Zhruba před měsícem, koncem ledna 2021, se na Steamu objevila hra Mad Games Tycoon 2, která je pokračováním úspěšné indie strategie Mad Games Tycoon od malého studia Eggcode Games. Německé studio z městečka Vlotho poblíž Hannoveru se snaží o tvorbu propracovaných ekonomických a budovatelských simulací. Kromě dvou již zmíněných her mají na kontě ještě titul Mad Tower Tycoon, kde máte možnost stavět vlastní mrakodrap. Mad Games Tycoon 2 prozatím běží v rámci předběžného přístupu, nicméně obsah je natolik rozsáhlý, že již nyní je co hodnotit.
Vše začalo v garáži
Píše se rok 1976 a vy začínáte objevovat nové a fascinující odvětví interaktivní zábavy. Nebudete zahálet, dáte dohromady všechny zbylé úspory, prodáte své staré sportovní auto a založíte vlastní vývojářské studio přímo ve vaší prázdné garáži. Hra vás uvede do děje krátkým, ale srozumitelným tutoriálem vysvětlujícím základní mechaniky, a dále je to již pouze na vás.
Zaměstnanci jsou klíčoví
Jedním z prvků hry, se kterými je potřeba počítat, je prostor. Ten je omezený, musíte tedy plánovat, jak jednotlivé místnosti i nábytek v nich rozložíte. Máte na výběr slušnou řádku místností, jež se postupně odemykají, a to buď v závislosti na běhu času a skutečném historickém pokroku, či dle toho, kolik financí jste ochotni investovat do vývoje ve vašem výzkumném centru. Kromě základních kanceláří budete mít k dispozici oddělení podpory, marketingu či zvukařské studio. Jednotlivé místnosti je samozřejmě potřeba patřičně vybavit, zaměstnanci neradi pracují v kanceláři s holými zdmi a bez přístupu k toaletě.
Tím se dostáváme k zaměstnancům. Ti se specializují na jednotlivé obory, ve kterých se budou v rámci studia realizovat. Kromě specializace umějí ale od všeho trochu. To znamená, že i administrativní pracovník na oddělení podpory vám může pomoct vytrhnout trn z paty ve chvíli, kdy nestíháte dokončit projekt. Zaměstnanci mají svou motivaci, ta se zvyšuje vybavením kanceláře, ale jednou za čas je potřeba ji dobít v klubovně. Kromě již zmíněného mají zaměstnanci specifické perky, například Erik nemusí tak často na toaletu jako Hanna, ale Hanna zase nedělá při vývoji žádné chyby. Jednou za čas se v nabídce objeví legendární vývojář mající špičkové vlastnosti – musíte si připlatit, ale stojí to za to!
Vyvíjejte jednu hru lepší než druhou
Vývoj her je jádrem celého titulu. Působí jednoduše, zvolíte název hry, žánr a téma. Pro každý žánr je vhodné jiné téma – pro střílečku z pohledu první osoby bude lepší zvolit třeba téma vojenské nežli poníky, to dá rozum, často to tak jednoznačné ale nebude. Pokud chcete nalézt tu nejlepší shodu, musíte následně hru analyzovat a zjistit, co je pro jaký žánr vhodné a co nikoli. Dále pak ladíte, kolik času z celkového vývoje se budou vaši vývojáři věnovat jakému úseku a zda je pro hru např. příběh důležitější než hratelnost nebo délka obsahu. V neposlední řadě musíte zvolit platformy, na kterých vaše hra poběží. Ty jsou zde v podstatě všechny a odemykají se dle toho, jak historicky skutečně přicházely na trh. Vším, co děláte, zároveň získáváte zkušenosti, pátou hru o vesmíru tak uděláte výrazně lepší než tu první. To vše se nakonec projeví v hodnocení vaší hry kritiky a novináři.
Hra není těžká, tedy alespoň na normální obtížnost. Ani jeden můj titul se hodnocením nedostal pod 60 %, každý tak dosáhl zisku. Díky tomu jsem si po chvíli mohl dovolit větší kanceláře, více zaměstnanců, a tak nějak se vytratila motivace dále hrát. Tvoříte hru za hrou, po chvíli už jen točíte random názvy, každá hra je lepší a lepší, každá je úspěšná. Motivaci tak musíte hledat v otevírání nových prvků, a postupem času i nových možností. Pro mne je to ale málo. Doufám, že v tomto ohledu se hra během vývoje posune, ocenil bych nějaké úkoly, zakázky či jiný důvod ve hře pokračovat.
Mad Games Tycoon 2 je prakticky stejný
V rámci late game obsahu dostanete možnost hry také fyzicky distribuovat, vyvíjet vlastní hardware a prodávat vlastní konzole. Co je ale důležité: to vše, co zde píšu, obsahovala již jednička. Není tak moc věcí, které by byly nové. Hra sice dostala nový kabátek, ten však není na dnešní poměry nijak zvlášť extra, a to ani od malého studia. Jinak je hra prakticky stejná – pokud vlastníte první díl, tak jsem nějak nenašel důvod, proč pořizovat díl druhý. Důvodem může být multiplayer, ten hra obsahuje, i když upozorňuje na jeho zatímní nekompletnost. Navíc je přítomná i česká lokalizace. Ta je povedená, sice narazíte na malé chybky, ale to se do verze 1.0 vyladí.
Abych to vše shrnul, malému indie týmu se podařilo dát hráčům skutečně komplexní simulaci vývojářského studia. Ta je schopna nabídnout vám desítky hodin obsahu již nyní, a to je zatím v první fázi předběžného přístupu. Vývojáři slibují během letošního roku přidání celé řady dalšího obsahu, tak se necháme překvapit. Doporučuji hrát minimálně na těžkou obtížnost, aby hra představovala nějakou výzvu a brzy vás neomrzela. Také je potřeba počítat s tím, že se jedná o propracovanější a krapet pohlednější první díl, ale nejedná se o novou hru plnou originálních funkcí. Každopádně jsem si hraní užil a mohu jen doporučit.
Recenzi napsal a obrázky pro Gaming Professors vybral Ondřej Suchan