Fallout Shelter – Titul

Fallout Shelter – vybudujte si i VY vlastní kryt!

16. 11. 2021
 

Sérii Fallout snad není nutné dlouze představovat. Jedná se o alternativní historii, silně inspirovanou technologií i estetikou amerických padesátých let, kde celý svět zničila jaderná válka. Naštěstí byl předtím vybudován systém vaultů, podzemních bunkrů, ve kterých mělo lidstvo přežít až do chvíle, než bude opět bezpečné vyjít na povrch a znovu vybudovat civilizaci. V předchozích hrách jste sledovali jednoho hrdinu, který vyráží na dobrodružství a většinou zachrání celou Pustinu. Fallout Shelter však jde jiným směrem a umožní vám vybudovat a spravovat vlastní vault. Hru vydalo studio Bethesda v roce 2015 pro iOS a od té doby byla portována na většinu běžných herních konzolí. Tato recenze se týká verze na Steamu z roku 2016.

Fallout Shelter – Úvod

Play-to-win, ne pay-to-win

Pokud si Bethesda za něco zaslouží pochvalu, je to celkové pojetí – Fallout Shelter je ukázkovým příkladem (původně) mobilní hry, která je hratelná i bez mikrotransakcí. Není zde jediná věc, co by se nedala získat normálním hraním, lootboxy vám celkem pravidelně padají samy a k jejich kupování vás nic nenutí. Hry na mobil vám také často nabídnou možnost přeskočit čekání, pochopitelně za příplatek. Zde se tak děje použitím lahví s Nuka-Colou, které rovněž získáváte průběžně, i když se samozřejmě také dají dokoupit. Výraznou inovací je možnost urychlit produkci místností prostřednictvím tzv. rushe. Úspěšný rush vám dá okamžitě konečné materiály, bonusová víčka a nějakou tu zkušenost. Neúspěšný rush vyvolá pohromu, třeba oheň nebo zamoření příšerami. Pravděpodobnost úspěchu se zde odvíjí od statistik pracovníků v místnosti.

Svůj vault postupně rozšiřujete novými místnostmi. Zpočátku musíte naplnit základní potřeby, tedy stavět generátory elektřiny, ložnice, jídelny a čističe vody. Později už můžete vyrábět třeba stimpaky nebo léky proti radiaci a vyrážet na questy. V těch opravdu pokročilých místnostech si nakonec můžete sami vyrábět vytvářet zbraně a oblečení, trénovat statistiky obyvatel nebo třeba upravovat vzhled postav. Hlavním platidlem jsou zde víčka, jak je ve Falloutu zvykem. Pomocí nich stavíte místnosti a platíte za crafting, klasická prémiová měna tu kromě zmíněné Nuka-Coly není.

Jednoduché prvky RPG

Každý obyvatel má několik bodů náhodně přiřazených k statistikám systému SPECIAL. Každá místnost vyžaduje jednu určitou statistiku, a tak je vhodné rozmístění vašich obyvatel klíčem k dobré produktivitě. Statistiky můžete také zvyšovat dočasně pomocí oblečení nebo trvale tréninkem. Jen počítejte s tím, že ten druhý způsob bude trvat několik reálných dní… anebo si připlatíte Nuka-Colou. U svých obyvatel musíte kromě statistik sledovat ještě zdraví, míru ozáření a štěstí. Zdraví a nízkou radiaci udržujete přísunem jídla a vody, štěstí zlepšujete výběrem odpovídající práce nebo jinými bonusovými mechanikami. Bojem nebo prací postavy získávají zkušenosti, za něž pak postupují na další úroveň.

Nové obyvatele můžete nalákat do svého vaultu rádiem, najít je při questech, anebo si je můžete sami vytvořit v ložnici. Funguje zde jednoduchá genetika, takže rodiče s vyššími statistikami mají šanci, že vzhled a část svých vloh přenesou i na své potomky. Ve výsledku to tak většinou dopadá, že ke konci hry máte několik „chovných párů“, které neustále křížíte, abyste získali co nejnadanější děti. Vývojáři s tím však počítali a Fallout Shelter sleduje příbuzenské vztahy, takže alespoň musíte jednou za čas dvojice obměnit.

Dobré vybavení především

Své obyvatele můžete vybavit oblečením, zbraní a domácím mazlíčkem. Domácí mazlíčci jsou vzácní a velice užiteční, jejich nabídka je široká a každý z nich dává jiný unikátní bonus. S vybavením souvisí i crafting. Každý z předmětů se dá prodat nebo rozložit na základní komponenty, z nichž pak v dílnách můžete tvořit zase nové věci. Všechno vybavení i komponenty jsou rozděleny podle obvyklosti na běžné, neobvyklé, vzácné a legendární. S přibývající vzácností se pochopitelně zvyšuje cena předmětu i udělené bonusy.

Obrazovka inventáře je však dost nešikovná – místo přehledné mřížky je zde pouze posuvník, takže svou jednu vytouženou věc musíte hledat mezi desítkami dalších. To je částečně zmírněno tlačítkem „prodat všechny běžné“, které zajišťuje, že vám podřadné vybavení nalezené při questech nebude příliš ukrajovat z již tak omezené kapacity.

Výpravy za dobrodružstvím

Jakmile se váš vault rozroste a nemusíte se starat jen o zajištění základních potřeb, můžete své lidičky vysílat do pustiny. Zpočátku to budete činit bez cíle, obyvatel vyrazí a po cestě bude sbírat předměty a nové zkušenosti. Toto probíhá bez jakéhokoliv vašeho vstupu, jen je nutné občas zkontrolovat, jestli váš průzkumník nemá nízké zdraví nebo plný inventář, abyste ho zavolali zpět.

Když si postavíte správcovu kancelář, odemkne se vám možnost questů. Na ty už můžete vyslat jednoho až tři lidi, v závislosti na konkrétních požadavcích. Samotný quest probíhá jako průzkumná hra – máte zadaný cíl, k němuž se musíte dostat postupným objevováním místností. V těch můžete narazit na různé předměty, na nepřátele nebo na NPC. Delší série questů zaberou pochopitelně více času a nabízejí lepší odměny.

Na pohled i poslech pěkné

Graficky je Fallout Shelter velice pohledný, samotné místnosti jsou renderovány ve 3D a zalidňujete je 2D postavičkami nakreslenými ve stylu známého Vault Boye. Stejným způsobem jsou zpracovány i různé předměty a nepřátelé, takže vizuálně vše dobře drží pohromadě.
Po hudební stránce také není co vytknout, různé znělky při úspěšném provedení činností vás nepřestanou bavit ani po několik desítkách hodin. Samozřejmostí jsou také různé jazzové melodie, když třeba nahlížíte do jednotlivých místností.
Kvalita dialogů (které nemají dabing, jsou pouze formou textů) ve hře je tak 50 : 50. Když si občas zazoomujete do některé z místností, zjistíte, že vaši obyvatelé spolu vedou překvapivě vtipné rozhovory. Stejně tak oceníte hlášky vašeho robota, Mr. Handyho. Ty jsou plné sarkasmu, obzvlášť když ho přidělíte k jadernému reaktoru nebo vyšlete na výpravu do pustiny.
Na druhou stranu, výběr dialogových možností v questech je skoro zbytečný a většina odpovědí má stejný výsledek. Jen občas s jejich pomocí dostanete předměty navíc, vyhnete se boji, anebo naopak boj způsobíte (možná tím vývojáři chtěli připravit hráče na dialogový systém ve Falloutu 4?).

Žrout času? Možná…

Herní doba je u tohoto titulu velice individuální. Pokud jen chcete odemknout všechny místnosti a splnit hlavní questy, bude vám bohatě stačit měsíc průběžného hraní. Pokud naopak chcete posbírat všechny možné předměty, dokončit vedlejší questy a získat achievementy na Steamu, nahrajete klidně i přes sto hodin. Kdyby pak hra přece jen byla příliš fádní, je zde ještě možnost survival módu, který mění některé mechaniky ve váš neprospěch a především odstraňuje možnost oživit mrtvé obyvatele. To z něj dělá dobrou výzvu pro ty, co již dokonale zvládli základní hru. V obou režimech se navíc počítá skóre, které si pak můžete poměřit s ostatními hráči v žebříčcích na Steamu.

Očesaný svět, příběh i boj

Pokud jste důkladněji obeznámeni s celou sérií, brzy si v Fallout Shelter povšimnete jedné věci – všichni nepřátelé, zbraně, předměty i legendární obyvatelé jsou odvozeni téměř výhradně z titulů od Bethesdy, tj. z Falloutů 3 a 4. Jednička, dvojka a New Vegas jako by v tomto světě vůbec neexistovaly. Na jednu stranu je pochopitelné, že vývojář dá přednost vlastním výtvorům, na druhou stranu tím ale dobrá polovina série byla ze světa této hry vymazána. Fanoušci původních her tak zapláčou.

Hlavním zklamáním zde však bude boj. Jestli jste zvyklí na systém podobný například FTL: Faster Than Light, kde pečlivě sledujete každý útok a při nebezpečí přebíháte mezi místnostmi, zde vás čeká nepříjemné překvapení. Při napadení vaultu se akorát všem v místnosti začne nestejně rychle ubírat zdraví, a to bez ohledu na animace útoků. Poškození se zde odvíjí od zbraní vašich obyvatel a (utajené) úrovně nepřítele.

Boj při questech je o něco propracovanější, zohledňuje jednotlivé útoky a umožní vám alespoň si vybírat cíl. Ve vhodný čas pak můžete využít kritického zásahu. Vyšší statistiky vašich obyvatel vám v tomto režimu poskytují různé bonusy, což je sympatická mechanika. I tento boj však trpí nevyvážeností v rámci úrovní, a tak jsou někdy nepřátelé až nesmyslně odolní.

K správnému Falloutu tomu ještě něco schází

Poslední výhrada už není spojená se samotnou hratelností, ale spíše s celkovým tónem. Série Fallout je známá kvalitními příběhy a specifickým humorem, což oboje v této hře trochu pokulhává. Fallout Shelter je mobilní hra, takže pochopitelně ohledně příběhu nečekáme žádné zázraky; když je však quest uměle natažen o čtyři fáze z důvodů, které nedávají moc smysl, působí to akorát otravně.

Humor zde, kromě již zmíněných dialogů, také příliš není a questy s vtipnou, nebo alespoň překvapivou pointou byste pomalu spočítali na jedné ruce. Navíc je známo, že vaulty ve skutečnosti neměly nikoho zachránit, a místo toho v nich měly být prováděny různé ne zrovna pěkné sociální experimenty. To zde však téměř nenajdete, v podání této hry jsou vaulty bezpečným místem plným radosti a hojnosti (a ty, které snad nejsou, pak při questech pravidelně lootujete). Přitom by různé sadistické hříčky s vašimi obyvateli (pochopitelně v zájmu vědy!) bývaly mohly být zajímavým zpestřením nudy, která se po desítkách nahraných hodin nevyhnutelně dostaví…

Bethesda s přechodem do žánru strategie podstoupila riziko, které se jí v tomto případě vyplatilo. Svět Falloutu do konceptu budovatelské hry zapadl překvapivě dobře a kreslená grafika se rovněž osvědčila. Velmi pěkný celkový dojem kazí jen nezábavný boj a příběhové prvky, které by určitě šlo pojmout mnohem lépe. Fallout Shelter je každopádně dobrá mobilní hra – jestli je to ale i dobrý přírůstek do série Fallout, to už si každý hráč musí rozhodnout sám. Vzhledem k tomu, že verze na mobily i na Steam jsou zdarma, není nic jednoduššího než si jednu z nich stáhnout a přesvědčit se.

Klady
  • grafické zpracování
  • hra není pay-to-win
  • milý soundtrack
  • free-to-play
  • systém questů
  • vtipné hlášky obyvatel
  • zabaví na dlouhou dobu
Zápory
  • jednoduchý boj
  • nešikovný inventář
  • odkaz jen na hry od Bethesdy
  • nezajímavý systém dialogů
  • ke konci nepřehledné a repetitivní
Platforma PC
  • Datum vydání 29.03.2017
  • 0.0

    Doporučujeme

    Jan Pinc

    Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.