjemná grafická podoba hry. Bohužel, občasně nepřehledné či rovnou nesmyslné bitvy a nucená organická generace cest, která řídí budování vaší osady, jsou zbytečně o nervy a brání plnému využití potenciálu hry.

Klady
  • lodní bitvy
  • příjemná grafika
  • jednoduché budování
  • sympatické využití vikingské tematiky
  • můžete si ukrást loď
Zápory
  • automatické budování cest
  • bojový systém
  • skutečně dlouhá zima
Platforma PC
  • Datum vydání 16.06.2022
  • 0.0

    Doporučujeme

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.