F.E.A.R. 2 je přímým pokračováním velmi populární FPS střílečky z roku 2005 a bohužel se moc nepovedlo. Pojďme si v naší recenzi zrekapitulovat, o čem tato střílečka vlastně je. F.E.A.R. 2 nám přináší Monolith Productions.
Navazuje tam, kde jednička končí
Po krátkém úvodu začíná F.E.A.R. 2 tam, kde původní hra skončila, a to dost špatně. Město je v troskách a je na vás – jako na Michaelu Becketovi z Delta Force – a vašich spolubojovnících, abyste vypátrali nepolapitelnou Genevieve Aristide, prezidentku zlé společnosti Armacham Technology Corporation. Přílišným popisováním bych riskoval, že zkazím několik překvapení hry, která je lepší zažít než jen vyprávět. Bohužel je příběh hry F.E.A.R. 2 zahnán do kouta a nenabízí téměř nic nového. Hráči, kteří již znají Project Origin (na který je v názvu odkazováno), možná tuší, kolem čeho se bude toto pokračování točit. Pro nové hráče však titul nepřináší nic natolik přesvědčivého, aby je přiměl ke koupi.
Vizualizace
Stejně jako první díl ani F.E.A.R. 2 nehraje tolik na příběh. K dispozici jsou sice různé dokumenty a záběry přibližující samotný děj, ale z větší části jde především o akci a atmosféru. Počítejte s tím, že občas vyskočíte ze židle, když se kolem vás zableskne pochodeň a objeví se přízračné tváře nebo když se rozezní orchestrální akordy signalizující příchod ohavností. Pokus o lekačky působí nudně, protože tempo hry a design úrovní tyto akce předjímají a oslabují tak potřebný pocit překvapení. Vynikajícímu ozvučení však nelze nic vytknout.
Nástroje hrůzy… nebo taky ne
Stejně jako hlavní hrdina z prvního F.E.A.R. máte superrychlé reflexy, které zpomalují akci na minimum a dovolují vám čelit silným nepřátelům. Podobnou mechaniku jste už viděli mnohokrát, ale nyní je zpracována geniálně. Výbuchy granátů vytvářejí působivé vizuální deformace, kulky za sebou zanechávají proud vzduchu a mluvené dialogy nebo zvukové efekty se rozplývají v tlumeném hluku. Obzvlášť příjemné jsou bullet-time headshoty dodávající hrůznému násilí dočasnou hlavní roli. Nepřátelé vybuchují v rudých gejzírech, potřísňují stěny krví a v posledních chvílích se zmítají, což je efekt umocněný kostrbatými animacemi.
Vaše nástroje destrukce sice nejsou nijak velkolepé, ale jsou dostatečně rozmanité na to, aby vás bavily, zatímco čas plyne obvyklým způsobem. Obzvlášť potěší dvě brokovnice, jejichž úderná síla je pořádně silná a s nimiž většinu nepřátel zlikvidujete jediným krvavým výstřelem do hlavy. Fanoušci stříleček by však měli zvážit hraní na vyšší obtížnosti, vzhledem k tomu, že F.E.A.R. 2 působí o poznání jednodušeji než jeho předchůdce.
Inteligence jak po pár pivech
Umělá inteligence může být někdy výzvou, zejména v úrovních s křížícími se chodbami, ve kterých vás lidští nepřátelé budou obcházet, krýt se nebo se vykloní zpoza stěn, pokud se ocitnou před hlavní vaší automatické brokovnice. Stejně jako v první hře budou převracet nábytek nebo jiné předměty, které využijí jako krytí (což je trik, který můžete sami použít, i když ho pravděpodobně nikdy nebudete potřebovat). Bohužel se většinu času budete chytat za hlavu a nebudete chápat, co vaši nepřátelé vlastně dělají. Může se stát, že uvidíte strážného, jak převrací stůl a utíká před ním, místo aby se za něj schoval.
Power Armor jak z Falloutu
Zajímavým zpestřením je několik sekvencí v obrněném obleku, v nichž nasednete do obřího kovového mecha a zasypete útočníky sprškou raket či kulek z kulometů. Tyto sekvence nejsou nijak zvlášť náročné – jste prostě silný stroj smrti drtící slabé nepřátele – nicméně mech se ovládá poměrně dobře a dočkáte se několika působivých ukázek destrukce prostředí a všeobecného chaosu. V případě potřeby můžete oblasti i procházet pěšky, takže tyto úrovně nabízejí určitou hodnotu pro opakované hraní po sobě: přesto byste se měli ujistit, že při vhodné příležitosti způsobíte nějakou zábavnou robotickou spoušť. Převezmete také kontrolu nad věží obrněného vozidla oddílu, ale používání této zbraně není tak zábavné a tyto kousky působí pouze jako výplň.
F.E.A.R. 2 ve vás občas vzbudí vzrušení, ale kouzlo prvního dílu se zde nepodařilo obnovit. Je pravda, že některé změny provedené v nové hře působí, jako by měly řešit výtky vůči prvnímu F.E.A.R.: nudné a klaustrofobické prostředí, nedostatek rozmanitosti nepřátel a tak dále. Bohužel, ačkoliv byly tyto změny provedeny, výsledné pokračování je sice zábavné a dobře zpracované, ale jako by se z něj vytratily silné stránky, díky nimž byl jeho předchůdce tak jedinečný.