Patrně každý si někdy v životě položil otázku, jaký má jeho život smysl. Co dělat se svým životem a jak jej naplnit. Někteří svůj smysl života našli, jiní se snaží prostě jen žít. Smysl života je však něčemu připisovaný, zatímco podstata života je objektivní skutečnost. Pokud však něčí život ztratí směr, může se rozhodnout hledat útěchu ve víře. Od počátečního duchovního zapálení se však dá rychle přejít k fanatismu. Jakou cestu si vyberete vy, je pouze na vás. A tuto cestu vám pomůže vydláždit Cultist Simulator.
Cultist Simulator je hra o apokalypse a touze od Alexise Kennedyho, tvůrce Fallen London a Sunless Sea. Ocitáte se v roli hledače nesvatých tajemství v tajemném prostředí skrytých bohů a tajných dějin ve 20. letech minulého století. Je na vás, zda hledáte poznání a porozumění, moc, krásu, vykoupení nebo pomstu. Třeba jen toužíte po všech barvách pod slupkou všedního světa.
Zdroj: igdb.com
„Kdyby Bůh neexistoval, museli bychom ho vymyslet“ – Voltaire
Hra je ve svém principu rogue-like vyprávěcí karetní hrou. Dle sdělení vývojářů vás vše, co najdete, může navždy změnit. Každá vaše volba nejen posouvá příběh kupředu, ale také ho tvoří. Zároveň hra nemá žádný tutoriál a část samotné výzvy v hraní spočívá právě v objevování mechanismů hry.
Na první pohled působí Cultist Simulator jako klasická karetní hra. Hlavním tahákem hry je však sofistikovanost a až puntičkářská propracovanost a propojenost všech možných karet. Ve skutečnosti se v originálně zpracovaných kartách skrývá mnohahodinová tvorba smyšleného náboženství, filozofie, řádu a celkového dogmatu.
Karty jsou pak samy o sobě prakticky hlavním herním mechanismem a nositelem pointy příběhu. V tomto příběhu budete pro sebe a své blízké koncentrovat duchovní moc, díky které můžete nalézt novou cestu do duchovního osvícení, nebe, poznání, zkrátka toho, co hledáte.
Zdroj: igdb.com
Svoboda končí zákony
Co je ovšem jednoznačně velkým tahounem celé hry a de facto principem celého hraní, je svoboda rozhodování, která je prakticky neomezená, a každá akce ve hře má svou reakci. Celková hratelnost je pak spojením právě možností svobody a rogue-like stylu. Nikdy nelze s jistotou předvídat, jaký osud v návaznosti na vaše rozhodování vaši sektu nebo vaše ovečky v nově rozehrané kampani potká. A těchto opakovaných restartů bude celá řada, a to hlavně ze začátku.
Okultismus se v této hře praktikuje nebo spíše rozděluje ve stylu Dr. Jekyll a pan Hyde. Na své cestě však budete muset také své ovečky verbovat a hlásat duchovní pravdu. Dokonce hrozí konflikt s úřady, pokud se váš kult ukáže být v rozporu s dobrými mravy a zákony. Dalším důležitým prvkem hry je udržení své duchovní osvěty v hranicích diskrétnosti, ale zároveň i populární. Tato mez je opravdu velice tenká a je nutné myslet i na možné následky, které mohou být fatální.
Vaše vize lepšího světa nebo cesty za duchovní osvětou může přijít prakticky odkudkoli. A samozřejmě může být i čímkoliv ovlivněna – sny, různými zjeveními a viděními nebo i rozhovorem s mýtickou bytostí či starými svatými knihami. Vašimi rozhodnutími se můžete prakticky dopracovat ve fanatické vyznavače Svaté lesní šišky, Nejjasnější hvězdy či Kamínku moci, a to je pouze malý výčet všech možností. Nakonec můžete své stoupence dovést až k vesmírné raket. Na druhou stranu se však i z oné šišky mohou odlamovat kousky mrtvých těl symbolizující rituální oběti či v uctívače temného kozla, jehož krev budete konzumovat k získání duchovní očisty. V takovém případě se o vás začne zajímat policie.
Hra se může pochlubit opravdu úžasnou pestrostí a propracovaností ve smyslu různých událostí a principu akce – reakce. Událostí, ke kterým ve hře může dojít, je opravdu mnoho a na karetní hru se jedná o neobvyklý jev.
Aspekty běžného života v podobě paklů karet
Hra působí na první pohled velmi jednoduše. Začínáte u stolu, kde jsou různé paklíky. Tyto paklíky reprezentují aspekty běžného života, od práce a snění až ke komunikaci ad. Každá kategorie pak nabízí karty s různým významem a možnostmi kombinování. Na první pohled jednoduché, v praxi dost složité, minimálně na prvních několik hodin, než si hru a mechanismy aspoň trochu osaháte.
Určitý dramatický prvek pak v celkovém skládání příběhu a zápletky tvoří fakt, že význam karet není sám o sobě vždy jednoznačný. V této hře totiž není prakticky nic jednoznačné, dokud se na danou situaci nebo spíše kartu neobjeví reakce. Myslíte si, že půjdete na setkání s věřícími, nicméně z tohoto setkání se může stát obyčejný výjev ze snu, případně abstraktní poselství. Některé tyto aspekty pak nejsou jasně vysvětleny, což je určitě jedna z myšlenek hry, nicméně je to i věc, která určitým způsobem sráží hru dolů.
V zásadě zajímavý příběh o osvíceném vyvoleném, který založí vlastní sektu, je překlenut vysokou zdí nejasností a leckdy marných pokusů a kombinací, které mají kolikrát nejasný cíl a nelze je spolehlivě vysvětlit. Hra staví na symbolice a nejasných náznacích, mezi těmito informacemi a mlhavými souvislostmi je pak nutné najít hlubší smysl.
Tento fakt působí sám o sobě dosti frustrujícím dojmem a to zejména v prvních hodinách hraní. Hru z počátku rozhodně není možné vnímat jako mysteriózní adventuru s kriminálním nádechem. Příběh jako takový tvoříte vy, a i když se budete sebevíce snažit, můžete se dostat do bodu, kdy hra, respektive příběh, nebude dávat žádný smysl a vy se rozhodnete ji opakovat. Pokud ji rovnou neodinstalujete, protože takto můžete ztratit i několik desítek hodin. Hra není intuitivní a spoléhá se na princip „pokus – omyl“,, což je i smyslem celé hry v rámci sdělení vývojářů – viz výše.
Zdroj: igdb.com
Časový úsek, po kterém vám zbydou oči pro pláč
Aby toho nebylo málo, veškerá rozhodnutí činíte na čas. Tedy onu výzvu nebo chcete-li frustrovanost umocňuje časový nátlak. Třetina karet má pak pouze dočasný efekt a po vypršení limitu nadobro zmizí, což zamrzí zejména v případě, když se vám konečně povedla důležitá kombinace karet.
Prakticky se pak budete vracet stále na začátek, což jednoznačně ke stylu rogue-like – patří nicméně zde ani nevíte, proč a jak se to stalo.
Grafika a ozvučení
Karty jsou poměrně hezky a originálně zpracované. Nicméně budete mít spíše pocit, že hrajete kombinaci mahjong a karet, což ovšem samo sobě ničemu nevadí. Symboly a obrázky na kartách jsou zajímavé a originální.
Hrou provází příjemná hudba, která nijak nenarušuje hraní, nicméně ani nijak neoslní.
Hru naleznete zde.
Cultist Simulator rozhodně není pro každého. Hra se určitým způsobem snaží bourat zaryté herní mechanismy a je určitým způsobem vhodná pro milovníky výzev a originality. Nezapře se zde autorský rukopis Alexise Kennedyho, nicméně při hraní zažijete mnohem více zmatků a nejasností než u Fallen London a Sunless Sea, na kterých Kennedy pracoval. Hra má rozhodně originální námět a zpracování, ale forma v počtu nejasností příliš zastínila obsah a kýžený efekt. Cultist Simulator vtěsnal zajímavý příběh o vytvoření náboženské sekty do karetní hry, avšak svou nevlídností a nejasnostmi spolu s různými prvky, které hráče mohou silně frustrovat, rozhodně ztratil na zábavnosti