Ve světě videoher existuje mnoho skvělých bojových her, mezi nimiž jsou některá jména zvučnější než ta ostatní. Není to nikdo jiný než Mortal Kombat, Tekken nebo Street Fighter. Do jisté míry je to také proto, že se zmíněné tituly dočkaly filmové nebo seriálové adaptace, byť to v případě Street Fightera nemusí být taková výhra. Nebojím se říct, že mnoho studií by mohlo vyvinout opravdu skvělou akční bojovou hru a konkurovat tak známějším projektům, ale domnívám se, že je brzdí strach z neúspěchu.
I přesto se však naštěstí najdou tvůrci, kteří se toho nezalekli a vytvořili skvělé série, přestože se o nich téměř nemluví. Příkladem takových pecek je například známá série Dead or Alive (DOA), podle níž byl natočen film, ale až na Jaime Pressly v hlavní roli nestál za zhlédnutí. Můžeme také zmínit Battle Arena Toshinden, Soul Blade, Virtua Fighter nebo Fight Angel. Recenzovaný titul KING OF FIGHTERS XV je bohužel jedním z těch, které se dostaly na vedlejší kolej. Přitom je to upřímně řečeno velká škoda, protože se jedná o kvalitní bojovku a může vám dát pěkně zabrat.
Pomalu historická série
Série KING OF FIGHTERS, dále jen KOF, je na trhu již od roku 1994, což je opravdu obdivuhodné, poněvadž existuje jen málo titulů tohoto žánru, které vydržely tak dlouho. KING OF FIGHTERS je crossover s hrdiny z bojových her Fatal Fury a Art of Fighting od SNK. Obsahuje také remasterované verze postav z her Ikari Warriors a Psycho Soldier, které se objevily před vydáním Neo Geo, a také původní postavy vytvořené speciálně pro tuto hru.
Příběh
Na největším turnaji bojových umění se utkají jen ti nejtvrdší bojovníci na světě. Záhadná entita zvaná Verse sice zničila arénu KOF, její hrozba však byla zažehnána statečným úsilím vítězných vyzyvatelů. Od bouřlivého turnaje uplynulo mnoho času a za rohem už je další ročník, za kterým stojí nový sponzor. Mezitím sličná Chizuru Kagura vycítí, že něco narušuje Pečeť Orochi, známou také jako Gaiina vůle. Spojí se tedy se dvěma nařachanci jménem Kyo Kusanagi a Iori Yagami, aby se na turnaj KOF infiltrovali jako tříčlenný tým SACRED TREASURES a vyšetřili to.
Hra samozřejmě nabídne příběhový režim, ve kterém se o zápletce dozvíte více. Pokud se zajímáte pouze o samotné souboje, stačí pozvat kamaráda či umělou inteligenci. Vyzvat můžete také náhodného hráče v boji o to, získat co nejlepší skóre v hodnocených žebříčcích.
Souboje tří týmů
Osobně přiznávám, že nejsem fanouškem týmových soubojů. Jakmile máte v týmu více než jednu postavu, automaticky ztrácím chuť postupovat dál už jen proto, že jsou šarvátky o něco jednodušší. Ve chvíli, kdy máte před sebou čistě souboj 1 vs. 1, je to okamžitě dynamičtější a vy se ze všech sil snažíte vyhrát, protože jinak víte, že by pro vás hra automaticky skončila.T
HE KING OF FIGHTERS XV je bohužel klasifikován jako týmová rvačka neboli zápas tří proti třem. Jakmile jsem tento fakt zjistil, měl jsem zpočátku obavy a do hry se mi upřímně řečeno vůbec nechtělo. Nicméně po zapnutí první výukové hry jsem se rychle přesvědčil o opaku tohoto tvrzení. Hrajete sice se třemi postavami, ale nemůžete mezi nimi libovolně přepínat a ani jakkoliv nevstupují do souboje, aby vám pomohly. Během skutečného boje hrajete vždy s jedním zápasníkem. Jakmile ho protivník zabije, posléze se přepne na jiného člena vašeho týmu. S tímto zápasníkem pak můžete pokračovat ve hře proti postavě, která vás právě porazila. Tato mechanika se mi velmi líbila, protože umožňuje snadno odehrát tři zápasy proti postavě soupeře, dokud ho neporazíte a nevyřadíte zbytek jeho týmu z boje.
Podobné možnosti naleznete i ve hře Mortal Kombat, kde je však k dispozici i pomocná funkce. Díky tomu může vaše právě neaktivní postava prostřednictvím kombinace vyvolat určitou schopnost nebo na něj přímo zaútočit. Ve hře KING OF FIGHTERS XV nic takového neexistuje a při prohrávání se musíte spoléhat výhradně na své schopnosti, nikoli na vyvolání kouzla nebo jiného bojovníka s plným počtem životů. U klasických soubojů si můžete sestavit vlastní tým ze tří vámi oblíbených postav nehledě na to, jestli jsou z jiných skupin. V příběhovém režimu tato možnost samozřejmě není.
Já něco rozmlátím
Po dohrání her jako Mortal Kombat, Tekken, Street Fighter atd. jsem si myslel, že THE KING OF FIGHTERS XV bude hračka. Klasická bojová hra, ve které máte jediný cíl – porazit soupeře dříve, než on porazí vás. Jistě, idea byla velmi pěkná a jednoduchá, ale bohužel nereálná. Jak jsem popsal výše, hra mě opravdu odrovnala. Souboje se zdají být na první pohled jednoduché, ale jsou nesmírně obtížné. Jakmile jsem šestkrát po sobě prohrál, už jsem měl tendenci hodit ovladač do televize. Ano, tato hra umí opravdu skvěle brnkat na vaše nervy, ale to je v pořádku, protože nikdo nechce hrát jednoduché hry. Všichni od podobných kousků požadujeme určitou výzvu, ale zároveň bych si rozhodně rád zachoval byt v kompletním stavu… víte, jak to myslím.
Bitvy jsou rychlé a dynamické a stejně jako u většiny bojovek se vám i zde postupně nabíjí ultimátní schopnosti každé postavy, které při správném načasování způsobí devastující poškození. Nepřátelské postavy vás nenechají ani na chvíli vydechnout, a než se naučíte určitou kombinaci, hra skončí. V tomto případě je dobré použít výukové boje, při nichž můžete nastavit libovolné chování vybraného protivníka, který nedobrovolně zaujímá roli boxovacího pytle. Máte na výběr, zda zůstane stát na místě a nechá si dát nakládačku, nebo se naopak bude bránit a využije své schopnosti. Opravdu jsem zde strávil několik hodin, než jsem se alespoň naučil pořádně ovládat některou z postav. Nejsmutnější na tom je, že se je musíte naučit všechny, abyste hru vyhráli… tedy pokud ji chcete dokončit. To by tu ovšem nesmělo být třicet devět hratelných postav!
Usnadnění zápasů
Ještě než se blíže zmíním o samotných bojovnících, rád bych poukázal na vychytávku, díky které můžete postupovat, i pokud vám hra nejde. Jakmile prohrajete, dostanete příležitost stanovit pro oba týmy výhody nebo nevýhody. Přiznám se, že jsem tuto funkci používal často, protože jednotlivé zápasy jsou opravdu šílené a bez této možnosti bych se daleko nedostal. V části „nastavení handicapu“ můžete například určit, zda soupeřův tým začíná pouze se 75 % svého zdraví. Kromě toho můžete zadat, že váš tým začíná s plnou silou, abyste mohli okamžitě uvolnit maximální ničivou energii. Pokud porazíte soupeře a přijmete novou výzvu, váš handicap přestane platit a musíte doufat, že další soupeře porazíte bez tohoto znevýhodnění.
Třicet devět hratelných bojovníků je úctyhodné číslo a rozhodně si z tak široké nabídky vybere opravdu každý. Najdete mezi nimi obrovské korby s masitou náloží svalstva, drobné dívenky s nevinným kukučem, egoistické šampónky, jednoho dinosaura, a v čem Japonci naprosto excelují, vnadně obdařené slečny. Ty zde samozřejmě nemohou chybět a zřejmě jako u jediných vám vůbec nebude vadit, když vám nakopou zadek. Osobně jsem si oblíbil tým SUPER HEROINE, ve kterém jsou samozřejmě tři bláznivé holky. Za zmínku stojí také readheadka Vanessa, nabušenější bratr Danteho jménem Yashiro, Vincent z Final Fantasy s modrými vlasy (Krohnen) či písečný mág Kukri.
Všude vířící barvičky
Vizuální podoba THE KING OF FIGHTERS XV rozhodně neurazí ani náročnější pařany. Výrazně liniemi orámovaná grafika s množstvím detailů a barev lahodí oku. Stejně tak působí rozmanité efekty během soubojů, ale na můj vkus to občas bylo až moc… připadal jsem si, jako kdybych byl ve středu ohňostroje. Tento styl nemusí sednout každému, ale rozhodně nejde o nic drastického, kvůli čemu bych ubral z celkového hodnocení. Líbí se mi, že je každá postava jiná, má specifické vlastnosti a schopnosti a nabídne vždy trochu jiný styl boje. Stejně tak hratelné mapy nabídnou dostatek rozmanitých míst. Japonské hry už jsou zkrátka takové – šílené, barevné a ukřičené. To ostatně poznáte díky profesionálnímu dabingu.
DJ Station
Pokud vás úvodní melodie nudí, nezoufejte. V nastavení hry máte možnost libovolně přepínat mezi skladbami, které jsou známé z předchozích her celé série THE KING OF FIGHTERS. Má to však háček: tyto skladby jsou zpočátku uzamčené a musíte je postupně odemknout splněním výzev a úkolů. To se bohužel týká i nových písní vytvořených pro tento konkrétní díl. Jestliže jste se těšili, že si hned zpočátku budete moct vybrat ze tří set různých skladeb, musím vás bohužel zklamat.
Tyto melodie však fungují pouze při procházení nabídek, výběru postav atd. Jakmile se vrhnete na příběh hry nebo jiný režim, vybraná písnička se vypne a spustí se původní melodie přizpůsobená pro danou lokaci. Na jednu stranu je to škoda, nicméně má to alespoň tu výhodu, že se vám písně tak rychle neomrzí, poněvadž se neustále mění. Bohužel musíte nejprve pečlivě plnit úkoly, abyste si měli z čeho vybírat.
THE KING OF FIGHTERS XV je rozhodně zajímavá bojovka, ve které nedostanete nic zadarmo. Patříte-li mezi hráče, co si rádi pohrávají se svými nervy, mohu vám tento titul vřele doporučit. Grafické pojetí, dynamické souboje a skvělá elektronická hudba dodávají titulu zvláštní kouzlo.