RIPOUT je nová kooperativní hororová střílečka, která se inspiruje populární hrou DOOM. Tento titul přináší společnost Pet Project Games společně s 3D Realms. Ve spolupráci s Nikolou Erlebachovou (GamingProfessors) a Janem Volejníkem (RespawnPoint) jsem měl možnost si tento nový projekt vyzkoušet.
Další bio-zbraň?
Samotný příběh hry je velkou neznámou. Jediné, co vývojáři v rámci pre-alfa verze prozradili, je, že lidstvo v roce 2080 vytvořilo biochemickou zbraň zvanou The Cell, která měla být použita v boji proti nepřátelské mimozemské rase. Buňky biochemické zbraně jsou kombinací organické hmoty a elektronických součástek (podobně jako Terminátor), které byly využity k vytvoření smrtících forem života. Problém nastal, jakmile se tato ultimátní zbraň, určená k ochraně lidstva, začala vnímat jako živá, a proto se obrátila proti svým tvůrcům. Trochu to připomíná Mass Effect, kde kvarianská rasa vytvořila gethy a ti se pak obrátili proti nim.
O celé čtyři roky později uprchli poslední obyvatelé planety Země prostřednictvím velkých flotil kamsi do vesmíru. Útěk však problém nevyřešil, protože je The Cell začala pronásledovat… Hráč do hry vstupuje jako člen speciálních jednotek, jejichž úkolem je bojovat proti epidemii na palubách lodí.
Základnička na lodi a vaše vybavení
Jako základna vám bude sloužit jedna z těchto flotil. V plné verzi hry bude na palubě lodi možné vylepšovat své schopnosti, zbraně či vytvářet nové obleky. O dalších funkcích vám bohužel nemohu říct, protože je sám neznám. V pre-alfa verzi jsme si mohli vyzkoušet pouze vylepšení a výběr zbraní, nicméně i to bylo poměrně omezené. Na výběr jsme měli tři hlavní zbraně, automatickou pušku, brokovnici a něco, co by se dalo nazvat odstřelovací puškou. Tyto zbraně jsme posléze mohli vylepšovat pomocí předmětů, jež jsme ve hře náhodně nacházeli, ale nikde jsme nenarazili na nápovědu, podle čeho se tento systém řídí. Kromě toho budete nosit také sekundární zbraň, přičemž tu prozatím nelze měnit, a ani nemáme informace o tom, zdali to bude možné. Jako poslední kus výzbroje máte po ruce sekeru pro útoky zblízka.
Podle dostupných informací si v plné hře budete moct vylepšovat vzhled samotných zbraní a pravděpodobně i jejich statistiky. Spolu s tím také snad přibude možnost vybrat si specializaci své postavy a najít tak nejideálnější způsob hraní. V tuto chvíli vám nemohu odpovědět na otázky, jak to vlastně funguje a jak přesně budou tato vylepšení do hry implementována. Není to proto, že bych vám to chtěl zatajit, nýbrž proto, že to v pre-alfa verzi titulu nebylo k dispozici.
Zatracený šachty!
Ačkoliv jsme si titul nemohli plně vyzkoušet z hlediska herních mechanismů, musím říct, že RipOut má docela dobrou atmosféru. Lokace, které nám byly zpřístupněny, byly tak temné, že se nám pomalu ani nechtělo do té zatracené chodby vstoupit. Přirovnal bych to k americkým filmům, ve kterých někdo musí jít do strašidelného sklepa, přičemž se mu tam vůbec nechce. V tomto titulu je to podobné, protože díky temné atmosféře, při níž je všude kolem vás krev a části lidských nebo mimozemských těl, to dohromady funguje dobře.
Hororový vizuál zkrátka odvádí velice slušnou práci. Co ale audiovizuální stránka? Upřímně si nepamatuji hru, u které bych se skutečně bál. Samozřejmě mám teď na mysli novější tituly, protože například kousky, jako je F.E.A.R. nebo Dead Space, mě dokázaly několikrát zvednout ze židle. Vrátím-li se ale k RipOutu, musím říct, že i ambientní zvuky fungují dobře. Několikrát jsem se přistihl, že si svítím baterkou připevněnou k hlavni mojí zbraně, abych si s její pomocí prosvítil temné části chodeb, což normálně nedělám, protože mám přece pro strach uděláno. Přitom jsem měl prst připravený na spoušti a napjatě čekal, z jakého rohu na mě vyskočí nepřítel. Místo nepřítele jsem ovšem pomalu vyskočil ze židle, jakmile šachtou nade mnou propadlo znetvořené mrtvé tělo nebo v potrubí zasyčela pára.
Vzhled nepřátel také není zrovna uklidňující. Měli jsme tu čest poznat prozatím pouze dva typy z nich, přičemž jeden byl modifikovaný. Prvním, kterého jsme viděli, byl pes s prapodivnou televizí místo hlavy. Celkově bych jeho proporce přirovnal k Pinkymu ze třetího dílu DOOMu. Druhý nepřítel byl o něco větší a odolnější… trochu mi připomínal Doom Huntera, opět z DOOMu. Právě v designu nepřátel je vliv DOOMu vidět snad nejvíce. Jsou hroziví, zmutovaní, agresivní a mají cheaty, ale o tom až za chvíli. Důležitější však je to, aby se autoři do budoucna nebáli přidat mnohonásobně větší počet různých protivníků, protože potkávání těch stále stejně znetvořených zrůd později začne mít vliv na hororovou atmosféru. Poprvé se leknete, podruhé a potřetí je to stále dobré, ale podvacáté už to zkrátka není ono.
Není to jen bezhlavé střílení!
Mluvili jsme o lodi, na níž můžete vylepšovat své vybavení, a o atmosféře hry. Nyní se zaměříme na to nejdůležitější, a to na samotnou hratelnost. Jakmile se svou lodí přistanete na té nepřátelské, dostanete nejprve několik hlavních úkolů, abyste mohli postupovat dál. V pre-alfa verzi hry tyto úkoly většinou spočívaly v nalezení dvou baterií, aktivaci počítačových konzolí či v úniku z lodi. Bohužel nevíme, zda budou do plné hry přidány další mise, ale doufejme, že ano.
Během průzkumu budete moct provádět drobné vedlejší akce, jako je vypnutí energie, abyste se dostali k zamčeným dveřím nebo k zařízení, díky němuž si můžete ze tří možných upgradů vybrat ten nejvíce lákavý. Bohužel jsme zaznamenali, že se tyto upgrady dost často v nabídce vyskytují i dvakrát, což zbytečně snižuje možnost volby. Budete tak mít na výběr mezi lepší výdrží, rychlejším přebíjením, větším poškozením atd. Osobně bych vám doporučil vylepšovat hlavně výdrž, protože stačí jen kousek popoběhnout a vaše postava už je zadýchaná, což jednak poznáte podle hlasitého oddechování a jednak podle šnečího tempa. Celkově je rychlost vaší postavy tak pomalá, že máte občas chuť praštit pěstí do stolu. Jakmile vás totiž nepřítel začne pronásledovat, nemáte ani tu nejmenší šanci mu utéct, protože je třikrát tak rychlejší než vy.
Podobný nešvar se bohužel týká i vašeho zdraví. Vypadá to, že každý typ nepřítele na sobě bude mít specifická zranitelná místa, do kterých se budete muset trefit, abyste ho co nejrychleji zneškodnili. Bohužel právě zde nastává největší problém – není těžké tato místa zasáhnout, ale samotná odolnost nepřátel je hlavním kamenem úrazu. Kolikrát se mně a mým společníkům stalo, že jsme do těchto zranitelných míst stříleli, a stejně jsme museli vynaložit více než dva zásobníky na to, aby protivník vůbec padl. Nejednou se nám také stalo, že jsme do příšer vystříleli celý zásobník a jim se neubral ani jeden jediný život.
To je obzvláště nepříjemné, protože munice je tak zatraceně málo! Dlouho jsem nezažil hru, která by na nábojích až tak moc šetřila. Ve výsledku, zatímco vy jste pomalí a slabí, vaši protivníci jsou neuvěřitelně rychlí a zatraceně silní. Častokrát stačilo, aby vás ten velký dvakrát nebo třikrát trefil, a bylo po vás. Naštěstí je možnost padlého spolubojovníka oživit, ale pozor, čas běží, budete na to mít pouze pár sekund a v případě, že to nestihnete, již nemá možnost se do hry vrátit, alespoň v pre-alfa verzi. V lobby a výjimečně po mapě jsme našli prapodivnou mašinku, která se tvářila, jako by mrtvého spolubojovníka do hry zvládla vrátit, ale její nefunkčnost nám zabránila si tuto tezi ověřit.
Pokud nechcete zabíjet příšery nebo plnit úkoly, můžete si zbraň pohladit. Záměrně se o tom zmiňuji až nyní, protože to byla ta nejlepší činnost, kterou jsme ve hře mohli dělat. Tělo vaší zbraně je živý brouk, kterému pouze přiřazujete nové hlavně, čímž se mění její podstata. Proto ho kolikrát uvidíte, jak se rozhlíží kolem sebe nebo hrozivě otevírá ústa, ale jakmile si ho pohladíte, díky roztomilé animaci už nebude tak děsivý a naopak si ho zamilujete. Zároveň vám tento malý kamarád poslouží jako pomocník, který stylově nakope nepřátelům zadek. Určitě si vzpomínáte, jak například ve hře Call of Duty: Ghost existoval pejsek Riley, který vám mohl přinést zbraně. RipOut má podobnou mechaniku, jen vám namísto psíčka nabídne roztomilého broučka, jehož můžete poslat, aby vám přinesl štíty, ramenní dělo (pokud si chcete hrát na Predátora) nebo mimozemský pařát. Zároveň ho můžete vystřelit na nepřítele, aby mu vyškrábal očička, a to se vyplatí! Je to malý miláček, díky němuž se občas dostanete z problémů.
Počkat! Počkat! Počkat! Tudy jsme ještě nešli!
Velkou výhodou je, že RipOut nabízí procedurálně generované úrovně. Díky tomu můžete hrou procházet znovu a znovu a nikdy nebude stejná. Jen doufám, že v plné verzi bude mnohem více lokací, protože kdyby to zůstalo jen u jedné mapy, velmi rychle by nastoupil stereotyp.
I když je RipOut prozatím pouze v pre-alfa verzi, hra má našlápnuto k tomu, aby hráčům nabídla zajímavou kooperační střílečku. Na titulu je stále ještě mnoho práce, protože nejednou se jeden z našich spoluhráčů propadl pod textury, nepřítel se zázrakem objevil přímo před námi nebo jsme se záhadným způsobem předháněli v tom, kdo má větší možnou kapacitu munice… mimochodem jsme skončili někde u dvaceti tisíc. Co bychom autorům rozhodně doporučili ještě více doladit, je především vybalancování síly a odolnosti nepřátel, zrychlení pohybu postavy, případně výdrže, zajištění, aby kritické zásahy do slabin byly skutečně kritické, a větší množství munice po mapě. Detaily jako propadání texturami, pády hry a menší záseky se na pre-alfu dají tolerovat, tak snad se jich autoři postupně zbaví a přinesou nám vyladěnou plnou verzi se spoustou nového obsahu (nepřátel, lokací, zbraní, obleků…).